سشن های فارکس چیست؟ سشن نیویورک، سیدنی، لندن و توکیو به وقت ایران
فارکس

سشن های فارکس چیست؟ سشن نیویورک، سیدنی، لندن و توکیو به وقت ایران

همانطور که می دانید، فارکس مخفف عبارت تجارت ارزهای بین المللی (یا foreign exchange market) است. در واقع به فرآیند تبدیل یک ارز به ارزی دیگر، که به دلایل زیادی مثل: تجارت، ترید کردن و توریسم صورت می گیرد، مبادلات ارزهای خارجی گفته می شود.

بر اساس آخرین گزارشی که بانک تسویه بین المللی در سال 2019 انجام داده، حجم معاملات روزانه فارکس چیزی بالغ بر 6.6 تریلیون دلار در روز بوده است.

یکی از مزایای بازار فارکس این است که این مارکت 5 روز هفته یعنی از دوشنبه تا جمعه به صورت 24 ساعته باز می باشد. این مساله بدین معنی است که هر شخصی از هر کجای این کره خاکی، قادر است در این مارکت دارایی مورد نظر خود را، معامله کند.

ولی به خاطر داشته باشید که این مساله نباید باعث شود فکر کنید که حجم معاملات در تمام سشن های فارکس با هم یکسان و برابر است. شما باید بدانید که در چه ساعتی از شبانه روز، می توانید تریدهای بهتری داشته باشید.

در یکی دیگر از سری مقالات ارزشمند وبسایت دنیای ترید، در خدمت شما هستیم تا شما را با مفهوم سشن های معاملاتی فارکس و انواع آنها، آشنا کنیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله فارکس چیست؟ پیشنهاد میشود.

سشن معاملاتی چیست؟

فارکس یک مارکت 24 ساعته است ولی این مساله بدین معنی نیست که شما باید هر زمان وارد پلتفرم معاملاتی خود شدید، شروع به ترید کردن یک دارایی خاص کنید. همانطور که مطلع هستید، یکی از فاکتورهای مهم برای ترید کردن، حجم معامله است. بازار فارکس نیز از این مساله مستثنی نیست و شما باید بدانید در چه سشنی می توانید معاملات بهتری از لحاظ حجم داشته باشید.

کلمه سشن به معنی جلسه، زمان و یا موقع است. از آنجا که فارکس یک مارکت 24 ساعته است و از اواخر یکشنبه شب به وقت ایران شروع شده و اواخر جمعه شب به پایان می رسد، در نتیجه به سشن های معاملاتی مختلفی تقسیم می شود.

تصویر زمان باز شدن بازار فارکس

حال که با مفهوم سشن معاملاتی آشنا شدید، بد نیست کمی درباره زمان باز شدن بازار فارکس، اطلاع داشته باشید. برای اینکه بتوانید بهترین دارایی و زمان ترید کردن را پیدا کنید، باید بتوانید ساعت شروع بازار فارکس را، درک کنید.

در حقیقت بازار فارکس از اواخر یکشنبه شب به وقت ایران شروع به کار می کند. اصطلاحا به این زمان سشن معاملاتی آسیا گفته می شود که کمی جلوتر به طور کامل، به آن خواهیم پرداخت.

از آنجایی که نیوزیلند یکی از مراکز مالی بزرگ محسوب می شود، در نتیجه مارکت فارکس اواخر یکشنبه شب یا به عبارتی نیمه های صبح دوشنبه که دیگر نقاط جهان هنوز در یکشنبه به سر می برند، باز می شود.

اگر چه مارکت در نیوزلند باز می شود، ولی این جلسه به سشن معاملاتی سیدنی (پایتخت استرالیا) معروف است. شاید این موضوع منطقی به نظر نرسد ولی هرچه باشد، به یک قانون تبدیل شده و ما به آن احترام می گذاریم.

ضمنا فراموش نکنید که ساعت باز شدن مارکت فارکس با توجه به تغییرات ساعت تابستانی که در کشورهایی مثل امریکا، بریتانیا، استرالیا و برخی از دیگر کشورها اعمال می شود، تغییر می کند.

انواع سشن های فارکس

بازار فارکس به چهار سشن معاملاتی مختلف تقسیم می شود:

  1. سشن سیدنی
  2. سشن توکیو
  3. سشن لندن
  4. سشن نیویورک

فراموش نکنید که تفکر "فقط به این دلیل که فارکس یک بازار تمام وقت است، در نتیجه می شود درتمام ساعات شبانه روز ترید کرد" از اساس دچار مشکل است. معامله گران حرفه ای مارکت خوب می دانند که در چه سشن هایی مارکت فعال تر است و حجم معاملات افزایش می یابد.

به خاطر داشته باشید که شما در مارکت فارکس با بالا رفتن و پایین آمدن یک دارایی قادر خواهید بود که برای خودتان پولی دست و پا کنید ولی اگر مارکت راکد باشد، شما هم فقط نظاره گر خواهید بود.

از لحاظ تاریخی بازار فارکس به سه سشن معاملاتی که اوج مارکت به حساب می آید، تقسیم می شود و به آن، سیستم سه سشنی فارکس گفته می شود. این زمان ها شامل: سشن آسیایی (مجموع سشن سیدنی و توکیو)، سشن اروپایی و سشن آمریکای شمالی گفته می شود.

به زبانی ساده تر به این سه سشن: سشن های معاملاتی توکیو، لندن و نیویورک نیز گفته می شود. برخی از معامله گران ترجیح می دهند این سشن ها یا جلسات را با نام قاره از همدیگر متمایز کنند و سایر تریدرها نیز ترجیح می دهند از نام شهرها استفاده کنند.

بهترین ساعت معامله در فارکس

جمله معروفی است که می گوید: برای هر چیزی زمان مناسبی وجود دارد. این گفته در بازار ارزهای بین المللی نیز، صادق است.

دانستن اینکه کدام سشن های معاملاتی در فارکس بهتر است، کمک بسیار بزرگی به شما می کند. تجربه نشان داده است که بهترین زمان برای ترید، سشن معاملاتی لندن است. فراموش نکنید که بیشترین حجم معاملات، در سشن معاملاتی لندن رقم می خورد. اگر ساکن ایران هستید، این مزیت بزرگ را خواهید داشت که از این زمان مناسب بهره مند شوید.

بازار فارکس ساعت 8 صبح در لندن کار خود را شروع کرده و راس ساعت 17 به کار خود پایان می دهد. اگر شما ساکن ایران هستید، بسته به اینکه در زمستان باشید یا تابستان، چیزی بین 3.5 تا 4.5 ساعت از انگلستان جلوتر می باشید.

بعد از لندن، بهترین زمان برای ترید کردن، سشن معاملاتی نیویورک است. بازار فارکس ساعت 8 صبح در نیویورک کار خود را شروع کرده و راس ساعت 17 به کار خود پایان می دهد. اگر شما ساکن ایران هستید، بسته به اینکه در زمستان باشید یا تابستان، چیزی بین 8.5 تا 9.5 ساعت از نیویورک جلوتر می باشید.

در انتها و بعد از سشن لندن و نیویورک، بهترین زمان برای ترید کردن، سشن معاملاتی توکیو است. فراموش نکنید که در مارکت فارکس زمان هایی وجود دارد که دو سشن معاملاتی مهم، با هم تداخل پیدا می کنند. اصطلاحا به این مساله همزمانی دو سشن معاملاتی نیز گفته می شود. این گونه زمان ها نیز، ساعات بسیار خوبی برای ترید کردن می باشند.

این مساله بدین معنی است که مثلا در حین اینکه مارکت در تایم معاملاتی توکیو در حال فعالیت کردن است، سشن معاملاتی لندن نیز، باز می شود. یا مثلا سشن معاملاتی لندن و نیویورک با هم یکسان می شوند.

به طور معمول در این گونه زمان ها، شما شاهد بیشترین حجم معاملات روزانه خواهید شد. دلیل این مساله، باز بودن همزمان دو مارکت بزرگ با همدیگر است.

سشن های فارکس و بهترین جفت ارزهای فارکس برای ترید

بسیاری از نوآموزان فارکس بعد از اینکه با مارکت فارکس و سشن های معاملاتی آشنا می شوند، دوست دارند بدانند که بهترین جفت ارز ها برای ترید، چه هستند؟

پاسخ این سوال میلیون دلاری، بستگی به فاکتورهای متعددی مثل، سشن معاملاتی که در آن قرار دارید، میزان نوسان، اسپرد و غیره دارد.

به عنوان مثال، هر جفت ارز در یک سشن معاملاتی مختص به خودش، با حجم بیشتری ترید می شود. مثلا برخی از تریدرها بر این باورند که ارزهای کالایی یا کامودیتی مثل: دلار نیوزیلند و دلار استرالیا، در سشن معاملاتی آسیا فعال تر هستند.

نکته بعدی، حجم معاملات است. به عنوان مثال برخی جفت ارزها در طول روز فقط 50 پیپ نوسان دارند و بعضی دیگر 200 پیپ.

فاکتور بعدی، اسپرد یا همان اختلاف بین نرخ خرید و فروش یک جفت ارز است که در دارایی های مختلف، متفاوت است. مثلا جفت ارز یورو به دلار به دلیل اینکه بیشترین حجم معاملات ارزهای بین المللی فارکس را به خودش اختصاص داده، اسپرد بسیار کمی دارد.

پس همینطور که مشاهده می کنید، فاکتورهای مختلفی برای انتخاب بهترین جفت ارز وجود دارد، که باید با آنها آشنا شوید. در ادامه ما شما را با برخی از بهترین جفت ارزها، آشنا می کنیم.

1- جفت ارز یورو یو اس دی EUR/USD

اولین جفت ارزی که بیشترین حجم معاملات فارکس را به خودش اختصاص داده، جفت ارز یورو به دلار امریکا است. بر اساس تحقیقات بانک تسویه بین المللی در سال 2019، جفت ارز یورو دلار 24% درصد حجم معاملات ارزهای فارکس را به خودش اختصاص  داده است.

شاید شما هم کنجکاو شده و بخواهید دلیل این شهرت و محبوبیت جفت ارز یورو یو اس دی را بدانید؛ دلیل آن این است که این جفت ارز نماینده دو اقتصاد بسیار بزرگ جهان، یعنی ایالات متحده امریکا و اتحادیه اروپا است.

حجم بسیار بالای معاملات روزانه این جفت ارز، این اطمینان را حاصل می کند که نقدینگی یورو دلار بسیار بالا است و همین نقدینگی بالا باعث شده تا اسپرد این جفت ارز بسیار پایین باشد.

نقدینگی و اسپردهای محدود برای معامله گران حرفه ای بسیار فریبنده و جذاب است زیرا این مساله بدین معنی است که معامله گران نگران خریدها و فروش هایشان نیستند و ضمنا پول بسیار کمتری به بروکرها می پردازند.

نرخ مبادله یورو یو اس دی به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که از مهمترین آنها، اختلاف نرخ های بهره بین دو بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو امریکا است. دلیل این مساله این است که ارزی که نرخ بهره بالاتری دارد، به خاطر بازگشت سودی که به همراه دارد، تقاضای بیشتری از سمت معامله گران خواهد داشت.

مطالعه مقاله فدرال رزرو چیست؟ پیشنهاد میشود.

به عنوان مثال، اگر فدرال رزرو امریکا نرخ های بهره خود را بالا ببرد، دلار امریکا نسبت به یورو قوی تر خواهد شد.

2- جفت ارز دلار ین USDJPY

جفت ارز بعدی که در رتبه دوم لیست ما قرار دارد، جفت ارز دلار امریکا به ین ژاپن است. این جفت ارز در لیست تحقیقی بانک تسویه بین المللی، دومین جفت ارز با حجم معاملات 13.2% در روز است.

درست مثل جفت ارز یورو به دلار، USDJPY نیز دارای نقدینگی بسیار بالایی است. یکی از دلایل آن هم این است که ین ژاپن، بیشترین حجم معاملات را در آسیا به خودش اختصاص داده است.

همانطور که فدرال رزرو برای دلار و بانک مرکزی اروپا برای یورو نرخ های بهره را تعیین می کنند، بانک مرکزی ژاپن نیز نرخ های بهره را برای ین مشخص می کند. این مساله تاثیرات بسیار بالایی بر روی ارزش ین در مقابل دلار امریکا، خواهد گذاشت.

3- جفت ارز پوند به دلار GBPUSD

سومین جفت ارز پر طرفدار که حجم قابل قبولی در مارکت فارکس را به خودش اختصاص داده، جفت ارز پوند انگلستان به دلار امریکا است که به کابل مشهور است. این جفت ارز در سال 2019 حدود 9.6% از حجم مبادلات بازار ارزهای بین المللی فارکس را به خود اختصاص داده بود.

مثل دیگر جفت ارزهای بازار فارکس، پوند به دلار نیز قدرت خودش را از تفاوت اقتصاد دو کشور بریتانیا و ایالات متحده امریکا، دریافت می کند. به عنوان مثال، اگر اقتصاد انگلستان شروع به قوی تر شدن بکند، پوند انگلستان هم شروع به افزایش در مقابل دلار امریکا خواهد کرد.

برعکس، اگر اقتصاد امریکا قوی تر شود، دلار امریکا نسبت به پوند انگلستان، افزایش خواهد یافت.

درست مثل جفت ارزهای قبلی، پوند-دلار نیز ارزش خود را جدای از قوی تر شدن اقتصاد، مدیون سیاست های بانک مرکزی انگلستان BoE است. اگر بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره اش را افزایش دهد، نتیجتا پوند انگلستان نسبت به دلار امریکا قوی تر خواهد شد.

4- جفت ارز دلار استرالیا به دلار امریکا AUDUSD

شماره چهار درون لیست بهترین جفت ارزهای فارکس ما، جفت ارز دلار استرالیا به دلار امریکا است که به آزی یا اوسی مشهور است. این جفت ارز موفق شده در لیست سال 2019 بانک تسویه بین المللی، حدود 5.4% از حجم معاملات بازار فارکس را به خودش اختصاص دهد.

ارزش دلار استرالیا ارتباط نزدیکی با ارزش صادرات آن دارد، به طوری که صادرات فلزات و مواد معدنی مانند سنگ آهن و زغال سنگ سهم بزرگی از تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور را تشکیل می دهد.

این بدین معنی است که به احتمال زیاد، با کاهش ارزش کالاهای مذکور، ارزش اوسی نیز کاهش خواهد یافت. در نتیجه این مساله باعث خواهد شد که دلار امریکا در مقابل دلار استرالیا قوی تر شود که به زبانی خیلی ساده، امریکایی ها برای خرید دلار استرالیا، باید مبلغ کمتری بپردازند.

دقیقاً مانند جفت ارزهای ذکر شده قبلی، ارزش نرخ مبادله AUD/USD نیز تحت تأثیر اختلاف نرخ بهره بانکی، بین بانک مرکزی استرالیا (RBA) و فدرال رزرو ایالات متحده است.

به عنوان مثال، اگر نرخ های بهره در امریکا پایین باشد، احتمالاً دلار آمریکا در برابر دلار استرالیا ضعیف تر خواهد شد.

5- جفت ارز دلار امریکا به دلار کانادا USDCAD

جفت ارز بعدی که در رتبه پنجم لیست ما قرار دارد، جفت ارز دلار امریکا به دلار کانادا است که در بازار فارکس به لونی مشهور است. این جفت ارز در سال 2019، حدود 4.4% حجم معاملات جفت ارزهای فارکس را به خودش اختصاص داده بود.

قدرت دلار کانادا ارتباط تنگاتنگی با قیمت نفت دارد زیرا نفت، صادرات اصلی کشور کانادا است. از آنجایی که نفت در بازارهای جهانی به دلار آمریکا قیمت گذاری می شود، کانادا می تواند از طریق صادرات نفت خود، مقدار زیادی دلار آمریکا به دست آورد.

درست مثل دیگر جفت ارزهای مذکور، به جز اقتصاد کانادا و نرخ های بهره بانکی که توسط بانک مرکزی کانادا BoC تعیین می شود، دلار کانادا نیز ارزش خود را از افزایش قیمت جهانی نفت به دست می آورد.

 به عنوان مثال، در صورت افزایش قیمت نفت، به احتمال زیاد ارزش دلار کانادا در مقایسه با دلار آمریکا تقویت خواهد شد.

این یک قانون کلی است که دلار آمریکا معمولاً با افزایش قیمت نفت ضعیف می‌شود، زیرا اگر دلار ضعیف ‌تر باشد، باید دلارهای بیشتری را به ارزهای دیگر تبدیل کرد تا همان مقدار نفت خریداری شود.

به این ترتیب، معامله گران باید هنگام معامله USD/CAD یک چشمشان به قیمت نفت خام برنت و چشم دیگرشان به قیمت نفت خام آمریکا باشد زیرا، هر گونه نوسان در بازار نفت احتمالاً در نرخ این جفت ارز خودش را نشان خواهد داد.

اینها برخی از بهترین جفت ارزها برای ترید کردن در فارکس هستند که امیدواریم بتوانید سودهای خوبی از آنها کسب کنید.

سوالات متداول مقاله سشن های فارکس

در این قسمت مهم، سعی کرده ایم به برخی از پرسشهایی که از کارشناسان دنیای ترید زیاد پرسیده می شود، پاسخ دهیم. امیدمان این است که شما هم بتوانید پاسختان را در این قسمت، دریافت کنید.

بهترین سشن معاملاتی در فارکس چه هست؟

بهترین سشن معاملاتی فارکس، سشن لندن و همزمانی سشن لندن-نیویورک می باشد که حجم معاملات در آنها به اوج خود می رسند.

بیشترین حجم معاملات و نوسانات در کدام سشن معاملاتی اتفاق می افتد؟

بیشترین حجم معاملات و نوسانات نیز، در سشن معاملاتی لندن رقم می خورد.

بهترین جفت ارزها برای ترید کردن در سشن معاملاتی توکیو چه هستند؟

تجربه ثابت کرده جفت ارزهایی که یک طرف آن ین ژاپن است، مثل: جفت ارز پوند-ین، کیوی-ین، دلار-ین و اوسی-ین، بیشترین حرکات را در سشن توکیو داشته اند. جفت ارزهای دیگری که در سشن توکیو زیاد معامله می شوند، شامل: کیوی-دلار، یورو-فرانک، اوسی-فرانک و اوسی-دلار هستند.

بهترین زمان برای معامله GBPJPY چه موقع می باشد؟

بهترین زمان برای ترید کردن جفت ارز پوند به ین، ساعت 8 تا 9 صبح به وقت انگلستان می باشد که هم سشن توکیو باز است و هم سشن معاملاتی لندن.

بهترین جفت ارزها برای ترید کردن در سشن معاملاتی نیویورک چه هستند؟

معمولا بهترین جفت ارزها برای ترید کردن در سشن نیویورک، ارزهای ماژور مثل: EUR/USD، USDJPY، GBPUSD، EURJPY، GBPJPY و USDCHF هستند.

آیا جمعه ها برای ترید کردن مناسب است؟

شاید ترید کردن در روزهای جمعه در بازار فارکس پاداش خوبی به همراه داشته باشد ولی توام با ریسک می باشد. در کل بسیاری از تریدرها بر این باورند که جمعه ها روز خوبی برای ترید کردن نمی باشد.

بهترین جفت ارز برای معامله در فارکس چیست؟

بهترین جفت ارز برای ترید کردن در فارکس، جفت ارز یورو به دلار است. دلیل آن هم، نقدینگی بالا و برخورداری این جفت ارز از دو اقتصاد بسیار قوی مثل ایالات متحده امریکا و کشورهای منطقه یورو است. ضمنا جفت ارز یورو یو اس دی همچنین به ساده ترین جفت ارز برای ترید کردن، هم در میان تازه واردان و هم حرفه ای ها، معروف است.

آیا ترید کردن در شب ها مناسب است؟

معمولا ترید کردن در شب ها برای کسانی که دنبال بازگشت قیمت ها یا همان پولبک ها هستند، خوب است. البته می دانید که در فارکس گفته می شود: "روند دوست شما است و با روند همسو شوید". ولی بسیاری دنبال بازگشت ها هستند که معمولا این مساله در شب ها اتفاق می افتد.

بهترین زمان برای معامله جفت ارز پوند به دلار چه موقع است؟

بهترین زمان ترید کردن جفت ارز GBPUSD زمانی است که سشن لندن و نیویورک، با هم یکی می شوند. این زمان معمولا از 12 ظهر به وقت انگلستان آغاز شده و تا ساعت 15 به وقت انگلستان ادامه خواهد داشت.

بهتر است چند جفت ارز ترید کنیم؟

اگر تازه وارد هستید، توصیه تمام حرفه ای این است که فقط روی یک تا دو جفت ارز متمرکز شوید که معمولا گفته می شود بهترین جفت ارزها برای شروع EURUSD و USDJPY است.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه