جبران ضرر در معاملات فارکس
فارکس

جبران ضرر در معاملات فارکس

یک از بزرگترین درس هایی که هر تریدری باید قبل از ورود به دنیای معامله گری و بازار فارکس بیاموزد کمتر ضرر کردن (نه اصلا ضرر نکردن) و بیشتر سود کردن است.

در واقع اگر چند دقیقه ای وقت گذاشته و در اینترنت گشتی بزنید متوجه این حقیقت تلخ خواهید شد که یکی از اولین فاکتورهایی که در مسیر تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای باید بیاموزید این است که "ضرر کردن درست و حسابی یا بهتر بگوییم اصولی" جزو قوانین جدا نشدنی در بازار فارکس است.

حال نکته مهمی که مطرح می شود این است که چطور می شود این ضررها را جبران کرد؟ آیا اصلا راهی برای جبران ضرر در بازار فارکس وجود دارد؟

پاسخ به این سوال که میلیون ها دلار ارزش دارد ما را به سوی مطالعه این مقاله ارزشمند یعنی جبران ضرر در معاملات فارکس هدایت می کند.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید قصد دارند تا شما را با یکی دیگر از اصول های بسیار مهم و اساسی در وادی معامله گری آشنا کنند.

قانون اول: چند روز ترید نکنید

چه یک معامله گر حرفه ای باشد یا یک آماتور، دیر یا زود با شکست در یک معامله مواجه خواهید شد.

در واقع فرقی نمی کند که این ضرر ناشی از عدم داشتن انظباط شخصی و استراتژی است یا عدم کنترل احساسات که مرتبط با روانشناسی در بازار فارکس است؛ فراموش نکنید که بالاخره شما هم در این بازار ضرر خواهید کرد.

نکته مهم این است که آیا بعد از ضرر کردنتان باز هم می توانید مثل قبل و با روحیه بالا به معاملاتتان برگردید؟

از روی تجربه به شما می گوییم که اگر فقط چند گام بسیار ساده ای که در ادامه این مقاله توضیح خواهیم داد را دنبال کنید شما هم می توانید مانند حرفه ای های مارکت به مسیر معاملاتی خود ادامه دهید و مجددا سود کنید.

اولین گام بعد از ضرر کردن این است که تا چند روز ترید نکنید!

دلیل اصلی گفته ما که ریشه علمی و روانشناسی هم دارد این است که شما بلافاصله می خواهید با ورود به مارکت انتقام خودتان را از بازار بگیرید که این موضوع یک خیال واهی و سراب است.

یادتان باشد هر وقت با ضرری در بازار فارکس روبرو شدید به خودتان چند روز فرصت داده تا دوباره از لحاظ روانی بتوانید بهبود پیدا کنید و سپس بعد از یک ریکاوری کوچک دوباره پشت سیستم خود نشسته و ترید کنید.

بدین منظور مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: روانشناسی بازار فارکس

چطور در بازار فارکس کمتر ضرر کنیم؟

قانون دوم: کمتر ضرر کردن را بیاموزید

اگر بعد از ضررتان مرحله اول را رعایت کردید حال نوبت این است که بیاموزید چگونه در بازارهای مالی به خصوص مارکت بزرگ فارکس کمتر و اصولی تر ضرر کنید!

اگر یک معامله گر نوپا هستید شاید با خواندن اصطلاح "کمتر و اصولی تر ضرر کردن" متعجب شوید. در ادامه به شما عزیزان خواهیم گفت که چطور می توانید در معاملات خود کمتر ضرر کنید.

حتی اگر شما در این بازار یک تازه وارد هم هستید به احتمال بسیار زیاد اصطلاح مدیریت ریسک به گوشتان خورده است!

در حقیقت اگر در معاملات خود موضوع بسیار مهم و طلایی مدیریت ریسک را رعایت کنید دیگر هرگز با مساله دردناک کال مارجین که به دلیل عدم رعایت قوانین مدیریت ریسک است را تجربه نخواهید کرد.

بدین منظور مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: مدیریت ریسک در فارکس چیست؟

از آنجا که همه تریدرها دوست دارند جزو بازیکنان این بازی باشند در نتیجه باید یاد بگیرند چگونه در حالی که به سود می رسند ریسک ها و ضررهای خود را مدیریت کنند.

خیلی ساده مدیریت ریسک شما را قادر می سازد تا با استفاده از فقط چند قانون ساده، ضررهای خود را به حداقل (و نه اینکه اصلا ضرر نکنید) برسانید.

بدین منظور شما باید از قانون بسیار ارزشمند 2 تا 3 درصد ریسک استفاده کنید.

این قانون مهم و حیاتی به شما می گوید که در هر پوزیشنی که باز می کنید فقط اجازه دارید 2 تا 3 درصد از کل سرمایه گرانبهای تان را به خطر بیندازید.

اجازه دهید با ذکر یک مثال ساده موضوع را برای شما روشن تر کنیم.

فرض کنید شما یک حساب 2000 دلاری دارید و قصد دارید یک پوزیشن خرید در جفت ارز EURUSD باز کنید.

با توجه به قانون بسیار مهم 2 تا 3 درصد ریسک، شما فقط می توانید چیزی بین 20 تا 30 دلار از کل سرمایه ارزشمندتان را در این پوزیشن به خطر بیندازید؛ نه بیشتر و نه کمتر!

این یک قانون است و یادتان باشد اگر قانون ها را رعایت نکنید طولی نمی کشد که شما باید از بازار فارکس با کلی احساس خشم و رنجش خداحافظی کنید.

یادتان باشد که مارکت با کسی شوخی ندارد و هر کس قوانین آن را رعایت نکند دیر یا زود از این بازی اخراج می شود.

چگونه با یک ژورنال ضررهای خود را کاهش دهیم؟

قانون سوم: با ژورنال معاملاتی به یک معامله گر منظم تبدیل شوید

سومین قانونی که در این قسمت قصد داریم از آن پرده برداری کنیم استفاده از یک ژورنال معاملاتی در تریدهای تان است.

حتما تا به حال کلمه ژورنال معاملاتی به گوشتان خورده است؛ یکی از بهترین متدها برای ردیابی عملکردتان استفاده از یک ژورنال معاملاتی است.

اگر تا به حال به شطرنج بازهای حرفه ای و مسابقات شان دقت کرده باشید حتما متوجه یک کاغذ برای ثبت حرکاتشان شده اید.

آنها این کار را برای این انجام می دهند تا بعد از اتمام بازی متوجه اشتباهات خود شوند تا مبادا دوباره همین اشتباهات را تکرار کنند!

ژورنال معاملاتی هم قرار است همین خدمت را برای شما انجام دهد تا مبادا بعد از یک پوزیشن ضررده دوباره همین اشتباه را تکرار کنید.

در حقیقت ژورنال معاملاتی روشی برای ردیابی عملکرد معاملاتی شما با ثبت معاملات تان است. شما بعد از ثبت تریدهای تان می توانید برای بهبود معاملات خود سری به ژورنال تان بزنید تا دقیقا متوجه دلیل اصلی ضررتان شوید.

خیلی ساده تر بگوییم؛ ژورنال معاملاتی مانند آینه عمل می کند و یادتان باشد یک آینه هرگز به شما دروغ نمی گوید و دقیقا همان گونه که به نظر می رسید را به شما نشان می دهد.

به عنوان مثال اگر شما در پوزیشنی ضرر کرده باشید ولی دلیل ورود به این پوزیشن را در ژورنال تان مکتوب کرده باشید به راحتی می توانید متوجه شوید که چه چیزی باعث ضرر شما در این پوزیشن شده است!

آیا استراتژی معاملاتی تان را زیر پا گذاشته اید و یا حد ضرر را فراموش کرده اید؟ آیا عدم رعایت مدیریت ریسک و قانون 2 درصد باعث ضرر بیش از اندازه شما شده و یا حس انتقامی که از ضرر قبلی درون شما به وجود آمده؟!

همینطور که مشاهده می کنید داشتن یک ژورنال معاملاتی یکی از ابزارهای به شدت حیاتی در بازار فارکس است که خطاهای مهلکتان را به شما نشان می دهد.

بدین منظور مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: ژورنال معاملاتی چیست؟

اهمیت داشتن استراتژی و آموزش دیدن

قانون چهارم: آموزش ببینید و استراتژی بچینید

دلیل اینکه ما چهارمین قانون طلایی را اینجا آورده ایم این پیش فرض است که شما قبل از ورود به بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس، آموزش های لازم را دیده اید.

در نتیجه منظور ما از آموزش دیدن و داشتن استراتژی، آموزش های پیشرفته و داشتن یک استراتژی معاملاتی دقیق و واقع بینانه است.

منظور از ضرب المثل بسیار زیبای: ز گهواره تا گور دانش بجوی هم که در فرهنگ کشور اصیل مان استفاده شده همین موضوع قانون طلایی چهارم ما است.

آیا به صرف اینکه شما فقط تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را یاد گرفته اید می توان گفت که شما به یک تریدر حرفه ای تبدیل شده اید؟ پاسخ این سوال خیر است.

بدین منظور مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: تحلیل تکنیکال چیست؟

در حالیکه بازار فارکس خیلی ساده به نظر می رسد ولی یادتان باشد که پیچیدگی های مربوط به خودش را نیز دارد.

شما بعد از اینکه دوره های ابتدایی این بازار مانند: تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال را آموختید تازه نوبت یادگیری روانشناسی مارکت، مدیریت ریسک، داشتن یک استراتژی متناسب با روحیه و خصوصیات خود و به وجود آوردن یک نظم و هماهنگی بین تمام ابزارهای تان است.

آیا اصلا شما استراتژی هم دارید؟ منظور ما این است که می دانید دقیقا کی و چه موقعی باید وارد یک پوزیشن شوید؟ آیا شما یک معامله گر کوتاه مدت هستید یا میان مدت و بلند مدت؟

در معاملات تان از چند اندیکاتور استفاده می کنید؟

فکر کردن به این سوالات و نمونه هایی از این قبیل باعث می شود تا شما به ساختن یک استراتژی شخصی و متناسب با روحیات تان فکر و سپس اقدام کنید.

بدین منظور مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: آموزش نوشتن استراتژی شخصی فارکس

یادتان باشد کسانی در بازارهای مالی موفق می شوند که بعد از گذراندن آموزش های لازم تبدیل به معامله گرانی منظبط و هدفمند شوند.

از تقویم فارکس غافل نشوید

قانون پنجم: تقویم فارکس را دنبال کنید

اگر یک معامله گر حرفه ای در بازار فارکس هستید حتما نسبت به اهمیت داشتن یک تقویم معتبر فارکسی آگاه هستید.

چند بار پیش آمده که تمامی اصول و قوانین تحلیل تکنیکال را رعایت کرده اید ولی با اعلام یک خبر مهم فاندامنتالی که درون یک تقویم فارکسی است، پوزیشنی که فکر می کردید سود ده خواهد بود منجر به ضرر شده است؟

اجازه دهید با ذکر یک مثال ساده اهمیت این موضوع را برای شما به تصویر بکشیم.

تصور کنید که شما ساعت ها وقت گذاشته و روی جفت ارز دلار به ین ژاپن و در یک تایم فریم قابل اعتماد مثل روزانه، یک الگوی دوقلوی سروشانه پیدا کرده اید.

اگر الگوهای شمعی-ژاپنی را درست مطالعه کرده باشید می دانید که اگر این الگو در انتهای یک روند صعودی مشاهده شود نشانه هایی مبنی بر بازگشت روند و ریزش قریب الوقوع این جفت ارز اصلا دور از احتمال نیست.

شما با خیال راحت و با رعایت تمام قوانین مدیریت ریسک یک پوزیشن فروش باز می کنید ولی ناگهان مشاهده می کنید که قیمت به جای ریزش شروع به یک صعود ناگهانی می کند!

ناگهان با کمی پرس و جو و تحقیق از دوستان تریدر خود متوجه می شوید که درست در همان دقیقه که شما انتظار ریزش دلار به ین را داشته اید بانک مرکزی امریکا بر خلاف انتظار مارکت، نرخ های بهره خود را افزایش داده است!

بدین منظور مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: آموزش ترید کردن با تقویم اقتصادی

مشاهده کردید که داشتن یک تقویم اقتصادی معتبر و چک کردن روزانه آن چقدر اهمیت دارد؟!

نتیجه گیری

به پایان آمد این دفتر، حکایت همچنان باقی است...

به عنوان یک اصل ضروری باید یاد بگیرید که پس از هر تریدی که منجر به ضرر شد ابتدا دست از سرزنش کردن خودتان بردارید و سعی نکنید با بازار لج کرده و وارد دعوا، مشاجره و انتقام گرفتن شوید.

در این راه، داشتن صداقت و یا داشتن فردی حامی که می تواند ایراد واقعی تان را به شما نشان دهد امری بسیار ضروری است.

شما باید بعد از هر ضرری سراغ ژورنال معاملاتی تان رفته تا دلیل اصلی ضرر خود را پیدا کرده و سپس سعی کنید آن را سریعا مرتفع کنید.

با رعایت قوانینی که در این مقاله ارزشمند گفتیم نه تنها در زمان کوتاهی ضرر شما جبران می شود بلکه شما تبدیل به یک تریدر موفق نیز خواهید شد.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه