کانال قیمتی چیست؟ معرفی کانال قیمت در تحلیل تکنیکال
فارکس

کانال قیمتی چیست؟ معرفی کانال قیمت در تحلیل تکنیکال

اگر رویای شما تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای در بازارهای مالی مخصوصا بازار فارکس است، باید اصول و قوانین ساده ای را دنبال کنید. به عنوان مثال باید به دنبال یادگیری تحلیل تکنیکال فارکس، تحلیل فاندامنتال فارکس وروانشناسی بازار فارکس باشید.

همانطور که می دانید تحلیل تکنیکال، هنر خواندن و تفسیر نمودار ها است. به بیانی دیگر تحلیل تکنیکال، هنر مطالعه رفتار گذشته مارکت به منظور پیش بینی آینده حرکت های قیمت است. تحلیل تکنیکال پر است از ابزارهای کوچک، بزرگ، ساده و پیچیده.

یکی از این ابزارهای ساده ولی بسیار کارآمد، کانال قیمت یا Price Channel است. بسیاری از تریدرهای حرفه ای به شما می گویند که تشخیص روند در مارکت، کلید موفقیت شما است. جمله معروفی در بازارهای مالی وجود دارد که می گوید: روند دوست شما است. این بدین معنی است که وقتی شما روندی را پیدا کنید، کافی است پوزیشن تان را در جهت روند باز کرده و شروع به کسب سود کنید.

اجازه دهید با مثالی این موضوع را برای شما شفاف تر کنیم. تصور کنید که شما می خواهید در یک رودخانه شنا کنید. آیا شنا کردن در جهتی که آب می رود آسان تر است یا شنا کردن در جهت مخالف آب؟ ترید کردن در جهت روند و با روند نیز، شما را زودتر به مقصدتان می رساند.

هدف ما از نوشتن این مقاله این است که به شما آموزش دهیم کانال قیمت چیست، اهمیت و مزایای کانال ها در پرایش اکشن، انواع کانال ها، چطور کانال قیمتی را شناسایی کنیم، استراتژی ترید با کانال قیمتی و نتیجه گیری.

کانال قیمت چیست؟

همانطور که پیشتر برای شما توضیح دادیم، کانال قیمت یکی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال است. در حقیقت می توان گفت که کانال قیمت، شکل دیگری از خط روند است. بعضی اوقات قیمت یک دارایی یا یک کالا،  بین دو خط موازی (یکی خط روند اصلی و دیگری خط کانال) محدود می شود، در اینگونه مواقع می توان گفت یک کانال قیمتی ایجاد شده است. به زبان ساده تر، کانال قیمتی محدوده ای درون قیمت است که به صورت بالا و پایین یا عقب و جلو، در یک مسیر مشخص نوسان می کند.

هدف از ترسیم و تشخیص کانال قیمتی، پیدا کردن جهت و مومنتوم قیمت و روند مارکت است. کانال قیمتی انواع مختلفی دارد و یکی از استراتژی های بسیار سودآور در بازارهای مالی است.

اهمیت و مزایای کانال ها در پرایس اکشن

کانال های قیمتی در بازارهای مالی مخصوصا در مارکت فارکس، بسیار با اهمیت هستند. هدف اصلی تمام تریدرهای حرفه ای این است که سودهایشان را بیشتر و ضررهایشان را به حداقل برسانند. معامله گران برای این منظور، به ابزارها یا استراتژی های خاصی نیاز دارند.

یکی از این ابزارهای بسیار قدرتمند، کانال های قیمتی است. کانال های قیمتی معیار سنجش مومنتوم هستند و مسیر و جهت روند را به شما نشان می دهند. به عنوان مثال، اگر کانال قیمتی در یک دوره خاص به سمت بالا حرکت کند، به طور حتم می گوییم که این یک مارکت صعودی است و بالعکس.

از دیگر مزایای کانال های قیمتی این است که به تریدرها سطوح حمایت و مقاومت، نقطه ورود و نقطه خروج را نشان می دهند. ولی اگر فقط قرار باشد به یکی از دلایل اهمیت این کانال ها بپردازیم، باید به استراتژی شکست قیمت یا Breakout اشاره کنیم که کمی جلوتر، کامل به آن خواهیم پرداخت.

مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم: شکست قیمت چیست؟

عکس مربوط به انواع کانال ها

انواع کانال ها

سه نوع کانال قیمتی وجود دارد که شناخت آنها به شما کمک های شایانی خواهد کرد: کانال صعودی، کانال نزولی و کانال افقی. برخی تریدرها به کانال صعودی، کانال بالارونده و به کانال نزولی، کانال پایین رونده نیز می گویند.

کانال صعودی

کانال صعودی یکی از انواع الگوهای درون چارت ها است که در میان دو خط روند، بالا و پایین قیمت شکل می گیرد و نقش سطوح مقاوت و حمایت را بازی می کند. این دو خط صعودی، یکی به عنوان خط حمایت (خط پایینی یا اولین خطی که حکم خط روند دارد) و دیگری به عنوان خط مقاومت (منظور خط بالایی یا خط کانال) عمل می کند.

هر زمان قیمت درون یک کانال در حال به وجود آوردن قله ها و دره هایی بالاتر از یکدیگر بود، یک کانال صعودی ایجاد شده است. اولین خطی که باید رسم کنید در حقیقت همان خط روند است که دره هایی که بالاتر از همدیگر هستند را به هم متصل می کند. سپس یک خط موازی که به خط کانال نیز معروف است را درست روبروی خط روند بکشید. حال، شما یک کانال صعودی رسم کرده اید.

تصویر مربوط به یک کانال صعودی

کانال نزولی

کانال نزولی یکی دیگر از انواع الگوهای درون چارت ها است که در میان دو خط روند، بالا و پایین قیمت، شکل می گیرد و نقش سطوح مقاومت و حمایت را بازی می کند. هر زمان قیمت درون یک کانال در حال به وجود آوردن دره ها و قله هایی پایین تر از یکدیگر بود، یک کانال نزولی ایجاد شده است.

برای رسم یک کانال نزولی، ابتدا باید یک خط روند نزولی با اتصال دو قله (که قله دوم باید پایین تر از قله اول باشد) به همدیگر بکشید. این خط اول، در واقع همان خط روند است که حکم یک خط مقاومت را دارد. سپس خط دیگری که به خط کانال معروف است را به موازات خط روند رسم کنید.

این خط دوم در حقیقت از رسم کردن کف هایی پایین تر از کف قبلی، به دست می آید که نقش خط حمایت را بازی می کند. حال، شما یک کانال نزولی رسم کرده اید. این دو خط موازی، یکی نقش خط مقاومت (منظور خط بالا) و دیگری نقش خط حمایت (منظور خط پایین) را بازی می کنند.

تصویر مربوط به یک کانال نزولی

کانال افقی

نوع سوم کانال ها، کانال افقی است که در بازارهای مالی به نامهای خنثی، بدون روند یا کانال روند افقی نیز معروف است. کانال افقی یکی دیگر از انواع الگوهای درون چارت ها است که در میان دو خط روند، یکی بالا و دیگری پایین قیمت، شکل می گیرد و نقش سطوح مقاومت و حمایت را بازی می کند. بر خلاف کانال های صعودی و نزولی، شما در کانال افقی هیچ قله یا دره ای را بالاتر یا پایین تر از همدیگر نخواهید دید. درست مثل کانال های صعودی و نزولی، کانال افقی هم از کشیدن دو خط روند از قله ها و دره ها، به وجود می آید. تنها تفاوت کانال افقی با دو کانال دیگر این است که این قله ها و دره ها، با هم مساوی و تقریبا در یک خط هستند.

تصویر مربوط به یک کانال افقی

چطور کانال های قیمتی را شناسایی کنیم؟

تحلیلگران تکنیکال یا به قولی چارتیست ها در بازارهای مالی، همیشه به دنبال شناسایی و پیدا کردن الگوهایی برای کسب سود در مارکت هستند. شما هم به عنوان یک تریدر، باید سعی کنید تا با تمرین و تکرار که مادر هر مهارتی می باشد، در پیدا کردن و شناسایی این الگوهای سودآور، استاد شوید.

این مسئله درباره کانال های قیمتی هم صادق است. شما می توانید کانال های قیمتی را درون چارت ها، درباره هر دارایی، درون هر مارکتی و در هر تایم فریمی پیدا کنید. به عنوان یک قانون کلی، هروقت یک دارایی در یک بازه زمانی خاص، در یک محدوده خاصی بین دو باند یا دو خط موازی در حال ترید شدن بود (به شرط دارا بودن ظواهر کانال) به احتمال زیاد شما با یک کانال قیمتی مواجه شده اید.

استراتژی کانال

به مهمترین قسمت این مقاله رسیدیم. حال که با مفهوم کانال قیمت، اهمیت و مزایای کانال ها و انواع کانال های قیمتی آشنا شدید، نوبت آن است تا بتوانید آموخته هایتان را تبدیل به ثروت کنید. هدف اول و آخر هر معامله گری در بازارهای مالی، کسب سود است. ما هم اینجا در دنیای ترید، در کنار شما هستیم تا با آموزش استراتژی پرکاربرد ترید با کانال قیمتی یا استراتژی کانال، شما را به آرزوها و اهداف مالی تان برسانیم.

در حقیقت دو نوع استراتژی اصلی و مهم درباره کانال های قیمت و روش ترید کردن آنها، وجود دارد. یکی استراتژی بازگشت قیمت و دیگری استراتژی شکست قیمت.

استراتژی بازگشت قیمت

منظور از استراتژی بازگشت قیمت، ترید کردن کانال ها در جاهایی است که قیمت بازگشت می کند. یکی از موارد بسیار مهم برای هر تریدری، آشنایی با پرایس اکشن یا همان رفتار قیمت است. شما هم به عنوان یک معامله گر در بازارهای مالی، باید رفتار قیمت را دنبال کنید تا بتوانید الگوهای خاصی که منجر به سودآوری می شوند را، تشخیص دهید. استراتژی بازگشت قیمت به این شکل است:

  • یک کانال قیمت پیدا کنید.
  • وسط این کانال را با یک خط، به دو قسمت تقسیم کنید. (اختیاری است)
  • اگر این کانال صعودی بود، بر اساس شعار روند دوست شماست، در کف یا همان نقطه بازگشت قیمت، خرید کنید. (نقطه ورود)
  • بر اساس استراتژی تان، نقطه خروج را در خط وسط یا باند روبرو بگذارید.
  • حتما از ابزارهای دیگر مثل RSI یا الگوهای شمعی برای تایید نقطه ورود، استفاده کنید.
  • حد ضررتان را پشت خط روند یا باند پایینی (همان سطح حمایت) در روندهای صعودی بگذارید.
  • ریسک به ریوارد و مدیریت ریسک را منظور کنید.

 

عکس مربوط به استراتژی بازگشت قیمت

چنانچه کانال شما نزولی باشد از آنجایی که باید فقط در جهت روند ترید کنید، به محض اینکه قیمت به باند بالایی یا سطح مقاومت برخورد کرد، ورود کنید و نقطه خروجتان را در میانه کانال یا باند مقابل، بگذارید.

اگر هم یک کانال افقی پیدا کردید، استراتژی کلی شما خرید در کف کانال و فروش در سقف کانال می باشد.

عکس مربوط به استراتژی کانال افقی

استراتژی شکست قیمت

از آنجایی که استراتژی شکست قیمت معمولا در جاهایی اتفاق می افتد که قیمت یک دارایی یا کالایی برای مدت زیادی در یک محدوده خاص گیر می کند، می توانید مادامی که قیمت در آن محدوده است در صورت داشتن شرایط کانال قیمت، از استراتژی کانال استفاده کنید. به محض اینکه قیمت از کانال بیرون آمد، با در نظر گرفتن قوانین طلایی شکست، آن را به شکل زیر ترید کنید.

  • یک کانال قیمت پیدا کنید.
  • منتظر شکست قیمت از یک طرف کانال باشید.
  • به محض مطمئن شدن از قوانین طلایی شکست، یک پوزیشن باز کنید.

 

عکس مربوط به استراتژی شکست قیمت

نتیجه گیری

بسیاری از تریدرهای حرفه ای بازار بر این باورند که کلید موفقیت در بازارهای مالی مخصوصا بازار فارکس، تشخیص روند است. در حقیقت زمانی که شما موفق به کشف روند می شوید، معاملات پرسودی را تجربه خواهید کرد. ولی یکی از شروط لازم برای این مهم، انجام دادن این کار به روش صحیح است.

ما در این مقاله سودمند به شما یکی از روش های بسیار متداول ترید کردن را آموزش دادیم. اگر یک تریدر نوآموز هستید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما این تمرین را در فضای دمو انجام دهید تا حسابی در آن حرفه ای شوید.

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

    • comments

      Omid Boss
      ، 26 اسفند 1400

      سلام. در استراتژی شکست قیمت اگر قوانین طلایی شکست رو میگفتید خوب میشد؟

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 14 فروردین 1401

      درود بر شما امید عزیز از اینکه شما رو در سایتمون داریم، واقعا خوشحالیم. ممنون که ما رو نقد می کنید. امید عزیز برای داشتن معاملاتی بهتر، ما ابتدا یک قانون را یاد می گیریم و سپس در استراتژی مون ازش استفاده می کنیم. به همین دلیل هم اول توی مقاله قوانین رو گفتیم و سپس با استفاده از ابزارمون در استراتژی مون ازش نهایت استفاده رو می کنیم. موفق و پرسود باشید.

مطالب مرتبط