فارکس یا بازار سهام (کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟)
فارکس

فارکس یا بازار سهام (کدام برای سرمایه گذاری بهتر است؟)

بازار فارکس چند سالی است که توجه خیلی از افراد را به خود جلب کرده است. حتما در فضای مجازی مطالبی را در مورد فارکس دیده اید. از طرفی بازار سهام یک بازار قدیمی و شناخته شده است که خیلی از افراد در سراسر جهان در آن سرمایه گذاری می کنند. هر کدام از این بازار ها بسیار پویا و فعال هستند و ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

 

انتخاب اینکه در کدام یک از این دو بازار سرمایه گذاری کنید، بستگی به شما دارد، اما در این مقاله ما به شما کمک خواهیم کرد تا تصمیم درست تری بگیرید. بنابراین، اگر مایل هستید با ویژگی های این دو بازار بیشتر آشنا شوید، تا انتها این مقاله همراه ما باشید.

تعریف بازار فارکس و استاک مارکت

بازار فارکس محلی برای معامله بر روی ارزهای ملی کشورها است. در این بازار شما می توانید بر روی افزایش یا کاهش ارزش ارز یک کشور نسبت به ارز کشور دیگر معامله کنید و سود به دست بیاورید. از ویژگی های جذاب فارکس، این است که معامله در آن به صورت 24 ساعته قابل انجام است. همچنین مکان فیزیکی ندارد و افراد می توانند در هر جای دنیا فقط با داشتن یک لپتاپ یا تلفن همراه به معامله بپردازند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: فارکس چیست؟ به زبان ساده

بازار استاک (stock) یا سهام، بازاری است که در آن سهام شرکت های مخلتف مورد خرید و فروش قرار می گیرد؛ در واقع همان بازار بورس است که درمورد آن شنیده اید؛ برای مثال بورس ایران یا آمریکا. این بازار برخلاف فارکس در ساعات مشخصی از روز باز است و علاوه بر محیط آنلاین و مجازی، به صورت فیزیکی هم قابل دسترس افراد است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: بازار سهام خارجی چیست؛ آموزش کامل سرمایه گذاری در استاک مارکت

تفاوت بین بازار فارکس و استاک مارکت

مثل هر مارکت دیگری یک سری تفاوت بین این دو بازار وجود دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها می پردازیم.

تفاوت بازار فارکس و سهام

در حقیقت بزرگترین تفاوت بین بازار سهام و بازار فارکس در نوع دارایی است که شما ترید می کنید. در بازار فارکس شما ارزهای کشورهای با اقتصاد قوی را ترید می کنید در حالی که در استاک مارکت شما سهام کمپانی ها را ترید می کنید.

در واقع اینکه شما بخواهید بین این دو مارکت یکی را انتخاب کنید بستگی به یک سری فاکتور مهم دارد که چه نوع دارایی را بخواهید معامله کنید. در ادامه برخی از مهمترین فاکتورها را با هم بررسی می کنیم.

ساعت کاری مارکت

ساعات باز بودن و کاری مارکت تاثیر مهمی در انتخاب بازار فارکس و سهام ها دارد.

به عنوان مثال از آنجا که فارکس یک بازار جهانی 24 ساعته است که 5 روز هفته باز می باشد فرصت های فراوانی در آن یافت می شود.

ولی همانطور که پیشتر اشاره کردیم ساعت کاری بازار سهام محدودتر است و تریدرها مانند فارکس نمی توانند هر ساعتی که اراده کنند دست به معامله بزنند.

عوامل تاثیرگذار روی مارکت

فاکتور مهم بعدی که باید به آن دقت کنید محرک های این دو بازار است.

درست است که به طور پایه ای هر دو این بازارها تحت تاثیر عرضه و تقاضا هستند ولی در واقع محرک های اصلی این دو بازار با هم تفاوت دارند.

به عنوان مثال زمانی که قصد خرید سهام یک شرکت را دارید باید به فاکتورهایی مانند: میزان بدهی های کمپانی، سرمایه آن شرکت، درآمدهای آن، داده های اقتصادی و غیره توجه کنید.

ولی به عنوان یک تریدر فارکس شما با فاکتورهای پیچیده تری مانند: نرخ های بهره، تولید ناخالص داخلی، تورم، نرخ بیکاری، عوامل بیرونی مثل جنگ و ناآرامی ها و غیره سرو کار دارید.

نقدینگی

فاکتور مهم بعدی که باعث می شود بسیاری از تریدرها یک نوع بازار خاص را انتخاب کنند میزان نقدینگی درون آن مارکت است.

منظور از نقدینگی این است که هر زمان شما تصمیم به خرید یا فروش یک دارایی خاص بگیرید بتوانید بدون کوچکترین دردسری این کار را بکنید.

به عنوان مثال از آنجا که بازار فارکس بزرگترین بازار مالی حال حاضر در جهان است میزان نقدینگی در آن بسیار بالا است. همین فاکتور مهم باعث می شود تعداد زیادی از تریدرها بازار فارکس را به بازار سهام ترجیح دهند.

ولی در نظر داشته باشید که در بازار فارکس هم باید بدانید سراغ چه جفت ارزهایی بروید تا دارای نقدینگی بالایی باشند.

نوسان

فاکتور مهم بعدی در انتخاب بین این دو مارکت میزان نوسانات درون آن بازار است.

منظور از میزان نوسان مقدار حرکتی است که دارایی مورد نظر شما به طور روزانه تجربه می کند.

به عنوان مثال مارکتی مانند فارکس دارای تغییرات سریع قیمتی بیشتری نسبت به بازار سهام است که تمایل آن بیشتر به حرکات کند و لاک پشتی است.

ریسک

فاکتور مهم بعدی که باعث می شود تعدادی بازار سهام و تعداد دیگری مارکت فارکس را انتخاب کنند میزان ریسکی است که این دو مارکت دارد.

به عنوان مثال از آنجا که بازار فارکس دارای نوسانات بالاتری نسبت به استاک مارکت است در نتیجه شما در معرض ریسک بیشتری قرار می گیرید.

ریسک در این مقوله مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند؛ یعنی همانطور که می تواند به شما سودهای فراوانی بدهد به همان شکل نیز می تواند باعث ضرر رساندن به شما شود.

اگر شما شناخت خوبی از شخصیت تان داشته باشید می توانید بین انتخاب یک بازار ریسکی با یک مارکت کم ریسک یکی را انتخاب کنید.

به عنوان مثال عده ای از افراد شخصیت ریسک پذیری دارند در نتیجه می توانند بازار فارکس را انتخاب کنند. در صورتی که تعداد دیگری از افراد که ریسک گریز هستند می توانند با خیال راحت تری استاک مارکت را انتخاب کنند.

لورج

فاکتور مهم بعدی که باعث انتخاب بین یکی از این دو بازار می شود لورج است.

لورج به زبان ساده یعنی اهرم و بدین معنی است که شما می توانید با میزان بسیار کمی سرمایه وارد معاملات بزرگ شوید.

بازار فارکس به تریدرها لورج بیشتری می دهد در نتیجه یکی از فاکتورهایی که معامله گران را به سمت بازار فارکس سوق می دهد همین لورج است.

خرید و فروش

آخرین فاکتوری که قصد داریم در این قسمت به آن اشاره کنیم فرصت خرید و فروش است.

به عنوان تریدری که مارکت فارکس را انتخاب می کند شما این فرصت را دارید که هم از فرصت های خرید و هم فرصت های فروش کسب سود کنید.

فارکس یک بازار دوطرفه است؛ این جمله دقیقا بدین معنی است که شما با ارزیابی فرصت های معاملاتی هم می توانید دارایی مورد نظرتان را بخرید و هم آن را بفروشید.

ولی به عنوان کسی که فقط در بازار سهام معامله می کند شما فقط می توانید با بالا رفتن قیمت سود کند (در جریان باشید که منظور ما ترید سهام از نوع CFD نیست و منظور خرید بخشی از سهام کمپانی و مالک همان قسمت شدن است).

مزایا و معایب بازار فارکس

مزایای فارکس:

فارکس به دلیل مزایای بی شماری که منجر به محبوبیت آن شده، در دنیای مالی محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در زیر لیستی از مزایای معاملات فارکس و تجزیه و تحلیل کوتاهی از هر یک آورده شده که توضیح می دهد چرا این نوع بازار بسیار محبوب است.

مزایا بازار فارکس

  1. بازار مالی جهانی: یکی از بزرگترین مزیت های بازار ارز، محبوبیت روزافزون آن در دنیای معاملات است. در دو دهه اخیر، FX ( نماد اختصاری فارکس ) در سراسر جهان گسترش یافته است و در سطح جهانی به بزرگترین بازار مالی تبدیل شده است که در هر گوشه از جهان استفاده می شود؛ تقریبا در 195 کشور افراد در فارکس مشغول به معامله هستند.
  2. تنوع در انتخاب ارزها: بازار فارکس امکان انتخاب جفت ارزها را برای معامله فراهم می کند. از طریق فهرست گسترده ای از انتخاب ها (از جمله معامله cfdها) بسته به استراتژی شخصی، می توان به خرید و فروش ارز کشورها اقدام کرد.
  3. گزینه ای مناسب برای تازه کارها: کسانی که در ترید تازه کار هستند و تجربه خاصی ندارند می توانند در فارکس معامله گری را تجربه کنند. فارکس به آنها اجازه می دهد با باز کردن معامله های کوچک ترید را تجربه کنند و با فضای بازار مالی آشنا شوند. همچنین یکی از ویژگی های جذاب فارکس این است که افراد با داشتن یک حساب کاربری آزمایشی (demo) می توانند استراتژی شخصی و مواردی که در مورد ترید قبلا یاد گرفته اند را با خیال راحت و بدون هیچ ریسکی امتحان کنند.
  4. نقد شوندگی بالا: از آنجایی که بازار فارکس در سطح جهان گسترده است و تعداد زیادی از معامله گران در آن حضور دارند، در مقایسه با سایر بازارها نقدینگی بالایی دارد.
  5. فارکس، بازاری غیر متمرکز: فارکس موجودیت فیزیکی ندارد و به همین دلیل به آن بازار غیر متمرکز می گویند. بنابراین، تمام معاملات را می توان از هر جایی انجام داد و چون در 24 ساعت شبانه روز باز است، می توان آن را در هر زمانی از روز نیز انجام داد.
  6. امکان هجینگ (Hedging): یکی دیگر از مزایای قابل توجه فارکس، پوشش ریسک است که می تواند در معاملات شما اعمال شود. روشی کارآمد که به حذف یا کاهش ریسک و ضرر کمک می کند. منظور از پوشش ریسک یا هجینگ، حرکت استراتژیک باز کردن چندین معامله فارکس است. برخی ممکن است پوشش ریسک را به عنوان یک استراتژی با ریسک بالا در نظر بگیرند، اما نکته اصلی این است که ضررهای احتمالی را به مقدار قابل قبولی بدون از دست دادن سریع پول محدود کنیم. اکثر شرکت‌کنندگان با سرمایه‌گذاری در جفت ارزهای مختلف و در عین حال مرتبط، معاملات در فارکس را پوشش می‌دهند. به این ترتیب، وقتی یک جفت ارز در پوزیشن لانگ یا خرید است، دیگری شورت یا فروش می شود و بدین صورت می توانند ضرر را با سود متعادل کنند.

معایب فارکس

علی رغم مزایای زیادی که فارکس دارد، باید در نظر داشته باشیم که این بازار مبتنی بر فناوری غیرمتمرکز است و این یعنی که شفافیت کمی دارد.

دلایل عدم شفافیت فارکس:

  1. ریسک طرف مقابل: از آنجایی که فارکس یک بازار جهانی است، درک تغییرات سریع و مقررات مختلف هر کشور دشوار است. معاملات فارکس ممکن است شرایط معاملاتی برای محافظت از معامله گران در بازار داشته باشد، اما این خطر وجود دارد که کسی به قرارداد توافق شده احترام نگذارد.
  2. ریسک های عملیاتی: بازار فارکس 24 ساعت بدون توقف کار می کند. معامله گران نمی توانند تغییرات را روزانه نظارت کنند، بنابراین از الگوریتم هایی برای محافظت از منافع و سرمایه گذاری خود استفاده می کنند. بنابراین، آنها باید دائما از نحوه عملکرد این فناوری مطلع شوند، در غیر این صورت ممکن است در طول شب یا در تعطیلات آخر هفته با ضررهای زیادی روبرو شوند.
  3. ریسک های اهرمی: فارکس اهرم بالایی را ارائه می دهد. تازه کارها ممکن است ریسک های پنهانی را که ممکن است بازار را بسیار پرنوسان کند درک نکنند و به سرعت ضرر کنند؛ یا حتی بدتر از آن، همه سرمایه خود را در عرض چند دقیقه از دست بدهند.
  4. نوسان بازار: منظور از نوسان، حرکت قیمت ها به سمت بالا یا پایین است که معمولا غیر منتظره هستند. هر چه این فراز و نشیب ها بزرگتر باشند، نوسان قیمت بیشتر می شود. این تغییرات بزرگ می تواند حس عدم اطمینان را برانگیزد؛ گاهی اوقات معامله گران آنها را شانسی برای سودهای بالا می دانند، گاهی هم ممکن است منجر به ضرر های کنترل نشده شود.

مزایا و معایب بازار سهام

مزایای سهام

بازار سهام حدود یک قرن است که ظهور پیدا کرده و از آن زمان تا کنون طرفداران زیادی داشته است. در این بخش می خواهیم به مزایای سرمایه گذاری در بازار استاک یا سهام اشاره کنیم.

مزایا بازار سهام

  1. سود بلند مدت: بازار سهام ممکن است در کوتاه‌ مدت نوسانات زیادی داشته باشد، اما می‌تواند بازاری عالی برای سرمایه‌گذاری پول شما برای اهداف بلند مدت باشد. اگر برای بازنشستگی پس انداز می کنید یا اهداف مالی دیگری دارید که چندین سال طول می کشد، نوسانات کوتاه‌مدت اغلب به یک روند صعودی تبدیل می‌شود.
  2. فرصت های کوتاه مدت: در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران نباید برای زمان ‌بندی بازار تلاش کنند، اگر سرمایه‌گذار باهوش و با تجربه‌ای باشید، می‌توانید فرصت‌های عالی برای کسب سودهای کوتاه ‌مدت به دست آورید.
  3. خرید و فروش آسان: باز کردن یک حساب در یک کارگزاری معمولا فقط چند دقیقه طول می کشد و پس از تامین مالی حساب ، می توانید سهام را بخرید و بفروشید. اگر کارگزار شما یک برنامه تلفن همراه ارائه می دهد، اغلب می توانید سهام را تنها با چند ضربه روی صفحه خود معامله کنید.
  4. احساس مالکیت: اگر عاشق محصولات یا خدمات یک شرکت خاص هستید، داشتن سهام آن می‌تواند به شما احساس مالکیت نسبت به چیزی را بدهد که از آن لذت می‌برید. همچنین می‌توانید سهام شرکت‌ هایی را که با ارزش ‌های شما مانند پایداری، عدالت اجتماعی و یا تنوع مطابقت دارند، در سبد خود بگنجانید.

معایب سهام

اگرچه بازار سهام مزیت های جذابی دارد که به آنها اشاره کردیم، با این حال مواردی هستند که از معایب این بازار شناخته می شوند و همیشه باید حواستان باشد. این موارد عبارتند از:

  1. خطر از دست دادن: هیچ تضمینی وجود ندارد که بازدهی مثبتی در بازار سهام کسب کنید. در واقع، به طور مرتب به سرمایه گذاران هشدار داده می شود که عملکرد گذشته یک سهام - یا کل بازار - نتایج آتی را تضمین نمی کند. اگر یک رکود اقتصادی و سپس سقوط آن بازار سهام در زمان نامناسبی رخ دهد، می تواند از نظر مالی ویرانگر باشد.
  2. جذابیت بازدهی بزرگ می تواند وسوسه انگیز باشد: خواندن مطالبی درباره سرمایه‌گذارانی که سرمایه‌گذاری ‌های کوتاه‌ دارند، ممکن است به شما این احساس را بدهد که شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید. گفتگوهای آنلاین و رسانه ها می توانند اعتماد به نفس کاذب را حتی در بین سرمایه گذاران بی تجربه تقویت کنند.
  3. سود مشمول مالیات است: به غیر از موارد محدودی، سودهای بازار سهام در هنگام فروش دارایی ها مشمول مالیات هستند. اگر معامله ای را بفروشید که کمتر از یک سال آن را در اختیار داشته اید، هر سودی که به دست می آورید با نرخ مالیات معمولی مشمول مالیات می شود. اگر سهامی را بیش از یک سال نگه دارید، می توانید هنگام فروش، از نرخ پایین تری برای مالیات بر عایدی سرمایه بلندتر بهره مند شوید. اما این هزینه همچنان بازدهی شما را کم می کند؛ حتی اگر یک حساب سرمایه گذاری دارای مزیت مالیاتی باشد، ممکن است در شرایط خاص همچنان مشمول مالیات شوید.

کدام بازارها در 5 سال گذشته رشد بیشتری داشته؟ فارکس یا استاک مارکت؟

بازار سهام قدمت 100 ساله دارد بنابراین طبیعی است که برای معامله گران شناخته شده تر باشد و حجم زیادی از پول را در اقتصاد جهانی به خود اختصاص بدهد. طبق آمار بانک جهانی (world bank) حجم پولی کل سهام در بازار سهام در سراسر جهان در سال 2016، 78 تریلیون دلار بود که با رشد 33 درصدی، این رقم در سال 2022 به 104 تریلیون دلار رسید.

حجم پولی بازار سهام

از طرف دیگر بازار فارکس بازار نوپایی است و در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طوری که در سال 2016 حجم پول در گردش معاملات روزانه فارکس 5 میلیارد دلار بود که با رشد 50 درصدی به رقم 5/7 میلیارد دلار در سال 2022 رسید.

حجم پولی بازار فارکس

بنابراین در بازه 5 ساله بین 2016 تا 2022 بازار سهام 33 درصد رشد داشته است، اما بازار فارکس در همین مدت کوتاه 50 درصد افزایش را تجربه کرده است. متوسط تورم آمریکا در 5 سال اخیر 8 درصد و همین رقم برای منطقه یورو 4 درصد بوده است. با میانگین گرفتن از این دو به عدد 6 می رسیم. نرخ تورم تجمیعی (مجموع نرخ تورم در این 5 سال) 30 درصد می شود. بنابراین بازدهی بازار سهام فقط 3 درصد بیشتر از نرخ تورم در این مدت بوده است. اما بازدهی بازار فارکس 20 درصد بیشتر است که رقم بسیار مطلوبی است.

کدام بازار برای سرمایه گذاری مناسب است؟ فارکس یا سهام؟

اگر به دنبال سرمایه گذاری هستید بازار سهام گزینه مناسب تری است. در مواردی که افراد به دنبال سرمایه گذاری های بلند مدت هستند، به دلیل اینکه می توانند در بازار سهام، یک دارایی بخرند و آن را تا زمان دلخواه داشته باشند و همچنین مایل نیستند روند تغییرات قیمت سهام را به طور مداوم بررسی کنند، این بازار می تواند سودمند باشد.

کدام بازار برای ترید بهتر است؟ فارکس یا استاک؟

چنانچه صرفا به دنبال ترید هستید گزینه مناسب برای شما فارکس است. از آنجایی که در فارکس فقط باید روی روند حرکت ارزها یا نمادها معامله کرد و نمی توان چیزی خرید، بنابراین بهترین گزینه برای ترید است. هر دو این بازارها تابع اقتصاد کلان کشورها هستند اما در فارکس باید تحلیل تکنیکال بدانیم و با روند قیمت سر و کار داریم، ولی بازار سهام فاندامنتال است و باید با این تحلیل پیش برویم.

کدام بازار به کمیسیون کمتری نیاز دارد؟ فارکس یا سهام؟

از لحاظ کمسیون، فارکس گزینه بهتری است. فارکس محیطی مطلوب با هزینه های تراکنش کمتر نسبت به سایر بازارهای مالی فراهم می کند. به این دلیل که معاملات فارکس بیشتر توسط بروکرهایی انجام می‌شود که برای کاهش ریسک، اسپرد (spread) را برای خود نگه می دارند و بنابراین هزینه‌های تراکنش پایین است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اسپرد در فارکس | اسپرد چیست؟

کدام بازار برای ایرانیان بی دردسرتر است؟ فارکس یا سهام؟

در این مورد نیز بازار فارکس مناسب تر است. همانطور که می دانید سرمایه گذاری در بازار سهام کشورهای دیگر و خرید سهام شرکت های خارجی پیچیده است. برای مثال سوالی که خیلی از افراد می پرسند این است که آیا افراد از ایران می توانند سهام شرکت اپل را بخرند؟ پاسخ خیر است. سهام شرکت اپل محدود است و نه تنها ایرانی ها بلکه شهروندان بسیاری از کشور ها نمی توانند این سهام را خریداری کنند. راه حل این قضیه معاملات CFD(contract for difference) است که در بازارهای مالی مانند فارکس برای تریدرها فراهم است. در این نوع معاملات شما روند قیمت نماد شرکت های مختلف، برای مثال نماد شرکت اپل AAPL است، را تحلیل می کنید و بر اساس آن معامله می کنید.

 به طور کلی برای معامله در فارکس شما می توانید در هر کجا که هستید به راحتی با دسترسی به اینترنت به ترید مشغول شوید.

کدام بازار به دانش کمتری نیاز دارد؟ فارکس یا استاک؟

همانطور که گفتیم در فارکس با تحلیل تکنیکال روبرو هستیم و در سهام با تحلیل فاندمنتال و یادگیری این دو واجب است. برای کسب سود و بازدهی مطلوب، دانش شما حتما باید در سطح مناسبی باشد. بنابراین فرقی نمی کند که در بازار سهام باشید یا فارکس؛ باید با قواعد هر بازار آشنا شوید و هرچه بیشتر از بازارها بدانید بازدهی شما بیشتر می شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: دوره رایگان آموزش جامع فارکس (قدم به قدم و آسان)

کدام بازار کم ریسک تر است؟ فارکس یا استاک؟

بازار سهام در معرض ریسک های بیشتری قرار دارد، از جمله تحریم، جنگ، مسائل محیط زیستی و ... . برای مثال فرض کنید شما سهام شرکت کامپیوتری A را دارید. اگر شرکت کامپیوتری B ظهور کند که تکنولوژی بالاتری داشته باشد، سهام آن بالاتر از سهام شرکت A می رود و شما ضرر می کنید. اما در فارکس اینگونه نیست. مثلا در بازار فارکس شما بر روی جفت ارزها معامله می کنید که حرکت این ارزها به شرایط اقتصادی و سیاست های پولی بانک مرکزی کشورها بستگی دارد. البته این به معنی کاملا بدون ریسک بودن فارکس نیست.

کدام بازار برای شروع به نقدینگی کمتری نیاز دارد؟ فارکس یا استاک؟

در مقایسه با سایر بازارهای مالی مانند بازارهای سهام، معاملات در فارکس نیازی به سرمایه گذاری اولیه بالایی ندارد. در واقع از ویژگی های جذاب بازار فارکس این است که می توان با پول کم نیز وارد معاملات شد. همانطور که قبلا در بحث اندازه قراردادها (contract size) گفتیم، شما می توانید با سرمایه کم به ترید مشغول شوید که این مسئله برای افراد تازه وارد بسیار کابردی است. در بازار سهام هم می توان با پول کم وارد شد، اما این مقدار در فارکس کمتر است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اندازه قرارداد یا contract size در فارکس؛ توضیح، مثال، کاربرد

سخن پایانی

بازار سهام و فارکس هر دو از بازارهایی هستند که بسیار در کانون توجه سرمایه گذاران بزرگ مانند بانک ها و سرمایه گذاران کوچک مانند افراد عادی می باشند. هرکدام از این دو بازار ویژگی های مخصوص به خود را دارند که باعث جذابیت آنها می شود. از آنجایی که همه به دنبال کسب سود و افزایش بازدهی هستند، پس باید از به درستی از این ویژگی ها آگاه شده تا بتوانند انخاب بهتری داشته باشند. سعی کنید تمام موارد گفته شده در مورد هر دو بازار را به دقت بررسی کنید و سپس با آگاهی وارد شوید تا بتوانید سود کسب کنید

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه