کیف پول امانی و غیرامانی چیست و چه فرقی باهم دارن؟
ارز دیجیتال

کیف پول امانی و غیرامانی چیست و چه فرقی باهم دارن؟

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که تا حد بسیار زیادی با دنیای پدرانمان متفاوت شده است. شاید در گذشته‌ای نه چندان دور سوال "کیف پول چیست؟" بسیار مضحک به نظر می‌رسید زیرا کیف پول در همه جای دنیا یک تعریف واحد داشت و فقط جنس، رنگ و شکل آنها با همدیگر متفاوت بود!

اما با گذشت نزدیک به یک دهه از ظهور صنعت بلاکچین و ارزهای دیجیتال حتی بسیاری از مفاهیم ساده تغییر کرده‌اند. امروزه شما اگر یک دارایی دیجیتال داشته باشید نیازمند کیف پولی هستید که بتوانید این نوع از دارایی را در آن نگهداری کنید. در کیف پول‌های معمول و سنتی برای ارزهای فیات شما بسته به سلیقه‌ی خودتان در رنگ و جنس و کیفیت آن نظر می‌دهید و نهایتا یکی را انتخاب می‌کنید. اما آیا انتخاب یک کیف پول برای ارز دیجیتال مانند کیف پول‌های مرسوم است؟ خیر، باید بگوییم که برای انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال سلیقه‌ی شما هیچ گونه کاربردی ندارد! بلکه باید با توجه به فاکتورهای مهم‌تری یک کیف پول مناسب انتخاب کنید. در این مقاله شما دانش انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب را فرا خواهید گرفت.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال در بلاکچین وجود دارند و هیچ گونه تجلی فیزیکی ندارند که کاربر بتواند آن را لمس کند. درک و باور احساس مالکیت بر ارزهای دیجیتال باید به گونه‌ای باشد که به واسطه‌ی آن شخص بتواند از دارایی خود استفاده کند و هم در کنار آن بتواند اثبات مالکیت کند.

در همین راستا نیاز است که افراد و سازمان‌ها مالکیت دارایی‌های رمزنگاری را درک کنند و بتوانند بدانند چه مقداری ارز دیجیتال نگهداری می‌شود، دقیقاً مانند حساب بانکی که موجودی بانکی را نشان می‌دهد. کیف پول ارزهای دیجیتال این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند. به وسیله‌ی کیف پول‌های ارز دیجیتال شما می‌توانید موجودی حساب خود مشاهده و تایید کنید.

به طور مشابه تراکنش‌های یک حساب بانکی سنتی، کیف پول‌های ارز دیجیتال یا والت به کاربران امکان می‌دهد تراکنش‌های ارزهای دیجیتال را ارسال و هم دریافت کنند. کیف پول های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند، یکی از دسته بندی های والت های ارز دیجیتال کیف پول های امانی و غیرامانی است. اما تفاوت‌های و مزایای هر کدام از آن‌ها چیست و چگونه باید انتخاب کنیم؟ برای پاسخ به این پرسش ها تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کیف پول ارز دیجیتال

مطالعه ی این مقاله پیشنهاد می شود : کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول غیرامانی چیست؟

در زمان‌های قدیم یکی از رایج‌ترین شیوه‌های نگهداری پول و دارایی‌های ارزشمند، نگهداری آن توسط خود فرد دارنده‌ی دارایی بود. در واقع یک نهاد مالی به صورت بانک وجود نداشت که مردم با اطمینان خاطر پول و سرمایه‌ی خود را نزد آن بگذارند. بنابراین افراد مسئولیت نگهداری پول خود و محافظت از آن را به عهده داشتند و آن را در گنجه یا صندوق به خصوصی که کلید آن تنها نزد خودشان بود نگهداری می‌کردند. کیف پول غیرامانی (non-custodial) هم دقیقا همین نقش را در دنیای ارزهای دیجیتال ایفا می‌کند.

برای درک بهتر مفهوم کیف پول غیرامانی فرض کنید شما مقداری بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال را خریداری کرده‌اید، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای نگهداری آن استفاده از یک کیف پول غیرامانی است. در واقع شما با استفاده از کیف پول غیرامانی بانک خود هستید و کلید ورود به آن هم نزد خودتان است. دقیقا به همان شیوه‌ی اجدادمان برای نگهداری پول اما به شکل دیجیتالی!

کیف پول غیر امانی

شما برای استفاده از کیف پول‌ های غیرامانی نیاز به یک کلید خصوصی (private keys) دارید که فقط خود شما کنترل آن را به عهده دارید و این کلید خصوصی ثابت می‌کند که دارایی این کیف پول متعلق به شماست. کلیدهای خصوصی به صورت ترکیبی از حروف و اعداد نمایش داده می‌شود. این کلید خصوصی در کیف پول غیرامانی شما ذخیره می‌شود و به شما امکان می‌دهد هر زمان که نیاز دارید به ارز دیجیتال خود دسترسی داشته باشید.

کیف پول امانی چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف ساده از کیف پول های امانی داشته باشیم می توانیم این گونه بگوییم که تفاوت آن با کیف پول های غیرامانی وجود یک شخص یا نهاد ثالث است. درواقع کیف پول‌های امانی (custodial) به عنوان کیف پولی تعریف می شود که در آن کلیدهای خصوصی توسط شخص ثالث نگهداری می شود. به این معنی که شخص ثالث کنترل کاملی بر ارزهای دیجیتال شما دارد و شما فقط باید اجازه ارسال یا دریافت پرداخت را بدهید.

کیف پول های امانی مشابه سیستم سنتی بانکداری برای شما عمل می‌کنند و می‌توانند تمام خطرات امنیتی مشابه زمانی که پول شما در بانک است این بار به صورت دیجیتالی داشته باشند. جالب است بدانید که در اوایل ظهور ارزهای دیجیتال کیف پول‌های امانی سابقه‌ی وحشتناکی را برای خود رقم زدند! اما خبر خوب این که در چند سال گذشته شهرت بهتری به دست آورده‌اند. در روزهای اولیه، فقدان مقرراتی در مورد متولیان بیت کوین و ارزهای دیجیتال وجود داشت، که باعث شد بسیاری از آنها سرمایه مشتری را به دست هکرها از دست بدهند یا به سادگی با پول خود فرار کنند.

کیف پول های امانی

این روزها، تعداد زیادی از نهادهای تحت نظارت، قابل اعتماد و اغلب بیمه شده وجود دارند که مایلند ارزهای دیجتال شما را برای شما نگه دارند. در واقع، شما حتی ممکن است بتوانید بازده یا سود ارزهای دیجیتال خود را به روشی مشابه سیستم بانکداری سنتی بدست آورید. به این صورت که با نگهداری پول خود در این نهادها که کیف پول های امانی محسوب می‌شوند می توانید از خدمات ویژه‌ی آنها هم بهره‌مند شوید و سود به شما تعلق بگیرد.

مزایا و معایب کیف پول غیرامانی

هر تکنولوژی جدیدی با وجود تمام مزایایی که با خود به همراه دارد معایبی هم دارد. کیف پول های امانی و غیرامانی هم از این قاعده مستثنی نیستند. برای بهترین تصمیم گیری و انتخاب لازم است که تمامی معایب و مزایای یک کیف پول را بشناسید. از جمله مزایا و معایب کیف پول غیرامانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای کیف پول غیرامانی

1.کنترل کاربران بر وجوه

دلیل اصلی اینکه افرادی که کیف پول غیرامانی دارند در کنترل وجوه خود شتاب زده عمل می‌کنند این است که به کاربران امکان دسترسی فردی به وجوه خود را می‌دهند. کاربران برای مدیریت بودجه خود یا انجام هر گونه فعالیت مرتبط نیازی به مراجعه به شخص ثالث ندارند.

2. ایمنی در تامین مالی

از آنجایی که تمام جزئیات مرتبط با کیف پول آنلاین کریپتو و سرمایه آن به شما متکی است، خطر نقض داده ها بسیار کمتر است. این یکی از دلایل اصلی است که درصد زیادی از دارندگان ارزهای دیجیتال این روزها به راه‌حل‌های ذخیره‌سازی وجوه خود از طریق کیف پول های غیرامانی متکی هستند.

3. برداشت های فوری

بر خلاف کیف پول‌های امانی، کیف پول‌های غیرامانی برای انجام هر تراکنش نیازی به تایید شخص ثالث ندارند. این کار کل فرآیند را ساده می‌کند و لذت بردن از برداشت های فوری را آسان‌تر می‌کند.

معایب کیف پول های غیرامانی

1.تاخیر در معامله

در کیف پول های غیرامانی معامله سریع ارز دشوار خواهد بود، زیرا وجه شما باید در ابتدا باید به صرافی ارسال شود.

2. مسئولیت بیشتر

پاسخگو بودن برای امنیت خود به معنای مسئولیت بیشتر است. حتی کوچکترین اشتباهات می‌تواند منجر به سرقت، حذف یا عواقب دیگری شود.

3. گم کردن کلید مساوی است با از دست دادن پولتان

مثل معروفی در دنیای کریپتو هست که می‌گوید “not your keys – not your Bitcoin.” و به این معناست که اگر کلید خود را گم کردید قید بیت کوین خود را هم بزنید! زیرا در صورت گم شدن کلید خصوصی کسی برای بازیابی کیف پول یا داده‌هایتان نمی‌تواند به شما کمکی ‌کند. از دست دادن کلید خصوصی می‌تواند باعث شود کاربر دسترسی به کیف پول خود را از دست بدهد، بدون اینکه امکان پشتیبان‌گیری و بازیابی وجود داشته باشد.

مزایا و معایب کیف پول غیرامانی

مزایا و معایب کیف پول امانی

در این قسمت به بررسی مزایا و معایب یک کیف پول امانی می‌پردازیم:

مزایای کیف پول امانی

1.معاملات رایگان

یکی از بزرگترین مزایای کیف پول امانی این است که برخلاف کیف پول های دیگر، هزینه تراکنش را طلب نمی کند. کیف پول های امانی مشتریان را قادر می سازد تا به صورت رایگان در داخل اکوسیستم تراکنش خود را انجام دهند.

2. کلید خصوصی شما گم نمی‌شود

در کیف پول های امانی یک شخص ثالث کیف پول امانی شما را مدیریت می‌کند. بنابراین، حتی اگر کلید خصوصی خود را فراموش کنید، دسترسی مجدد به کیف پول و وجوه ذخیره شده در کیف پول امانی آسان است.

3. امکان پشتیبان‌گیری

یکی دیگر از مزایای کیف‌پول‌های امانی این است که مقامات مرکزی که کیف پول شما را مدیریت می‌کنند، امکانات پشتیبان ارائه می‌دهند. در این صورت شما اطلاعات کاملی از تمامی تراکنش‌های خود خواهید داشت و تمام آنها پشتیبان‌گیری می‌شود.

معایب کیف پول امانی

1. کنترل بر پول شما

بزرگترین عیب استفاده از کیف پول های امانی این است که استقلالی در کیف پول خود ندارید. شخص ثالث، یعنی متولی، کنترل کاملی بر وجوه شما و فرآیندهای مرتبط با آن دارد. آنها این آزادی را دارند که در مورد وجوه، از جمله مسدود کردن مقدار ذخیره شده‌ی ارز دیجیتال شما، اقدام کنند.

2. نیاز به احراز هویت

یکی دیگر از معایب کیف پول امانی این است که این نوع کیف پول از شما می‌خواهد که احراز هویت انجام دهید. شما نمی‌توانید بدون اثبات هویت خود به سرمایه‌ی خود یا هر یک از خدمات مرتبط دسترسی پیدا کنید. این ضرورت شناسایی و احراز هویت، اصل اساسی ارز دیجیتال، یعنی ناشناس بودن در تعارض است.

3. تهدید نقض اطلاعات

نهادی که کیف پول‌های امانی را مدیریت می‌کند معمولا یک صرافی معتبر و آنلاین است. در این صرافی‌ها مقدار زیادی از وجوه کاربران در کیف‌ پول های ارز دیجیتال سرد و گرم ذخیره می‌شود. در حالی که ممکن است این کیف پول‌ها به دلیل لایه‌های امنیتی زیاد، هدف آسانی برای هکرها نباشند، همچنان در برابر مشکلات امنیتی آسیب پذیر هستند. یکی از این اتفاقات مربوط به صرافی ژاپنی Mt.Gox در سال 2014 است که در آن بیش از 70 درصد تراکنش های بیت کوین هک شد که منجر به ضرر حدود 450 میلیون دلاری شد.

مزایا و معایب کیف پول امانی

لیست کیف پول های غیرامانی

کیف پول های غیرامانی طیف وسیعی از کیف پول ها را شامل می‌شوند و می‌توانند هم مبتنی بر وب باشند و یا یک اپلیکیشن در تلفن همراه شما باشند و یا یک سخت افزار باشند.در این قسمت لیستی از بهترین کیف پول های غیرامانی را به شما معرفی می‌کنیم:

1.کیف پول متامسک (MetaMask)

متاماسک یکی از قدیمی ترین ها در زمینه کیف پول افزونه های مرورگر است و در سال 2016 توسط شرکت فناوری بلاک چین کانسنسیس (ConsenSys)راه اندازی شد. از آن زمان، این کیف پول به محبوب ترین کیف پول غیرامانی تبدیل شده است. متاماسک مطلقاً هیچ مالکیت یا نگهداری از عبارت اولیه و کلیدهای خصوصی شما را بر عهده نمی‌گیرد و به شما حق حاکمیت کامل بر دارایی های شما را می‌دهد.

مطالعه ی این مقاله پیشنهاد می شود: کیف پول متامسک

2. کیف پول غیرامانی کوین بیس (CoinBase)

این کیف پول در سال 2018 راه اندازی شد و به طور گسترده به عنوان یکی از آسان ترین کیف پول های غیرامانی در بازار شناخته شده است. کوین بیس مانند متامسک به عنوان یک افزونه‌ی مرورگر نصب می‌شود و قابل استفاده است. علاوه بر این کوین بیس دارای یک اپلیکیشن برای موبایل است که نصب آن بسیار ساده، راحت و آسان است. کیف پول غیرامانی کوین بیس با 90 میلیون کاربر در سراسر جهان یکی از گزینه های بسیا مناسب برای نگهداری ارزهای دیجیتال شما است.

مطالعه ی این مقاله پیشنهاد می شود: کیف پول کوین بیس

3. کیف پول غیرامانی کوینومی (Coinomi)

کوینومی (Coinomi) یکی دیگر از گزینه های محبوب با تاریخچه غنی در صنعت کریپتو است. این کیف پول چند ارزی در سال 2014 راه اندازی شد و آن را به یکی از قدیمی ترین کیف پول های غیرامانی در بازار تبدیل کرد. کوینومی دارای امنیت بسیار بالا است و برای طیف گسترده‌ای از کاربران از سیستم‌عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف، از جمله Android، iOS، Windows، macOS و Linux در دسترس است.

لیست کیف پول های غیرامانی

لیست کیف پول های امانی

نهادها و صرافی های معتبر زیادی وجود دارند که از کلید خصوصی شما نگهداری می‌کنند و از دارایی های شما حفاظت می کنند. در نظر داشته باشید که اکثر کیف پول های امانی مبتنی بر وب هستند. در اینجا لیستی از بهترین کیف پول های امانی را برای شما حاضر کرده‌ایم:

1. بایننس (Binance)

بایننس یک صرافی ارزهای دیجیتال است که بزرگترین صرافی جهان از نظر حجم معاملات روزانه ارزهای دیجیتال است. شرکت بایننس در سال 2017 تاسیس شد. کیف پول امانی بایننس سرویسی است که کلید خصوصی کیف پول شما را در اختیار دارد و دارایی های شما را در امان نگه می دارد.

2. فری والت (FreeWallet)

کیف پول امانی بعدی در لیست ما Freewallet است که در واقع یک خانواده کامل از کیف پول ها است که پنج سال پیش، در سال 2016 تاسیس شد. تنها در دو سال، این شرکت به سومین ارائه دهنده‌ی کیف پول محبوب در جهان تبدیل شد. البته، مانند بسیاری از کیف‌پول‌های امانی، با بی‌اعتمادی زیادی از سوی برخی از کاربران صنعت کریپتو مواجه بود که به‌خوبی آن را زیر نظر داشتند و منتظر بودند تا اشتباه کند. این امر باعث شده است که شهرت آن در طول سال‌ها بسیار بالا و پایین شود. با این حال، به لطف ویژگی ها و مزایای خود، توانست یک جامعه‌ی بسیار بزرگ و وفادار را حفظ کند.

لیست کیف پول های امانی

مقایسه‌ی کیف پول امانی و غیرامانی

اگر تا اینجای مقاله با ما همراه بوده باشید تا حد زیادی با مزایا و معایب کیف پول های امانی و غیرامانی آشنا شده اید. در ادامه به مقایسه‌ی برخی از ویژگی های شاخص در هر کدام از انواع کیف پول ها می‌پردازیم:

کلید خصوصی

مهم‌ترین عاملی که باید در مقایسه کیف پول‌های امانی و غیرامانی در نظر گرفت این است که چه کسی کلید خصوصی را در دست دارد. در مورد کیف پول‌های امانی، شخص ثالث کلید خصوصی را مدیریت می‌کند. در حالی که در مورد کیف پول‌های غیرامانی، تمام اختیارات کلید خصوصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

امنیت

در مورد کیف پول‌های امانی، تمام داده‌های حساس کاربر در حافظه سرد و گرم ذخیره می‌شوند که ممکن است هک ‌شوند. به همین دلیل، سطح امنیتی در آن پایین است، مگر اینکه اقدامات امنیتی بسیار قوی اجرا شود. اما در کیف پول‌های غیرامانی، کل اطلاعات نزد کاربران باقی می ماند و این امر خطر دزدیده شدن داده‌ها را کاهش می‌دهد، مگر اینکه کاربر جزئیات را با شخص دیگری به اشتراک بگذارد یا اطلاعات او به سرقت رود.

امکان پشتیبان گیری و بازیابی

وقتی نوبت به امکان‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی می‌رسد، کیف‌پول‌های غیرامانی از کیف‌پول‌های امانی عقبتر هستند. کیف پول های امانی کلید خصوصی را نزد خود نگه می‌دارند. بنابراین، حتی اگر دسترسی به داده‌ها را از دست بدهید، می‌توانید با درخواست شخص ثالث، دسترسی را دوباره به دست آورید. با این حال، در مورد کیف پول های غیرامانی که شما تنها مرجع هستید، این امکان وجود ندارد.

دسترسی آفلاین

برای دسترسی به بودجه و جزئیات مربوطه، لازم است وارد کیف پول امانی خود شوید و از مرجع مرکزی درخواست دهید. این امر اتصال به اینترنت را ضروری می‌کند. اما چنین الزامی در کیف پول‌های غیر امانی وجود ندارد. در عوض، این نشان می‌دهد که کیف پول‌های غیرامانی گزینه بهتری برای بهره‌مندی از خدمات در زمان حال هستند.

   کیف پول امانی کیف پول غیرامانی
کلید خصوصی ندارد دارد
امنیت نسبتا پایین نسبتا بالا
امکان پشتیبان گیری دارد ندارد
دسترسی آنلاین ندارد دارد

سخن پایانی

انتخاب بین کیف پول امانی و کیف پول غیر امانی یک تصمیم کلیدی در مورد ایمن سازی ارزهای دیجیتال شماست. برخی یک کیف پول امانی را ترجیح می‌دهند، در حالی که برخی دیگر کیف پول های غیر امانی را ترجیح می‌دهند و در نهایت برخی از ترکیبی از این دو استفاده می‌کنند. در هر صورت انتخاب یک کیف پول مناسب برای نگهداری ارزهای دیجیتال شما یکی از مراحل مهم برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال است. دو فاکتور بسیار مهم یعنی "امنیت" و "راحتی" را باید حتما در انتخاب یک کیف پول امانی و کیف پول غیرامانی در نظر داشته باشید. در واقع همه چیز به شما و اولویت‌های شما بستگی دارد.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

    • comments

      Bahram
      ، 04 دی 1401

      یک ارائه دهنده کیف پول میکرو است. شما می توانید بدون پرداخت هزینه اضافی از طریق فاست ها و سایت های دیگر پرداخت وجه را دریافت کنید و وقتی به حد کافی رسید به کیف پول اصلی خود منتقل کنید.

    • comments

      کارشناس وبسایت دنیای ترید ، 08 دی 1401

      سلام بهرام عزیز، ممنون بابت نظری که دادین.