ژورنال معاملاتی چیست و چطور درست کنیم؟ دانلود رایگان
فارکس

ژورنال معاملاتی چیست و چطور درست کنیم؟ دانلود رایگان

داشتن یک ژورنال معاملاتی، یک استراتژی هوشمند برای افزایش عملکرد و کسب سود بیشتر در بازار فارکس است. اگر قصد دارید به یک معامله گر حرفه ای و موفق تبدیل شوید، حتما سعی کنید برای خودتان یک ژورنال معاملاتی ایجاد کنید. در این مقاله به شما آموزش میدهیم که چطور یک نمونه ژورنال برای خود درست کنید. در ضمن، برای دانلود رایگان یک نمونه میتوانید به مقاله نمونه ژورنال معاملاتی سر بزنید و نمونه رایگان ما را دانلود کنید.

ژورنال معاملاتی چیست؟

به گزارشی که معاملات شما را ثبت کند، ژورنال معاملاتی یا مجله تجاری میگویند. ژورنال معاملاتی دفتری است که شما میتوانید تریدهای روزانه تان را برای رصد و بررسی بهتر ثبت و مرور می کنید.

ژورنال معاملاتی می تواند به شما در بررسی پیشرفت ها و میزان سود و ضرر کمک کند. این گزارشات و ثبت و ظبط ها میتواند در دراز مدت به شما دید وسیع تری بدهد و کاری کند که شما به یک استراتژی معاملاتی بهتر دست یابید.

در کل داشتن یک ژورنال معاملاتی مثل یک آیینه، عملکرد معاملات شما را ارزیابی و حقایق را به شما نشان می دهد.

مزایا ژورنال معاملاتی چیست؟

داشتن ژورنال معاملاتی مزایای بیشماری دارد. معامله گران فارکس با استفاده از یک دفتر ثبت معاملات فارکس می توانند یک استراتژی سودآور بر اساس تجربه معاملاتی شان ایجاد کنند. ما در این قسمت سعی داریم تا برخی از مهمترین این محاسن را برای شما شرح دهیم.

یک چارچوب محکم برای استراتژی شما است

برای اینکه معاملات موفقی داشته باشید، به یک چارچوب سودآور نیاز دارید تا بتوانید استراتژی هایتان را بر اساس آن بسازید و توسعه دهید. از طریق ثبت و ظبط دقیق و موشکافانه و جزییات این معاملات، تمام محاسبات و حرکاتی که طی تریدهای روزانه تان انجام می دهید، می تواند از این طریق، به طرز صحیحی آزموده شود. این چارچوب به شما کمک می کند تا معاملات موفقتان را تشخیص داده و جلوی معاملات ناموفق آینده را بگیرد.

جلوی معاملات احساسی تان را می گیرد

یکی از اصول ها و قوانین کلیدی معامله در فارکس، به زیرساخت های فکری و روانشناسی شما بستگی دارد. اگر از اکثر تریدرها بپرسید، به شما خواهند گفت که خیلی وقت ها نتوانسته اند جلوی احساساتشان را بگیرند و دست به معاملات احساسی زده اند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: روانشناسی بازار فارکس

 نتیجه اینگونه معاملات، همیشه شکست در آن ترید خاص بوده است. با نت برداری و نوشتن تمام نکات حیاتی در ژورنال معاملاتی، شما می توانید جلوی اینگونه رفتارهای هیجانی تان را بگیرید. این تمرین به شما کمک می کند تا چنانچه دست به چنین معامله ای زدید، بتوانید نسبت به این رفتارتان آگاه باشید تا در معاملات بعدی تان، از روی آنها عمل نکنید.

نقاط قوت و ضعف تان را به شما نشان می دهد

به عنوان یک تریدر در بازارهای مالی، ثبت و ظبط تمام تریدها یا ژورنال نویسی به شما کمک می کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و نسبت به آنها، آگاه باشید. تنها از طریق ثبت کردن معاملات هست که شما می توانید مشاور و مربی خودتان باشید و مهارت های جدیدی را بیاموزید.

یکی دیگر از فواید یادداشت برداری از تریدرها این است که شما بیشتر می توانید مسول خطاها و اشتباهاتتان باشید. با آگاهی از اینکه نیازمند انجام چه کارهایی برای بهبود بهتر معاملات تان هستید، می توانید مهارت های معاملاتی خود را بهینه کنید و آنها را در سیستم معاملاتی خود بگنجانید.

شما را از تریدهای مشکوک، دور می دارد

داشتن یک ژورنال معاملاتی، باعث می شود تا شما یک نقشه، طرح و یا استراتژی معاملاتی داشته باشید. اکثر افرادی که در بازارهای مالی مخصوصا بازار فارکس سرمایه شان را از دست می دهند، به خاطر نداشتن استراتژی معاملاتی و عمل از روی وسوسه است. یادداشت برداری و داشتن یک ژورنال معاملاتی، می تواند اینگونه احساسات و تصمیمات شما را کنترل کند و به شما کمک کند تا از عواقب احتمالی آنها، آگاه تر شوید.

پس از ایجاد یک برنامه معاملاتی مناسب، از یک ژورنال معاملاتی استفاده کنید تا شما را از معاملات نامطمئن و خطرناک دور نگه دارد.

داشتن یک ژورنال، رشد مبتنی بر عملکرد را تشویق می کند

هرچه بیشتر بتوانید معاملاتتان را آنالیز و تحلیل کنید، بیشتر قادر خواهید بود تا معاملات بهینه ای داشته باشید و عملکردتان را اصلاح کنید. حسن این کار این است که پس از هر بار تجزیه و تحلیل، شما قادر خواهید بود عملکرد خود را بررسی کنید و برنامه ریزی کنید که چگونه می توانید در معاملات بعدی عملکرد و سود بهتر و بیشتری داشته باشید.

تنها با کمک یک ژورنال معاملاتی است که شما می توانید تصویر واضحی از کل عملکردتان داشته باشید. انجام این کار، رشد شما را به عنوان یک تریدر حرفه ای فارکس در مقابل معامله گرانی که خودشان را ارزیابی نمی کنند، تقویت می کند.

نحوه ایجاد یک ژورنال معاملاتی در بازار فارکس

چگونه یک ژورنال معاملاتی درست کنیم؟

ساختن یک ژورنال معاملاتی، کار بسیار ساده ای است و شما می توانید آن را با اهداف و سبک معاملاتی تان، تنظیم کنید. در اینجا جدا از اینکه ما در چهار مرحله ساده، روش ساختن یک مجله معاملاتی را به شما توضیح می دهیم، در ادامه مقاله نیز عمیق تر به آن خواهیم پرداخت.

مرحله اول: بین یک دفتر ساده و یک ژورنال معاملاتی آماده (فایل اکسل هم می شود)، یکی را انتخاب کنید. توصیه ما ژورنال معاملاتی آماده یا همان فایل اکسل است. مهم این است که شما یک محل برای ثبت و ضبط داده ها داشته باشید. فایل اکسل، گوگل شیت، وبسایت ایرانی متاکوانت (MetaQuant)، نرم افزار سایکوئیشن (PsyQuation) و یا هر ابزار دیگری میتواند برای شما مفید باشد.

مرحله دوم: مشخص کنید که چه اطلاعاتی را می خواهید در آن یادداشت کنید. (تاریخ ترید، نکات اساسی، سایز پوزیشن و غیره.)

مرحله سوم: به محض اینکه حد سود و حد ضررتان را مشخص کردید، معامله تان را ثبت کنید.

مرحله چهارم: پس از یک دوره تعیین شده (روزانه / ماهانه / هفتگی) داده ها را جمع آوری کنید و معاملاتتان را بررسی کنید.

در قسمت بعد به صورت کامل تر به نکات مذکور، می پردازیم.

یک ژورنال معاملاتی از چه چیزهایی درست شده است؟

ژورنال معاملاتی یا دفتر ثبت معاملات فارکس، از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است. اینکه چه چیزهایی را شما می توانید به این ژورنال اضافه کنید، کاملا بستگی به نوع شخصیت و استراتژی معاملاتی شما دارد. ولی معمولا ژورنال نویسی در فارکس، شامل موارد زیر می شود:

یک دفتر یا یک ژورنال معاملاتی را انتخاب کنید

توصیه ما یک ژورنال معاملاتی آماده یا یک فایل اکسل است چرا که تمام آنچه بدان نیاز دارید، در آن وجود دارد. همانطور که در گام چهارم به شما توضیح خواهیم داد، انجام این کارها شما را وادار می کند به تریدهایتان، فکر کنید.

مشخص کنید چه نکاتی را می خواهید در آن ثبت کنید

یک فایل استاندارد ژورنال معاملاتی، شامل موارد زیر است:

موفق یا ناموفق احساس لحظه دلیل ترید پیپ سود/ضرر استراتژی درجه اطمینان تاریخ خرید/فروش سایز معامله جفت ارز

فرمت استاندارد آن، مثالی از شکل ساده یک ژورنال معاملاتی است. انجام این کار می تواند به شما کمک کند تا در معاملات خود فکر کنید، اما شما می توانید با اضافه کردن چند معیار اضافی دیگر، مجله را به گونه ای ارتقا دهید که اطلاعات بسیار مفید و جامع تری داشته باشید.

برخی از معیارهای دیگری که می توانید به ژورنال خود، اضافه کنید، شامل:

علت ترید در آن لحظه

دلیل شما می توانید تکنیکال، فاندامنتال و یا ترکیبی از هر دو آنها باشد. هنگامی که چندین معامله را انجام دادید، می توانید در مورد این اطلاعات فکر کنید تا ببینید آیا دلایل شما برای معامله، نتایج ملموس دارد یا خیر. این مسئله همچنین می تواند به شما کمک کند تا ببینید که آیا اصلا استراتژی تان به درد بخور است یا خیر؟

چقدر به معامله خود مطمئن هستید؟

اینکه درباره تریدتان چه احساسی دارید نیز مهم است. اگر تریدی را بر اساس الگوهای تکنیکالی انجام می دهید و چنانچه الگوها با تعداد بیشماری از معیارهای شما همخوانی دارد، آن وقت است که می توانید در این قسمت، درجه اطمینان بالا (منظور درجه پایین، متوسط و بالا است) را تیک بزنید.

چنانچه الگوها یا مسائل فاندامنتالی آنطور که باید نیستند، آن وقت درجه اطمینان معامله شما بر اساس فاکتورهایی که ترید می کنید، متوسط یا پایین خواهد بود. نوشتن درجه یقین معامله، به شما کمک می کند تا تعداد معاملات موفق خود را بر اساس درجه بندی، محاسبه کنید. نکته مهم انجام این کار این است که شما با تیک زدن یا ثبت این قسمت، فقط زمانهایی که کاملا از تریدتان مطمئن هستید، معامله می کنید.

شما هر آنچه که نیاز دارید را می توانید در ژورنال معاملاتی خود ثبت کنید. برخی از معامله گران معیارهایی درباره اینکه به محض باز کردن یک ترید از لحاظ احساسی چگونه فکر می کنند را نیز اضافه می کنند. هرآنچه فکر می کنید نیاز دارید را می توانید، بنویسید. برخی دیگر از موارد مهم عبارتند از: زمان و تاریخ ورود و خروج از معامله، قیمت ورود به معامله، قیمت خروج از معامله، عنوان جفت ارز، نوع پوزیشن باز شده، حد ضرر، حد سود، دلایل ورود و خروج به معامله و غیره.

بلافاصله بعد از شروع ترید، آن را ثبت کنید

سعی کنید این عادت را در خودتان پرورش دهید که به محض اینکه پوزیشن خرید یا فروش را باز کردید تا این مسئله تازگی دارد، آن را ثبت کنید. این مسئله باعث می شود دلیل اینکه چرا این ترید را انجام دادید را فراموش نکنید. حتما، این کار را بلافاصله بعد از مشخص کردن حد سود و حد ضرر، انجام دهید.

داده هایتان را جمع آوری کنید و معاملات انجام شده را بررسی کنید

بعد از زمان مشخصی مثلا به طور هفتگی، ماهانه یا فصلی، داده های تان را گردآوری کنید چونکه حتما شما اطلاعات گران قیمتی از تریدهایتان را در دست دارید. اگر در ژورنال تان معیار درجه اطمینان نسبت به معامله را نیز دارید، تعداد معاملات موفقتان زمانیکه درجه اطمینان معامله کم، متوسط و زیاد بوده است را، محاسبه کنید.

وقتی این داده های ارزشمند را جمع آوری کردید، می توانید تصمیم بگیرید که چقدر ارزش دارد معامله ای را وقتی که اهمیت آن بالا نیست و درجه اهمیتش کم یا متوسط است، انجام دهید!

به عنوان مثال، اگر به ده معامله تان درجه اطمینان بالا دادید و هشت تای آن موفق بوده، این به این معنی است که 80% معاملات شما موفق بوده است. اگر به ده معامله تان درجه اطمینان پایین داده اید و فقط دو تای آنها موفق بوده است، این به معنی 20% معامله موفق است.

نتیجتا این بدین معنی است که فقط زمانهایی که درجه اطمینان شما نسبت به معامله ای بالا است، دست به ترید بزنید. شما می توانید این کار را برای تمام معیارهایی که در ژورنال معاملاتی تان وجود دارند، انجام دهید.

نرم افزار ژورنال معاملاتی چیست؟

نرم افزار ژورنال معاملاتی، ترید کردن دارایی های مالی مثل سهام، آتی، آپشن ها و ارزهای بین المللی را آسان تر می کند. انواع پکیج نرم افزار ژورنال معاملاتی برای تمام سطوح معامله گران و مناسب دارایی های مختلف، وجود دارد. به عنوان مثال اگر معامله گر بازار فارکس یا بازار سهام هستید می توانید سری به نرم افزارهای مخصوص بازار فارکس یا سهام بزنید.

این نرم افزارها به دو صورت رایگان و پولی در دسترس معامله گران می باشد. مثلا نرم افزار ژورنال معاملاتی مایکروسافت اکسل، یکی از مواردی است که تریدرها از آن استفاده می کنند. گاهی برای دریافت آنها باید پول پرداخت کنید و گاهی هم می توانید به صورت رایگان آنها را دانلود کنید.

معرفی چند نمونه ژورنال معاملاتی

در این قسمت، ما چند نمونه از ژورنال های معاملاتی فارکس را به شما نشان می دهیم. همانطور که جلوتر هم برای شما شرح دادیم، شما می توانید موارد بیشتری را بر اساس استراتژی معاملاتی خودتان، به این ژورنال اضافه کنید. لطفا به عکسهای زیر توجه کنید.

نمونه ژورنال معاملاتی

در نمونه بالا شما به جز تاریخ و نوع جفت ارز، قیمتی که در آن سفارش داده اید، لات، نسبت ریسک به ریوارد، حد سود و حد ضرر، مقدار سود یا ضرر و استراتژی استفاده شده را می بینید.

نمونه ژورنال معاملاتی

نتیجه گیری

یک تریدر موفق نه تنها هر معامله اش را بررسی می کند، بلکه پیشرفت روند اجرایی و عملکردش را نیز به طور مرتب چک می کند. معامله گران فارکس از طریق یک دفتر ثبت معاملات فارکس، قادر خواهند بود مسیر رسیدن به معاملات پرسود و منظم را، سریع تر بپیمایند.

با استفاده از ابزار ساده و بسیار موثر ژورنال معاملاتی، شما می توانید فرآیند معاملاتی خود را ارزیابی و بررسی کنید و کیفیت تریدهایتان را بالا ببرید. شما می توانید مهارت ها، احساسات کنترل نشده و دیگر جنبه های پنهان وجودتان را حین معاملاتتان، مشاهده کنید و بعد از اینکه نسبت به آنها آگاه شدید، در صدد مرتفع کردن و بهبود عادات تان برآیید.

ارسال دیدگاه


6 دیدگاه

مطالب مرتبط