ارز دیجیتال DYDX: قیمت لحظه ای، تحلیل فاندامنتال و پیش‌بینی قیمت
ارز دیجیتال

ارز دیجیتال DYDX: قیمت لحظه ای، تحلیل فاندامنتال و پیش‌بینی قیمت

هفته گذشته، آزاد‌سازی توکن‌های DYDX و شروع خرید و فروش این ارز دیجیتال سر و صدای زیادی به پا کرد. برخی کاربران از عایدی بیش از 10 هزار دلاری‌شان از این ایردراپ خبر دادند. اگر حس می‌کنید از ایردراپ این توکن جامانده‌اید، خبر خوبی برایتان داریم. آن هم اینکه شاید DYDX جای رشدی، بسیار بیش‌تر از این چیزی که تا به حال دیده‌اید را داشته باشد.

در این مقاله از رسانه دنیای ترید، نگاهی دقیق به صرافی dYdX و توکن بومی آن DYDX می‌اندازیم، پلت‌فرمی برای معامله ارزهای دیجیتال، که هدفش قدرت‌بخشی به معامله‌گران در همه جای دنیاست. توکن پروتکل dYdX، توکنی حاکمیتی در مجموعه dYdX است، که می‌توان از آن، برای به دست آوردن پاداش‌های استخراج، مشارکت در استخرهای استیک و تخفیف‌های معاملاتی در صرافی dYdX استفاده کرد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: پامپ و دامپ در ارز دیجیتال

ارز DYDX چیست؟

طبق گفته وب‌سایت رسمی، صرافی dYdX همین حالا هم، جای پای خود را به عنوان یک بازیگر بزرگ در دنیای رمزنگاری سفت کرده است. این پلت‌فرم در حال حاضر، دارای 64000 معامله‌گر منحصر به فرد، حجم کل معاملات 11 میلیارد دلاری در بخش معاملات مارجین و پرپچوال و 250 میلیارد دلار تراکنش فوری در حوض‌های نقدینگی خود است.

علاوه بر این‌ها، این پلت‌فرم با StarkWare شروع به همکاری کرده است. آن ها از StarkEx که یک موتور مقیاس‌پذیری لایه دومی است استفاده خواهند کرد. این موتور قرار است به بهبود امکان معاملات غیر حضانتی در dYdX کمک کند. به زبان ساده‌تر، تأثیر این همکاری مشابه چیزی است که قرار است با ظهور اتریوم 2 اتفاق بیافتد، هزینه Gas صفر می‌شود، حداقل اندازه تراکنش‌ها کاهش می‌یابد و کارمزد معاملات کمتر می‌شود.

هدف dYdX ارائه خدمات معاملاتی امن، با کارمزدها و هزینه‌های پایین Gas است. dYdX برای دستیابی به این هدف به سراغ راهکارهای لایه دومی و کمک StarkWare رفته و امیدوار است به واسطه این همکاری، ظرفیت معاملاتی خود را افزایش دهد.

طبق گفته وب سایت رسمی، dYdX این رویکرد را به این دلایل اتخاذ کرده است:

‘اتریوم می‌تواند حدود 15 تراکنش را در ثانیه (TPS) پردازش کند، که برای حمایت از رشد بیش از حد DeFi ، NFT ها و پروژه‌های دیگر کافی نیست. در حالی که اتریوم 2.0 از لحاظ تئوری سرعت شبکه را تا 100000 تراکنش بر ثانیه افزایش می‌دهد، تا رسیدن به حل مشکل مقیاس‌پذیری روی لایه‌بنیادی زمان زیادی مانده. در این حین، راهکارهای مقیاس‌پذیری لایه‌دومی (در قالب Roll-up ها) با برداشتن بار از روی دوش لایه‌اصلی، اتریوم را آزاد می‌کنند، که منجر به کاهش هزینه‌های Gas (از Gas برای پرداخت کارمزد تراکنش‌های اتریوم استفاده می‌شود) و افزایش توان شبکه بدون افزایش بار می‌شود. همکاری dYdX و StarkWare، روش اثبات یکپارچگی داده STARK را، با دسترسی داده‌های آن چین تلفیق می‌کند، تا پروتکلی کاملا غیرحضانتی را ضمانت کرده باشیم.’

ویژگی های منحصر به فرد dYdX

استخرهای استیک

دو نوع استخر توسط پلت‌فرم dYdX ارائه می‌شود.

  1. استخر ایمنی Safety Pool

استخر ایمنی دقیقاً همانطور که از نامش پیداست عمل می‌کند، یک شبکه ایمن برای کاربرانی ایجاد می‌کند که توکن‌های DYDX خود را استیک می‌کنند. استخر ایمن، ضمانت می‌دهد که استیک‌کنندگان DYDX، متناسب با مقداری که استیک می‌کنند، سهم خود را از استخر دریافت کنند. با این حال، کاربران باید 14 روز منتظر بمانند تا توکن خود را از فرایند استیک خارج کنند و درخواست خود برای خروج را، باید قبل از پایان هر دوره، ارسال کرده باشند.

  1. استخر نقدینگی

استخر نقدینگی با دو هدف اصلی ارائه شده، یک این که اثرات نقدینگی را در شبکه تقویت کند و دیگری آن که بازارسازان بزرگ را، برای سرمایه‌گذاری در این بستر تشویق کرده باشد. بازارسازان، بازارهای جدیدی را بر اساس پروتکل لایه دومی dYdX ایجاد خواهند کرد و سهام‌داران DYDX را متناسب با مقدار توکن‌های خود در آن استخر نقدینگی شریک می‌کنند. استیک‌کنندگان می‌توانند پس از 14 روز و حتی در طول دوره 14 روزه از فرایند استیک خارج شوند. در حال حاضر، بازارسازان پروتکل لایه دومی dYdX عبارتند از Amber Group ، Sixtant ، Wintermute و DAT Trading.

نحوه حکمرانی توکن DYDX

دارندگان توکن DYDX می‌توانند بخشی از فرایند حکمرانی بوده و در تغییرات پروتکل لایه دومی dYdX شرکت کنند. برخی از مواردی که دارندگان توکن DYDX، می‌توانند در تصمیم‌گیری شریک باشند عبارت است از:

  1. تعیین میزان پرداختی استخرهای ایمن، در صورت ضرر و زیان
  2. تنظیم پارامترهای ریسک برای پروتکل لایه‌دوم
  3. رای دادن به لیست شدن توکن‌های جدید، روی پروتکل لایه دومی
  4. حکمرانی بر قراردادها
  5. رای به بازارسازهایی، که به استخر نقدینگی اضافه خواهند شد

پاداش برای دارندگان DYDX

سه نوع پاداش توسط پلت‌فرم dYdX برای دارندگان توکن DYDX در نظر گرفته شده:

  1. پاداش استخراج ذخیره‌ای

پاداش‌های استخراج ذخیره‌ای، بین کاربران dYdX که روی پروتکل لایه دومی dYdX معامله می‌کنند و کاربرانی که مدت طولانی از این پلت‌فرم استفاده کرده‌اند، توزیع می‌شود. میزان پاداشی که کاربران می‌توانند به دست آورند، بستگی به فعالیت کلی و سطح آن‌ها در dYdX دارد. مدتی است که با برداشته شدن محدودیت‌های انتقال اولیه، می‌توان پاداش‌های مربوط به استخراج ذخیره‌ای را برداشت کرد.

نکته:

ویژگی پاداش استخراج ذخیره‌ای، به دلیل محدودیت‌های رسمی در دسترس ساکنان ایالات متحده نیست.

  1. پاداش‌های معاملاتی

پاداش‌های معاملاتی، برای تشویق معامله‌گران ارز دیجیتال، به استفاده از پروتکل لایه‌دومی dYdX، بین آن‌ها توزیع خواهد شد. دلیل دیگر توزیع این پاداش‌ها از سوی dYdX، می‌تواند افزایش محبوبیت dYdX و تسریع روند جذب نقدینگی باشد. هر معامله‌گر که با پروتکل dYdX layer-2 معامله می‌کند واجد شرایط دریافت پاداش معاملاتی DYDX است. میزان پاداش‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که اصلی‌ترین آنها فعالیت و حجم معاملات است.

  1. پاداش‌های تامین کنندگان نقدینگی

کاربرانی که آدرس اتریوم فعال دارند، می‌توانند این پاداش را دریافت کنند، البته در صورتی که حداقل حجم تولید کنندگی 5 درصد را در دوره قبلی حفظ کنند. توکن‌های DYDX پس از یک دوره 28 روزه بین تامین‌کنندگان نقدینگی توزیع می‌شوند و این روند به مدت پنج سال ادامه خواهد داشت. هدف اصلی ارائه این پاداش‌ها، افزایش نقدینگی بازار DYDX در بلند مدت است.

تخفیف در هزینه معاملات

دارندگان توکن DYDX بر اساس تعداد توکن‌هایی که در کیف‌پول خود دارند، تخفیف کارمزد معاملاتی دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، اگر یک کاربر بیش از 10،000 توکن داشته باشد، 15 درصد تخفیف در کارمزدهای معاملات خود، دریافت می‌کند.

توکنومیک رمز ارز DYDX

در مجموع یک میلیارد توکن DYDX وجود دارد که طی یک دوره پنج ساله توزیع می‌شود. در ادامه نحوه توزیع توکن DYDX را ذکر کرده‌ایم:

  1. 50 درصد از توکن‌ها به جامعه dYdX تعلق می‌گیرد، که شامل تامین‌کنندگان نقدینگی، معامله‌گران، سهام‌داران (استیک‌کنندگان) و کاربرانی است که تسک‌های معاملاتی را تکمیل می‌کنند. بخشی از این درصد نیز، به خزانه کامیونیتی تعلق می‌گیرد. 
  2. 27.73 درصد از توکن‌ها به سرمایه‌گذاران فعال در گذشته تعلق می‌گیرد. 
  3. 15.27٪ از توکن‌ها به اعضای رسمی تیم dYdX از جمله موسسان، مشاوران، کارکنان و دیگر اعضا اختصاص داده می‌شود. 
  4. 7 درصد از توکن‌ها نیز برای مشاوران و کارمندانی که در آینده به این پروژه ملحق می‌شوند، اختصاص داده می‌شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: صرافی ارز دیجیتال کوینکس

تیم پروژه DYDX

dYdX در سال 2017 راه‌اندازی شد و از آن زمان تا به امروز برای خود شهرت زیادی پیدا کرده است، با دریافت سرمایه‌گذاری‌هایی از VCهای بزرگ ارز دیجیتال و شرکت‌های فعال در این حوزه، و جمع‌آوری تیمی مجرب از مشاوران، توسعه‌دهندگان و معماران بلاکچین می‌توانیم عملکرد آن را نویدبخش آینده‌ای روشن بدانیم.

اعضای تیم ارز دیجیتال DYDX

dYdX همیشه استانداردهای خود را به طرز باورنکردنی بالا نگه داشته است و دلیل خوبی نیز برای این کار خود دارد! در واقع، این پروتکل در صدد ایجاد یک صرافی تجاری حرفه‌ای نسل بعدی است که در آن کاربران مالک واقعی دارایی‌های خود و در نهایت خود پلتفرم هستند. علاوه بر این، dYdX به دنبال توانمندسازی و ارائه ابزارهای پیشرفته اکوسیستم‌های مالی امروزی به معامله‌گران است و در نهایت به دنبال دموکراتیک کردن دسترسی جهانی به معاملات غیرمتمرکز، معاملات مارجین و پرپچوال است. اعضای اصلی تیم DyDx شامل: آنتونیو جولیانو (بنیان‌گذار)، دیوید گوخل، پائول ارلانگر و لوکاس وی می‌شود.

پیش‌بینی و چشم‌انداز قیمتی ارز دیجیتال DYDX

در تاریخ 19 سپتامبر 2021، DYDX به قیمت 16.07 دلار معامله می‌شود. اینکه آیا ارز دیجیتال DYDX در آینده‌ای نزدیک به 50 دلار خواهد رسید بستگی به عوامل زیادی دارد. پلت‌فرم معاملاتی dYdX تصمیم گرفت تا توکن خود را، در زمانی که بسیاری آن را بازار خرسی برای ارزهای دیجیتال می‌نامند، راه‌اندازی کند. بیت‌کوین در اوایل این هفته مقداری ریزش را تجربه کرد و در سوی دیگر السالوادور آن را به عنوان پول جدید و قانونی خود معرفی کرد.

همانطور که همیشه اتفاق می‌افتد، با کاهش قیمت بیت‌کوین، کل بازار ارزهای دیجیتال آسیب دید. با این حال، توکن DYDX همچنان ثابت ماند و قیمت آن بین 13-17 دلار نوسان کرد، که نشانه خوبی برای دارندگان DYDX است، زیرا در زمان بازگشت بازار، این توکن ممکن است افزایش چشم‌گیری را تجربه کند. حتی همین حالا هم، توکن DYDX نشانه‌های صعودی را نشان می‌دهد و اگر به همان الگو ادامه دهد، ممکن است سقف تاریخی 17 دلاری خود را نیز پشت سر بگذارد.

مکانیزم استیک ارائه شده توسط صرافی dYdX می‌تواند دلیل سرمایه‌گذاری مهمی برای سرمایه‌گذاران کوچک و بزرگ باشد که همیشه در جستجوی سود هستند. از آنجا که توکن DYDX در این بازار نزولی علائم نسبتاً پایداری از خود نشان داده است، سرمایه‌گذاران بزرگ ممکن است توکن‌های خود را خریداری کرده و برای کسب سود به صورت طولانی مدت نگهداری کنند. اگر این اتفاق بیفتد، هودل کردن DYDX در ماه‌های آینده می‌تواند بسیار سودآور باشد.

توکن DYDX در حال حاضر خوب به نظر می‌رسد، با این حال، بازار ارزهای دیجیتال مثل همیشه بی‌ثبات است و توصیه می‌شود قبل از سرمایه‌گذاری در این توکن، اندیکاتور‌های بازار را زیر نظر داشته باشید و از نظر متخصصان بازار، برای سرمایه‌گذاری روی این توکن استفاده کنید.

نتیجه‌گیری

در طول چند سال گذشته، صنعت DeFi به طور تصاعدی رشد کرده است و برخی از پیشرفته‌ترین تحولات فین تک و چارچوب‌های اقتصادی را تشکیل داده است. با توجه به ایده‌های بسیار زیادی که تقریباً به صورت روزانه طراحی می‌شوند، جای تعجب نیست که امور مالی غیرمتمرکز چنین سطوح بالایی از علاقه را در سراسر فضای کریپتو برانگیخته است. مسلماً، یکی از این ایده‌های قابل توجه، اکوسیستم توسعه یافته توسط پروتکل معاملات مارجین غیرمتمرکز dYdX است.

dYdX تلاش می‌کند تا فرآیند معامله دارایی‌های کریپتو با استفاده از اهرم‌ را در یک محیط غیرمتمرکز تسهیل کند، که شامل یک پیشرفت بزرگ در عرصه نوپای DeFi می‌شود. با استفاده از dYdX، کاربران می‌توانند معاملات پرپچوال لانگ و/یا شورت را با حداکثر اهرم 25 معامله کنند.

به یک معنا، dYdX ذاتاً نحوه تعامل معامله‌گران با برنامه‌های DeFi و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را تغییر می‌دهد، زیرا زیرساخت‌های لازم برای انجام عملکردها و بهره‌برداری از مزایایی را که قبلاً فقط در صرافی‌های متمرکز (CEXes) در دسترس بود، فراهم می‌کند.

بنابراین کاملاً بدیهی است که ببینیم dYdX در حال حاضر چقدر برای تمرکززدایی در این فضا اهمیت دارد، زیرا در حال حاضر، پروتکل‌های غیرمتمرکز بسیار کمی وجود دارند که مشتقات یا معاملات مارجین را ارائه دهند و هیچ کدام عملکرد قابل توجهی ندارند.

به طور کلی، ریسک‌ها برای dYdX ممکن است زیاد باشد، اما جذب سرمایه اخیر 10 میلیون دلاری سری B و راه‌اندازی توکن حاکمیتی DYDX، همگی به سمت یک نقشه راه آینده موفق، غنی از نقدینگی و فوق‌العاده پربار ما را نوید می‌دهد.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


8 دیدگاه

    • comments

      فاطمه
      ، 14 مهر 1400

      سلام. از کجا میتونم بخرم؟

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 06 آبان 1400

      سلام دوست عزیز شما میتونید این ارز رو از صرافی های ارز دیجیتال خریداری کنید. برای آشنایی با صرافی های مناسب ایرانیان لینک زیر را داخل کادر مرورگر خودتون کپی پیست کنید. https://donyaye-trade.com/article/cryptocurrency-exchange-for-iranian