شکست قیمت چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟
فارکس

شکست قیمت چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟

معامله کردن در بازار 24 ساعته و بین المللی فارکس، پر از هیجان و تجربه های جدید است. همانطور که مطلع هستید، فارکس بزرگترین بازار مالی حال حاضر در جهان است. حجم معاملات در این مارکت، روزانه بالای 7 تریلیون دلار است.

این نشان دهنده نقدینگی بسیار بالای این بازار است. شما در این مارکت دارایی های متفاوتی مثل: ارزهای بین المللی، سهام ها، کالاها، ارزهای دیجیتال و اوراق قرضه را می توانید ترید کنید.

بسته به اینکه چه نوع تریدری هستید، استراتژی شما فرق می کند. برخی ها معامله گران روزانه هستند. این یعنی معاملاتشان را امروز باز می کنند و همین امروز هم پوزیشن شان را می بندند. برخی اما، تریدرهای میان مدت و بعضی دیگر بلند مدت هستند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: فارکس چیست؟

فرقی نمی کند چه نوع تریدری باشید، موضوعی که در این مقاله قصد داریم برای شما توضیح دهیم، شامل تمام انواع تریدرها می شود. بله درست حدس زدید؛ ترید کردن در شکست قیمت. برخی به این مسئله، استراتژی هم می گویند؛ استراتژی ترید قیمت در شکست ها.

اگر این مقاله را با ما تا انتها دنبال کنید، به شما قول می دهیم تمام فاکتورهایی که می توانند شما را به سودهای معقول برسانند را، یاد خواهید گرفت. نکاتی که قرار است با هم در این مقاله از سری مقالات ارزشمند وبسایت دنیای ترید یاد بگیریم، به شرح زیر است:

شکست قیمت چیست؟ چرا باید شکست های قیمت را ترید کرد؟ شکست ها کجا ظاهر می شوند، نحوه تشخیص شکست ها، مشخص کردن نواحی روانشناسی بازار، تشخیص شکست واقعی از شکست فیک، قوانین طلایی تایید شکست ها، اندیکاتور مناسب شکست قیمت، استراتژی ترید شکست قیمت و نتیجه گیری.

شکست قیمت یا Break out چیست؟

زمانی که قیمت یک دارایی مثل یک جفت ارز، به بالا یا پایین یک سطح مهم روانشناسی یا حمایت-مقاومت نفوذ می کند و آن را می شکند، می گوییم یک شکست قیمتی شکل گرفته است. اگر به رفتار قیمت در چارت ها با دقت نگاه کنید، متوجه می شوید که قیمت ها تمایل دارند وارد سطوح و مناطق خاصی شوند.

زمانی که قیمت یک دارایی به سطحی برخورد کرده و بر می گردد، ما از این سرنخ به این تئوری می رسیم که قیمت به یک سطح مهم برخورد کرده و از لحاظ تکنیکالی، برای این سطح ارزش والایی برخورداریم و آن را گرامی می داریم.

حال نکته مهم این جا است که وقتی قیمت دوباره به این سطح نزدیک می شود، باید به شدت مراقب واکنش و رفتار قیمت پس از برخورد دوباره باشیم. دلیل این مسئله این است که ما منتظر شکست این سطح یا بازگشت مجدد قیمت هستیم. البته در چنین مواقعی، امکان رنج زدن هم می رود.

گاهی اوقات می بینیم که قیمت چندین بار به یک سطح مهم برخورد می کند. این مسئله، نشان از اهمیت و قدرت سطح موجود دارد. به عبارتی دیگر، بازار برای این سطح ارزش بسیار بالایی قائل است.

ولی قیمت بالاخره پس از چندبار برخورد، این سطح مهم را خواهد شکست. این جا، همان جایی است که ما باید سریعا ورود کرده و از استراتژی مخصوص شکست که کمی جلوتر درباره آن بیشتر توضیح خواهیم داد، استفاده کنیم.

چرا باید شکست های قیمت را ترید کرد؟

پاسخ به این سوال بسیار ساده است. اجازه دهید سوال ساده تری از شما بپرسیم؟ شما به چه دلیل در بازارهای مالی سرمایه گذاری می کنید؟ شاید بگویید برای اینکه سود کنم. بله، پاسخ شما درست است.

حال، به همان دلیل که شما برای سود کردن به بازارهای مالی ورود کرده اید، به همین دلیل ساده هم باید شکست های قیمت را ترید کنید. ترید کردن در شکست های قیمتی، فرصت بسیار عالی برای کسب سودهای بی نظیر است. دلیل این مسئله هم ساده است؛ معمولا شکستهای قیمت، منجر به شکل گیری روند ها و حرکات جدید قیمت در مارکت می شوند.

به همین دلیل ساده و منطقی، اکثر تریدرهای حرفه ای شاید مدت ها منتظر می مانند تا یک شکست قیمت، رخ دهد. ضمنا، گاهی این شکست های قیمتی، همراه با مومنتوم بالایی است. در نتیجه تریدرهای پرایس اکشن، تمام تلاششان را می کنند تا از این شکستها، نهایت سود و منفعت را کسب کنند. معامله در شکست یا ترید شکست ها، یک تکنیک ساده و مشهور بین تریدرهای بازارهای مالی، مخصوصا بازار فارکس است.

شکست ها کجا ظاهر می شوند؟

خوب، حال که با مفهوم و تعریف شکست قیمت یا Break out آشنا شدید، نوبت این است که بدانید شکست های قیمتی، در چه مناطقی و کجاها به وجود می آیند. شکست های قیمت در مناطق و سطوح مهم روانشناسی پدید می آیند. برخی از مهمترین این مناطق عبارتند از:

  • سطوح حمایت و مقاومت
  • کف ها و قله های تایم های مختلف
  • خطوط روند
  • کانال های قیمتی
  • میانگین های متحرک
  • سطوح فیبوناچی
  • پیوت پوینت ها
  • اعداد رند
  • سطوح الگوهای درون چارت ها

یکی از دلایلی که شکست های قیمتی می توانند قیمت ها را سریعا تکان دهند این است که این سطوح، توسط بسیاری از تریدرها، در حال رصد شدن است.

نحوه تشخیص شکست ها

برای اینکه بتوانید شکست های قیمت را تشخیص دهید، باید پیش نیازهایی داشته باشید. یکی از مهمترین این پیش نیازها، آگاه بودن به علم تحلیل تکنیکال است. اگر تازه با بازارهای مالی مخصوصا بازار فارکس آشنا شده اید، خواندن مقاله زیر را به شما پیشنهاد می کنیم:

آموزش تحلیل تکنیکال در فارکس

وقتی که شما به دانش تحلیل تکنیکال واقف باشید، به راحتی می توانید الگوهای مهمی مثل: شکست های افقی قیمت یا خطوط روند، فیبوناچی، شکست قیمت از میانگین های متحرک، الگوهای ادامه دهنده و چیزهای بیشتری را تشخیص دهید.

بعد از یادگرفتن تحلیل تکنیکال، شما نیازمند صرف زمان و تمرین مداوم در فضای مجازی پلتفرم های فارکس هستید. منظور ما این است که باید با یک بروکر معتبر، یک حساب مجازی باز کنید و سپس شروع به تمرین این الگوهای Breakout کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: بروکر چیست؟

مشخص کردن نواحی روانشناسی بازار

زمانیکه تشخیص دادید قیمت به دفعات پیاپی در حال تثبیت خود در یک سطح یکسان است، شما به احتمال زیاد با یک سطح مهم روانشناسی، روبرو شده اید. حال اولین کاری که باید بکنید این است که، پایین ترین و بالاترین سطح قیمت اطراف آن منطقه را مشخص کنید.

به عنوان مثال اگر در یک روند نزولی هستید، باید سطوح حمایت، و اگر در یک روند صعودی می باشید، باید سطوح مقاومت را مشخص کنید. (ضمنا اگر برخی از این کندل ها دارای سایه ها یا دم های بلند هستند، می توانید بسته به اینکه Shadow ها را در نظر می گیرید یا خیر، آنها را لحاظ یا از آنها صرف نظر کنید.)

تصویر مربوط به سایه

حال، اجازه دهید تا به شما این مطلب را با ذکر یک مثال نشان دهیم.

تصویر زیر نمودار جفت ارز GBP/CAD را در تایم روزانه نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید بعد از اینکه قیمت بالا رفته، برای مدتی شروع به رنج زدن کرده است. طبق فرمولی که پیشتر برای شما توضیح دادیم، قیمت به دفعات با سطح حمایتی که با مستطیل تو خالی بنفش مشخص کرده ایم، برخورد کرده و در حال تثبیت خود بوده است. زمان که قصد ترید کردن شکست ها را دارید، باید صبر کنید تا کندل پایین سطح حمایت (در روند نزولی و مقاومت در روند صعودی)، بسته شود.

البته ما کمی جلوتر، قوانین طلایی شکست قیمت را کامل برای شما شرح خواهیم داد. در چارت پایین، وقتی کندلی پایین یک سطح حمایتی مهم بسته می شود، ما به آن یک شکست نزولی می گوییم. همینطور که مشاهده می کنید، بعد از شکست این سطح مهم، مارکت شروع به ریزش می کند.

تصویر مربوط به شکست قیمت

تشخیص شکست واقعی از شکست فیک

نکته مهمی که قرار است اینجا برای شما توضیح دهیم، یکی از بحث های بسیار جدی میان تحلیلگران تکنیکال می باشد. بسیاری از تریدرها، نفوذ سایه یا Shadow یک کندل را در یک سطح مهم روانشناسی، شکست نمی دانند. ولی عده کمی از تکنیکالیست ها آن را جزو شکست به حساب می آورند.

من شخصا شکست قیمت را فقط زمانی یک شکست واقعی می دانم که کندل مورد نظر در طرف دیگر سطح مهم روانشناسی، بسته شود و نه فقط با سایه یا دم کندل درون سطح روانشناسی نفوذ کند. لطفا به عکس زیر توجه کنید.

تصویر مربوط به تشخیص شکست واقعی از فیک

تصویر بالا، چارت 4 ساعته GBP/CAD می باشد. همانطور که در قسمت قبل عنوان کردیم، ابتدا باید ناحیه مهم روانشناسی را مشخص کنید. در تصویر بالا، کادر مستطیل شکلی که با رنگ بنفش مشخص شده، سطح مهم روانشناسی یا حمایت پوند-لونی است.

قیمت پس از تقریبا 50 کندل که رنج زده، بالاخره با یک کندل بسیار قوی از این سطح مهم روانشناسی بیرون رفته است. ولی اگر به فلش سیاه رنگ دقت کنید، فقط سایه کندل چند باری از کادر ما بیرون زده که این سایه ها، شکست واقعی نمی باشند و به آنها شکست فیک یا دروغین گفته می شود.

در قسمت بعدی این مقاله، شما را با نکات بسیار ارزشمند و گرانبهایی که نام آنها را قوانین طلایی شکست گذاشته ایم، آشنا خواهیم کرد. لطفا برای خواندن ادامه مقاله، با ما همراه باشید.

قوانین طلایی تایید شکست ها

آیا به محض اینکه یک کندل از یک سطح مهم روانشناسی عبور کرد و آن را شکست، باید یک پوزیشن باز کنیم و شروع به ترید کنیم؟! آیا این کار در علم تکنیکال مورد تایید می باشد؟ پاسخ به این سوال و سوالاتی از این دست، خیر می باشد. اگر تکنیکالیست خوبی باشید، می دانید که تریدرهای حرفه ای فقط با یک ابزار تنها، وارد یک ترید نمی شوند.

آنها باید تاییدیه های مختلفی از ابزارهای متفاوت، دریافت کنند. معامله گران حرفه ای هیچ وقت فقط با دیدن یک سیگنال؛ هرچند قوی، وارد یک پوزیشن نمی شوند. این قانون، درباره قوانین طلایی شکست نیز، صادق است. هیچ وقت فقط با دیدن یک کندل که از یک سطح مهم روانشناسی عبور کرده، وارد یک ترید نشوید.

فراموش نکنید که ما در بازارهای مالی قرار نیست قمار کنیم بلکه هدف، ترید کردن برای کسب سودهای بیشتر است. برای همین منظور، ما به شما 4 گام یا قوانین طلایی شکست را می آموزیم تا با دیدن به محض مشاهده یک شکست قیمتی، وارد پوزیشن نشوید.

قانون اول: شکست واقعی با بدنه کندل صورت می گیرد نه با سایه آن

همین طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، کندل مورد نظر با بدنه خود در یک روند صعودی در حال بالا رفتن است و سپس سطح مهم روانشناسی را می شکند.

قانون دوم: قیمت بعد از شکست و عبور از سطح روانشناسی، یک سقف درست می کند

همین طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، قیمت پس از شکست سطح مهم روانشناسی، تا دو کندل دیگر بالا رفته و سپس پس از ایجاد یک سقف، مجددا به سمت پایین حرکت می کند.

قانون سوم: قیمت مجددا سطح مقاومت شکسته شده را، آزمایش و لمس می کند

همین طور که در تصویر مشاهده می کنید، قیمت پس از ایجاد یک سقف، باز می گردد و مجددا سطح مقاومت شکسته شده را تست می کند. برخی ها به این عمل قیمت، بوسه آخر یا Last Kiss هم می گویند. در حقیقت حال این سطح مقاومت، نقش یک سطح حمایت را بازی می کند.

قانون چهارم: حال، سقف ایجاد شده، با بدنه یک کندل جدید شکسته می شود

حال که قیمت از سطح اول روانشناسی عبور کرد، یک سقف جدید ایجاد کرد و به سمت سطح مقاومت اول بازگشت (بوسه خداحافظی)، باید با یک کندل جدید از سقف ایجاد شده عبور کند. این کندل آخری، تاییدیه ای است برای شکسته شدن سطح مهم و ادامه روند صعودی در تصویر بالا.

فراموش نکنید که هیچ چیز در بازارهای مالی و دنیای تکنیکال و تحلیل ها، همان گونه که ما فکر می کنیم، اتفاق نخواهند افتاد. گاهی هم ممکن است قیمت، تمام مراحل ذکر شده را طی کند و سپس مجددا به هر دلیلی سقوط کند. به همین دلیل است که گفته می شود بازارهای مالی دارای ریسک هستند.

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا راهکاری برای این مشکل، وجود دارد. لطفا تا پایان این مقاله با ما همراه باشید چونکه قصد داریم به شما ابزاری برای تشخیص بهتر این معضل، معرفی کنیم.

اندیکاتور مناسب شکست قیمت

تحلیل تکنیکال و در کل بازارهای مالی پر است از ابزارهای قوی و ارزشمند. قبل از اینکه وارد یک پوزیشن شوید، شما باید تمام نکات مرتبط با تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و روانشناسی بازار را در نظر بگیرید.

اگر برای تشخیص یک شکست واقعی از فیک مشکل دارید، ما به شما اندیکاتورهایی را معرفی می کنیم که می توانند کمک شایانی بکنند. دو تا از این اندیکاتورهای بسیار با ارزش، اندیکاتور مومنتوم و اندیکاتور RSI است. همان طور که می دانید اندیکاتور مومنتوم شامل یک محیط عددی بعلاوه یک خط منحنی، که در این محیط نوسان می کند، می باشد.

وقتی نوک این منحنی به سمت بالا می رود، یعنی قیمت و مومنتوم در حال افزایش هستند و بالعکس. همچنین زمانیکه نوک مومنتوم خیلی بالا یا خیلی پایین است (اشباع خرید یا اشباع فروش)، بدین معنی است که امکان دارد روند به پایان خودش رسیده باشد. البته گاهی هم در چنین شرایطی روند باز هم به مسیر اصلی خود ادامه می دهد.

ولی در کل، بسیاری از تریدرها از مومنتوم به منظور پیدا کردن واگرایی در چنین شرایطی، استفاده می کنند. واگرایی دو نوع می باشد؛ مثبت و منفی. واگرایی مثبت زمانی اتفاق می افتد که قیمت در حال افزایش و مومنتوم در حال کاهش باشد. واگرایی منفی هم زمانی اتفاق می افتد که قیمت در حال کاهش است ولی اندیکاتور مومنتوم در حال افزایش. به زبان ساده تر مسیر و جهت قیمت و اندیکاتور مومنتوم متضاد یکدیگر باشد.

پس در ادامه مطلب بالا، اگر در تشخیص شکست قیمت و قوانین طلایی شکست دچار شک و تردید شدید، می توانید از یک ابزار کمکی مثل اندیکاتور مومنتوم جهت پیدا کردن واگرایی، استفاده کنید. لطفا به تصویر زیر با دقت نگاه کنید.

تصویر مربوط به واگرایی

همین طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، جفت ارز GBP/CAD در تایم روزانه پس از برخورد به یک سطح مهم مقاومت، چند روزی بدون روند بوده است. سپس با بدنه یک کندل، از مستطیل بنفش رنگ، خارج شده است (البته اگر قوانین طلایی شکست را برای این تصویر در نظر بگیرید، مشاهده خواهید کرد که این ترید، شامل تمامی قوانین شکست می باشد.)

حال چنانچه هنوز هم شک دارید که آیا این شکست یک شکست واقعی است یا یک شکست فیک، می توانید از اندیکاتور مومنتوم برای تشخیص واگرایی کمک بگیرید. همین طور که مشاهده می کنید، قیمت در حال بالا رفتن و مومنتوم در حال پایین آمدن است. در نتیجه، می توانید با اطمینان بیشتر و با در نظر گرفتن نکات مهم دیگر، وارد این معامله شوید.

استراتژی ترید شکست قیمت

حال که با مفهوم شکست قیمت، قوانین طلایی شکست و یک اندیکاتور مناسب کمکی برای تشخیص شکست آشنا شدید، نوبت این است که از تمام ابزارهایتان برای ورود به یک ترید پرسود، استفاده کنید. ما استراتژی شکست را به شما در چند گام ساده یاد خواهیم داد.

  • مارکتی را پیدا کنید که بین مناطقی از مقاومت و حمایت، گیر کرده باشد.
  • آن مناطق یا الگوها را مشخص کنید.
  • منتظر بمانید که مارکت از این مناطق مهم روانشناسی عبور کند و آنها را بشکند.
  • قوانین طلایی شکست را درباره آنها، چک کنید و در صورت شک داشتن، از یک اندیکاتور کمکی، استفاده کنید.
  • حد ضرر خود و دیگر قوانین مدیریت ریسک را لحاظ کنید.
  • به محض مشاهده تمام قواعد ذکرشده، وارد پوزیشن شوید و منتظر بمانید تا حد سودتان فعال شود.

نتیجه گیری

حال که شکست قیمت را یاد گرفتید، می توانید از این تکنیک برای ورود به موقع به مارکت، استفاده کنید. بسیاری از تریدرها از این استراتژی برای کسب سودهای بسیار عالی در مارکت، استفاده می کنند. لطفا چنانچه این مقاله برای شما مفید بود، آن را با عزیزانتان نیز به اشتراک بگذارید تا آنها هم از این روش برای کسب سود در بازارهای مالی بهره مند شوند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه