آموزش اندیکاتور فیبوناچی – معرفی و آموزش کاربردی Fibonacci
فارکس

آموزش اندیکاتور فیبوناچی – معرفی و آموزش کاربردی Fibonacci

برای تبدیل شدن به یک تریدر موفق و سود ساز باید آموزش های لازم و مورد نیاز در زمینه بازارهای مالی را یاد بگیرید. شما باید بتوانید به راحتی مارکت و دارایی مورد نیازتان را تحلیل کنید.

در نظر داشته باشید که در بازار فارکس سه نوع تحلیل وجود دارد که عبارتند از: تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال و تحلیل احساسات مارکت.

هر معامله گری باید طیف وسیعی از ابزارهای مخصوص معامله برای پیش بینی حرکات قیمت بازار داشته باشد و صد البته که هر تریدری باید درباره ابزار بسیار قدرتمند فیبوناچی آگاهی داشته باشد. این اندیکاتور به شما کمک می کند تا سیگنالهای بسیار زیادی را کشف کنید.

فیبوناچی یکی از ابزار بسیار قدرتمند در تحلیل تکنیکال است که اکثر چارتیست ها برای تحلیل مارکت از آن استفاده می کنند. ما در این مقاله ارزشمند قصد داریم تا شما را با این ابزار بسیار کارا و دنیای شگفت انگیز فیبوناچی آشنا کنیم.

تاریخچه اندیکاتور فیبوناچی

فیبوناچی که در زبان ایتالیایی به لئوناردو پیزانو و در انگلیسی به لئوناردو پیزا معروف است یک ریاضی دان ایتالیایی بود که در سال 1170 میلادی در پیزا چشم به دنیا گشود و در سال 1240 از این جهان فانی رخت بر بست.

وی اولین اروپایی بود که موفق شد روی ریاضیات هندی ها و عرب ها کار کند که در انتها خروجی کار او معرفی اعداد هندی-عربی به اروپایی ها بود.

ولی شهرت اصلی فیبوناچی به دلیل سری اعداد فیبوناچی است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

نکته جالب و حائز اهمیت درباره این اعداد این است که شما می توانید آنها در اعضای بدن انسان ها، طبیعت و بسیاری جاهای دیگر به کار گیرید. از آنجا که این اعداد اسرار آمیز در بسیاری جاها معجزه می کنند، معامله گران بازارهای مالی نیز از آن مستثنی نیستند و از این اعداد در چارت های خود استفاده می کنند.

اعداد فیبوناچی در واقع با صفر و یک آغاز می شود و تا بینهایت ادامه پیدا می کند. زیبایی و شگفتی این اعداد این است که به غیر از دو عدد اول و دوم (منظور صفر و یک است) مابقی اعداد از حاصل جمعه دو عدد قبلی به دست می آیند.

این اعداد عبارتند از: 

233، 144، 89، 55، 34، 21، 13، 8، 5، 3، 2، 1، 1، 0

فیبوناچی چیست؟

فیبوناچی یک اندیکاتور معاملاتی رایج است که در تحلیل تکنیکال استفاده می شود و سطوح حمایت و مقاومت را به شما نشان می دهد. در عین حال، اگر بدانید چگونه از سیگنال های فیبوناچی استفاده کنید، می توانید از این سطوح به عنوان نقاط ورود و خروج کامل استفاده بکنید.

سطوح فیبوناچی ابزار بسیار قدرتمندی برای معامله در بازار فارکس هستند. شما می توانید این سطوح را به طور مجزا و یا به صورت ترکیب با سایر ابزارهای دیگر مثل، الگوهای شمعی، اندیکاتورهایی مثل میانگین متحرک ها و الگوهای روی چارت ها، استفاده کنید.

فیبوناچی در حقیقت یک ریاضیدان ایتالیایی بود که یک سری اعداد را معرفی کرد. این اعداد برای معامله گران تحلیل تکنیکال در فارکس به خصوص در بازار فارکس، که با استفاده از این ابزار ترید می کنند، بسیار اهمیت دارد.

یکی از مزایای ترید با فیبوناچی این است که در هر تایم فریمی جواب می دهند. معروفترین آنها، فیبوناچی اصلاحی یا Retracement و فیبوناچی گسترشی یا Extension است. البته ما در این مقاله هر شش نوع فیبوناچی را برای شما توضیح خواهیم داد.

آموزش اندیکاتور فیبوناچی

بعید می دانیم کسی در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس فعالیتی داشته باشد و اسم فیبوناچی به گوشش نخورده باشد.

در حقیقت اندیکاتور فیبوناچی یک اندیکاتور تحلیل تکنیکال است که در بین معامله گران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. سالهاست که تریدرها از این ابزار قدرتمند به عناوین خاصی مثل "تعیین سطوح حمایت و مقاومت" استفاده می کنند.

البته بسیاری از معامله گران بر این باورند که بیشترین کارایی ابزار فیبوناچی زمانی مشخص می شود که شما آن را با ابزارهای دیگری مثل پرایس اکشن، میانگین متحرک ها و غیره ترکیب کنید که این گفته کاملا درست است.

نتیجتا اینکه اگر شما بتوانید از این ابزار بطور صحیحی استفاده کنید، برتری قابل ملاحظه ای در مقابل دیگر تریدرها خواهید داشت. فیبوناچی قسمت بسیار مهمی از دریای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس است. تحلیل بازار به وسیله فیبوناچی، در حقیقت مطالعه شناسایی سطوع بالقوه مقاومت و حمایت در آینده، بر اساس روندهای گذشته قیمت و بازگشت های آن است.

در ادامه ما شما را با انواع مختلف فیبوناچی آشنا خواهیم کرد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: اندیکاتور atr

انواع مختلف فیبوناچی

بر اساس پلتفرم معاملاتی متاتریدر 5، شش نوع ابزار فیبوناچی در بازار وجود دارد که ما در اینجا قصد داریم دوتای آنها را به طور کامل به شما معرفی کنیم و مابقی را بطور خلاصه توضیح دهیم. این شش نوع به شرح زیر است:

  1. فیبوناچی اصلاحی
  2. گسترشی
  3. Channel
  4. Arcs
  5. Fan 
  6. Time Zone

فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement (RET)

همانطور که پیشتر به شما گفتیم، در میان این شش نوع فیبوناچی، دوتای آنها از همه مهمتر هستند. فیبوناچی اصلاحی یا RET یکی از آنها می باشد.

سطوح بازگشتی فیبوناچی، خطوط افقی هستند که به شما نقاط احتمالی مقاومت و حمایت را نشان می دهند. سطوح بازگشتی فیبوناچی، برای پیش بینی اصلاح قیمت در مقابل روند اولیه است.

چطور فیبوناچی اصلاحی را رسم کنیم؟

خیلی مهم است که این اندیکاتور را درست رسم کنیم تا بتوانیم سیگنال های موجود را بگیریم.

1- فیبوناچی RET را روی پلتفرم معاملاتی تان جستجو کنید.

2- روند موجود را پیدا کنید و بالاترین و پایین ترین قله و دره را مشخص کنید. برای اطمینان از درستی، باید هیچ قله و دره دیگری موجود نباشد.

3- یک خط بکشید – این خط به خط پایه معروف است – بالاترین و پایین ترین قله ای که پیدا کردید را با این خط به هم وصل کنید.

4- اگر در حال ترید کردن روند صعودی باشید، باید این خط را از پاین ترین دره پیدا شده به بالاترین قله موجود، وصل کنید. اگر در حال ترید کردن روند نزولی باشید، این خط پایه را باید از قله پیدا شده به دره رسم کنید. برای ساده تر کردن کار، به خاطر بسپارید که در روند صعودی، شما باید این خط را از گوشه چپ تا گوشه راست رسم کنید.

fibo ret

5- به محض کشیدن خط پایه، شش سطح افقی فیبوناچی ظاهر می شوند. آنها 0.0%، 23.6%، 38.2%، 50%، 61.8% و 100% هستند. یادتان باشد این سطوح قابل تغییر هستند. شما همیشه می توانید با رجوع به تنظیمات فیبوناچی خود در پلتفرم معاملاتی تان، بسته به استراتژی که استفاده می کنید، این سطوح را تغییر دهید و یا به آنها بیافزایید.

6- از آنجا که این سطوح به عنوان حمایت و مقاومت عمل می کنند، قیمت دارایی مورد نظر شما قرار ست در کوتاه مدت بین این سطوح، نوسان داشته باشند. در این گونه مواقع، قیمت یا باید سطح فیبوناچی را بشکند، که به این معنی است که روند قوی است و تا سطح بعدی حرکت می کند و یا پس از برخورد با این سطوح، باید بازگردد.

فیبوناچی گسترشی یا Fibonacci Extension

همانطور که قبلا به شما گفتیم دو نوع از فیبوناچی ها هستند که اهمیت بسیار بیشتری نسبت به بقیه دارند. فیبو گسترشی دومین فیبوی بسیار مهم از نظر تحلیلگران بازار است. فیبوناچی EXT ابزاری است که تریدرها از آن برای به دست آوردن تارگت های سود و یا تخمین اینکه قیمت بعد از اتمام پولبک تا کجا می تواند برود، استفاده می کنند. سطوح فیبوی گسترشی همچنین نواحی هستند که قیمت ممکن است پس از برخورد با آنها، برگردد.

طریقه رسم فیبوناچی گسترشی

برای رسم فیبوی گسترشی شما باید دو موج را در نظر بگیرید.

1- اولین موج، موج AB است که شامل کل روند می شود. فاصله نقطه A تا B برابر با 100% است.

2- موج دوم، موج BC است، که در واقع اصلاح روند اولیه یا همان موج AB است. نقطه C آغاز گسترش فیبوناچی است.

fibo ext

به طور کلی، برای رسم فیبوی گسترشی شما به سه نقطه (که در حقیقت ابتدا، انتها و اصلاح دو موج گفته شده بالا است) نیاز دارید. شما باید ابتدای روند جدید و انتهای آن را که همان موج AB است را مشخص کنید. حال باید دنبال نقطه سوم که همان اصلاح موج AB است بگردید. اگر شما در حال ترید در یک روند نزولی هستید، باید دنبال یک کف بالاتر بگردید. بالعکس، اگر در حال ترید یک روند صعودی هستید، باید دنبال یک قله پایین تر باشید.

فیبوناچی منطقه زمانی یا Time Zone

فیبوناچی تایم زون یا منطقه زمانی، یک ابزار تحلیل تکنیکال دیگر است که بر اساس زمان درست شده است. این اندیکاتور روی موجهای بزرگ یا کوچک چارت، شروع می شود و به صورت خطوط عمودی به سمت راست روی نمودار، ظاهر می شود.

fibi time zone

هرکدام از این جدول ها، منطقه زمانی است که می توانند منجر به موجهای صعودی، نزولی و یا بازگشتی شوند. لازم به ذکر است تمامی این خطوط یا جدول ها، بر اساس اعداد فیبوناچی هستند.

فیبوناچی کمانی یا Arc

فیبوناچی آرک، نیم دایره هایی هستند که از خط پایه این اندیکاتور، که مثلا قله A را به دره B وصل می کند، به سمت بیرون ترسیم می شوند. این کمان ها خط پایه را در اعداد 23.6%، 38.2%، 50%، 61.8% و 78.6% قطع می کنند.

fibo arc

در حقیقت این کمان ها نقش خطوط مقاومت و حمایت را بازی می کنند. روش رسم این اندیکاتور نیز به این شکل است که باید یک قله را به یک دره و یا بالعکس، ترسیم کنید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اهرم در فارکس

فیبوناچی کانال یا Channel

فیبوناچی کانال یک ابزار تحلیل تکنیکال است که برای پیدا کردن نقاط حمایت و مقاومت استفاده می شود. این ابزار، بر اساس اعداد فیبوناچی درست شده است. در حقیقت این اندیکاتور تغییر شکل یافته فیبوناچی بازگشتی است و تنها تفاوت آن این است که به جای خطوط افقی، خطوط آن مورب می باشد.

fibo channel

طریقه رسم فیبوناچی کانال به این شکل است که اگر روند موجود صعودی باشد، ابتدا دو دره (دره دوم باید بالاتر از دره اول باشد) را پیدا کنید. این دو دره در واقع نقش نقطه صفر اندیکاتور را بازی می کند. سپس یک قله مابین این دو موج پیدا کنید و نقطه سوم فیبوناچی کانال را تا بالای این قله بکشید.

فیبوناچی بادبزن یا Fan

فیبوناچی کانال یک ابزار دیگر از انواع ابزارهای تحلیل تکنیکال و نوعی دیگر از فیبوناچی است. کار این فیبوناچی نیز، کشف مناطق حمایت و مقاومت است. برای رسم این فیبو نیز، ابتدا یک موج را پیدا کنید و سپس کف این موج را به سقف همان موج بکشید.

fibo pic

سپس با سه خط موازی هم که اعداد 38.2%، 50% و 61.8% فیبوناچی روی آنها نوشته شده است، مواجه می شوید. این سه خط نقش خطوط مقاومت و حمایت را برای شما بازی می کنند.

سطوح فیبوناچی چه مفهومی دارند؟

همانگونه که انواع مختلف فیبوناچی را مشاهده کردید، سطوح فیبوناچی خطوط افقی، عمودی و یا موربی هستند که قرار است نقاط حمایت و مقاومت را به ما نشان دهند. این سطوح در حقیقت از اعداد مشهور فیبوناچی گرفته شده اند.

کنار هر سطح، یک عدد قرار دارد. مثلا این اعداد در فیبوناچی بازگشتی، به ما نشان می دهند که چه مقدار از حرکت اصلی قرار است بازگشت داشته باشد. مثلا در همین فیبوناچی بازگشتی، قرار است این سطوح بازگشتی به ما در ورود به یک پوزیشن، تشخیص حد ضرر و تنظیم اهداف قیمتی کمک کنند.

سطوح مقاومت و حمایت در اندیکاتور فیبوناچی

همانطور که پیشتر گفته شد، یکی از اهداف اصلی استفاده از فیبوناچی، تشخیص سطوح مقاومت و حمایت است. یادتان باشد برای بهترین استفاده از فیبوناچی، بهتر است آنها را با دیگر ابزار تحلیل تکنیکال، ترکیب کنید.

به عنوان نمونه در تصویر زیر شما می بینید که بعد از انتخاب کف تا قله یک موج صعودی با استفاده از فیبوناچی بازگشتی، چطور قیمت بعد از برخورد به سطح 23.6% که نقش حمایت را بازی کرده، بازگشته است.

مزایا و معایب آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی

فیبوناچی هم مثل هر ابزار دیگری محاسن و معایب مختص خودش را دارد. در این قسمت از مقاله، ما تعدادی از مزایا و معایب آن را با شما به اشتراک می گزاریم.

مزایای استفاده از فیبوناچی

اولین مزیت فیبوناچی نشان دادن سطوح مقاومت و حمایت است. در تمام انواع فیبوناچی ها، شما می توانید این حسن بزرگ را مشاهده کنید. مزیت دوم فیبوناچی، قابل استفاده بودن در تمام تایم فریم ها می باشد. این، حسن بسیار بزرگی است که شما در بازه های زمانی مختلف، قادر خواهید بود از فیبوناچی، بهره مند شوید.

ولی نکته قابل توجه این است که هرچه تایم فریم شما بالاتر باشد، دقت صحیح بودن فیبوی شما نیز، بالاتر خواهد رفت.

مزیت دیگر فیبوناچی این است که برخلاف دیگر اندیکاتورها که فقط بر اساس فرمول ها بنا شده اند فیبوناچی، ترکیبی از فرمول و روانشناسی بازار فارکس است.

معایب استفاده از فیبوناچی

در این قسمت برخی از معایب فیبوناچی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. اولین ایرادی که بر فیبوناچی می گیرند، تشخیص نقطه ورود صحیح است. برخی از معامله گران بر این باورند که از آنجا که روند هرگز خنثی نیست و بالا و پایین دارد، پیدا کردن نقطه ورود در فیبوناچی کار مشکلی است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: اصطلاحات بازار فارکس

ایراد دوم فیبوناچی، سیگنالهای اشتباه آن است. این مسئله در معامله با فیبوناچی زیاد اتفاق می افتد. بارها اتفاق افتاده که قیمت قبل از برخورد با سطوح فیبوناچی، بازگشته است. البته این نکته بسیار مهم استفاده از فیبوناچی است.

قرار نیست که قیمت دقیقا با سطوح فیبوناچی برخورد کند و سپس برگردد. بسیاری از تریدرهای حرفه ای حد سودهای خودشان را چند پیپ قبل از این سطوح می گذارند تا بتوانند به این طریق از این مشکل، جلوگیری کنند.

ایراد دیگری که از فیبوناچی گرفته می شود، این است که از فیبوناچی در Expert Advisor یا تجارت خودکار نمی شود استفاده کرد ( اکسپرت ادوایزر «Expert  Advisor»  به سیستم‌ها، نرم‌افزارها و ربات‌هایی گفته می‌شود که به‌صورت خودکار می‌توان در انجام معاملات از آن‌ها استفاده کرد).

تا این لحظه نوشتن الگوریتمی که در EA کار کند غیر ممکن بوده است. در نتیجه این ابزار، در استراتژی های الگوریتمی موفق نبوده است.

اندیکاتور فیبوناچی در متاتریدر 4

همانطور که مطلع هستید پلتفرم قدیمی و مشهور متاتریدر که متعلق به یک شرکت روسی است این اندیکاتور را به طور پیش فرض در خودش جا داده است. ما در این قسمت قصد داریم روش فعال کردن آن را در متاتریدر 4 به شما نشان دهیم.

شما می توانید از منوی Insert آیکون Fibonacci را فعال کنید و به عنوان مثال مثل عکس زیر روی فیبوناچی Retracement کلیک کنید.

عکس فیبوناچی

سپس بعد از کلیک کردن، ماوس تان را نگه دارید و ابتدا و انتهای موجی که قصد دارید بکشید را رسم کنید.

به همین سادگی شما توانستید اندیکاتور فیبوناچی را از پلتفرم متاتریدر رسم کنید.

تاثیر اندیکاتور فیبوناچی در ارز دیجیتال

اکثر معامله گران ارزهای دیجیتال به ارزشمند بودن اندیکاتور فیبوناچی اذعان دارند. به عنوان مثال بیشتر آنها از سطوح فیبوناچی بازگشتی برای تشخیص نقاط کلیدی حمایت و مقاومت استفاده می کنند.

تریدرهای کریپتوکارنسی بدون ابزار ارزشمند فیبوناچی اعتماد کافی برای معامله کردن ندارند و به خوبی می دانند معامله آنها بدون این اندیکاتور منجر به ضرر می شود.

در حقیقت اندیکاتور فیبوناچی نه تنها در بازار سهام و فارکس به خوبی کار می کند بلکه در بازار ارزهای دیجیتال نیز توانسته حسابی بدرخشد.

یکی از دلایلی که باعث شده فیبوناچی بین تریدرهای ارز دیجیتال به خوبی جا بیفتد کاربرد آن در تمام تایم فریم ها است. این مساله باعث شده تا به عنوان مثال معامله گران بیتکوین در بازه های زمانی مختلف از فیبوناچی استفاده کنند.

روش استفاده از ابزار فیبوناچی بازگشتی در بازار ارز دیجیتال

در این قسمت ما قصد داریم تا شما را با نحوه استفاده فیبوناچی بازگشتی در ارز دیجیتال آشنا کنیم.

1- ابتدا شما باید روند مارکت را تشخیص دهید (به خاطر داشته باشید این ابزار هم در روندهای صعودی و هم روندهای نزولی کاربرد دارد).

2- بعد از پیدا کردن روند، فیبوناچی بازگشتی را در جهت روند رسم کنید (مثلا اگر روند صعودی بود باید فیبوناچی را از چپ به راست بکشید).

3- حال باید صبر کنید تا قیمت به سطوح مهم فیبوناچی (23.6، 38.2، 50 و 61.8%) نزدیک شده و یا با آنها برخورد کند.

4- در انتها زمانیکه قیمت شروع به بازگشت به مسیر روند اصلی خود کرد شما باید به این معامله ورود کنید.

فراموش نکنید که اندیکاتور فیبوناچی به تنهایی ابزار بسیار خوبی است ولی بسیاری از معامله گران ارزهای دیجیتال برای گرفتن بهترین نتیجه و سیگنال آن را با دیگر ابزارها میکس می کنند.

به عنوان مثال اغلب تریدهای بیتکوین زمانیکه قیمت به سطوح مهم فیبوناچی برسد از الگوهای پرایس اکشن و خطوط روند برای گرفتن تاییده های بیشتر استفاده می کنند. مثلا اگر قیمت بیتکوین به سطح بسیار مهم 50% فیبوناچی بازگشتی رسیده و شما یک الگوی پوشای صعودی هم مشاهده کردید می توانید با اطمینان بیشتری یک پوزیشن خرید باز کنید.

سخن پایانی

برای قوی شدن در بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس، شما نیاز به یک جعبه ابزار کامل و حرفه ای دارید. هرچه ابزارهای درون این جعبه بیشتر باشد، شما با اطمینان به نفس بیشتری قادر خواهید بود تا معاملات موفق تری انجام دهید.

یکی از ابزارهای واجبی که در این جعبه نیاز دارید، ابزار بسیار خوب و حرفه ای فیبوناچی است. فراموش نکنید که در بازارهای مالی کسانی موفق هستند که قادرند، این ابزارها را با هم ترکیب کنند.

فیبوناچی یکی از آن ابزارهایی است که در صورت ترکیب با مثلا الگوهای شمعی-ژاپنی، میانگین های متحرک و یا دیگر اندیکاتورها، بسیار قوی و دقیق عمل می کند. فیبوناچی ها می توانند سطوح مقاومت و حمایت را به شما نشان دهند.

آنها همچنین قادرند نقاط ورود و خروج را به شما نشان دهند. ولی این مسئله به این بستگی دارد که شما چقدر بتوانید آنها را بیشتر و بیشتر رسم کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آنها بگیرید.

در ضمن شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سایر اندیکاتورهای مهم به مقاله بهترین اندیکاتور مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه