لبه در فارکس به چه معناست؟ معرفی و بررسی کامل edge
فارکس

لبه در فارکس به چه معناست؟ معرفی و بررسی کامل edge

آیا تا به حال اصطلاح لبه معاملاتی به گوشتان خورده است؟ چقدر نسبت به اهمیت این واژه مطلع هستید؟ بسیاری از معامله گران آماتور واقعا دوست دارند بدانند که چه چیزهایی به آنها کمک می کند تا تبدیل به یک معامله گر حرفه ای شوند. آیا همینکه بتوانند بر احساساتشان کنترل داشته باشند کفایت می کند یا حتما باید یک حساب معاملاتی بزرگ داشته باشند؟ داشتن مانیتورهای بزرگتر و بیشتر چطور؟!

واقعا چه چیزهایی می تواند معامله گران آماتور را به تریدرهای حرفه ای تبدیل کند؟ شاید با صراحت بتوان گفت که کنترل احساسات یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت تریدرهای حرفه است ولی دوتای دیگر یعنی داشتن یک حساب معاملاتی بزرگ و مانیتورهای بیشتر شاید هیچ اهمیتی نداشته باشد.

ولی قطعا یک چیز است که در فرآیند حرفه ای شدن تریدرها بسیار مهم است و آن چیزی نیست به جز داشتن یک لبه معاملاتی. در یکی دیگر از سری مقالات ارزشمند وبسایت دنیای ترید اینبار قصد داریم تا شما را با یکی دیگر از واژه ها و اصطلاحات فارکس یعنی لبه معاملاتی آشنا کنیم.

لبه معاملاتی چیست؟

لبه معاملاتی یا Edge یک نوع نگرش، رویکرد و یا تکنیک است که باعث می شود شما یک سروگردن نسبت به دیگر معامله گران بالاتر باشید. به زبانی ساده تر، لبه یک برتری است که به شما می گوید مادامیکه از برتری تان در معاملات استفاده بهینه کنید، تریدهای شما پرسود خواهد بود.

اگر هنوز هم متوجه نشده اید که لبه معاملاتی چیست ما آن را برای شما از این هم ساده تر خواهیم کرد؛ در حقیقت منظور از لبه معاملاتی، داشتن یک برنامه، استراتژی و یا یک سیستم معاملاتی سودده مداوم است.

به عنوان مثال یکی از باورهای رایجی که درباره لبه معاملاتی وجود دارد این است که چون فلان تریدر چیزهایی می داند و استفاده می کند که دیگر معامله گران نمی دانند و انجام نمی دهند، همین یک فاکتور باعث برتری آن تریدر و موفق شدنش است.

مثلا یک تریدر به محض مشاهده عدد 84 در اندیکاتور RSI همراه با چیزهای دیگر، به این نتیجه می رسد که باید دست به فروش دارایی خود در فلان تایم فریم بزند. همین یک فاکتور باعث برتری این تریدر نسبت به دیگر معامله گران می شود.

حال، یا شما در استراتژی خود این لبه معاملاتی را دارید و یا ندارید. اگر که شما این Edge را دارید، قطعا نسبت به مزیت های آن آگاه هستید و اگر هم که این لبه معاملاتی را ندارید، به احتمال بسیار زیاد در حال ضرر کردن هستید و یا کلا ترید کردن را با ضرر فراموش نشدنی کنار گذاشته اید.

برای مارکت هیچ تفاوتی ندارد که شما در چه بازاری هستید و چه نوع دارایی هایی را ترید می کنید؛ اسکالپر کوتاه مدت هستید؟ معامله گر میان مدت هستید و یا تریدر بلند مدت؟ هر چه که هستید و هر کجا که معامله می کنید، باید برای خودتان یک لبه معاملاتی طراحی کنید.

اهمیت داشتن لبه معاملاتی

حال که متوجه معنای اصطلاح لبه معاملاتی در بازار شدید، وقت آن است که اهمیت داشتن Edge را برای شما بیشتر شرح دهیم.

اگر همین الان یک تحقیق ساده از طریق موتور جستجوگر هوشمند گوگل درباره آمار دقیق معامله گرانی که ضرر می کنند انجام دهید، به احتمال زیاد شوکه خواهید شد. چیزی در حدود 90 تا 95% تریدرهای بازارهای مالی ضرر می کنند! شاید با خواندن این سطر متعجب شده و بگویید: وااااای خدای من واقعا راست می گویید یا شوخی می کنید؟ متاسفانه پاسخ ما به شما این است که بلی این یک واقعیت تلخ است که بسیاری از معامله گران سعی می کنند آن را انکار کنند.

دلایل زیادی وجود دارد که تریدرها پول های خود را از دست می دهند که در ادامه به برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

مهمترین دلایل شکست تریدرها

اولین دلیل اصلی که باعث می شود بیشتر معامله گران شکست بخورند، عدم یادگیری صحیح بازارهای مالی است. طبق یک تحقیق انجام شده، اکثر تریدرها یا اصلا هیچ اقدامی برای یادگیری اصول ابتدایی مارکت نمی کنند و یا خیلی مختصر و سرسری آموزش می بینند.

این اکثریت، وقتی می بینند که باید برای حرفه ای شدن هم تحلیل تکنیکال، هم تحلیل فاندمنتال و هم روانشناسی مارکت را بیاموزند، سریعا و با استفاده از توجیه های مختلف جا می زنند و از بار این مسئولیت مهم شانه خالی می کنند.

در نتیجه اولین جایی که آنان سر می زنند، راه های کوتاه تر و میانبرهای ضررده مثل دریافت سیگنال از دوستان و یا خرید سیگنال های به درد نخور است.

حال اگر به هر دلیلی تعدادی افراد از این مرحله به سلامت عبور کنند، در گام بعدی دچار مشکل می شوند. مرحله بعد، ترید کردن در فضای مجازی است. آنها وقتی می بینند که آموزش های ابتدایی و مهم را از سر گذرانده اند، به دلیل آگاه نبودن به اصول مهم روانشناسی و عدم کنترل احساسات و هیجانات خود، سریعا وارد فضای واقعی یا Real می شوند و بلافاصله شروع به ترید کردن یا بهتر بگوییم قمار کردن می کنند.

نکته مهم بعدی، انتخاب یک بروکر درست و مطمئن مخصوصا برای کسانی است که ساکن ایران هستند. به دلیل اینکه کشور عزیز ما سالهاست در تحریم های بین المللی به سر می برد، تریدرهای ساکن ایران این امکان را ندارند تا از مزایای بروکرهای قابل اطمینان بین المللی استفاده کنند. در نتیجه مجبور می شوند به هر بروکری و تحت هر شرایطی تن در دهند که همین مساله باعث ضرر بسیار زیادی از معامله گران در بازارهای مالی شده است.

مطالعه صفحه بهترین بروکر فارکس بزنید.

فاکتور بسیار مهم بعدی، رعایت نکردن مدیریت ریسک در معاملات است. وقتی از تریدرها این سوال را می پرسید که چقدر از سرمایه خود را در هر معامله ریسک می کنید، با پاسخ های عجیب و غریبی مواجه می شوید. گویی که این تریدرها اصلا درباره این اصل مهم معاملاتی بی خبر هستند.

بسیاری از آنها با واژه هایی چون حد سود و حد ضرر بیگانه هستند. خیلی از اینگونه تریدرها حتی قادر نیستند روند اصلی مارکت را تشخیص دهند و به قول معروف همیشه در حال شنا کردن در جهت مخالف جریان آب هستند.

اکثر آنها اصلا کلمه ژورنال معاملاتی به گوششان نخورده و پنداری در کرات دیگری زندگی می کنند. متاسفانه این لیست همچنان ادامه دارد و پرداختن به تمام دلایل ضررهای اینگونه تریدرها از حوصله این مقاله خارج است.

فراموش نکنید بزرگترین مزیت داشتن لبه معاملاتی، تریدهای منظم، به جا، هدفمند و سودده است. شاید با این سوال مهم مواجه شوید که چطور می شود معاملاتی با فاکتورهای بالا را داشت. پاسخ این سوال ما را به قسمت مهم و بعدی این مقاله رهنمون می کند.

تصویر چگونگی درست کردن لبه معاملاتی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که هنوز برای خود یک لبه معاملاتی دست و پا نکرده اند، نگران نباشید. بسیاری از تریدرها حتی اصطلاح لبه معاملاتی در بازار هم به گوششان نخورده است. ما در این قسمت از مقاله قصد داریم تا نکاتی ارزشمند درباره فراهم کردن یک لبه معاملاتی به شما آموزش می دهیم.

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ درست کردن یک لبه معاملاتی برویم، ابتدا بهتر است بدانید که یک لبه معاملاتی باید واقع بینانه و به دور از هرگونه چشم بندی و جادو باشد.

به عنوان یک تریدر باید بدانید که یک لبه معاملاتی قرار نیست 100% درست کار کند بلکه باید با توجه به رعایت قوانین مدیریت ریسک، تعداد سودهایی که به شما می دهد بیشتر از تعداد ضررهای آن باشد.

فراموش نکنید که هر زمان برای خود یک لبه معاملاتی دست و پا کردید، ابتدا باید آن را در فضای مجازی تست کنید و نتایج آن را یادداشت کنید.

1- فارکس را خوب یاد بگیرید

اولین گام برای موفق شدن در هر چیزی یادگیری صحیح و اصولی آن چیز است. این تئوری شامل بازارهای مالی نیز می شود. اگر خواهان موفقیت در عرصه های جهانی هستید، باید دلایل حرکات قیمت را به خوبی یاد بگیرید.

واقعا چه عواملی باعث می شود یک ارز در مقابل ارزی دیگر افزایش یا کاهش یابد؟ مشاهده برخی الگوهای قیمتی به چه معنی است؟ چرا با بالا رفتن قیمت دلار، طلا کاهش می یابد؟ چرا به محض اینکه بانک های مرکزی کشورهای پیشرو در جهان نرخ های بهره را بالا می برند ارز آن کشور قوی تر می شود؟

پاسخ تمام این سوالات شما را وادار می کند تا بروید در گام اول بازار فارکس و در گام های بعدی تحلیل تکنیکال، فاندامنتال و روانشناسی مارکت را بیاموزید.

مطالعه مقاله فارکس چیست پیشنهاد میشود.

2-  استراتژی خود را خلق کنید

بعد از اینکه اصول های بنیادی بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس را یاد گرفتید، زمان آن است تا یک استراتژی مخصوص به خودتان خلق کنید. در حقیقت استراتژی یک فرمول یا روش معاملاتی است که قابل تکرار است و می تواند به شما سودهای دائمی برساند.

شما با توجه به شناختی که از خودتان دارید باید از قبل مشخص کنید که آیا می خواهید یک تریدر کوتاه مدت یا اسکالپر باشید و یا میان مدت و بلند مدت؟ چند ساعت می توانید پای سیستم بنشینید و ترید کنید؟ چه نوع شخصیتی دارید و دنبال چقدر سود هستید؟

اگر فردی ریسک گریز هستید پس بازارهای سهام و فارکس مناسب شما نیستند و شما بهتر است وارد باند مارکت یا همان بازار اوراق قرضه شوید. اگر برعکس شخصیت ریسک کننده ای دارید، شما می توانید وارد استاک مارکت و یا معاملات جفت ارزهای بین المللی شوید.

آیا دوست دارید یک سرمایه گذار بلند مدت باشید یا یک تریدر؟ همانطور که مطلع هستید سرمایه گذار بلند مدت فردی است که یک سهم ارزشمند را می خرد و به امید رشد آن ماه ها و حتی سال ها صبر می کند. ولی معمولا یک تریدر با استفاده از سودی که از خرید و فروش یک دارایی نصیبش می شود، معامله اش را سریعا می بندد.

تمامی اینها مواردی هستند که یک فرد دارای استراتژی باید آنها را در لبه معاملاتی خود لحاظ و اجرا کند.

3- استراتژی خودتان را تست کنید

بعد از اینکه استراتژی خودتان را مشخص کردید زمان آن است که آن را تست کنید. به عنوان مثال سازندگان سیستم های امنیتی اتومبیل ها پس از خلق و ایجاد سیستم های خود ابتدا آنها را آزمایش می کنند و سپس پس از اطمینان از کارایی آنها، آن موارد را لحاظ می کنند.

استراتژی بازار فارکس هم درست همینطور است. شما باید بلافاصله بعد از ایجاد استراتژی معاملاتی مخصوص به خودتان آنها را در فضای دمو یا مجازی امتحان کنید. امروزه اکثر بروکرها به شما اجازه می دهند تا یک حساب معاملاتی  کاملا رایگان در فضای مجازی باز کنید.

بعد از باز کردن یک حساب دمو باید استراتژی خود را آزمایش کنید و مهمتر از همه آن را یادداشت کنید. یادداشت کردن به شما کمک می کند تا درصد برد این استراتژی را ارزیابی کنید.

4- استراتژی خود را اصلاح کنید

اگر در حین استفاده از استراتژی تان دچار مشکلاتی شدید ناامید نشوید این تازه ابتدای کار شما است. شما باید به طور مرتب در صدد اصلاح آن باشید. به عنوان مثال شاید استراتژی که شما برای جفت ارز دلار به فرانک درست کرده اید برای جفت ارز یورو به دلار بهتر کار کند و یا بالعکس.

5- ریسک تان را مدیریت کنید

فراموش نکنید که اگر در استراتژی شما جایی برای مدیریت ریسک وجود ندارد، فاتحه سرمایه خود را از همین الان بخوانید. داشتن مدیریت ریسک از نان شب هم واجب تر است.

شما قبل از ورود به هر تریدی باید بدانید که چند درصد از سرمایه ارزشمندتان را حاضرید در این  معامله به خطر بیندازید؟ حد ضرر شما در این ترید چقدر است؟ این معامله قرار است چه مدت باز باشد و غیره.

اکثر تریدرهای حرفه ای با هم و یک صدا فریاد می زنند: هرگز بیشتر از 1 یا 2% از سرمایه خود را ریسک نکنید. این مساله بدین معنی است که اگر به عنوان مثال سرمایه شما 10.000 دلار امریکا است، شما نباید در هر معامله ای حتی اگر به شما وحی شده این معامله سودده است، بیشتر از 100 تا 200 دلار خود را به خطر بیندازید.

6- روانشناسی معاملات را یاد بگیرید

به خاطر بسپارید که داشتن یک استراتژی مهم است ولی اگر شما در معاملاتتان نظم نداشته باشید، برآیند تریدهای شما قطعا باعث ضرر رساندن به شما می شود.

اگر فرصت معاملاتی دیدید که مطابق استراتژی شما نیست، هرگز وارد آن نشوید. اگر به این معامله ورود کنید، این مساله حاصل عدم کنترل احساسات و هیجانات شما است که مربوط به یادگیری روانشناسی معامله است.

آمارهای رسمی نشان می دهد بسیاری از تریدرهایی که سرمایه گرانبهای خود را از دست می دهند به دلیل ترس ها، طمع ها، خشم ها و عصبانیت های کنترل نشده شان است.

یکی از راه هایی که می تواند به شما کمک کند تا این مشکل ویرانگر را در خودتان کشف کرده و ببینید، داشتن یک ژورنال معاملاتی و یادداشت کردن تمام احساساتتان قبل و بعد از معامله است. چه شد که شما دست به این ترید زدید؟ آیا فقط به این دلیل نبود که در معامله قبلی تان ضرر کرده بودید و فقط قصد داشتید آن را با عصبانیت پس بگیرید؟!

فراموش نکنید که مارکت دشمن کسانی است که هیچ برنامه و استراتژی و یا لبه معاملاتی درست و حسابی ندارند.

7- یک ژورنال معاملاتی برای خودتان دست و پا کنید

اگر تا همین الان هم برای داشتن یک ژورنال معاملاتی دست-دست کرده اید، بدانید و آگاه باشید که راه های بهتری هم برای از بین بردن سرمایه تان وجود دارد.

ژورنال معاملاتی در واقع دفتر یادداشتی است که شامل تمامی افکار، احساسات و عقاید شما به علاوه جزییات تریدهای شما قبل و بعد از ورود به هر معامله است؛ اینکه مثلا دلیل باز کردن فلان معامله شما فقط عصبانیت و خشم بوده یا آگاهی و داشتن استراتژی؟

نقطه ورود، نقطه خروج، مقدار حد ضرر، نسبت ریسک به پاداش شما (ریوارد)، نتیجه تریدهای شما و ده ها نکته ارزشمند دیگر همه و همه می توانند در ژورنال معاملاتی شما جای داشته باشند.

8- لبه معاملاتی خود را ارزیابی کنید

هر زمان که تمامی موارد بالا را تمام و کمال انجام دادید، زمان بررسی  ارزیابی نتایج حاصله از بکارگیری لبه معاملاتی است. بدین منظور کارشناسان حرفه ای بخش فارکس وبسایت دنیای ترید فرمولی برای شما فراهم کرده اند که می تواند شما را یاری کند.

این فرمول بیشتر درباره انتظارات شما از این معاملات است. خیلی ساده این فرمول قرار است به شما نشان دهد که برآیند استفاده از این لبه معاملاتی چقدر تا الان برای شما سودده بوده است. فرمول شما به شرح زیر است:

انتظارات شما = (درصد سود * میانگین سود) – (درصد ضرر * میانگین ضرر)

خیلی ساده درصد معاملاتی که به سود منتج شده را ضربدر میانگین معاملات سودده خود کنید و درصد معاملاتی که ضررده بوده را نیز ضربدر میانگین معاملاتی که به ضرر شما ختم شده بکنید و این دو را از هم کم کنید، نتیجه حاصله عددی است که از این معاملات انتظار داشتید.

مطالعه مقاله اسپرد چیست پیشنهاد میشود.

نتیجه گیری

از این اینکه تا پایان این مقاله ما را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله ارزشمند توانسته باشیم کمکی ارزنده در راستای معاملاتی بهتر و پر سود به شما کرده باشیم.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه