آموزش کار با پلتفرم BscScan؛ مرورگر زنجیره هوشمند بایننس چیست؟
ارز دیجیتال

آموزش کار با پلتفرم BscScan؛ مرورگر زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

اخیرا زنجیره هوشمند بایننس رشد مداوم و قابل توجهی در فعالیت و استفاده آنچین (روی بلاکچین) داشته است. اما این اتفاق از نظر عددی به چه معناست؟ زیبایی یک بلاکچین عمومی در این است که خب، عمومی است و شما می‌توانید پیشرفت شبکه را خودتان شخصا پیگیری کنید.

آیا مشتاق هستید که اطلاعات روی زنجیره هوشمند بایننس را دنبال کنید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ بدون اغراق، ما در دنیای ترید کامل‌ترین راهنما برای آموزش پلتفرم bscscan را برای شما تدارک دیده‌ایم. به این ترتیب، در پایان این مقاله، می‌توانید رشد زنجیره هوشمند بایننس را به دقت زیر نظر داشته باشید و به‌عنوان مثال خودتان متوجه شوید که نهنگ‌های زنجیره هوشمند بایننس در حال حاضر به چه پروژه‌هایی علاقه‌مند هستند.

ما اغلب در مورد اینکه چگونه بلاکچینهای عمومی (مثل بلاکچین بیت‌کوین) آزاد و غیرمتمرکز هستند صحبت می‌کنیم، به این معنی که هر کسی که یک آدرس دارد می‌تواند با آنها (بلاکچین‌ها) تعامل داشته باشد. اما آیا می‌دانستید که کار توسعه و طراحی در بلاکچین نیز آزاد و غیرمتمرکز است؟ هر کسی که تخصص مربوطه را داشته باشد می تواند دپ (DApp) خود را بر روی یک بلاکچین مستقر کند و هیچ کس جلوی آنها را نمی‌گیرد.

این واقعیت که ذکر کردیم، منجر به توسعه سریع فضای مالی غیرمتمرکز (DeFi) شده است. زنجیره هوشمند بایننس (BSC) نیز هنوز یک بلاکچین جوان است، اما همین حالا هم رشد چشمگیری را شاهد بوده است. هیجان‌انگیز نیست؟ حالا، داده‌های زنجیره‌ای (on-chain data) زیادی در دسترس عموم است که بررسی فعالیت‌های شبکه را برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران آسان می‌کند. اگر به دنبال دسترسی به این داده‌های زنجیره‌ای (on-chain data) هستید، یک کاوشگر بلاکچین مانند مرورگر bscscan ساده‌ترین راه برای یافتن هر چیزی است که به آن نیاز دارید.

آموزش ویدئویی کار با پلتفرم bscscan


 

bscscan چیست؟

پلتفرم (bscscan.com) یک کاوشگر بلاکچین است که توسط همان تیمی طراحی شده است که اتراسکن (Etherscan) را ساخته‌اند. ‘bscscan’ یک پلتفرم تجزیه و تحلیل برای زنجیره هوشمند بایننس ارائه می‌دهد، اما ویژگی‌های قابل‌توجه دیگری نیز دارد. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید پروژه‌های دیفای ساخته شده بر روی بایننس اسمارت چین را زیر نظر داشته باشید، پلتفرم bscscan می‌تواند منبع اطلاعاتی خوبی باشد. همچنین می‌توانید از مرورگر bscscan در موارد زیر نیز کمک بگیرید:

  1. تراکنش‌ها را جستجو کنید و وضعیت آنها را بررسی کنید.
  2. آخرین بلوک‌های اضافه شده به بلاکچین را ببینید.
  3. موجودی کیف‌پول‌های مختلف و تراکنش‌هایی که انجام داده‌اند را بررسی کنید.
  4. قراردادهای هوشمند مستقر در بلاکچین را جستجو کنید، بخوانید و با آنها تعامل داشته باشید.
  5. در مورد عرضه توکن‌ها و سایر ارزهای دیجیتال تحقیق کنید.

همه این اطلاعات بدون ثبت نام و کاملا رایگان در دسترس شماست. تنها کاری که یک کاوشگر بلاکچین انجام می‌دهد، این است که این اطلاعات را برای شما به شکلی کاربرپسند ارائه کند.

چرا باید از مرورگر bscscan استفاده کنیم؟

پلتفرم bscscan را تیم قابل اعتماد پشت اتراسکن توسعه داده‌اند. اتراسکن یک کاوشگر محبوب بلاکچین اتریوم است. گذشته از اعتبار مناسب، مرورگر bscscan می‌تواند به شما در گشت‌وگذار در بلاک‌چین کمک کند. با دانشی اولیه در مورد نحوه استفاده از آن، می‌توانید به سرعت به پاسخ سوالات و مشکلات خود برسید.

به عنوان مثال، دانستن نحوه جستجوی یک قرارداد هوشمند در bscscan برای هر کسی که از دپ‌ها (اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز) استفاده می‌کند، یک مهارت مفید است. اینگونه می‌توانید ببینید آیا قراردادهای هوشمند آنها تأیید شده (معتبر) است یا خیر و حتی مستقیماً با آنها تعامل داشته باشید. اما اطلاعات درون زنجیره‌ای (on-chain data) بیشتر از فقط بررسی قراردادهای هوشمند و تراکنش‌های اساسی به شما اطلاعات می‌دهد.

به عنوان مثال، می‌توانید هشدارهایی را برای خبردار شدن از تراکنش‌های بزرگ تنظیم کنید (حرکت نهنگ‌ها را دنبال کنید). در برخی موارد، انتقال مقدار زیادی ارز دیجیتال BNB (بایننس کوین) به یک صرافی ممکن است نشان دهد که فشار فروش در راه است. شما حتی می‌توانید کیف‌پول‌های بنیانگذاران پروتکلهای دیفای را ردیابی کنید تا ببینید آیا آنها توکن‌های خود را جابجا می‌کنند یا خیر. خب، بیایید برخی از متداول‌ترین ابزارها و معیارهایی را که می‌توانید با استفاده از bscscan جستجو کنید، بررسی کنیم.

ییلد فارم یا کشت سود در بایننس اسمارت چین

از داشبورد ‘bscscan Yield Farming’ (جایی که مزارع کشت سود یا ییلد فارمینگ را مشاهده خواهید کرد) می‌توانید بهترین فرصت‌های کشت سود (Yield Farming) فعلی را در بایننس اسمارت چین مشاهده کنید. با نگه داشتن ماوس روی دکمه [Resources] و کلیک بر روی [Yield Farms List] می‌توانید به آن بخش دسترسی داشته باشید.

آموزش پلتفرم BscScan

در اینجا می‌توانید آخرین فارم‌ها را مشاهده کنید، مکان دسترسی به آنها ببینید و با نحوه کار آنها در وبسایت‌های اختصاصی‌شان آشنا شوید. ییلد فارمینگ یا کشت سود (یا به‌عبارتی دیگر استخراج نقدینگی) راهی برای تولید ارزهای دیجیتال با دارایی‌های موجود شماست. با استفاده از پلتفرم‌هایی مانند پنکیک‌سوآپ، می‌توانید از امکان کشت سود یا ییلد فارمینگ در زنجیره هوشمند بایننس بهره‌مند شوید.

از آنجایی که کارمزدهای بایننس اسمارت چین در مقایسه با جایگزین‌هایی مانند اتریوم پایین است، BSC (بایننس اسمارت چین) برای بازیکنان کوچک‌تر ایده‌آل است تا وارد صحنه ییلد فارمینگ شوند و سهم مناسب خود را از محصولات موجود دریافت کنند. اما مراقب باشید زیرا پروژه های کلاهبرداری زیادی وجود دارد. حتما قبل از اقدام تحقیق کنید و هرگز سرمایه‌‌ای را که نمی‌توانید از دست بدهید، به خطر نیندازید.

آموزش BscScan

یکی دیگر از منابع خوب برای پیگیری همه دپ‌های مختلف در اکوسیستم بایننس اسمارت چین، https://mathdapp.store است. کافیست بایننس اسمارت چین را در نوار کناری سمت چپ انتخاب کنید و لیستی از دپ‌های مورد اعتماد روی بایننس اسمارت چین را دریافت خواهید کرد.

هزینه gas در بایننس اسمارت چین

ابتدا ماوس خود را روی [Resources] نگه دارید، روی [Chart & Stats] و سپس روی [Average Gas Price Chart] کلیک کنید.

مرورگر بایننس اسمارت چین

اکنون نمودار میانگین قیمت گس در بایننس اسمارت چین را می‌بینید که برای محاسبه هزینه گسی که کاربران برای تراکنش‌های ‘BSC’ می‌پردازند، استفاده می‌شود.

کاوشگر زنجیره هوشمند بایننس

همانطور که اشاره کردیم، BSC کارمزدهای نسبتا کمی دارد. در بایننس اسمارت چین، هر gwei چیزی معادل 0.000000001 BNB می‌باشد. اگر میانگین قیمت گس حدود 6.5 gwei باشد، ارسال 10 BNB کمتر از ده سنت برای شما هزینه داشته باشد. در واقع، ارسال ده یا حتی صد برابر آن مبلغ، هنوز نباید بیش از 20 سنت برای شما هزینه یا کارمزد داشته باشد.

کارمزد بایننس اسمارت چین

از تاریخچه تراکنش‌ها می‌توان دریافت که افراد گاهی اوقات کارمزد تراکنش‌های بیشتری پرداخت کرده‌اند. برخی از کاربران ممکن است عادات قدیمی خود را از اتریوم یا سایر بلاکچین‌ها به بایننس اسمارت چین آورده باشند. واقعا پرداخت کارمزد بیشتر در ‘BSC’ لازم نیست! زنجیره هوشمند بایننس هنوز با شلوغی شبکه فاصله زیادی دارد، بنابراین اگر شرایط شبکه ثابت بماند، 6.5 gwei کارمزد، برای یک تراکنش ساده کافی است.

تعداد آدرس‌های منحصر بفرد بایننس اسمارت چین

اگر بخواهید تعداد کاربران شبکه بایننس اسمارت چین را تخمین بزنید، تعداد آدرس‌های منحصر به فرد در ‘bscscan’ می‌تواند یک معیار عالی برای استفاده باشد. با نگه داشتن ماوس روی [Resources] و کلیک کردن روی [Chart & Stats] می‌توانید تعداد آدرس‌های منحصربه‌فرد شبکه را بیابید. سپس، روی [Unique Addresses Chart] کلیک کنید.

کاوشگر BSC

خب! اگر یک بلاکچین 100 آدرس منحصر به فرد داشته باشد، به این معنی‌ست که 100 کاربر منحصر به فرد دارد؟ قطعا نه! هر کسی می‌تواند چندین آدرس ایجاد کند. اما به لطف جادوی رمزنگاری (Cryptography)، حتی اگر این کار را انجام دهند و چندین آدرس ایجاد کنند، ما برای مدتی طولانی مشکلی نخواهیم داشت. و حتی در این صورت، یافتن اینکه آیا آن آدرس‌ها متعلق به کدام فرد یا نهاد هستند، بسیار مشکل خواهد بود.

بنابراین تا اینجای کار می‌دانیم که هر کسی می‌تواند چندین آدرس ایجاد کند و این معیار تخمینی (رو به بالا) از تعداد کاربران است. با این حال، تعداد آدرس‌های منحصر به فرد، می‌تواند ایده‌ای تقریبی از رشد شبکه به ما بدهد که در تحلیل بنیادی ما از بازار به‌کار خواهد آمد.

تعداد تراکنش‌های روزانه بایننس اسمارت چین

این نمودار تعداد کل تراکنش‌های زنجیره هوشمند بایننس را در یک روز مشخص به ما نشان می‌دهد. این نمودار نیز، در بخش [Charts & Stats] موجود است.

نهنگ های بایننس چین

در حالی که برخی از قراردادهای هوشمند به تراکنش‌های بیشتری نسبت به سایرین برای اجرا نیاز دارند، این نمودار همچنان می‌تواند ایده‌ای از فعالیت شبکه و اینکه آیا ممکن است شلوغ باشد یا نه به ما بدهد. این نمودار همچنین نشانه خوبی از یک شبکه سالم و رو به رشد است که می‌تواند اطلاعات مفیدی برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال BNB (بایننس کوین) باشد.

بهترین توکن‌های BEP-20 کدام‌اند؟

صفحه ‘Token Tracker’ به شما امکان می‌دهد تا توکن‌های BEP-20 برتر را بر اساس ارزش بازار یا حجم معاملات روزانه ردیابی کنید. این بخش، به شما این ایده را می‌دهد که کدام توکن‌ها دارای بالاترین ارزش تجمعی در بلاکچین ‘BSC’ و بالاترین حجم معاملات هستند.

بهترین توکن های bep-20 در بایننس اسمارت چین

یکی از مواردی که در اینجا باید به آن توجه کرد، اطلاعات توکن است. مالکان توکن‌ها و قراردادها می‌توانند اطلاعات توکن خود را در bscscan به‌روزرسانی کنند تا جزئیات بیشتری در مورد توکن به شما بدهند. نکته دیگر اینکه اگر تیم bscscan آدرس قرارداد توکن را تأیید نکرده باشد، ممکن است قابل اعتماد نباشد!

شما توکن‌های بسته‌بندی‌شده (Wrapped) (توکن‌هایی که نماینده یک توکن یا کوین از بلاکچین دیگر هستند) زیادی را در این صفحه خواهید دید. Binance-Peg ChainLink (LINK) تنها یک مثال است. این بدان معنی است که توکن ERC-20 ارز LiNK در شبکه بایننس اسمارت چین به‌عنوان یک توکن BEP-20 بسته‌بندی (Wrapped) شده است. یک نسخه بسته‌بندی شده (رپ شده)؟ بله، یک نسخه توکن شده از یک کوین یا توکن که به بلاکچین دیگری تعلق دارد.

عملیات Wrapping یا بسته‌بندی کردن، به ما این امکان را می‌دهد تا کوین‌ها و توکن‌هایی که روی ‘BSC’ نیستند را در اکوسیستم دیفای بایننس استفاده کنیم. به عنوان مثال، اگر شما هولدر ارز LINK هستید و می‌خواهید از توکن‌های LINK خود برای ییلد فارمینگ در ‘BSC’ استفاده کنید، می‌توانید با استفاده از تکنولوژی رپینگ (Wrapping) توکن‌های خود را به شبکه بایننس اسمارت چین انتقال دهید (به این فرایند بریج یا Bridge می‌گوییم).

اگر می‌خواهید با توکن‌های بسته‌بندی‌شده کار کنید، می‌توانید پروژه بریج بایننس (Binance Bridge Project) را بررسی کنید. توجه داشته باشید که در حالی که بسته‌بندی یا رپ کردن یک کوین نسبتاً آسان است، همیشه نیازی به انجام آن ندارید. شما می‌توانید به سادگی توکن‌هایی را که از قبل رپ شده‌اند را، بدون نگرانی در مورد فرآیند رپ کردن، معامله کنید.

مطالعه مقاله bep20 چیست را به شما پیشنهاد میدهیم.

بهترین NFTها یا توکن‌های erc-721 روی بایننس اسمارت چین کدام‌اند؟

از ‘Token Tracker’ می‌توانید برای جستجوی بهترین توکن‌های ERC-721 که روی زنجیره هوشمند بایننس مورد استفاده قرار گرفته‌اند نیز استفاده کنید. اما قبل از آن، ممکن است سوال کنید که چرا ما آنها را توکن‌های ERC-721 می‌نامیم و نه BEP-721؟ خب! باید گفت که هر دوی این استانداردهای توکن، یکسان هستند.

زنجیره هوشمند بایننس، یک فورک از اتریوم با برخی تغییرات اضافه است، به این معنی که بسیاری از استانداردهای توکن در اتریوم و بایننس اسمارت چین، یکسان هستند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما توکن‌های یکسانی را در هر دو زنجیره خواهید یافت. BSC مجموعه‌ای از توکن‌های ERC-721 (BEP-721) خود را دارد.

به طور پیش فرض، فهرست بر اساس تعداد نقل و انتقالات در 24 ساعت گذشته مرتب شده است.

پلتفرم BscScan

آیا پلتفرم bscscan با NFTها سازگار است؟

درست مانند هر دارایی دیجیتال دیگری که در BSC موجود است، می‌توانید به سرعت NFT‌ها و قراردادهای هوشمند آن‌ها را جستجو کنید. توکن‌های BEP-721 و BEP-1155 رایج ترین استانداردهای بایننس اسمارت چین برای NFT هستند، بیایید به یک مثال کوتاه بررسی کنیم. در اینجا یک ان‌اف‌تی ‘PancakeSwap Pancake Squad’  را مشاهده می‌کنید:

ان اف تی در بایننس اسمارت چین

اگر آدرس قرارداد آن (0x0a8901b0E25DEb55A87524f0cC164E9644020EBA) را در نوار جستجوی bscscan کپی کنیم، می‌توانیم اطلاعات زیادی درباره این سری ببینیم:

آموزش bscscan

از اطلاعاتی که bscscan به ما می‌دهد، می‌توانیم به جزییات هر انتقال NFT در این سری اشره کنیم و این که کدام آدرس کیف‌پولا آنها را نگه می‌دارند. با این حال، نمی‌توانید تصویر، آهنگ، فایل یا دارایی متصل به NFT را ببینید. این موارد در بلاکچین ذخیره نمی‌شوند. متادیتای هر NFT معمولاً به یک وبسایت خارجی یا سرویس میزبانی فایل شما را راهنمایی می‌کند که در آن می‌توانید آن آثار هنری یا فایل پیوست را بررسی کنید.

ولیدیتورهای بایننس اسمارت چین

به زبان ساده، ولیدیتورها کسانی هستند که از ادامه کار بایننس اسمارت چین اطمینان حاصل می‌کنند. با استیک کردن BNB، آنها تراکنش‌ها را پردازش کرده و بلوک‌های جدید را تأیید می‌کنند. آنها در ازای خدمات خود، کارمزد تراکنش‌هایی را دریافت می‌کنند که از فعالیت شبکه ناشی می‌شود.

زنجیره هوشمند بایننس بر یک مکانیسم اجماع به نام اثبات سهام (PoSA) مبتنی است. این مدل از اجماع می‌تواند از زمان بلوک کوتاه و هزینه‌های کمتر برخوردار باشد. می‌توانید ولیدیتورهای برتر را در زنجیره هوشمند بایننس در بخش ولیدیتورها [Validators Leaderboard] در تب [Validators] مشاهده کنید.

ولیدیتورهای بایننس

چه کسی می‌تواند یک ولیدیتور یا اعتبارسنج شود؟ خوب، اساساً هر کسی می‌تواند، اما الزامات نسبتاً زیادی وجود دارد. بالاخره امنیت شبکه مهم است!

چگونه اعتبار یک قرارداد هوشمند را در بایننس اسمارت چین بررسی کنیم؟

کاربران bscscan می‌توانند هر آدرس قراردادی را وارد کنند تا آن را تأیید کنند و ببینند آیا کد کامپایل شده همان کدی است که در بلاکچین اجرا می شود یا خیر. تشخیص آن آسان است، یک تیک سبز رنگ در کنار قرارداد در نوار ابزار و همچنین یک اعلان به‌صورت: [Contract Source Code Verified] خواهید دید.

قرارداد هوشمند در بایننس اسمارت چین

اجازه دادن به کاربران برای بررسی و تأیید مستقل کد، یک ویژگی ارزشمند است و به شفافیت کلی اکوسیستم زنجیره هوشمند بایننس کمک می‌کند. همچنین می‌توانید با اتصال یک کیف‌پول تحت وب مانند متامسک یا چین والت بایننس، به طور مستقیم با این قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشید.

نتیجه گیری

چه یک کهنه سرباز در دیفای باشید یا کاملاً تازه کار در زمینه ییلد فارمینگ (کشت سود) در شبکه BSC، یادگیری استفاده از bscscan به شما کمک می‌کند تا راه خود را در بلاکچین بهتر درک کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که بازارها غیرمنطقی، غیرقابل پیش‌بینی و مستعد دوره‌های نوسان شدید هستند.

انجام تحقیقات شخصی برای موفقیت در معاملات یا کشت سود بسیار مهم است. این می‌تواند شامل بررسی اینکه آیا یک توکن توسط تیم bscscan تأیید شده است یا خیر، آیا قرارداد آن منبع باز است و ممیزی شده است یا خیر، و بازدید از وبلاگ پروژه یا حساب‌های رسانه‌های اجتماعی برای دریافت بینش عمیق‌تر شود. قبل از اینکه وارد دیفای شوید، مطمئن شوید که خطرات شرکت در آن را درک کرده‌اید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

مطالب مرتبط