آیا قیمت USDC  صفر میشود؟ از کاهش قیمت وحشت نکنید!
اخبار ارز دیجیتال

آیا قیمت USDC صفر میشود؟ از کاهش قیمت وحشت نکنید!

USDC یک استیبل کوین وابسته به دولت آمریکا است. این استیبل کوین (مانند تتر که یک استیبل کوین است) قرار است همیشه پیوند 1 به 1 را با دلار آمریکا را حفظ کند. اما در روز 10 مارچ، نگرانی از تأثیر ورشکستگی بانک سیلیکون ولی، موجب شد که این استیبل کوین از یک دلار کاهش محسوسی پیدا کند.

به از بین رفتن پیوند یک به یک دلار و یا کاهش قیمت استیبل کوین دیپگ(depeg) می گویند. دیپگ شدن این استیبل کوین، بلافاصله اثر دومینویی ایجاد کرد و بر سایر ارزهای دیحیتال مخصوصا استیبل کوین ها تاثیر گذاشت.

بر اساس وایت پیپر (مقاله سفید) استیبل کوین usdc، پشتوانه این ارز دیجیتال دلارهای آمریکا است. این استیبل کوین برای افرادی که میخواهند با خیال راحت و بدون دردسر خرید و فروش ارز دیجیتال انجام دهند، یک گزینه عالی است.

در ادامه به صورت کامل تمامی اخبار این ارز دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.


آخرین قیمت USDC (آپدیت 23 اسفند)

بر اساس آخرین داده‌های به‌روزرسانی‌شده توسط Nansen، پس از برقراری مجدد پیوند یو اس دی کوین، سیرکل 407.8 میلیون USDC مینت کرد. این بزرگترین ضربات در هفته گذشته است که تغییر خالص دارایی را به 463.8 میلیون دلار رسانده است.

بلافاصله پس از اعلام فدرال رزرو، بازار ارزهای دیجیتال دومرتبه سبز شدند. بیت کوین تا مرز 22000 دلار بهبود یافت. در 24 ساعت گذشته، این ارز دیجیتال برتر، حدود 9 درصد افزایش یافته است.

اکنون استیبل کوین USDC پس از بسیاری از حرکت‌های مثبت بازار، سطوح ثابت خود را در آخر هفته به‌دست آورده است. به دنبال اعلامیه مشترک مقامات احتیاطی ایالات متحده و وزیر خزانه داری، جانت یلن (Janet Yellen)، به همه‌ی سپرده‌گذاران بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنچر که امروز توسط رگولاتورها تعطیل شدند، غرامت پرداخت می‌شود.

سیرکل در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از امروز، بانک کراس ریور (Cross River Bank) را به عنوان شریک جدید خود برای استخراج و بازخرید خودکار USDC انتخاب کرده است. 

اقدامات فدرال رزرو برای خروج از بحران!

روز گذشته، 12 مارس، بانک فدرال رزرو در بیانیه‌ای اعلام کرد تحت عنوان برنامه‌ی تأمین مالی بانکی (BTFP)، 25 میلیارد دلار وام بلند مدت (با بازپرداخت بیش از یکسال) به بانک‌ها، صندوق‌های پس انداز، اتحادیه‌های اعتباری و سایر مؤسسات سپرده‌گذاری واجد شرایط تخصیص می‌دهد.

این تصمیم فوری برای جلوگیری از صدمات ورشکستگی بانک سیلیکون ولی به بازارهای مالی، به صورت اضطراری در روز تعطیلی بانک گرفته شد.

بنا به اظهارات مقامات بانک فدرال رزرو، این خبر می‌تواند به میزان زیادی بار استرس و فشار روانی را از بازار‌های مالی کم کند. پیش از این، سیرکل از اقدامات فعالانه‌ی دولت آمریکا و در رأس آن، بانک فدرال رزرو در برداشتن گام‌های مؤثر برای حمایت از کسب و کارها در مقابل فروپاشی بانکی سپاسگزاری کرده بود.


آخرین وضعیت USDC (آپدیت 20 اسفند)

روز جمعه، 10 مارس 2023، استیبل کوین یو اس دی کوین (USDC)، دومین استیبل کوین بزرگ با ارزش بازار 42 میلیارد دلار، با گسترش اثر روانی ناشی از فروپاشی بانک سیلیکون ولی (Silicon Valley)، از دلار آمریکا دیپگ شد.

به گزارش دنیای ترید، جفت ارز USDC/USDT در صرافی Kraken تا 0.973 دلار سقوط کرد که پایین‌ترین قیمت از 9 نوامبر و سقوط FTX بود. در زمان انتشار این خبر، قیمت به 0.9949 دلار بهبود یافته است.

روز گذشته در برخی از صرافی‌ها این کوین زیر 0.87 دلار نیز معامله شد. در پی دیپگ شدن دومین استیبل کوین بزرگ دنیای ارز دیجیتال، وحشت سراسر بازار ارز دیجیتال را فراگرفت. همه از خود سؤال می‌کردند که آیا USDC به سرنوشت سقوط ارز لونا دچار خواهد شد؟

علت دیپگ شدن یو اس دی کوین

اصلی‌ترین علت تضعیف پیوند USDC، اعلامیه‌ی بانک سیلیکون ولی در 8 مارس مبنی بر نیاز به فروش تعداد زیادی دارایی و سهام برای جذب سرمایه‌ی بیشتر بود. این اعلامیه بسیاری از سپرده‌گذاران را ترساند و در نتیجه، فرار بانکی صورت گرفت و موجب ورشکستگی این بانک و اثرات اقتصادی نامطلوب پس از آن، مانند depeg شدن یک سری از استیبل کوین‌ها در بازار ارز دیجیتال شد.

 

 

بانک سیلیکون ولی یکی از بزرگترین وام‌دهندگان در ایالات متحده و یک بازیگر اصلی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. این بانک در تاریخ 10 مارس، توسط دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری کالیفرنیا تعطیل شد. بدین ترتیب، نگرانی‌ها در مورد آینده‌ی آن افزایش یافت. شرکت بیمه‌ی سپرده فدرال ایالات متحده، فعالیت خود را برای جبران خسارت سپرده‌ها آغاز کرد و اکنون مزایده‌ی دارایی‌های بانک سیلیکون‌ولی به سرعت در جریان است. این شرکت، 95 درصد از سپرده‌های بیمه‌نشده را برعهده‌ی خریداران بانک گذاشت. تا هفته‌ی آینده، 50 درصد از سپرده‌های بیمه‌ نشده‌ بازپرداخت می‌شود.

 

 

به نقل از کوین تلگراف، سیرکل (Circle) شرکت صادرکننده‌ی استیبل کوین USDC، روز جمعه در رسانه‌ها فاش کرد که بانک سیلیکون ولی، به علت ورشکستگی، از انتقال و بازپرداخت مبلغ 3.3 میلیارد دلار از ذخایر پشتوانه‌ی USDC ناتوان است. بلافاصله پس از افشای این خبر، بازار با فروش گسترده‌ی این استیبل کوین واکنش نشان داد. در نتیجه‌، فشار فروش موجب دیپگ شدن این استیبل کوین از دلار شد. با این حال، همه‌ی سرمایه گذاران به اندازه کافی خوش‌شانس نبودند که به موقع سرمایه‌های خود را از بازار خارج کنند.

⚠️در میان گسترش تشویش در بازار، یکی از اعضای توییتر، تصویر تراکنشی را در صفحه‌ی خود انتشار داد که نشان می‌داد یک سرمایه‌گذار بدشانس، بیش از 2 میلیون دلار USDC را برای دریافت 0.05 دلار تتر USDT پرداخت کرده است! با این که این تراکنش یک خطای انسانی به علت عدم تنظیم اسلیپیج هنگام فروش ارز در صرافی غیرمتمرکز بود، این تصویر به دفعات بازنشر داده شد و بیش از پیش، جو روانی بازار را بر هم ریخت.

⚠️وحشت در بازارهای کریپتو با تصمیم صرافی Coinbase برای توقف معاملات جفت ارز USDC/USD تشدید شد. صرافی بایننس (BNB) نیز توکن سواپ جفت ارز USDC/USDT را غیرفعال کرد.

تأثیر ورشکستگی سیلیکون ولی بر USDC 

بخش نامعلومی از وثیقه‌ی ذخایر USDC در بانک سیلیکون ولی سپرده‌گذاری شده و این نگرانی را به وجود می‌آورد که اکنون قسمتی از دارایی این استیبل کوین مسدود و از دسترس خارج است.

شایان ذکر است استیبل کوین‌هایی مانند USDC بخش کلیدی پایه‌های صنعت کریپتو را تشکیل می‌دهند و تضعیف پیوند آن‌ها با دلار، نشان‌دهنده‎‌ی تشویش و نگرانی در بازار است. بانک سیلیکون ولی یکی از شش شریک بانکی شرکت Circle است و برای مدیریت 25 درصد از ذخایر USDC به صورت نقدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واکنش به دیپگ شدن USDC :

  • ⭕دای، استیبل کوین پلتفرم میکر دائو 7.4 درصد از ارزش خود را به دلیل دیپگ شدن USDC از دست داد. DAI از یک دلار کاهش یافت و قیمت 0.897 دلار را به خود دید.
  • ⭕USDD، استیبل کوین شبکه‌ی ترون، با کاهش 7.5 درصدی، به دیپگ شدن USDC عکس‌العمل نشان داد و در 0.925 دلار معامله شد.
  • ✅ با این حال، سایر استیبل کوین‌های پرطرفدار، مانند تتر و بایننس کوین در مقابل این دیپگ شدن مقاوم بودند و حتی به علت تبدیل ارز گسترده‌ی تریدرها افزایش قیمت هم داشتند.

 

 

آیا USDC صفر می‌شود؟

در پاسخ این سؤال، تحلیلگران ارزهای دیجیتال توصیه می‌کنند که شباهت‌های بین مشکلات استیبل کوین USDC و فروپاشی استیبل کوین شبکه‌ی ترا در ماه می 2022 را بیش از حد بزرگ‌نمایی نکنید. با توجه به پشتوانه‌ی مالی USDC، این استیبل کوین فاصله‌ی زیادی تا صفر شدن دارد، زیرا تنها 3.3 میلیارد دلار از پول فیات پشتوانه‌ی یو اس دی کوین در بانک سیلیکون ولی (SVB) مسدود است که کمتر از 9 درصد ارزش بازار آن را تشکیل می‌دهد. با این حال، این میزان خسارت نیز دیر یا زود از طریق روش‌های بیمه‌ی بانکی قابل بازیابی است. همچنین به این علت که دیپگ شدن مصادف با تعطیلی آخر هفته (یکشنبه) در آمریکا شد، تکلیف پول‌های بلوکه شده نامشخص ماند. به احتمال زیاد، روز دوشنبه با آغاز به کار بانک‌ها، تیم پشتیبانی پیوند USDC را مجدداً برقرار خواهند کرد.

 

 

روز شنبه، 11 مارس 2023، سیرکل برای تقویت اعتماد کاربران، جزئیات مربوط به ذخیره‌ی USDC را به اشتراک گذاشت و بیان کرد که این ذخیره اکنون 77٪ (تقریباً 32.4 میلیارد دلار) در اسناد کوتاه مدت خزانه داری ایالات متحده وثیقه شده است. شایان ذکر است که اسناد خزانه داری ایالات متحده نقدشونده‌ترین دارایی در جهان است و تعهد مستقیم دولت ایالات متحده، این امر را تضمین می‌کند. 

 

 

اما باید دید این اظهارات کارشناسانه می‌تواند آرامش را بر بازار ارز دیجیتال بازگرداند؟ پس از سقوط تعدادی از بانک‌های دوستدار ارز دیجیتال، از جمله سیلورگیت (Silvergate)، سیگنچر (Signature) و سیلیکون ولی (SVB)، شاید بازگشت آرامش به بازار ارز دیجیتال اندکی طول بکشد.

در صورت لزوم، بروزرسانی‌های بعدی در همین خبر منتشر می‌شود.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام