اندازه قرارداد یا contract size در فارکس؛ توضیح، مثال، کاربرد
فارکس

اندازه قرارداد یا contract size در فارکس؛ توضیح، مثال، کاربرد

یکی از نکات قابل توجه در معامله و بازار، توجه به حجم معاملات است. در واقع حجم از عوامل مؤثر بر میزان سود و زیان معامله است. در بازارهای مالی از جمله فارکس این اصل مهم با نام اندازه قرارداد (contract size) شناخته می شود.

 

اندازه قرارداد یکی از اصولی است که همیشه باید در هر معامله ای به آن دقت کنید تا بتوانید بازدهی بهتری داشته باشید. در این مقاله می خواهیم درباره حجم یا اندازه قرارداد در بازار فارکس صحبت کنیم که با توجه به اهمیت آن توصیه می شود تا آخر مطالب با ما همراه باشید.

پوزیشن سایز چیست؟ آموزش محاسبه حجم معامله در بازارهای مالی

در ابتدا برای روشن تر شدن موضوع بد نیست با یک مثال شروع کنیم. فرض کنید امروز قیمت هر سهم شرکت اپل 100 دلار باشد و شما به اندازه 20 سهم می خرید. اگر هفته بعد قیمت هر سهم به 110 دلار برسد شما به اندازه 200 دلار سود کرده اید. اما فرض کنید که شما به جای 20 سهم، 40 سهم می خریدید. در این صورت میزان سود شما 400 دلار می شد. بنابراین میزان حجم معاملات شما بر روی سودتان از معاملات بسیار تأثیر گذار است.

در بازار فارکس برای معامله بر روی جفت ارزها نیز این روند برقرار است که با اصطلاح اندازه قرارداد (contract size) شناخته می شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: ساده ترین آموزش محاسبه حجم معامله در فارکس

اندازه قرارداد در فارکس چیست؟

اصطلاح اندازه قرارداد (contract size) به مقدار قابل تحویل یک سهام، کالا یا ابزار مالی اشاره دارد که زیربنای قرارداد آتی (future) یا اختیار معامله (option) است؛ یک مقدار استاندارد که مقادیر دقیقی را که بر اساس شرایط قرارداد خریداری یا فروخته می شود به معامله گران می گوید.

اندازه قرارداد اغلب توسط مبادلات استاندارد شده است و بسته به کالا یا ابزار متفاوت است و همچنین ارزش دلاری یک واحد از مورد معامله (کامودیتی یا کالا) را تعیین می کنند. در بازار فارکس اندازه قرار داد به میزان ارز مورد معامله می گویند؛ یعنی تعداد واحد ارزی که معامله گر باید در یک معامله خرید یا فروش انتخاب کند. به عنوان مثال، در فارکس، در معاملات عادی فارکس، هر لات استاندارد برابر با ۱۰۰۰۰۰ واحد پولی از ارز مورد نظر است و یا اندازه معمول یک قرارداد آتی در بازار سهام، 100 سهم است. از آنجایی که مقدار معامله باید تعیین شود، بنابراین این مفهوم به صورت مستقیم در بازدهی تأثیر گذار است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لیست بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان؛ معرفی 6 صرافی خوب

تصویر اندازه قرارداد در متاتریدر

برای دیدن اندازه قرارداد جفت ارزها مراحل زیر را طی کنید.

  • با استفاده از کلید میانبر Ctrl+M، واچ لیست را فعال کنید.
  • بر روی جفت ارز مورد نظرتان کلیک راست کنید و عبارت Specifiction را انتخاب کنید.

مشخصات جفت ارز در متاتریدر

  • در صفحه باز شده، اندازه قرارداد نوشته شده است.

اندازه قرارداد جفت ارزها در متاتریدر

  • همانطور که در تصویر می بینید، اندازه قرارداد جفت ارز GBPJPY عدد 100.000 است.

چرا contract size در فارکس مهم است؟

اندازه قرارداد یکی از مهمترین ویژگی های قرارداد آتی (future contract) است، به دلیل اینکه می تواند بر اساس حجم معامله نشان دهد بزرگترین بازیگران بازار چه کسانی هستند. به این ترتیب، اندازه قراردادهای بزرگتر معمولا نشان دهنده مشارکت سرمایه گذاران بزرگتر و نهادی است. قراردادهایی که از نظر اندازه کوچکتر هستند برای هر سرمایه گذاری قابل دسترسی تر است.

دلیل دیگر، اثر گذاری اندازه قرار داد در مدیریت ریسک است. همانطور که می دانید میزان اثر گذاری نوسان بر سود و زیان در معاملات، با حجم آن رابطه مستقیم دارد؛ نوسان در معاملات با حجم بیشتر، میزان سود یا زیان را به اندازه قابل توجهی تغییر می دهد و برعکس. برای مثال اگر اندازه معامله شما 20 هزار دلار باشد، که رقم زیادی است، حتی یک نوسان کوچک هم می تواند سود یا زیان زیادی برای شما به عمل آورد. اما اگر به اندازه 200 دلار معامله باز کرده باشید، از آنجایی که مقدار کمی است، نوسان بازار تأثیر زیادی بر بازدهی ندارد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: مدیریت ریسک در فارکس چیست؟ آموزش مدیریت ریسک فارکس

انواع اندازه های قرارداد در فارکس

انواع مختلفی از اندازه های قرارداد در فارکس وجود دارد که به معامله گران اجازه می دهد بر اساس استراتژی معاملاتی خود عمل کنند. این انواع عبارت اند از:

  • اندازه قرارداد استاندارد: بزرگترین نوع اندازه قرار داد که 100000 واحد از ارز پایه را شامل می شود.
  • اندازه قرارداد مینی (mini): این نوع 10 درصد از اندازه قرار داد استاندارد یا 10000 واحد از ارز پایه می باشد.
  • اندازه قرارداد میکرو (micro): این نوع 1000 واحد از ارز پایه را نیاز دارد.
  • اندازه قرارداد نانو (nano): اخرین گزینه هم نانو است که فقط 100 واحد از ارز پایه را شامل می شود.

مزایای محاسبه اندازه قرارداد در هر معامله چیست؟

استاندارد کردن اندازه قراردادها، فرآیند معاملات را ساده‌تر می‌کند و تضمین می‌کند که قراردادها با یکدیگر در بازار سازگار هستند. به عنوان مثال، تمام قراردادهای آتی نفت حاوی 1000 بشکه نفت خام هستند؛ به این ترتیب، اندازه یک قرارداد با دیگری متفاوت نیست.

اندازه قرارداد همچنین به روشن شدن تعهدات معامله گران کمک می کند. به عنوان مثال، اگر یک کشاورز سه قرارداد گندم را بفروشد، قابل درک است که تحویل شامل 15000 بوشل (3 قرارداد که هر کدام 5000 بوشل می باشد) است که دقیقا به مبلغ دلاری که با اندازه قرارداد مشخص شده است پرداخت خواهد شد.

همچنین همانطور که در قبل اشاره شد، اندازه قرار داد به شما اجازه می دهد ریسک را بهتر مدیریت کنید و معامله خود را در برابر نوسان های بازار ایمن تر کنید. بنابراین می توانید بازدهی بهتری داشته باشید.

آموزش محاسبه اندازه قرارداد در معاملات فارکس

حالا که با اهمیت اندازه قرارداد و تأثیر آن بر روند معامله گری آشنا شدیم، میخواهیم نحوه محاسبه آن را شرح دهیم. برای این کار باید فاکتور های زیر را مد نظر قرار دهید:

  1. تعیین مقدار سرمایه معاملاتی: ابتدا باید تعیین کنید که با چه مقدار از سرمایه خود می خواهید معامله کنید. بنابراین باید از مدیریت سرمایه را آگاه باشید.
  2. محاسبه ریسک درصدی: سپس باید تعیین کنید که از مقدار سرمایه ای که قصد معامله با آن را دارید، چه مقدار را حاضر هستید که ریسک کنید.
  3. محاسبه فاصله تا استاپ لاس (stop loss): همانطور که می دانید استاپ لاس از موارد مهمی است که در معامله باید به آن توجه کنید. پس حتما در اندازه قرار داد باید به این مورد نیز توجه کنید.

فرمول اندازه قرارداد در فارکس

بعد از توضیح نکات مهم بالا ، اکنون می خواهیم همه آنها به عنوان فرمول اندازه قرارداد در فارکس ترکیب کنیم که به شکل زیر است:

 

( فاصله تا حدضرر × ارزش هر واحد قیمتی در فارکس) ÷ (سرمایه معاملاتی × ریسک درصدی) = اندازه قرارداد

برای مثال، اگر سرمایه معاملاتی شما 10000 دلار باشد، می خواهید 3% از سرمایه خود را ریسک کنید، فاصله تا استاپ لاس 50 نقطه و ارزش هر واحد قیمتی 1 دلار باشد، اندازه قرارداد معادل 6 واحد خواهد بود.

فرق پوزیشن سایز (position size) و اندازه قرارداد (contract size)در فارکس چیست؟

کانترکت سایز حجم کلی یک معامله است که برای هر نماد مقدار ثابتی دارد. اما پوزیشن سایز بسته به مقداری که برای معامله در نظر می گیرید متفاوت است؛ برای مثال 1 لات، 2 لات و یا 1/0 لات، 01/0 لات و غیره. پوزیشن سایز با توجه به مدیریت ریسک می تواند به دلخواه معامله گر تغییر کند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: پوزیشن سایز چیست؟ آموزش محاسبه حجم معامله در بازارهای مالی

سخن پایانی

اندازه قرارداد از مفاهیم کاربردی و مهمی است که همیشه باید مورد توجه معامله گران قرار گیرد. بازار فارکس نقدشوندگی بسیار بالایی دارد و افراد می توانند در معامله های خود، چه خرید باشد و چه فروش، سود کنند؛ البته با رعایت اصول که یکی از مهم ترین آنها، اندازه قرارداد است. از آنجایی که اندازه قرارداد به صورت مستقیم بر روی بازدهی معامله اثر می گذارد، بنابراین می توان از آن برای مدیریت ریسک و سرمایه بهره برد. به طور خلاصه می توان گفت که با در نظر گرفتن اندازه مناسب هر قرارداد، یکی از پایه های ثبات در سود دهی معاملات ساخته می شود.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه