بررسی علت ریزش بیت کوین 〽️ بهترین استراتژی در زمان ریزش چیست؟
ارز دیجیتال

بررسی علت ریزش بیت کوین 〽️ بهترین استراتژی در زمان ریزش چیست؟

علت ریزش بیت کوین امروز چیست؟ چه علتی برای ریزش ارز دیجیتال امروز وجود دارد؟ ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد؟ اگر از سرمایه‌گذاران بیت کوین یا هر ارز دیگری در بازار رمزارز هستید، این سؤال‌های شما، پس از دیدن رنگ قرمز یکپارچه در نمودار ارز دیجیتال است. آنچه در ادامه می‌خوانید، بررسی کاملی از آخرین وضعیت ارز دیجیتال است. گاهی ریزش چنان سنگین است که احتمال سقوط ارز دیجیتال در ذهن‌ها شکل می‌گیرد. نگران نباشید، با دنبال کردن این صفحه، قبل از بیشتر تریدرها، شما خبردار می‌شوید. اگر از تریدرها و سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال باشید یا تاکنون از این بازار خارج شده‌اید و یا با تحمل زیان منتظر پایان ریزش هستید. این اخبار به شما در تصمیم‌گیری‌های مالی کمک خواهند کرد.

این مطلب از مقالات ارز دیجیتال دنیای ترید در دو بخش نوشته شده. بخش اول اخبار مهم فاندامنتالی بازار ارز دیجیتال است و بخش دوم به معرفی ریزش‌های بزرگ بیت کوین از آغاز تاکنون و بررسی علت‌های آن می‌پردازد. ریزش تا کجا ادامه دارد؟ با ما همراه باشید.

 

این بخش به طور روزانه با اخبار مهم تأثیرگذار بر بازار ارز دیجیتال به روزرسانی خواهد شد. این اخبار بنیادین مهم، تأثیر بسزایی بر تعیین روند کل بازار ارز دیجیتال خواهد داشت. بنابراین پیش از هر گونه تحلیل تکنیکال، اخبار فاندامنتال را مطالعه کنید.

 

 

علت ریزش بیت کوین در هفته آخر مرداد 1402

در 18 آگوست، حدود ساعت 9:35 بعد از ظهر به وقت جهانی (6:35 به وقت تهران)، قیمت بیت کوین به طور ناگهانی در مدت 10 دقیقه بیش از 8 درصد سقوط کرد و سایر ارزها را نیز با خود همراه کرد و بسیاری از معامله‌گران بازار ارز دیجیتال را غافلگیر کرد.

بر اساس داده‌های پلتفرم تحلیل داده‌های آنچین کوین گلس (Coinglass)، در 24 ساعت گذشته، بیش از 427 میلیون دلار پوزیشن خرید بیت کوین لیکوئید شده است.

در حالی که به نظر می رسد هیچ اتفاق نظری در مورد علت ریزش ارز دیجیتال وجود ندارد، چندین تحلیلگر بازار ارزهای دیجیتال نظر خود را منتشر کردند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: نمودار و قیمت لحظه ای بیت کوین

علت ریزش بیت کوین شرکت ایلان ماسک!

جاش گیلبرت (Josh Gilbert) تحلیلگر بازار eToro، علت این ریزش ناگهانی را گزارش شرکت اسپیس ایکس (Spacex) در مورد فروش و نقد کردن یک بخش یا تمام دارایی 373 میلیون دلاری بیت کوین موجود در ترازنامه‌ی شرکت دانست. این گزارش در روز 17 آگوست، یک روز قبل از ریزش بیت کوین در نشریه‌ی وال استریت ژورنال منتشر شد.

از آنجایی که شرکت اسپیس ایکس متعلق به اینفلوئنسر بزرگ ارزهای دیجیتال، ایلان ماسک است، فروش سهام شرکت می‌تواند انگیزه‌ی خوبی برای ریزش باشد.

همچنین ورشکستگی یک غول املاک چینی، ترس از افزایش نرخ بهره و افزایش اخیر بازده اوراق قرضه دولتی نیز از جمله تئوری هایی است که در مورد کاهش عجیب قیمت بیت کوین مطرح شده است.

بهترین استراتژی هنگام ریزش بیت کوین

اگر از سرمایه گذاران بیت کوین هستید، باید خود را برای ریزش‌های بیشتر آماده کنید.

یکی از روش‌ها این است که هم‌گام با کل بازار، شما نیز پیش از تحمل زیان‌های بیشتر بفروشید و خارج شوید. در این مدت برای جبران زیان می‌توانید با تحلیل مناسب، در بخش فیوچرز  پوزیشن‌های فروش داشته باشید. 

استراتژی دوم عدم خروج از سرمایه‌گذاری در بیت کوین و صرفاً فعالیت در بازار فیوچرز است. بسیاری اعتقاد دارند به زودی بازار برمی‌گردد و لزومی به فروش در ضرر نیست. این دسته از سرمایه‌گذاران می‌توانند همچنان موجودی بیت کوین خود را هولد کنند و فقط برای جبران زیان در بخش فیوچرز فعال بمانند.

شما می‌توانید با توجه به ریسک پذیری خود، استراتژی مناسب را انتخاب کنید. با این حال، انفعال در زمان ریزش راه حل زیان باری خواهد بود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آخرین اخبار بیت کوین


تاریخچه ریزش قیمت بیت کوین از ابتدا تا کنون

آیا ما تمامی ابزارها برای پیدا کردن زمان آغاز ریزش بیت کوین را در اختیار داریم؟ چگونه می‌توان پیش از ریزش بیت کوین از رخ دادن آن مطلع شد؟ آیا اصلاً چنین کاری امکان‌پذیر است؟

قبل از نگارش این مقاله به‌سراغ موتور جستجوگر گوگل رفتیم. شاید جالب باشد بدانید که پرتکرارترین سوال معامله‌گران ارزهای دیجیتال از گوگل چه بود:

  • علت ریزش بیت کوین
  • ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد
  • دلیل ریزش بیت کوین
  • احتمال سقوط بیت کوین
  • ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

به وضوح مشخص است که یکی از مهم‌ترین سوالات معامله‌گران و دارندگان ارز دیجیتال، مربوط به زمان ریزش بازار ارزهای دیجیتال است. همچین از دیگر دغدغه های تریدرها، دانستن علت ریزش بیت کوین است. زیرا با دانستن علت ریزش بیت کوین، می توانیم پیش بینی کنیم که ریزش ارزهای دیجیتال تا کی ادامه خواهد داشت و احتمالاً  زمان ریزش بعدی را پیش بینی خواهیم کرد.

اگر از سال 2017 بازار ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که از ماه‌های انتهایی سال 2017 و ابتدای سال 2018، بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال (آلت‌کوین‌ها) شروع به ریزش شدید کردند و برای چندین سال به خوابی زمستانی فرو رفتند. با نزدیک شدن به سال 2022 و افزایش شک و تردیدها در مورد توان صعودی بیت کوین، سوال بزرگ همه ما حالا این است؛ آیا می‌شود ریزش بازار ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی کرد؟ بیت کوین تا کجا رشد خواهد کرد؟

علت ریزش بیت کوین چیست؟

برخی به شوخی بنیان‌گذار لایت کوین، چارلی لی را مقصر سقوط قیمت بیت کوین در سال 2017 می‌دانند. چارلی لی آخرین بخش از دارایی‌های لایت‌کوین خود را در دسامبر 2017 به قیمت 350 دلار فروخت و در آن زمان، خبر این فروش گسترده، در توییتر بسیار مورد توجه قرار گرفت. چارلی بعدها در این خصوص اظهار داشت:

" با خود گفتم احتمالا قیمت دیگر از این بالاتر نمی‌رود!"

عده ای به شوخی این اقدام وی را دلیل اصلی پایان بولران ارز دیجیتال دانستند.

البته که علت اصلی ریزش لایت‌کوین چارلی لی نبود. اما با توجه به اینکه او، آخرین بخش از سرمایه لایت‌کوین (LTC) خود را تقریباً در بالاترین قیمت‌های ممکن فروخت، این اقدام وی نشان از یک زمان‌بندی دقیق و خیره‎‌کننده دارد. این تصمیم چارلی خیلی هم اتفاقی نبود، زیرا او در اوایل دسامبر همان سال، یک "بازار خرسی چند ساله" با ریزشی 90 درصدی را پیش بینی کرده بود.

علت ریزش ارزهای دیجیتال

سوال مهم این است که آیا معامله‌گران و هولدرهای معمولی کریپتو، می‌توانند مانند چارلی دقیقاً، پیش از پایان بولران، ارزهای دیجیتال خود را بفروشند؟ و به تبع آن امکان خرید مجدد و انباشت بیشتر ارز در سطوح پایین‌تر قیمت را برای خود فراهم کنند؟

برخی از بزرگ‌ترین مغزهای بازار رمزارزها روی این چالش بزرگ کار کرده‌اند. از تحلیلگر دیتای آنچین (On-Chain) ویلی وو (Willy Woo) گرفته تا دیوید پوئل (Puell David) و فیل سویفت ( swift Phil ). از حوالی سال 2018، این ذهن های برتر ارز دیجیتال، شروع به ابداع معیارها و اندیکاتورهایی بر اساس الگوهای تاریخی کردند تا شاید بتوانند به تعیین زمان نزدیک شدن به سقف ها و کف ها کمکی کرده باشند.

در مورد اینکه آیا اصلا زمانبندی بازار امکان‌پذیر است یا خیر، طیف وسیعی از دیدگاه‌ها وجود دارد. بابی لی به چرخه‌های قیمت براساس هاوینگ (Halving) اعتقاد راسخ دارد، در حالی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بهتر است از قوانین معقول سیو سود و ساخت سبد سهام پیروی کنید تا نیازی به پیش‌بینی رویدادها نداشته باشید. به طور کلی نباید منتظر فروش در قله‌ها و پیش‌بینی ریزش ارزهای دیجیتال به‌طور دقیق باشید.

درس‌هایی از تاریخ؛ علت 5 سقوط تاریخی بیت کوین

بیت کوین به اندازه کافی عمر نداشته که بتوان از سوابق تاریخی آن به نتایج قطعی رسید، اما بر اساس یک باور عمومی، بیت کوین طبق سیکل‌های قیمتی قابل پیش‌بینی مرتبط با هاوینگ حرکت می‌کند. با اینحال نگاهی به تاریخ نشان می دهد که ریزش بیت کوین تنها از پدیده هاوینگ تبعیت نمی کند و علت های ریزش ارزهای دیجیتال در هر دوره متفاوت است. 

در زمان نگارش مقاله بازار فعلی ارز دیجیتال، یک اصلاح جدی به خود دیده و تریدرها را در بهت و حیرت فرو برده است. تنها در یک هفته، بیت کوین 16.5 درصد، اتریوم 23 درصد و سولانا 33 درصد «سقوط» کرده است. در فاصله 20 الی 22 ژانویه که خطوط حمایتی یکی پس از دیگری شکست، قیمت بیت کوین از 43.300 دلار به تقریباً 34.650 دلار رسید و این یعنی کاهش 20 درصدی در کمتر از 48 ساعت. گرچه از روز گذشته، روند اندکی تغییر یافت و 3.49 درصد مثبت شد، این سؤال پیش کشیده می شود که علت سقوط ارز دیجیتال چیست؟ چرا بیت کوین سقوط کرد و آیا ما در وسط یکی از سقوط های تاریخی بیت کوین قرار داریم.در نهایت سقوط تا کجا ادامه خواهد یافت؟ آیا باید زودتر ارزهای خود را بفروشیم و بازار خارج شویم یا در انتظار بازگشت قیمت، این روزهای سخت را تحمل کنیم؟

5 سقوط تاریخی بیت کوین

با نگاهی به سقوط های تاریخی بیت کوین شاید بتوان از زاویه دید ساده تری به موضوع نگاه کرد. در بخش بعدی به 5 سقوط تاریخی بیت کوین اشاره می کنیم تا به دید روشن تری از عکس العمل مناسب زمان ریزش برسیم.

اولین سقوط تاریخی بیت کوین: 19 ژوئن 2011

اولین سقوط تاریخی بیت کوین در سال 2011 اتفاق افتاد و این سقوط شاید بدترین سقوط بیت کوین بود. این سقوط مدت ها قبل از اینکه سایت CoinMarketCap شروع به رصد قیمت بیت کوین کند و حتی قبل از اینکه صرافی Coinbase راه اندازی شود به وقوع پیوست. 

علت سقوط بیت کوین در سال 2011

هنگام اولین سقوط تاریخی بیت کوین، این شاه ارز عمدتاً در صرافی Mt. Gox توکیو معامله می شد. پس از افزایش قیمت بیت کوین از 2 به 32 دلار در نیمه اول سال 2011، در پی هک این صرافی، بیت کوین به قیمت تنها یک پنی فروخته شد و این امر باعث سقوط قیمت تا حدود 17.50 دلار تنها در یک روز شد. در این سقوط تاریخی قیمت BTC تنها در یک روز 99.9٪ کاهش یافت. این سقوط تنها به علت هک شدن یک صرافی اتفاق افتاد! که بسیار غیرقابل پیش بینی بود.

دومین سقوط تاریخی بیت کوین: دسامبر 2013

اکنون که به گذشته می نگریم، این سقوط چندان اسفناک به نظر نمی رسد، اما در زمان خود خیلی ها را به وحشت انداخت و موجب شد، بسیاری از تریدرها سرمایه های خود را به سرعت از بازار بیت کوین بیرون بکشند و بنابراین بیش از پیش بر سقوط آزاد آن بیفزایند.

ریزش تاریخی بیت کوین در سال 2011

قیمت بیت کوین در تاریخ 3 دسامبر به 1151.17 دلار رسید  که در آن زمان بالاترین سقف تاریخی (ATH) آن محسوب می شد. اما به ناگاه ورق برگشت و تا 17 دسامبر، بیت کوین یک اصلاح 100 درصدی را تجربه کرد.

علت سقوط بیت کوین در سال 2013

علت ریزش بیت کوین در سال 2013، دور نخست ممنوعیت بیت کوین در بانک های چین بود. دولت چین در آن تاریخ بانک های چین را از دریافت، ذخیره و معامله بیت کوین منع کرد. سپس بیت کوین کل سال 2014 را در نوسان میان رالی ها و سقوط های پی در پی به سر برد. تا ژانویه سال 2015، تقریباً یک سال پس از سقوط 2013، بیت کوین به طور ترسناکی زیر 200 دلار رسید و دو سال طول کشید تا در ژانویه سال 2017 توانست خود را ریکاوری کند و به رکورد قبلی بالای 1000 دلار بازگردد. در نتیجه علت اصلی ریزش بیت کوین در 2013 اقدام چین بود.

سومین سقوط تاریخی بیت کوین: دسامبر 2017

سرمایه گذاران اندکی ریزش های سنگین بیت کوین در سال‌های 2013-2014 را تاب آورده و سرمایه های خود را بیرون نکشیدند. این بازماندگان پوست کلفت، "OG" یا اعجوبه های کریپتو لقب گرفتند. هنگامی که OGهای کریپتو در مورد بازارهای نزولی قبلی صحبت می‌کنند، حتماً لا به لای کلامشان به زمستان ریزشی ارز دیجیتال اشاره خواهند کرد. 

دومین سقوط تاریخی بیت کوین در زمستان 2013

سقوط آزاد بیت کوین در دسامبر 2017 آغاز شد. بیت کوین در سال 2017 عملکردی مثال زدنی داشت و تقریباً ارزش آن 20 برابر شد. تریدرهای سراسر جهان اکنون دیگر خبردار شده بودند و هر روز بیش از دیروز دارایی های خود را وارد بازار داغ بیت کوین می کردند. در 15 دسامبر 2017 قیمت بیت کوین به بالاترین حد خود یعنی 19.497 دلار رسید. اما صاعقه شش روز بعد نازل شد و قیمت به یکباره با 29 درصد کاهش به 13.831 دلار رسید.

سرمایه گذاران وحشت زده اینگونه خود را دلداری می دادند که این یک اصلاح موقتی است. اما اوضاع بدتر شد و در اوایل فوریه 2018، قیمت به زیر 7000 دلار سقوط کرد . بیت کوین 9 ماه آینده را سخت تلاش کرد تا بتواند خود را در  ناحیه 6000 تا 10000 دلار حفظ کند. در پاییز، به نظر می رسید که قیمت بیت کوین تثبیت شده است. در 12 نوامبر به قیمت 6359 دلار مبادله می شد. یک ماه بعد، در دسامبر 2018، ارزش آن به کمتر از 3300 دلار رسید و این دیگر یک استراحت نبود، بلکه یک سقوط اسفناک بود. اگر شما در آن زمان یکی از دارندگان میلیاردر بیت کوین بودید، چه کار می کردید؟ آیا مقاومت می کردید یا پرچم سفید خود را نشان می دادید و با قبول شکست سرمایه های خود را بیرون کشیده و از میلیاردر به میلیونر تنزل پیدا می کردید؟

برخی ها در این زمان شروع به اندوختن بیت کوین کردند.

اما سؤال اینجاست: چه چیز موجب سقوط جدی ارز دیجیتال در سال 2017 شد؟

علت سقوط بیت کوین در سال 2017

چیزی که این ریزش بیت کوین و متعاقباً بازار نزولی ارزهای دیجیتال را رقم زد، ظهور پرسرعت آلت کوین ها بود. در این مرحله، اتریوم موقعیت خود را به عنوان نقره در مقابل بیت کوین که طلای ارزهای دیجیتال محسوب می شد، تثبیت کرده بود. اما موجی از عرضه اولیه کوین های مختلف در سال 2017 موجب حرکت جریان نقدینگی از بیت کوین و اتریوم به سوی آلت کوین های نوظهور و ارزان قیمت بود. بیت کوین زیادی کهنسال و تنومند شده بود و دیگر سوددهی لازم را نداشت. سرمایه گذاران بیشتر مجذوب توکن های ارزان قیمت استارت آپ هایی شده بودند که در کمتر از یک سال سودهای 600 درصدی را عایدشان می کرد. بنابراین علت اصلی سقوط ارز دیجیتال در سال 2017 بازار داغ آلت کوین ها بود.

چهارمین سقوط تاریخی بیت کوین: 10 مارس 2020

و اما قرنطینه‌های کوید 19 تقریباً همه چیز را متوقف کردند. وحشت عمومی از همه گیری کرونا اقتصادهای بزرگ جهان را به تعطیلی کشاند. سرمایه گذاران شروع به احتکار دارایی های نقدی خود کردند و در پی آن موجب سقوط بازارهای سهام شدند. بیت کوین به حاشیه رانده شد. در یک روز، قیمت با کاهش 37 درصدی از 7911 دلار به 4970 دلار رسید. کرونا علت اصلی سقوط 2020 بود.

ریزش بیت کوین

با اینحال، یک بسته حمایتی ترکیبی شامل اقدامات همزمان نهنگ های وال استریت و بانک فدرال رزرو، موجب شد قلب اقتصاد دیجیتال از حرکت باز نایستد. به سرعت جریان نقدینگی بار دیگر در بازارهای ارزهای دیجیتال جریان پیدا کرد. بی شک کاتالیزگر این هجوم نقدینگی، اقدامات شرکت های مایکرو استراتژی (MicroStrategy) و تسلا بود. این دو شرکت غول در آمریکا بیت کوین را در ترازنامه‌های خود قرار دادند و نقش مهمی در پامپ بیت کوین به بالاترین رکوردهای جدید تاریخی در بالای سطح 60.000 دلار در سال بعد ایفا کردند.

پنجمین سقوط تاریخی بیت کوین: می 2021

اوایل سال 2021، مقارن با ظهور بلاکچین های قرارداد هوشمند پرسرعت با کارمزدهای پایین بود. بازار ارزهای دیجیتال با رقبای اتریوم مانند Solana، توکن‌های دیفای مانند Compound و حتی موج جدیدی از دارایی‌های میم مانند شیبا اینو پر شد. در 14 آوریل2021، قیمت بیت کوین به رکورد دیگری رسید - این بار 63314 دلار.

تا 7 ماه می، بیت کوین هنوز هم در حال پیشرفت بود، اگرچه قیمت اندکی کاهش یافته و به 58803 دلار رسیده بود، اما این استراحت چندان نگران کننده به نظر نمی رسید. با اینحال چرخ های سقوط در حرکت بود و در 22 ماه می، هوا کاملاً ابری شد. زیرا بیت کوین به اعماق دره 34.هزار دلار سقوط کرد. در همان بازه زمانی، ارزش بازار کل ارزهای دیجیتال بیش از یک سوم کاهش یافت و از 2.39 تریلیون دلار به 1.58 تریلیون دلار رسید.

این یک شوک بزرگ بود. اما باز بیت کوین این کروکودیل ارزهای دیجیتال خود را از مهلکه بیرون کشید و اقتدار از دست یافته خود را در 21 اکتبر بازیافت.

 آیا 15 نوامبر 2021 ششمین سقوط بیت کوین است؟

سقوط بیت کوین از 15 ژانویه 2022 آغاز شده و از تاریخ آخرین سقف که 8 نوامبر 2021 بوده قیمت از 69.034 تا 31.133 دلار سقوط کرده و این یعنی قیمت 54.9 درصد سقوط داشته است. این ریزش که از 15 نوامبر 2021 آغاز شده، طی چند روز اخیر بازار رمرزارزها را با خود به زیر کشیده و تقریبا بازار آخر سال 2021 نزولی بوده است.

نمودار هفتگی بیت کوین و علت ریزش BTC

علت سقوط بیت کوین در سال 2021-2022

این سقوط پس از آن جدی شد که بانک مرکزی روسیه در روز پنجشنبه هفته گذشته 30 دی (17 ژانویه) پیشنهاد ممنوعیت استفاده و استخراج ارزهای دیجیتال را مطرح کرد. یک هفته پیش از وقوع این سقوط تاریخی، ادوارد مویا  (Eduard Moya)، تحلیلگر ارشد بازار رمزارز، پیش بینی کرده بود که قیمت بیت کوین ممکن است به دلیل پیشنهاد روسیه به زیر 40.000 دلار سقوط کند و اکنون این پیش بینی به وقوع پیوسته است.

قیمت بیت کوین در ژانویه 16 درصد ریزش داشته است و از نیمه نوامبر بیش از 50 درصد سقوط کرده است.

این اتفاق مشابه دومین سقوط بیت کوین در دسامبر 2013 در پی اعلام ممنوعیت پذیرش بیت کوین در بانک های چین است. پس از این اصلاح، دو سال طول کشید که بیت کوین بتواند خود را سراپا کند. بنابراین سقوط 2021-2022 به دست روس ها رقم خورد.

با نگاهی به 5 ریزش تاریخی بیت کوین و ریزش اخیر ارزهای دیجیتال که ششمین ریزش مهم محسوب می شود، ساده انگاری است اگر ریزش بیت کوین را تنها وابسته به پدیده هاوینگ بدانیم و منتظر باشیم هر چهار سال یکبار بازار بریزد. بدیهی است که تریدر بازار ارزهای دیجیتال باید هشیار باشد و اخبار بنیادین را به صورت مرتب دنبال کند. اما با یک نظر می توان به وضوح مشاهده کرد که میان ریزش های تاریخی ارز دیجیتال 2 الی 3 سال فاصله است.

استراتژی های معامله گران در مقابل ریزش بیت کوین متفاوت است. در ادامه راهکارهای مناسب قبل و بعد ریزش بازار ارز دیجیتال را دنبال کنید.

بعد از ریزش بیت کوین ترید کنیم یا هولد؟

دو کار وجود دارد که می‌توانید با علم به ریزش قریب الوقوع بازار انجام دهید:

  1. ترید کردن : می‌توانید شانس خود را امتحان کنید و در قیمت‌های نزدیک به اوج یا درست قبل از آن ارزهای خود را به فروش برسانید.
  2. هودل کردن : می‌توانید با این انتظار که قیمت‌ها در چند سال آینده حتی بالاتر هم خواهند رفت، به سرمایه‌گذاری و هودل کردن خود ادامه دهید. هودل کردن (HODL) یعنی حفظ ارز دیجیتال در دراز مدت به رغم هر اتفاقی که در بازار بیفتد. این یک راهکار ساده برای تریدرهایی است که مجهز به دانش تکنیکال برای تشخیص زمان تغییر روند بازار نیستند. منطق هودل کردن بسیار ساده است : رشد قطعی بیت کوین و ارزهای دیجیتال در بلند مدت. عده بسیاری این استراتژی را در پیش می گیرند. هودل کردن نیاز به دانش تکنیکال ندارد و از سوی دیگر، اکثر مردم از سودهای خیره‌کننده سبد سهام خود دچار سرخوشی بیمارگونه‌ای می‌شوند؛ بنابراین تشخیص آخرین سقف همواره دشوار است. این استراتژی با اینکه تبعیت از یک قانون ساده "دست روی دست" گذاشتن میسر می شود، ولی در عمل بسیار دشوار است. زیرا تماشای آب شدن سرمایه با این ایده که در آینده اوضاع مرتب خواهد شد، چندان ساده نیست. 

با اینحال ابزاری وجود دارند که با کمک آن ها می توان زمان تقریبی پایان یک روند صعودی را تشخیص داد. در بخش بعدی بع اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال مخصوص تشخیص پایان روند صعودی اشاره خواهیم کرد.

تشخیص ریزش بیت کوین با بهترین اندیکاتورهای آنچین و تحلیل تکنیکال BTC

سقوط دراماتیک از اوج تاریخی در سال 2017، الهام‌بخش بسیاری از تحلیلگران برای ابداع ابزارهایی شد که بتواند به پیش‌بینی سقوط بعدی کمک کند. آن‌ها به‌دنبال بلاک‌چین و داده‌های بازار در 12 سال گذشته رفتند تا شاید رابطه‌ای بین سود، مشارکت‌کنندگان در بازار، عرضه و فراز و فرودهای بازار پیدا کنند.

 

داده‌های آنچین به تراکنش‌هایی اطلاق می‌شود که در بلاک‌چین ثبت و تأیید می‌شوند. تحلیلگران با استفاده از تحلیل داده‌های آنچین، به نقل و انتقالات بزرگ و مهم در بازار پی برده و بر اساس آن تحلیل‌های خود را بهبود می‌بخشند.

 

 

ذهنهای برجسته‌ بازار ارز دیجیتال، با بهره جستن از داده های آنچین، ابزارهای فوق العاده‌ای را ایجاد کردند. امروزه این ابزارها به ما این امکان را می‌دهند تا رفتار توده‌های مختلف مؤثر در بازار  را بهتر درک کنیم. نخبگانی مانند دیوید پوئل، فیل سویفت، مراد محمودوف (Murad Mahmudov) و بسیاری دیگر، با کنکاش در اعماق بازار نزولی به ابزارها و دستاوردهایی نائل شدند که آن ها را در امر پیش بینی  بالاترین قیمت سیکل بعدی یاری می داد. به دلیل شفافیت افراطی بلاک‌چین، بازار ارز دیجیتال از نظر میزان داده‌های موجود برای رسم نمودار، تقریباً منحصربه‌فرد هستند. این داده ها در هیچ بازار مالی دیگری وجود ندارد و یک ویژگی منحصر بفرد به شمار می آیند.

مطالعه صفحه 10 پلتفرم برتر تحلیل داده های آنچین را به شما پیشنهاد میدهیم.

اگر بازار کریپتو را با چیزی مانند بازار طلا مقایسه کنید، دیدن این نوع داده‌ها غیرممکن می‌نماید، احتمالاً بهترین بینشی که یک معامله‌گر می‌تواند داشته باشد در دستان معامله‌گران کریپتو است. در ادامه به چهار ابزار کاربردی پیش‌بینی قیمت بیت کوین اشاره خواهیم کرد.

چهار ابزار کاربردی پیش‌بینی قیمت بیت کوین

حدود یک میلیون ابزار مختلف در دسترس تریدرهای سراسر جهان قرار دارند، بیشتر مردم احتمالاً زمانی برای یادگیری و درک سایر ابزارهای دیگر نخواهند داشت، ابزارهای تکنیکال محبوب برای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال شامل موارد زیر هستند: 

ابزارهای تکنیکال محبوب پیش‌بینی قیمت بیت کوین

ضریب MA دوساله، هیت مپ [نقشه حرارتی] میانگین‌متحرک 200 هفته‌ای، مدل موجودی به جریان (Stock to Flow)، اندیکاتور Pi Cycle، ضریب نسبت طلایی، روزهای سودآور بیت کوین (Bitcoin Profitable Days) و منحنی‌های رشد لگاریتمی بیت کوین.

 

اندیکاتورهای آنچین محبوب برای پیش‌بینی قیمت ارزهای دیجیتال شامل موارد زیر هستند:

اندیکاتورهای آنچین محبوب برای پیش‌بینی قیمت بیت کوین

امواج RHODL، نسبت RHODL، سیگنال NVT پیشرفته، سود و زیان نسبی تحقق نیافته (Relative Unrealized Profit/Loss)، مومنتوم شبکه بیت کوین (Bitcoin Network Momentum)، ذخیره ریسک (reserve risk)‌، سنتیمنت آدرس‌های فعال (Active Addresses Sentiment) و نسبت سود خروجی مصرف شده (Spent Output Profit Ratio) هستند.

 

اما چهار ابزار در میان تمامی این ابزارها سرآمد هستند. در ادامه چهار ابزار بسیار مهم و کاربردی برای پیش بینی تغییر روند را که از سوی تحلیلگران ارشد بازار ارز دیجیتال معرفی شده اند، به شما معرفی می کنیم.  تمامی این ابزارها به صورت رایگان در دسترس همگان قرار دارد.

  • پوئل مولتیپل (Puell Multiple)
  • شاخص امتیاز MVRV-Z
  • نمودار موجی 1yr+ HODL 
  • بیت کوین KPI

پوئل مولتیپل (Puell Multiple)

 از نظر تحلیلگران، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تشخیص تغییر روند، ابزار Puell Multiple است. این ابزار سود ماینرها را بررسی می کند و نشان می‌دهد استخراج‌کنندگان یا ماینرها، امروز در مقایسه با ۳۶۵ روز گذشته چقدر سودآور بوده‌اند.

منطق این ابزار بر این پایه استوار است که اگر تریدرها ناگهان وارد سود فوق‌العاده عظیمی شوند، سیو سود می کنند. در زیر نمودار شاخص پوئل مولتیپل نمایش داده شده است.

شاخص Puell Multiple

شاخص Puell Multiple

شاخص امتیاز MVRV-Z

ابزار دیگر شاخص امتیاز MVRV-Z که به بررسی قیمت فعلی را نسبت به آنچه هر بیت کوین به ازای آن خریداری شده است، می پردازد.

امتیاز MVRV Z-Score

شاخص MVRV Z-Score

شاخص امتیاز MVRV-Z ابزاری بسیار مفید برای پیشبینی رفتار بازار است؛ این ابزار به شما می‌گوید که سرمایه‌گذاران تا چه میزان در سود قرار دارند. به زبان ساده‌تر؛ ایده اصلی این است که اگر شرکت‌کنندگان در بازار، بیت کوین را به‌طور متوسط با قیمت 1000 دلار خریداری کرده‌اند و قیمت آن اکنون به 20000 دلار افزایش یافته است، نسبت به بازاری که اکثر مردم در آن بیت کوین را با قیمت 15000 دلار خریداری کرده‌اند، احتمال فروش توسط مردم بیشتر است. زیرا در سود بیشتری قرار دارند!"

 

اگر امتیاز MVRV-Z به باند بالایی خودش برسد، به این معنی‌ست که همه دارندگان بیت کوین در مقایسه با زمانی که بیت کوین را خریده اند، سود فوق‌العاده‌ای دریافت کرده اند. بنابراین، این همان امری است که ما را به این باور می رساند که ممکن است مردم به زودی به فکر سیو سود و خرید لامبورگینی بیفتند!"

 

 

توجه داشته باشید که اگر وارد یک دوره تورم شدید (Hyper-Inflation) شویم، نتایج حاصل از این ابزار ممکن است چندان کارآمد نباشند، با این وجود این ابزار تست شده و تا‌کنون، با دقت یک هفته‌ای توانسته اوج قیمتی و پایان سیکل را نشان بدهد. 

نمودار موجی 1yr+ HODL

نمودار موجی 1yr+ HODL شاخص مفید دیگری است که بر اساس روانشناسی بازار هودلرها کار می‌کند.

"1yr+ HODL یک ابزار آنچین است که نسبتی از بیت کوین را که حداقل یک سال هولد HODL شده است نشان می‌دهد. یک الگوی چرخه‌ای واضح وجود دارد که در آن، خط موج نمودار 1yr+ HODL، در طول زمان روندی معکوس را نسبت به قیمت آغاز کرده. دلیل آن هم این است که در بازارهای نزولی، هولدرها بیت کوین جمع می‌کنند و نمی‌خواهند بیت کوین خود را با قیمت ارزان بفروشند. بنابراین، نرخ هولد یک ساله افزایش می‌یابد."

 

 

"همزمان با حرکت به سوی بازارهای صعودی و بولران، هودلرها میل دارند تا با افزایش قیمت به سیو سود بپردازند. بدین ترتیب شروع به فروش بیت کوین‌های خود می‌کنند و با خروج بیت کوین از کیف‌پول آنها می‌توانیم به‌وضوح این موضوع را ببینیم. این اتفاق سطح نمودار 1yr+ HODL را پایین می‌آورد."

 

 

در حال حاضر، سطح 1yr+ HODL روی 53 درصد است و احتمالاً زمانی که در نهایت از بازار خارج شویم، حدود 47 درصد خواهد بود. بنابراین، به نظر می رسد بر اساس این شاخص، تا پایان بولران هنوز زمان باقیست.

توییت فیلیپ سوییفت در مورد اندیکاتور 1yr+ HODL

 

ابزار کاربردی بیت کوین KPI

 جستجو در 50 نمودار مختلف و سپس تلاش برای فهم روش عملکرد این نمودارها واقعاً دشوار است. بنابراین ایجاد یک دید کلی از تمام این نمودارها یک ایده درخشان به نظر می رسد. شرکت Decentrader یک ابزار بسیار مهم به نام "بیت کوین KPI" نیز ایجاد کرده است که امتیازاتی از صفر تا 100 را به هر نمودار می‌دهد.

"همگی این نمودارها در یک اسنپ‌شات خلاصه می‌شوند و خروجی یک عدد است که نشان می دهد چقدر از سیکل فعلی را طی کرده‌ایم یا اینکه بازار چقدر داغ شده است؟"

شاخص Bitcoin KPI از دیسنتریدر

Bitcoin KPI از دیسنتریدر

شرایط ابزارهای تکنیکال در تعیین زمان تغییر روند بیت کوین

البته که چند شرط در مورد تمامی ابزارهای تکنیکال وجود دارد. بسیاری بر این فرض هستند که بیت کوین کل بازار کریپتو را بالا و پایین می‌کند، که احتمالاً این اندیشه صحیح است، اما این احتمال نیز وجود دارد که اتریوم به عنوان ارز دیجیتال پیشرو در بازار از بیت کوین پیشی بگیرد.

و همانطور که فاد تحریم ماینینگ توسط چین و توییت‌های ایلان ماسک در آپریل و می نشان دادند، این شاخص‌ها نمی‌توانند از بازار در مقابل رویدادهای بنیادین محافظت کنند. رویدادهایی که می‌توانند شروع یک بازار نزولی پیش‌بینی نشده باشد.

متی گرینسپن، بنیانگذار کوانتوم اکونومیکس، اشاره می‌کند که تاریخ گاهی اوقات تکرار می‌شود، اما آینده را پیش‌بینی نمی‌کند.

"معمولا هنگامی که تریدرها سردرگم هستند با خود می‌گویند:  به این دلیل که X بار این اتفاق افتاده است، Y نیز بعد از آن اتفاق خواهد افتاد. باید بگویم که نه، اینگونه نیست!"

ریزش بیت کوین تا کی ادامه دارد؟

"مردم همانطور که باید میانگین هزینه دلاری را در مسیر سقوط بازار استفاده کنند، باید در مسیر صعود نیز سیو سود کنند."

این نقل قول بسیاری از کهنه کاران بازار ارز دیجیتال است.

فرض کنیم شما در یک بازار صعودی، یک میلیون دلار به دست آورده‌اید و می‌خواهید قبل از سقوط اجتناب‌ناپذیری که انتظارش می رود، پولی را که به‌دست آورده‌اید، در دنیای واقعی خرج کنید. اما در عین حال، نمی‌خواهید همین حالا بفروشید و از صعودهای بالقوه بعدی جا بمانید. خب اکنون تکلیف چیست و چه باید کرد؟ 

پاسخ واضح است، وقتی به اندازه کافی سود کردید، دندان طمع را بکشید و سیو سود کنید.

در بخش بعدی به مطلب مهم تشخیص زمان سیو سود می پردازیم.

کلید موفقیت سرمایه داران بزرگ: سیو سود به موقع و مرتب 

سیو سود در معاملات، کلید موفقیت است، چه در سطوح از پیش تعیین‌شده و یا در سطوح تصادفی‌. 

تحلیلگران توصیه می‌کنند که در زمان صعود بازار به اندازه کافی سیو سود کنید تا در زمان ریزش خوشحال و آسوده خاطر باشید. این یک قانون ساده است:

 

"اگر پولی به دست آورده‌اید که زندگی‌تان را تغییر می‌دهد، همین حالا کمی زندگی‌تان را تغییر دهید! در زمان مناسب مقداری پول از روی میز بردارید!"

 

 

اما چه وقت بهترین زمان برای سیو سود است؟

بهترین زمان برای سیو سود چه زمانی است؟

برای دانستن بهترین زمان برای سیو سود به سه نکته توجه کنید:

  1. وقتی سرمایه شما دو برابر می‌شود، باید سرمایه اولیه خود را از میان بردارید. بنابراین، اگر به طور مثال 100 هزار دلار وارد بازار کرده اید و اکنون سرمایه شما 200 هزار دلار شده است، وقت آن رسیده که 100 هزار دلار خود را از بازار بیرون بکشید. بدین ترتیب صد هزار دلار دیگر برای بازی در اختیار دارید و هیچ ریسک و استرسی وجود ندارد.

وقتی سیو سود می‌کنید و هر بار که چیزی را می‌فروشید، فشار را از روی تصمیم‌های آینده خود کم می‌کنید. و این امر از نظر ذهنی موقعیت بسیار خوبی برای تصمیم‌گیری‌ به وجود می آورد."

      2. وقتی یک ارز دیجیتال آخرین سقف تاریخی خود را شکست، احتمالاً بسیاری از معامله گران فکر می کنند که قیمت به اندازه کافی رشد کرده و زمان سیو سود فرارسیده است، شما هم با بقیه سیو سود کنید.

      3. اوج گیری احساسات مثبت عوام در بازار : تحلیلگرانی که شاهد پایان بولران 2017 بوده اند، اعتقاد دارند که اوج سرخوشی و احساسات بیش از حد بولیش از سوی تازه‌واردان با سرمایه خرد، مطمئن‌ترین سیگنال‌های خروج هستند.

او می‌گوید: "احساس (سنتیمنت) نشانه بهتری نسبت به نمودارها خواهد بود. به طور مثال زمانی که افرادی که قبلاً هرگز نام کریپتو را نشنیده‌ بودند و هنوز هم آن را درک نمی‌کنند، از شما در مورد نحوه خرید ارز دیجیتال سؤال می کنند، نشانه ای برای اوج گرفتن احساسات عام در مورد ارز دیجیتال و اوج گیری احتمال نوسانات است و شما باید سیو سود کنید.

 

تحلیلگران بازار معتقدند افزایش سریع قیمت‌ها در واقع بهترین نشانه از رسیدن به بالاترین سطوح قیمتی و زمان تغییر روند است. بی شک اگر در یک دوره 24 ساعته قیمت دو برابر شود، مطمئناً اوج قیمتی فرارسیده است!

 

 

 

مطالعه مقاله ارز فانتوم پیشنهاد میشود.

شما می توانید نشانه های اوج گیری احساسات و هیجانات را در کندل ها نیز مشاهده کنید. به عنوان مثال:

"اگر به نمودار توجه کنید، ممکن است یک کندل شوتینگ استار (Shooting Star Candle) در تایم‌فریم ماهانه ببینید. به عبارت دیگر این کندل به ما می گوید که قیمت به‌شدت بالا رفته و دوباره پایین می‌آید آن هم با حجمی بیشتر از حدی که تابه‌حال دیده‌اید. این‌ها چیزهایی هستند که شما باید به آن توجه کنید. اوج سرخوشی و پس از آن پرایس اکشنی که قادر به پیشبرد آن سرخوشی نیست."

کندل شوتینگ استار علامت تغییر روند

 با اینحال، همواره به خود اجازه بدهید که چند مهره های بازی خود را برای دراز مدت حفظ کنید. بسیاری از سرمایه داران، بدون نگرانی از چرخه ها، برای فرزندان خود بیت کوین و یا آلت کوین خریداری می کنند.

حال شرایطی را تصور کنید که از بازار غافل ماندید و در اواسط یک ریزش سنگین متوجه شدید که دارایی شما در زیان فرو رفته. واکنش مناسب برای این زمان چه خواهد بود؟ در ادامه این یادداشت با مرور نظرات و توصیه‌های بازیگران بزرگ ارزهای دیجیتال مانند بنیان‌گذار اقتصاد کوانتومی، متی گرینسپن  (Mati Greenspan) به نحوه مواجه با پایان روند صعودی خواهیم پرداخت. 

اولین اصل مواجه با پایان روند صعودی بیت کوین : خوشبین بودن و ریلکس کردن

پاسخ  متی گرینسپن در مورد نحوه پیشگیری و مقابله با ریزش بیت کوین بسیار ساده است: "خوشبین باشید!"

متنی گرینسپین به‌عنوان کسی که نیمی از عمر خود را به معامله گری سپری کرده است،  چندان طرفدار تلاش برای زمان‌بندی بازار نیست و می گوید:

"متوجه خواهید شد که خوش‌بین بودن همیشه مفید است و بیرون کشیدن پول خود از بازار، تقریباً هرگز برای هیچ بازاری و تقریباً در هیچ بازه زمانی خاصی یک استراتژی بلندمدت خوب نبوده است."

متی گرینسپین

متی گرینسپن، بنیان‌گذار اقتصاد کوانتومی

گرینسپن همچنین می افزاید که حتی آن تعداد معدود از افرادی که بیت کوین را در صدر روند صعودی 2017 خریداری کرده‌اند، تنها سه سال و نیم بعد، 250 درصد سود کرده اند.

"کسی که آنقدر عاقل بود که زمستان کریپتو را پیش‌بینی کند و تمام پول خود را بیرون آورد، چه زمانی باید دوباره وارد شود؟ هیچ‌کس نمی‌تواند بازارها را زمان‌بندی کند. بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با توجه به اطلاعاتی که داریم، بهترین سرمایه‌گذاری‌ها را در طول زمان انجام دهیم."

به اعتقاد گرینسپن استفاده از اندیکاتورهای آنچین برای پیش‌بینی دقیق پایان یک روند صعودی چندان کاربردی نیست. وی هشدار می‌دهد که رویدادهای بنیادین اغلب غیرمنتظره هستند. احتمال وقوع رویدادهایی مانند اخبار بنیادین منفی که از چین می رسند و یا توییت‌های ایلان ماسک، هر لحظه ممکن است و این رویدادها به شدت بازار ارز دیجیتال را تحت تأثیر قرار می دهند.

 به همین دلیل است که معامله‌گران خوب فقط به یک نوع داده اکتفا نمی‌کنند، بلکه تجزیه و تحلیل آنچین را در زمینه احساسات (سنتیمنت)، داده‌های سیکلی، تحلیل تکنیکال و هر چیز دیگری در نظر می‌گیرند تا بتوانند حرکت واقعی بازار را لمس کنند.

 

به اعتقاد  بنیان‌گذار اقتصاد کوانتومی تمرکز بر روی تشخیص زمان ریزش بیت کوین، مردم را از اصل ماجرا منحرف می‌کند. از نظر او، بازار آزاد اساسا از زمان بحران مالی جهانی، در یک روند صعودی دراز مدت قرار داشته است. گاهی اوقات قیمت اندکی جلوتر می‌رود و به طور موقت عقب می‌نشیند، اما مسیر کلی صعودی است.

 

 

مارکت کپ بیت‌کوین از سال 2013

ارزش بازار بیت کوین از سال 2013 به‌طور مداوم افزایش یافته است

 

بابی لی (Bobby Lee)، مدیر اجرایی شرکت سازنده اپلیکیشن Ballet Crypto و نویسنده کتاب "وعده بیت کوین"، معتقد است که بیت کوین در راه تبدیل شدن به یک دارایی ذخیره ارزش جهانی مانند طلا، نقره و اوراق قرضه است و قرار است ارزش آن میلیون‌ها دلار شود و در اختیار دولت‌ملت‌ها قرار گیرد. او چنین توضیح می‌دهد: "به نظر من بیت کوین حداقل یک، دو یا حتی چندین میلیون دلار ارزش دارد."

بابی لی نویسنده کتاب وعده بیت‌کوین

بابی لی نویسنده کتاب The Promise of Bitcoin

بنابراین، اگر به اندازه کافی ارزهای دیجیتال خود را نگهداری کنید، برنده بازی خواهید بود. حتی اگر این کار را نکنید، بابی لی توصیه می‌کند که تسلیم این وسوسه نشوید و سعی کنید در سقف ها بفروشید تا بتوانید در پایین‌ترین قیمت بیشتر خرید کنید. هنگامی که همه فروشنده هستند، شما خونسردی خود را حفظ کنید و منتظر عبور از بحران باشید.

دومین اصل مواجه با پایان روند صعودی بیت کوین : تعدیل پورتفو

بسیاری از معامله گران هنگامی که به نقدینگی احتیاج دارند، سیو سود می‌کنند و سرمایه خود را از کوین‌هایی که رشد بزرگی داشته‌اند به پروژه‌های جدیدتری انتقال می‌دهد که معتقدند در آینده عملکرد بهتری خواهند داشت. استراتژی افراد کهنه کار در بازار بدین صورت است که در مراحل مختلف هر بار 10 درصد سیو سود کنند و این پول را دومرتبه به بیت کوین تزریق کنند یا چرخه سرمایه‌گذاری‌های جدید خود را ادامه دهند.

"با حفظ تنوع، شما می‌توانید روند نزولی را در پورتفولیوی خود محدود کنید و در عین حال پتانسیل صعودی را حفظ کنید."

"ما می‌توانیم تشخیص دهیم که چه زمانی در بازار نزولی قرار داریم و چه وقت زمان استراحت بازار است. در این لحظات؛ پورتفوی خود را تعدیل کنید و معاملات اهرمی را تا اطلاع ثانوی کنار بگذارید!"

آیا سیکل های ریزشی بیت کوین به پایان رسیده؟ 

به‌طور فزاینده‌ای، بهترین و باهوش‌ترین افراد کریپتو به این ایده می‌اندیشند که دوران چرخه‌های چهار ساله بازار ممکن است به پایان رسیده باشد و با فرارسیدن پذیرش انبوه، بازار در واقع در حال حرکت به سمت یک "ابر چرخه" است. با توجه به اینکه هر روز شرکت‌های بیشتری بیت کوین را به ترازنامه خود اضافه می‌کنند و بانک‌های مرکزی از تئوری‌های پولی مدرن استقبال می‌کنند، این صنعت مطمئناً این بار وارد آب‌های ناشناخته‌ای می‌شود.

برخی از تحلیلگران ارشد معتقدند: «یک بحث وجود دارد که آیا ما وارد یک ابر چرخه (Super Cycle) می‌شویم؟ به این معنی که بیت کوین عملاً به منبع ذخیره ارزش تبدیل می‌شود؟ و اگر این اتفاق بیافتد، ممکن است در یک چرخه بسیار طولانی‌تر باشیم."

 

مانند هر بازار دیگری در تاریخ، بهترین رویکرد در قبال بازار ارزهای دیجیتال، این است که به آرامی سرمایه های مازاد خود را به آن تزریق کنید. در ریزش ها دستپاچه نشوید و اجازه دهید سرمایه شما در طولانی‌مدت برای شما کار کند. به همین روش بوده که اَبَر سرمایه داران از همان ابتدا، ثروتی را نسل به نسل در بازار سهام به دست آورده‌اند و بیت کوین نیز تفاوتی ندارد. البته جز اینکه سرعت ثروت‌آفرینی آن افزایش یافته است.

 

 

در مقابل ششمین ریزش تاریخی بیت کوین چه عکس العملی نشان دهیم؟

بی شک، سقوط بیت کوین علت اصلی ریزش ارز دیجیتال است. آیا اکنون بیت کوین در یک سقوط تاریخی جدید به سر می برد؟ اعداد اخیر بیت کوین - با وجود مینی رالی 26 ژانویه - بد به نظر می رسند. اما نه به اندازه سقوط 99.9 درصدی سال 2013 یا رکود طولانی مدت دارایی های دیجیتال که از دسامبر 2017 تا 2018 ادامه داشت.

آن فروپاشی های جدی بازار با رونق دنبال شد، کف های پایین در ادامه با سقف های جدید دنبال شد. اما عکس این قضیه نیز صادق است: شاخص ترس و طمع اکنون به بالاترین سطح خود رسیده و امکان دارد بیت کوین به یک خواب زمستانی بلند مدت فرو برود.

شاخص ترس و طمع بیت کوین در بالاترین سطح قرار دارد- ژانویه 2022

حال با تمام مطالبی که ذکر شد سوال اصلی که در اینجا پیش می آید این است: در مقابل بازار ریزشی بیت کوین چه واکنشی از خود نشان دهیم؟

  • فروش بیت کوین
  • تحمل و انتظار عبور از بحران
  • خرید و انباشت بیت کوین

نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه