آموزش تصویری معامله مارجین در کوینکس (آموزش کامل و گام به گام)
ارز دیجیتال

آموزش تصویری معامله مارجین در کوینکس (آموزش کامل و گام به گام)

آیا می‌دانید که با معاملات مارجین می‌توانید چندین برابر موجودی حساب خود از صرافی، وام بگیرید و با قدرت چند برابری وارد معامله شوید؟ معاملات مارجین در صرافی کوینکس چگونه انجام می‌شود؟ فرق مارجین با فیوچرز و اسپات Coinex چیست؟ کدامیک بهتر است؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، این مقاله برای شماست. در این مطلب از دنیای ترید، آموزش کامل و گام به گام مارجین در کوینکس فارسی را بیاموزید و استراتژی‌های خود را آنجا تست کنید.

 

معاملات مارجین Coinex دو طرفه است، یعنی شما می‌توانید با باز کردن پوزیشن لانگ یا شورت، هم از صعود و هم از نزول بازار بهره‌برداری کنید.

 

معاملات مارجین چیست؟

پیش از اینکه به آموزش معاملات مارجین در کوینکس فارسی بپردازیم، لازم است مفهوم معاملات مارجین توضیح داده شود. اگر با معاملات اسپات در کوینکس و معاملات فیوچرز کوینکس آشنایی داشته باشید، درک معاملات مارجین بسیار ساده‌تر می‌شود؛ زیرا مارجین تلفیقی از معاملات اسپات و فیوچرز است.

توضیح مارجین کوینکس به زبان ساده

به زبان ساده، در معاملات مارجین کوینکس، شما می‌توانید تا چند برابر دارایی خود، وام معاملاتی دریافت کنید و با توان بیشتر وارد معامله شوید. برای این کار، یک سرمایه‌ی اولیه وارد حساب مارجین خود در کوینکس می‌کنید، این سرمایه را نزد Coinex به عنوان وثیقه به امانت می‌گذارید و بسته به وامی که برای ارز مورد نظر شما در کوینکس در دسترس است، وام دریافت کنید. بدیهی است که این وام ضریب سود و زیان شما را افزایش می‌دهد. اگر پیش‌بینی شما درست از آب درآمد، شما چندین برابر سرمایه‌ی اولیه‌ی خود، کسب سود می‌کنید، سپس سود خود را برداشت و وام صرافی را بازپرداخت می‌کنید. اما اگر بازار خلاف پیش‌بینی شما حرکت کرد، نه تنها سود نمی‌کنید، بلکه موجودی اولیه خود را که نزد کوینکس به عنوان وثیقه‌ی وام به امانت گذاشته بودید، از دست می‌دهید و اصطلاحاً لیکویید می‌شوید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: لیکویید شدن چیست؟

مراحل انجام معامله مارجین کوینکس

معامله‌ی مارجین در Coinex در 4 مرحله انجام می‌شود.

  1. ابتدا از حساب اسپات خود به حساب مارجین انتقال وجه انجام دهید.
  2. از صرافی وام دریافت کنید.
  3. با توجه به تحلیل خود، یکی از پوزیشن‌های خرید یا فروش را باز کنید.
  4. برای سود بردن پوزیشن مخالف را نیز باز می‌کنید.

در ادامه، هر یک از این مراحل توضیح داده می‌شود.

راهنمای گام به گام انجام معامله مارجین در کوینکس فارسی

  • ابتدا فیلتر شکن را روشن کنید. به سایت صرافی کوینکس به آدرس www.coinex.com وارد شوید و سایت کوینکس را فارسی کنید.
  • وارد حساب کاربری خود شوید. (sign-in کنید)
  • مطابق تصویر زیر، روی منوی «معامله» کلیک و در سمت راست گزینه‌ی «مارجین» را انتخاب کنید.

 

ورود به صفحه معامله مارجین کوینکس

  • صفحه‌ی «شرایط استفاده از خدمات کوینکس» ظاهر می‌شود. آن را تیکدار کنید و تأیید را بزنید.

 

صفحه شرایط استفاده از خدمات کوینکس

 

  • جفت ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید. (ما در اینجا جفت ارز BTC/USDT را انتخاب کرده‌ایم.) 
  • اسکرول کنید پایین، در مرکز صفحه سمت راست برای پوزیشن لانگ و سمت چپ مخصوص پوزیشن شورت است.
  • با استفاده از گزینه‌ی «انتقال» از حساب اسپات خود به حساب مارجین انتقال وجه انجام دهید و با استفاده از گزینه‌ی «قرض گرفتن» می‌توانید وام دریافت کنید.

 

معرفی قسمت های اصلی بخش معامله مارجین کوینکس

در ادامه، جزئیات هر یک از این دو گزینه توضیح داده می‌شود.

انتقال ارز از اسپات به مارجین با انتخاب گزینه «انتقال»

  • برای انتقال ارز، می‌توانید بسته به موجودی حساب خود، BTC یا تتر وارد حساب مارجین خود کنید. (اختیاری است.) همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، به طور پیشفرض از «حساب اسپات» به «حساب مارجین» تنظیم شده است. (شما می‌توانید پس از اتمام معامله مارجین با کلیک روی فلش سبز رنگ، موجودی خود را از حساب مارجین به اسپات انتقال دهید و سیو سود کنید.)

 

انتقال ارز از حساب اسپات به مارجین کوینکس

در تصویر بالا چند کادر دیگر برای پر کردن وجود دارد:

  • حساب مارجین: در این کادر جفت ارز مورد نظر را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید BTC/USDT را انتخاب کنید باید یکی از این ارزها را در حساب اسپات خود داشته باشید.
  • کوین : در این کادر با توجه به جفت ارزی که در «حساب مارجین» انتخاب کریدید، می‌توانید یکی از کوین‌ها را (BTC یا USDT) انتخاب کنید.
  • مقدار: زیر این کادر، مبلغ «قابل انتقال» با رنگ سبز مشخص شده. با کلیک روی آن، می‌توانید تمام این مبلغ را انتخاب کنید و یا اینکه خود به طور دستی یک مبلغ  دلخواه را وارد کنید.
  • پس از تکمیل همه‌ی کادرها، روی گزینه‌ی ارسال کلیک کنید.

 

دریافت وام با گزینه «قرض گرفتن» 

اکنون برای دریافت وام، روی گزینه‌ی «قرض گرفتن» کلیک کنید. اینجا چهار پارامتر را مشاهده می‌کنید.

  • کوین : با توجه به ارزی که در حساب خود دارید، یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید. (در اینجا چون موجودی ما تتر است، گزینه USDT را انتخاب می‌کنیم.)
  • دوره: صرافی اعلام کرده که این وام 10 روزه است و در روز آخر، کوینکس به شما اخطار اتمام دوره‌ی وام را می‌دهد. شما می‌توانید با تیکدار کردن گزینه‌ی تمدید خودکار، بعد از اتمام دوره، آن را به طور خودکار تمدید کنید.
  • مقدار قرض گرفته: می‌توانید با کلیک روی عدد سبزرنگ مقابل «در دسترس» کل وامی را که صرافی به شما پیشنهاد می‌دهد، در این کادر وارد کنید یا به انتخاب خود یک عدد (کمتر از این مقدار) را درج کنید.
  • سود روزانه: در این کادر میزان بهره‌ی شبانه برای باز ماندن پوزیشن درج شده است.
  • پس از وارد کردن مقدار قرض، روی تأیید کلیک کنید.

 

 

بهره وام مارجین کوینکس

توجه داشته باشید پس از کلیک روی تأیید بهره‌ی وام شما محاسبه می‌شود. 0.1 درصد که به عنوان سود روزانه درج شده، برای 24 ساعت است. بنابراین اگر شما به مدت یکساعت این وام را در اختیار داشته باشید، سود یکساعت برای شما معادل 0.004 درصد می‌شود.

 

 

دریافت وام در مارجین کوینکس

 

  • تأیید را بزنید.
  • پوزیشن خود را با توجه به تحلیل خود ایجاد کنید.
  • می‌توانید قیمت لیکویید و نرخ ریسک خود را مشاهده کنید. اگر ارز بیشتری وارد حساب خود کنید، ضریب ریسک شما کاهش پیدا می‌کند و قیمت لیکویید بهبود می‌یابد. اگر نمی‌خواهید پول بیشتری وارد حساب مارجین کنید، کاهش ریسک با دریافت وام کمتر و انتخاب اهرم پایین تر نیز امکان دارد.
  • مکانیزم را روی «همیشه معتبر» تنظیم کنید تا بی جهت پوزیشن شما بسته نشود.
  • پس از باز کردن یک پوزیشن (لانگ یا شورت)، پوزیشن مخالف ان را نیز باز کنید تا با حرکت قیمت سود خود را دریافت کنید.

 

میزان وام مارجین کوینکس چقدر است؟

در مقابل جفت ارزهای مارجین، مقدار اهرم یا لورج مجاز درج می‌شود. همانطور که مشاهده می‌کنید، ارزهای محدودی در این لیست وجود دارند و همگی مقابل تتر USDT چیده شده‌اند. لوریج معامله‌ مارجین Coinex، همان اهرم یا وامی است که در کوینکس در دسترس است و شما مجاز به دریافت آن هستید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در حال حاضر، صرافی وام سه برابری (X3)، 5 برابری (5X) و 10 برابری (X10) برای ارزهای محدودی ارائه می‌دهد.

میزان وام در دسترس در معاملات مارجین کوینکس

انجام معامله مارجین در کوینکس: پوزیشن لانگ (خرید)

فرض کنید اهرم X3 برابری برای جفت ارز BTC/USDT موجود است. یعنی شما می‌توانید با وام کوینکس دارایی خود را ضربدر 3 کنید. اگر 5000 USDT در بخش مارجین وارد کنید، با فرض اینکه قیمت هر واحد بیت‌کوین 5000 دلار است:

  • شما می‌توانید حداکثر 10000 USDT از صرافی کوینکس وام بگیرید.
  • اگر طبق پیش‌بینی شما قیمت بیت‌کوین قرار است روند صعودی داشته باشد و مثلاً از قیمت 5000 USDT به 6000 USDT برسد، می‌توانید با وامی که گرفتید، 3 BTC را به قیمت 5000 USDT، با قیمت تمام شده‌ی 15000 USDT بخرید. (پوزیشن لانگ)
  • سپس بلافاصله یک پوزیشن فروش (شورت) به قیمت 6000 USDT برای 3 بیت‌کوین خود باز کنید.
  • با فرض اینکه پوزیشن شما 24 ساعت باز بوده و نرخ بهره 0.2 درصد بوده، اگر بازار طبق پیش بینی شما پیش رفت و 3 BTC شما به قیمت 18000 usdt فروخته شد، پس از کسر اصل و بهره‌ی وام، سود خود را برداشت می‌کنید.

 

مثال برای برآورد سود حاصل از یک معامله مارجین با کسر بهره‌ی وام

اصل وام  10000 usdt
جمع وجه به احتساب وام 15000 usdt
بهره‌ی وام (0.1) + کارمزد باز کردن پوزیشن (0.2) + کارمزد بازکردن پوزیشن مخالف (0.2)= (0.5 %) usdt 50  
سود دریافتی در صورت افزایش قیمت (1000دلار  در هر واحد) usdt 18000  
جمع پرداختی به صرافی (وام و بهره) 10050 usdt
باقیمانده پس از پرداخت وام و بهره وام به صرافی 7950 usdt
سود خالص  2950 usdt
سود خالص بدون دریافت وام و با کسر کارمزد خرید و فروش (0.4 درصد) 996 usdt

بنابراین با دریافت لوریج X3 شما تقریباً 2 برابر شرایط عادی سود دریافت کرده‌اید.

انجام معامله مارجین در کوینکس: پوزیشن شورت (فروش)

فرض کنید اهرم 3 برابری برای جفت ارز BTC/USDT موجود است و شما 5000 USDT در موجودی حساب خود دارید. فرض می کنیم قیمت هر واحد بیت‌کوین 5000 دلار است.

  • شما می‌توانید حداکثر 10000 USDT از صرافی کوینکس وام بگیرید.
  • اگر طبق پیش‌بینی شما قیمت بیت‌کوین قرار است در روند نزولی، ریزش کند و به 4000 USDT برسد.
  • شما می‌توانید یک پوزیشن شورت (فروش) باز کنید و 2 BTC را که از کوینکس وام گرفته‌اید، با قیمت 5000 USDT بفروشید.
  • سپس بلافاصله پوزیشن لانگ (خرید) باز کنید و 2 BTC را با قیمت 4000 USDT بخرید و 2000 USDT سود کسب کنید.

این در حالی است که بدون مارجین تریدینگ، فقط می‌توانید در معامله اسپات، از استراتژی خرید در کف و فروش در سقف استفاده کنید و نمی‌توانید BTC را شورت کنید.

بررسی ضریب سود و زیان یک معامله مارجین با توجه به قیمت دلار در ایران

حال که به طور کامل یاد گرفتید که چگونه یک معامله‌ی مارجین را باز و مدیریت کنید، به این مثال معامله مارجین کوینکس با شرایط قیمت دلار در ایران توجه کنید:

  1. شما 100 usdt وارد بخش مارجین می‌کنید و جفت ارز btc/usdt را انتخاب می‌کنید. قیمت بیت کوین روی 20 هزار دلار است و شما پیشبینی می‌کنید که قرار است با 5% سود، بیت کوین به 21 هزار دلار برسد.
  2. لوریج در دسترس برای بیت‌کوین X10 است و شما می‌توانید با 1000 دلار وارد معامله شوید.
  3. اگر شما جزو کاربران VIP کوینکس نباشید، باید برای هر یک از معاملات 0.2 درصد کارمزد (معادل 2 تتر) و برای پرداخت بهره‌ی وام 0.1 (معادل 0.9 تتر) درصد، پرداخت کنید.
  4. اگر بازار در 24 ساعت، جهت پیش‌بینی شما حرکت کند، پس از کسر حدود 5 USDT کارمزد، 45 USDT معادل حدوداً یک میلیون و 350 هزار تومان کسب سود می‌کنید. ولی اگر بازار طبق پیش بینی شما پیش نرفت، یا باید پوزیشن را با ضرر ببندید و وام صرافی را پس دهید. یا لیکویید می‌شود و 100 تتر خود معادل حدوداً 3 میلیون تومان را از دست می‌دهید.

 

 

توجه برای کاربران سطح مبتدی

⚠️برای سود بردن، حتماً باید با حجم‌های بالای 50 دلار وارد معامله شوید. زیر 50 دلار (معادل تقریباً 1.5 میلیون تومان)، با کسر کارمزدها عملاً سودی برای شما باقی نمی‌ماند، اگر بازار خلاف پیش‌بینی شما حرکت کرد، آیا آمادگی از دست دادن این 50 دلار را دارید؟

⚠️ به شما قویاً توصیه می‌کنیم که برای جلوگیری از لیکویید شدن، از جفت ارزهای اهرم بالا استفاده نکنید

 

نکات کلیدی معامله مارجین در کوینکس

پس از باز کردن یک پوزیشن، شما می‌توانید با مراجعه به منوی دارایی > حساب مارجین موارد زیر را مشاهده کنید. حواستان به پارامترهای زیر باشد.

  • در دسترس : مقدار ارزی که آزاد است و با آن می‌توانید یک پوزیشن دیگر باز کنید.
  • قفل شده: مقدار ارزی که درگیر پوزیشن باز است و تا تعیین تکلیف و بسته شدن پوزیشن از دسترس خارج یا اصطلاحاً قفل است.
  • باید بازپرداخت شود: مقدار ارزی که از صرافی وام گرفته‌اید بعلاوه‌ی بهره‌ی وام که باید به صرافی بازپداخت شود.
  • نرخ ریسک: میزان ریسک پوزیشن باز که هرچه ارز بیشتری به حساب تزریق کنید، کمتر می‌شود.
  • قیمت لیکویید: قیمتی که با توجه به اندازه‌ی اهرم و وامی که دریافت کرده‌اید صرافی در نظر می‌گیرد و اگر قیمت به آن سطح برسد، همه‌ی موجودی شما مصادره و پوزیشن شما بسته می‌شود.

در ادامه نکات کاربردی مارجین در Coinex را مطالعه کنید و اگر سؤالی داشتید در بخش کامنت‌ها مطرح کنید.

نکته انتقال ارز از حساب اسپات به مارجین کوینکس برای سطح مبتدی

نمی‌توان ارز دیجیتال را مستقیماً به حساب مارجین واریز کرد. ابتدا باید کیف پول خود را شارژ کنید. بنابراین اگر به تازگی در صرافی کوینکس افتتاح حساب کردید، باید کیف پول خود را شارژ کنید. برای این کار، از صرافی ایرانی به صرافی کوینکس انتقال وجه انجام دهید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: انتقال ارز از صرافی و کیف پول

وقتی این انتقال وجه انجام شد، به صورت اتوماتیک در حساب اسپات کوینکس قرار می‌گیرد.

حال باید از حساب اسپات به حساب مارجین انتقال وجه انجام دهید. چون این انتقال وجه داخلی است، هیچ کارمزدی برای انتقال کسر نمی‌شود. وقتی معامله‌ی شما بسته شد، با انتخاب گزینه‌ی بازپرداخت، وجه صرافی را تسویه کنید تا بی‌جهت بهره‌ی اضافی پرداخت نکنید.

شرایط تسویه وام در کوینکس

اگر شما چند پوزیشن باز در قسمت معاملات مارجین داشته باشید، وام‌ها به ترتیب زمانی تسویه می شوند و ابتدا سود وام و سپس وجوه استقراضی تسویه می شوند. هنگامی که وام و سود هر دو پرداخت شد، وضعیت سفارش به "پرداخت شده" تغییر می‌کند و محاسبه‌ی سود متوقف می‌شود. بنابراین به محض بستن پوزیشن، از طریق دکمه‌ی تسویه، وام خود را تسویه کنید تا بی جهت سود پرداخت نکنید.

نحوه مدیریت ریسک در معاملات مارجین کوینکس

چهار نکته‌ی کلیدی که می‌تواند جلوی لیکویید شدن شما در معاملات مارجین کوینکس را بگیرد:

  1. از اهرم‌های پایین استفاده کنید.
  2. آموزش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال برای درست حدس زدن روند بازار.
  3. افزایش موجودی زمانی که قیمت بازار نزدیک قیمت لیکویید رسیده و شما مطمئنید که قرار است روند در جهت پیش بینی شما حرکت کند.
  4. رعایت نسبت کل موجودی مارجین در برابر اهرم که بهتر است بالاتر از 110٪ باشد.

شباهت‌ها و تفاوت‌ها مارجین با فیوچرز کوینکس

معامله مارجین شباهت‌ و تفاوت‌هایی با معامله فیوچرز دارد. از شباهت‌های این دو نوع معامله، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دو طرفه بودن بازار: این پیش‌بینی است که در هر دو معامله مارجین و فیوچرز اهمیت دارد. بنابراین اگر شما در یک قیمتی پوزیشن شورت باز کنید و پیش‌بینی کنید که قیمت پایین تر می‌رود، اگر پیش بینی شما درست از آب دربیاید، سود می‌کنید.
  • اهرم یا لوریج: در هر دو معامله مارجین و فیوچرز شما می‌توانید با انتخاب اهرم، سود یا زیان خود را چند برابر کنید. به عنوان مثال، اهرم 10X یعنی 10 برابر سود بیشتر یا 10 برابر زیان بیشتر. در صرافی کوینکس، بیشترین اهرم، 10X است.

حال که شباهت‌های مارجین و فیوچرز کوینکس ذکر شد، در ادامه به طور خلاصه، فرق مارجین و فیوچرز کوینکس توضیح داده می‌شود.

اولین فرق مارجین با فیوچرز کوینکس: نوع بازار

معاملات مارجین و آتی در دو بازار متفاوت اجرا می‌شوند. معاملات مارجین در بازار اسپات انجام می‌شود. یعنی موتور صرافی کوینکس سفارش شما را با سفارشات حال بازار در بخش اسپات تطبیق می‌دهد. این در حالی است که معاملات فیوچرز، در بازار معاملات مشتقه اجرا می‌شود. بدیهی است که تعداد معامله‌گران، همچنین حجم معاملات در بخش اسپات و فیوچرز صرافی کوینکس متفاوت است.

دومین فرق مارجین با فیوچرز کوینکس: کارمزد

اولین تفاوت مارجین و فیوچرز کوینکس کارمزد است. در معاملات فیوچرز، شما فقط یکبار هنگام باز کردن پوزیشن کارمزد پرداخت می‌کنید. حداکثر کارمزدی که شما برای معامله فیوچرز پرداخت می‌کنید، 0.05 درصد است.

این در حالی است که در معاملات مارجین شما سه مرتبه کارمزد پرداخت می‌کنید، یکی سود وامی که دریافت کرده‌اید و دیگری کارمزد انجام معامله‌ی مارجین و سومی باز کردن پوزیشن مخالف. نرخ بهره‌ی وام دریافتی به صورت روزانه کسر می‌شود و از 0.05 الی 0.2 متغییر است. به طور مثال نرخ بهره‌ی ارزهای خاصی، مانند اتریوم بالاتر است و صرافی کوینکس به دارندگان ارز بومی صرافی (CET)، بسته به حجم دارایی از 30 الی 50 درصدتخفیف کارمزد قائل می‌شود. کارمزد انجام معاملات مارجین نیز حداکثر 0.2 درصد است. بنابراین کارمزد معاملات مارجین، چیزی حدود 10 برابر معاملات فیوچرز است!

سومین فرق مارجین با فیوچرز کوینکس: اندازه‌ی اهرم

درست است که در هر دو معامله فیوچرز و مارجین، اهرم یا لورج در اختیار تریدر گذاشته می‌شود. اما حداکثر اهرم صرافی کوینکس برای معاملات مارجین 10X است. این در حالی است که حداکثر اهرم در معاملات فیوچرز 100X است.

چهارمین فرق مارجین با فیوچرز کوینکس: وثیقه وام

در معاملات مارجین شما برای دریافت وام، باید یک وثیقه تعیین کنید و این همان پولی است که وارد حساب مارجین خود می‌کنید. اما در معاملات فیوچرز نیاز به دریافت وام نیست، بنابراین وثیقه‌ای هم در کار نیست.

 

فیوچرز یا مارجین؛ کدام یک بهتر است؟

بدیهی است که با انتخاب معاملات مارجین باید بهره‌ی وام خود را پرداخت کنید و کارمزد معاملات مارجین در صرافی کوینکس بالاتر از معاملات فیوچرز است.

 

تفاوت اسپات و مارجین در کوینکس

همانطور که در بخش‌های قبلی ذکر شد، معاملات مارجین در بخش اسپات صرافی کوینکس انجام می‌شود. اولین تفاوت در وامی است که شما از صرافی می‌گیرید و باید اصل و بهره‌ی وام را پرداخت کنید. دومین تفاوت مهم، ریسک معاملات است. اگر بازار خلاف پیش‌بینی شما حرکت کند، دارایی شما از بین می‌رود. در حالیکه در معاملات اسپات، هر اتفاقی هم که بیفتد شما تعداد معینی سهم دارید که به هیچ وجه صفر نمی‌شود و جزو دارایی شماست.

سومین تفاوت بزرگ در سود معامله است، اگر شما تریدر با تجربه ای باشید، مسلماً می توانید با معاملات مارجین چندین برابر حالت اسپات سود ببرید.

 

اسپات یا مارجین؛ کدام یک بهتر است؟

اگر در ابتدای مسیر هستید، طبیعتاً معاملات اسپات گزینه‌ی کم ریسک‌تری برای شما به شمار می‌آید. برای آغاز، بهتر است ابتدا در بخش اسپات حرفه‌ای شوید و اگر در این بخش به سوددهی پایدار رسیدید، نشانه‌ی این است که می‌توانید با خیال راحت وارد بخش مارجین شوید و سودهای چندین برابری ببرید.

 

 

جدول مقایسه معاملات اسپات، فیوچرز و مارجین

معامله

ویژگی

مزایا

معایب

اسپات

بازار یکطرفه / ارز جزو دارایی خریدار و قابل انتقال/ نگهداری آن به مدت نامحدود بدون تاریخ انقضا، بدون نیاز به کارمزد

تعداد سهم‌های خریداری شده همیشه ثابت است. دارایی شما هرگز صفر نمی شود.

بازار یکطرفه است. فقط در زمان رونق بازار و صعود قیمت سود می‌کنید. اگر بازار نزولی باشد، ضرر می کنید.

مارجین

قرارداد/دریافت وام به مدت معین از صرافی/استفاده از اهرم یا لورج و توانایی ورود به پوزیشن با قدرت چند برابری.

بازار دو طرفه، هم از صعود و هم از ریزش بازار سود می کنید.

برای ارزهای محدودی در دسترس است./حداکثر لورج 10x است./پرداخت سه مرتبه کارمزد/ ریسک بالا/ دارای تاریخ انقضا

فیوچرز

قرارداد/استفاده از اهرم یا لورج 

بازار دو طرفه/ بدون کارمزد برای بازماندن پوزیشن/بدون تاریخ انقضا / لورج از 3 الی 100x

ریسک بالا و امکان صفر شدن حساب در صورت خطا در تحلیل.

مزایا و معایب معاملات مارجین کوینکس

همانطور که معامله‌ی مارجین سودهای شما را چند برابر می‌کند، می‌تواند در زمانی که بازار علیه شما حرکت می‌کند، ضررهای شما را نیز افزایش می‌دهد. 

از بدترین معایب مارجین تریدینگ در کوینکس، پرداخت سه بار کارمزد (جمعاً 0.6 درصد) برای رسیدن به نتیجه است:

  1.  بهره وام : 0.2 درصد،
  2. کارمزد معامله‌ی اول : 0.2 درصد،
  3.  کارمزد معاله‌ی دوم: 0.2 درصد.

و اما سخن پایانی

معاملات مارجین کوینکس یکی از سه روش معاملات در صرافی کوینکس است که نسبت به دو روش دیگر معاملات اسپات و فیوچرز مزایا و معایبی دارد. در این مقاله سعی کردیم با ذکر تمامی نقاط ضعف و قوت معاملات مارجین، آن را به طور عملی به شما آموزش دهیم. اما قبل از تصمیم به باز کردن پوزیشن در بخش معاملات مارجین کوینکس، بدیهی است که بهتر است به خود یادآوری کنید که شما برای برداشت سود این معامله را باز می‌کنید و در صورت آشنا نبودن با اصول تحلیل تکنیکال و فاندامنتال این شانس به حداقل می رسد. واقع بین باشید و اگر اطلاعات کافی از بازار ارز دجیتال ندارید، ابتدا در بخش اسپات کوینکس تجربه اندوزی کنید؛ زیرا در این بخش هرگز موجودی شما صفر نمی‌شود.

فراموش نکنید که همیشه شما می توانید با دریافت آموزش‌های لازم شانس پیروزی در معاملات خود را افزایش دهید. در صورت تمایل می‌توانید در صفحه‌ی آموزش ارز دیجیتال رایگان، مطالب کاربردی و طبقه بندی شده‌ ارز دیجیتال را دریافت کنید و یک قدم دیگر به موفقیت در ترید نزدیک‌تر شوید.

سؤالات متداول (FAQ)

 

حساب مارجین کوینکس چیست؟

شما می‌توانید از حساب اسپات خود یک جفت ارز را به حساب مارجین خود منتقل کنید. چون این انتقال داخلی است، هیچ کارمزدی کسر نمی‌شود. به عنوان مثال، شما به حساب مارجین خود جفت ارز BTC/USDT را واریز می‌کنید؛ یعنی می‌توانید، بسته به تمایل خود هم BTC و هم USDT را از حساب اسپات خود به حساب مارجین خود انتقال دهید.

دارایی‌های انتقالی از حساب اسپات به مارجین کوینکس

ارزهایی که از حساب اسپات خود به حساب مارجین خود منتقل می‌کنید، دارایی‌ مارجین نامیده می‌شود. این ارزها محدود هستند و شما نمی‌توانید با هر ارزی معامله‌ی مارجین انجام دهید.

ارز استقراضی در حساب مارجین کوینکس

ارزی که به عنوان وام دریافت می‌کنید، ارز استقراضی نامیده می‌شود. این ارز برای ترید مارجین نزد شما به امانت گذاشته می‌شود و بعد از ترید باید به صرافی برگردانید.

ارز وثیقه در حساب مارجین کوینکس چیست؟

ارزی که شما از حساب اسپات خود، وارد حساب مارجین می‌کنید، ارزی است که به عنوان وثیقه نزد کوینکس به امانت می‌گذارید و وام چندبرابری دریافت می‌کنید. به عنوان مثال اگر ارز بیت‌کوین را از حساب اسپات خود وارد می‌کنیم، می‌توانیم همین ارز را به وثیقه بگذاریم و بیت‌کوین وام بگیریم و با این ارز معامله‌ی مارجین باز کنیم.

کارمزد معاملات مارجین کوینکس چقدر است؟

کارمزد معاملات مارجین کوینکس 0.2 درصد است. اگر موجودی ارز CET داشته باشید، از 20 درصد تخفیف کارمزد بهره‌مند می‌شوید.

لوریج در معاملات مارجین کوینکس چیست؟

لوریج (Leverage) همان اهرم یا وامی است که برای جفت ارزهای مارجین در دسترس است و جلوی هر ارز از X3 الی X10 درج می‌شود. این یعنی موجودی حساب ما، بسته به عدد درج شده جلوی جفت ارز، به طور مثال ضربدر 3 یا 10 می‌شود.

کال مارجین در معاملات مارجین کوینکس چیست؟

هنگامی که قیمت بازار به قیمت لیکویید شدن نزدیک می‌شود، صرافی به شما اخطار افزایش موجودی می‌دهد. به این اخطار کال مارجین (Margin Call) می‌گویند. اگر تریدر به این اخطار بی اعتنایی کند، ممکن است پوزیشن لیکویید شود.

چرا قسمت برداشت وجه در کوینکس غیرفعال می‌شود؟

30 درصد از سود روزانه صرافی کوینکس به صندوق های بیمه‌ی مارجین تعلق می‌گیرد. این صندوق زیان‌هایی را که از لیکویید شدن حساب‌های مارجین به صرافی وارد می‌شود، پوشش می‌دهد. در شرایطی که تعداد حسابهای لیکویید شده به صورت تصاعدی و بحرانی زیاد می‌شود، به طوریکه موجودی این صندوق کفاف پوشش زیان‌ها را نمی‌دهد، اگر شما جزو لیکوییدی‌ها باشید تا تأمین سرمایه، بخش برداشت حساب شما غیرفعال می‌شود. برای قفلگشایی حساب خود، می توانید وجوهی را به حساب مارجین خود واریز کنید یا منتظر بمانید تا موجودی صندوق بیمه افزایش یابد و به ترتیب زمانی بدهی‌ها را پرداخت کند.

 

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه