کپی تریدینگ در فارکس چیست؟ مزایا و معایب کپی تریدینگ در فارکس
فارکس

کپی تریدینگ در فارکس چیست؟ مزایا و معایب کپی تریدینگ در فارکس

همینطور که مطلع هستید، امروزه بسیاری از پلتفرم های معاملاتی مشهور در بازارهای فارکس، سهام و غیره، به شما پیشنهاد استفاده از کپی تریدینگ را می دهند. همانطور که از نام کپی تریدینگ در فارکس پیداست، شما با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود تمام پوزیشن های فرد دیگری را کپی کنید و قسمتی از پورتفوی خود را به آنها متصل کنید.

با لینک کردن پروفایل معاملاتی خود به تریدرهای دیگر، شما تمام پوزیشن های معاملاتی آنها به علاوه هر کاری که می کنند را، کپی می کنید. اگر آنها یک پوزیشن جدید باز کنند، شما هم یک پوزیشن جدید باز می کنید؛ اگر آنها پوزیشنی را ببندند، شما هم پوزیشن خود را می بندید؛ اگر آنها سود کنند، شما نیز سود کرده اید؛ و متاسفانه اگر آنها ضرر کنند، شما هم ضرر کرده اید. البته این مساله بدین معنی نیست که شما هیچ کنترلی بر نتایج تریدهای تان ندارید.

در اکثر پلتفرم‌ها، پس از برقراری ارتباط، شما همچنان این توانایی را دارید که معاملات خود را ببندید، پوزیشن های جدید باز کنید و یا به صورت کلی، نتیجه معامله را تعدیل کنید. با این حال، کپی تریدینگ این امکان را به شما می دهد تا با استفاده از مهارت تریدرهای دیگر، شما نیز بتوانید پول دربیاورید.

کپی تریدینگ در فارکس چیست؟

همانطور که جلوتر اشاره کردیم، کپی تریدینگ یا CT یعنی کپی کردن تمام معاملات یک تریدر دیگر. اگر معامله گری که سیستم شما به آن متصل است یک پوزیشن خرید باز کند، پلتفرم شما هم به طور اتوماتیک یک پوزیشن خرید باز می کند؛ اگر تریدر مورد نظر یک دارایی را بفروشد، پلتفرم معاملاتی شما همان دارایی را خواهد فروخت و الی آخر. طی این فرآیند، شما هیچ کاری نیاز نیست انجام دهید و همه چیز به صورت خودکار انجام خواهد شد.

ولی آیا این کار به نفع شما است؟ آیا شما می توانید خیلی ساده در منزل خود بنشینید و بدون انجام هیچ زحمتی، درآمد داشته باشید؟ در ادامه این مقاله به تمام نکات ریز و درشت و مزایا و معایب کپی تریدینگ، خواهیم پرداخت.

آیا کپی تریدینگ در فارکس مطمئن است؟

شاید اولین سوال مهمی که برای هر کسی پیش بیاید این است که آیا اصلا کپی تریدینگ در فارکس مطمئن است؟ آیا اصلا این کار قانونی است؟

باید به شما بگوییم که کپی تریدینگ در فارکس هم قانونی است و هم امن است. مخصوصا اگر شما تازه با بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس آشنا شده اید، کپی تریدینگ ایده مناسبی است.

فقط مهمترین کاری که شما باید انجام دهید، پیدا کردن یک تریدر حرفه ای با سابقه طولانی در معاملات "سودده مستمر" است. منظور از اصطلاح سودده مستمر، این نیست که این معامله گر همیشه سود کند. بلکه منظور کلی ما این است که تریدر مورد نظر شما، توانسته باشد به طور مستمر معاملاتی با درصد سود بیشتر از ضررهایش، کسب کرده باشد.

تصویر آیا می شود از کپی تریدینگ در فارکس پول درآورد

بسیاری از تریدرهای نوآموز و حتی نیمه حرفه ای، تمایل دارند بدانند که آیا امکان کسب سود از کپی تریدینگ در فارکس وجود دارد یا خیر. آیا واقعا می شود با کپی کردن معاملات فرد دیگری، به سود مستمر رسید؟

پاسخ این سوال بله است ولی باید به شما بگوییم که این مساله به فاکتورهای بیشماری بستگی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها، خواهیم پرداخت.

پلتفرم معاملاتی

اولین نکته مهمی که باید به آن توجه کنید، پیدا کردن یک پلتفرم معاملاتی خوب و معتبر است. اگر شما پلتفرم معتبری انتخاب کنید، به راحتی قادر خواهید بود تا تریدرهای بسیار حرفه ای را انتخاب بکنید.

شاید بپرسید چرا پیدا کردن یک پلتفرم خوب، مهم است؟

واقعیت این است که بسیاری از پلتفرم های معاملاتی هزینه های زیادی را از شما دریافت می کنند. برخی از آنها حتی بابت اسپردها هم از شما پول می گیرند. ولی اگر خوب تحقیق کنید، متوجه خواهید شد که پلتفرم های دیگر فقط چند پیپ شما را شارژ می کنند.

انتخاب یک تریدر حرفه ای

نکته مهم بعدی، پیدا کردن یک تریدر حرفه ای است. شما برای این کار باید مطمئن باشید که یک معامله گر حرفه ای را پیدا کرده اید.

همانطور که جلوتر اشاره کردیم، کپی تریدینگ در فارکس امن است ولی به شرط اینکه تریدر موفقی را انتخاب کنید. در غیر اینصورت، شما ضرر خواهید کرد و سرمایه گرانبهای تان را از دست خواهید داد.

شاید با این سوال مواجه شوید که چطور می شود یک تریدر حرفه ای پیدا کرد؟

نگران نباشید در این قسمت ما برخی از نکاتی که در پیدا کردن یک تریدر حرفه ای مهم هستند را برای شما توضیح می دهیم.

اولین نکته ای که باید در نظر بگیرید این است که تریدری که انتخاب می کنید باید سوابق معاملاتی درخشانی در پرونده بلند مدت خود داشته باشد. منظور ما این است که اگر تریدری پیدا کردید که فقط چند ماهی است وارد بازار فارکس شده و تمام این مدت به سود رسیده، آن را فراموش کنید. دنبال معامله گری باشید که توانسته باشد در بلند مدت تریدهای "سودده مستمری" داشته باشد. مساله مداومت در سود، یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب تریدر مورد نظر شما است.

نکته بعدی این است که این تریدر باید حتی در بازارهای خرسی و ریزشی، بتواند کسب سود کند. شاید شما معامله گران زیادی را بشناسید که در معاملاتشان موفق هستند ولی آنها فقط تریدر بازارهای گاوی و صعودی هستند.

یک تریدر حرفه ای خوب می داند چگونه از بالا و پایین رفتن های قیمت، کسب سود کند.

نکته بسیار مهم بعدی، سوابق ریسک کردن های این تریدر است که به سادگی در پروفایلش، قابل مشاهده است. هر کسی ممکن است با دیدن ریسک های دیگر تریدرها، وسوسه شود تا این شخص را انتخاب کند.

ولی نکته مهمی که تمام حرفه ای های مارکت رعایت می کنند، مدیریت ریسک است.

اگر وسوسه شده اید تا فردی را انتخاب کنید که در تریدهایش ریسک های بالایی کرده، باید به شما بگوییم که در حال سوار شدن قطاری هستید که مقصدش جهنم است.

کافی است برای اثبات حرف ما در موتور جستجو گر گوگل کمی درباره تریدرهایی که مدیریت ریسک را رعایت نکرده اند، تحقیق کنید.

لطفا خود شما هم فکر کنید و چند موردی به این لیست اضافه کنید.

آگاه بودن نسبت به ریسک معاملات

نکته مهم دیگری که باید بدان آگاه باشید، ریسک معاملات در بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس است.

درست است که فارکس یک مارکت قدیمی و با ثبات است و مثل ارزهای دیجیتال نوسانات کشنده و نابود کننده ای ندارد، ولی به هر حال بازار فارکس نیز، یک بازار دارای ریسک می باشد.

در واقع اولین نکته ای که هر تریدری باید از آن آگاه باشد، این است که مارکت فارکس نیز دارای ریسک های مختص به خودش می باشد.

بازارهای مالی پر از فرصت های کسب سود است ولی این فرصت های معاملاتی همیشه با ریسک از دست دادن سرمایه همراه است.

در نتیجه قبل از وارد شدن به وادی کپی تریدینگ در فارکس، باید خیلی خوب نسبت به این موضوع اطلاعات و آگاهی کافی داشته باشید.

داشتن انتظارات معقول و واقع گرایانه

آخرین فاکتور مهمی که باید در قسمت "آیا می شود از کپی تریدینگ درآمد داشت" بدانید، داشتن توقعات معقول و منطقی از کپی تریدینگ در فارکس است.

خیلی ها بر این باورند که با انتخاب کپی تریدینگ در فارکس می شود یک شبه ره صد ساله را پیمود!

این ایده و تفکر از اساس دچار مشکل است. اگر شما با چنین طرز فکری کپی تریدینگ را انتخاب کنید، به محض اولین ریزش ها در مارکت، فرار خواهید کرد.

آیا کپی تریدینگ برای نوآموزان مناسب است؟

اگر شما تازه با بازار فارکس آشنا شده اید و یک تازه وارد هستید، ایده کپی تریدینگ مناسب شما است. معمولا کسانی که دانش کمی از بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس دارند، برای شروع کار از کپی تریدینگ استفاده می کنند.

اگر شما به هر دلیلی نمی توانید روی خودتان سرمایه گذاری کنید و وقت آموزش و یادگیری فارکس را ندارید، به احتمال زیاد کپی تریدینگ به شما جواب می دهد.

بد نیست بدانید که بازار فارکس نیز مثل هر کار دیگری، نیاز به کسب دانش و آگاهی دارد. شما باید ابتدا تحلیل تکنیکال فارکس و سپس تحلیل فاندامنتال فارکس را بیاموزید. بعد از یادگیری این دو، شروع به آموزش نکات مهم روانشناسی بازار فارکس کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: فارکس چیست؟

حال اگر به هر دلیلی طی کردن این مسیر برای شما دشوار است، می توانید ایده کپی تریدینگ را با یک مبلغ کم و بر اساس آموزه های بالا، شروع کنید.

یکی از بزرگان علم موفقیت می گوید: ریسک کنید چرا که اگر موفق شدید، خوشحال خواهید شد و اگر موفق نشدید، به دانش و تجربه شما اضافه شده است.

تصویر محاسن و معایب کپی تریدینگ

اگر هنوز مطمئن نیستید که کپی تریدینگ مناسب شما است یا خیر، این قسمت را با دقت مطالعه کنید.

زمانیکه شما نسبت به مزایا و معایب کپی تریدینگ آگاهی بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید تصمیم بگیرید که از این مقوله استفاده کنید یا خیر. ابتدا به مزایای کپی تریدینگ در فارکس خواهیم پرداخت.

مزایای کپی تریدینگ در فارکس

اگر شما تازه با بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس آشنا شده اید، کپی تریدینگ مناسب شما است. دلیل آن هم این است که چون شما دانش کافی و وافی از مارکت های مالی ندارید، کپی تریدینگ ایده بسیار جذابی است.

مزیت دوم کپی تریدینگ در فارکس این است که شما می توانید نحوه معاملات حرفه ای های بازار را یاد بگیرید. این کار بسیار عالی است چرا که شما بدون گذراندن حداقل زمان، می توانید ببینید تریدرهای بزرگ چگونه معامله می کنند.

ویژگی سوم کپی تریدینگ این است که برای شما این امکان را به وجود می آورد که به عنوان یک سیگنال دهنده تمام وقت برای خودتان کار کنید. منظور ما این است، حال که شما در حال کپی کردن معاملات فرد دیگری هستید، می توانید تمام تریدهای تان را به عنوان سیگنال، بفروشید.

برتری مهم بعدی کپی تریدنگ در فارکس این است که شما با نحوه مدیریت ریسک افراد حرفه ای، آشنا می شوید. این مساله بسیار اهمیت دارد. چه بسیارند افرادی که در بازار فارکس به دلیل آگاه نبودن و رعایت نکردن مدیریت ریسک، کال مارجین شده اند.

شما می توانید با کپی تریدینگ در فارکس به راحتی ضررهای تان را کنترل کنید. زمانیکه نتایج مطابق انتظارات شما نیست، خیلی ساده می توانید توجه تان را روی تریدهای فرد دیگری معطوف کنید. به قول معروف وقتی از پزشک تان شفا نمی گیرید، آن را عوض کنید.

آخرین مزیت کپی تریدینگ این است که شما با دارایی های مختلف آشنا می شوید. زمانیکه تریدهای یک شخص حرفه ای را کپی می کنید، اگر وی شاخص های سهام را ترید کند، شما هم با این مارکت آشنا می شوید.

اگر او تریدر بازار کامودیتی ها باشد، شما هم با مارکت کالاها آشنا خواهید شد و این مقوله همینطور ادامه خواهد داشت.

معایب کپی تریدینگ در فارکس

حال نوبت آن است که کمی هم با معایب کپی تریدنگ در فارکس آشنا شوید.

اولین عیب کپی تریدینگ در فارکس این است که حتی معامله گران حرفه ای هم ضرر می کنند. اینکه شما فکر کنید افراد حرفه ای بازار فارکس اصلا ضرر نمی کنند، یک تصور باطل و خام است. در نتیجه شما همیشه در معرض خطر کال مارجین شدن هستید.

اکثر تریدرهای حرفه ای در کپی تریدینگ از شما بابت تریدهای موفقشان پول می گیرند. به همین دلیل است که کپی تریدینگ در فارکس هزینه بر است. هیچ کس به رایگان برای شما معامله نمی کند.

در هنگام انتخاب یک پلتفرم معاملاتی کپی تریدینگ، اسپردها و کارمزد تراکنش ها را با دقت بررسی کنید. این مساله حتی زمانی که یک تازه وارد هستید شما را آزار  میدهد.

مشکل بعدی کپی تریدینگ همان مشکل ریسک های موجود در بازارهای مالی است. فراموش نکنید، همانقدر که در بازار فارکس می توانید سود کنید، همانقدر نیز امکان ضرر کردن و از دست رفتن سرمایه تان وجود دارد.

بهترین پلتفرم های کپی تریدینگ در فارکس

در این قسمت مهم قصد داریم تا شما را با بهترین پلتفرم های مناسب کپی تریدینگ در فارکس، آشنا کنیم. این آمار، بر اساس یک تحقیق انجام شده از 113 بروکر است.

  1. بهترین پلتفرم کپی تریدینگ در فارکس، eToro می باشد.
  2. شماره دو لیست ما، AvaTrade است.
  3. رتبه سوم بهترین پلتفرم کپی تریدینگ در فارکس، به Pepperstone تعلق دارد.
  4. شماره چهار لیست ما متعلق به Vantage است.
  5. رتبه پنجم بهترین پلتفرم معاملاتی در فارکس، FXCM می باشد.
  6. ششمین و هفتمین پلتفرم مناسب کپی تریدنگ در فارکس به Tickmill و OctaFX تعلق دارد.

آموزش کامل کپی تریدینگ

در این قسمت قصد داریم تا به شما آموزش کامل کپی ترید در بروکر etoro را نشان دهیم.

1- وارد سایت www.etoro.com شوید.

2- از قسمت Join Now یک حساب کاربری بسازید (اگر این آیکون را در قسمت بالا ندیدید، صفحه را کمی پایین بکشید).

تصویر ملحق شدن

3- حال درست مطابق تصویر پایین، حسابتان را از راه های موجود شارژ کنید.

تصویر مربوط به شارژ کردن

4- سپس مطابق تصویر پایین و از پنل کاربری تان، روی گزینه Discover بزنید.

تصویر مربوط به تحقیق و انتخاب تریدرها

5- بعد از کلیک روی آیکون Discover، صفحه تان را کمی پایین بکشید و مطابق عکس بالا از قسمت CopyTrader (همین قسمتی که 5 تصویر مشاهده می کنید) درباره سوابق معاملاتی تریدرها، شروع به تحقیق کنید.

6- آخرین کاری که بعد از یک تحقیق جامع درباره سوابق دراز مدت تریدرها باید انجام دهید، زدن دکمه Copy است.

زدن دکمه کپی

نتیجه گیری

حال که با مفهوم کپی تریدینگ در فارکس و مزایا و معایب آن آشنا شدید، متوجه هستید که این مقوله یک روش موثر و کارآمد است. به خصوص اگر یک نوآموز باشید.

هرگز فراموش نکنید که برای شروع کار، حتما سراغ یک تریدر حرفه ای بروید تا بتوانید تجربه خوبی از معاملات وی کسب کنید.

انتظارات و توقعات تان را مدیریت و احساسات تان را کنترل کنید. ضررهای موقتی برای هر کسی اتفاق می افتد اما شما نباید به دلیل ترس از شکست، شک یا عدم اطمینان تصمیم بگیرید دست از کپی تریدینگ بکشید.

و اما نکته آخر درباره قانون طلایی سرمایه گذاری است:

هرگز بیش از حد توان تان، ریسک نکنید! با پولی وارد بازار فارکس و کپی تریدینگ شوید که در صورت از دست دادن آن، دچار مشکلات جدی نشوید.

ارسال دیدگاه


4 دیدگاه