دریافت وام ارز دیجیتال چگونه است؟ آموزش دریافت وام بدون ضامن!
ارز دیجیتال

دریافت وام ارز دیجیتال چگونه است؟ آموزش دریافت وام بدون ضامن!

احتمالا این روزها برای شما هم این سوال پیش آمده که دیفای به چه معناست؟ خب، اگر بخواهیم به زبان ساده و کوتاه دیفای چیست را توضیح دهیم، می‌توان گفت که دیفای به‌طور کلی، راهی‌ست برای اینکه شما، بدون اینکه لازم باشد ارزهای دیجیتال خود را بفروشید، وام بگیرید و به نقدینگی مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

برای بسیاری از ما (سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال) پیش آمده که به دلیل اتفاقات و مسائل شخصی ناگهانی، به مقداری پول یا نقدینگی احتیاج پیدا کرده‌ایم و مجبور به فروش ارزهای دیجیتال خود شدیم. این اتفاق حتی گاهی منجر به این می‌شود که ارزهای دیجیتال خود را در کف‌های قیمتی و پایین‌ترین قیمت‌های ممکن و در ضرر بفروشیم. حالا اما خوشبختانه، با ظهور دیفای و پلتفرم‌های دیفای، دیگر برای دسترسی به نقدینگی و خدمات مالی (Finance) اینچنینی لازم نیست تا ارزهای دیجیتال خود را بفروشیم!

به‌سادگی با استفاده از پلتفرم‌ها و وبسایت‌های وام دهی ارز دیجیتال در دیفای، می‌توانیم با وثیقه قرار دادن ارزهای دیجیتال خود، وام بگیریم و حتی دیگر مانند سیستم مالی سنتی، به ضامن هم احتیاج پیدا نخواهیم کرد. البته در همین ابتدا لازم است تا گوشزد کنیم که برای دریافت وام ارز دیجیتال به هر مقداری در دنیای دیفای، لازم است تا مقدار بیشتری ارز دیجیتال، نسبت به مقدار وامی که دریافت می‌کنیم، به‌عنوان وثیقه قرار دهیم. در ادامه به‌توضیح دقیق‌تر جزییات این فرایند خواهیم پرداخت پس تا پایان این مقاله از سری مقالات ارز دیجیتال دنیای ترید با ما همراه باشید.

مطالعه مقاله وام ارز دیجیتال چیست پیشنهاد میشود.

وام های دیفای؛ آزادی مالی بی‌سابقه

وقتی صحبت از وام می‌شود، ممکن است بلافاصله به سردرد و استرس فکر کنید، یا صف بانک، مدارک پشت مدارک، نرخ بهره بالا. و مساله ناراحت‌کننده فقط فرایند درخواست برای وام نیست، بلکه این است که هرگز تضمینی برای پذیرش درخواست شما وجود ندارد!

از سوی دیگر، وام های غیرمتمرکز یا ‘Decentralized Finance Loan’ که شاخه‌ای مهم از حوزه دیفای نیز به‌شمار می‌روند، آمده‌اند تا فرآیند وام‌دهی را، بدون نیاز به بانک‌ها یا مؤسسات واسطه ارائه دهد. برخلاف سیستم مالی سنتی و بانک‌های شناخته شده، وام‌دهی در دیفای به‌صورت فرد در مقابل فرد (peer-to-peer) است. به‌زبان ساده‌تر، فلسفه و دنیای دیفای، برای ما پلتفرم‌های مختلفی را تدارک دیده، تا در صورت نیاز، در آن‌ها افراد وام‌دهنده و افراد وام‌گیرنده به‌صورت مستقیم و با استفاده از یک قرارداد هوشمند (Smart Contract) به یکدیگر متصل شوند و نیازهای مالی (شامل دریافت وام، وام‌دهی در ازای دریافت سود ثابت و غیره) خود را برطرف کنند.

وام ارز دیجیتال

در فرایند وام گرفتن با ارز دیجیتال، مشابه وام‌دهی سنتی، وام‌دهنده بهره وام را دریافت می‌کند و وام‌گیرنده باید در مدت زمان معینی، بهره را علاوه بر پول قرض‌گرفته‌شده بازپرداخت کند. تفاوت این نوع وام و خدمات مالی با دنیای سنتی، اینجاست که این قراردادهای هوشمند، یعنی همان مورچه‌های کوچک و باهوش دنیای بلاکچین هستند که نهایی شدن این تراکنش‌ها را بدون هیچ ریسک و واسطه‌ای تضمین می‌کنند. به لطف وجود همین قراردادهای هوشمند در ساختار وام های دیفای است که هیچ کارمزد اضافی و تعجب‌آور ناگهانی، وجود نخواهد داشت و هیچ مدارک دست و پا گیری هم لازم نخواهد بود و به این ترتیب، ماه‌ها معطل دریافت وام خود نخواهید بود!

سیستم وام گیری ارز دیجیتال در دیفای، همچنین مزایایی را، هم برای وام‌دهندگان و هم برای وام‌گیرندگان ارائه می‌دهد. به این معنی که سرمایه‌گذاران بلندمدت می‌توانند از وام‌دهی ارزهای دیجیتال خود سود کسب کنند و به کاربران دیگر امکان می‌دهد تا به وام هایی با نرخ‌های بهره پایین‌تر نسبت به بانک‌های سنتی، دسترسی داشته باشند.

مطالعه مقاله بهترین پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال را به شما پیشنهاد میدهیم.

خب عالیه! حالا وام ارز دیجیتال چطوری کار می‌کنه؟

اگر از بانک یک وام بگیرید، به نوعی وثیقه مرتبط با وام نیاز دارید. به‌عنوان مثال، اگر برای خرید خودرو وام می‌گیرید، خود خودرو شما می‌تواند وثیقه آن وام باشد. حالا اگر پرداخت اقساط خود را متوقف کنید یا نتوانید وام را بازپرداخت کنید، ماشین شما توسط بانک توقیف می‌شود.

وام گرفتن ارز دیجیتال در دیفای (DeFi) نیز به همین روش کار می‌کند. اما چند تفاوت اساسی وجود دارد. اولین تفاوت اساسی این است که، وام های دیفای به قراردادهای هوشمند و تمام مزایای درخشان آن‌ها متکی هستند، به این معنی که امنیت و تضمین خوداجرا (Self-Executing) در قرارداد وجود دارد.

تفاوت مهم دیگر این است که، به جای قرار دادن یک دارایی فیزیکی مانند یک ماشین یا یک خانه به عنوان وثیقه، این ارز دیجیتال است که به‌عنوان وثیقه قرار داده می‌شود. در دیفای، وام‌گیرنده باید چیزی ارزشمندتر یا حداقل برابر با مبلغ وام ارائه دهد.

اغلب افراد استیبل‌کوین‌هایی مانند DAI یا Tether (استیبل‌کوین‌ها، مدیوم‌های مؤثری برای مبادله‌ هستند) را قرض (وام) می‌گیرند و از دارایی‌های با ارزش‌تر خود (دارایی‌هایی با ارزش ذخیره‌ای، مانند بیت‌کوین، اتریوم یا سایرین) به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند تا مجبور نباشند آن‌ها را فروخته و ریسک خرید مجدد آن‌ها را با قیمتی بالاتر متحمل شوند. این یک راه‌حل بسیار مطمئن برای افرادی است که، می‌خواهند ارزهای دیجیتال خود را حفظ کنند و همچنان به نقدینگی (پول) بیشتری دسترسی پیدا کنند.

گرفتن وام در دیفای؛ نیاز نیست ارزهای دیجیتال خود را بفروشید!

یک نکته مهم در اینجا این است که وام‌گیرنده برای به دست آوردن نقدینگی بیشتر، نیازی به فروش ارز دیجیتال خود ندارد. اینطور فکر کنید: یک ماشین دارید اما می‌خواهید یک ماشین جدید بخرید، اما نمی‌خواهید ماشین قبلی را بفروشید، می‌توانید وام بگیرید و ماشین جدید خود را، با استفاده از وثیقه قرار دادن ماشین قدیمی بخرید. به همین شکل، با سیستم وام‌دهی که در ساختار دنیای دیفای طراحی شده است، ارز دیجیتال خود را حفظ می‌کنید و همچنان می‌توانید وام با مزایای بسیار بهتری نسبت به وام های سنتی دریافت کنید.

وام با ارز دیجیتال

در دیفای، هرکسی می‌تواند وام بگیرد و هرکسی نیز می‌تواند یک وام‌دهنده باشد. یک وام‌دهنده با ارزهای دیجیتال، می‌تواند به هر کسی وام دهد و سپس از آن بهره (سود ماهیانه) بگیرد. این فرآیند از طریق چیزی به نام استخرهای وام‌دهی (Lending Pools) ممکن می‌شود، جایی که کاربران می‌توانند دارایی‌های (کریپتو) خود را یکپارچه کنند تا پس از آن از طریق قراردادهای هوشمند، بین وام‌گیرندگان توزیع شود.

نحوه انباشت و توزیع سود در بین استخرهای وام‌دهی می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین بهتر است که اگر قصد وام‌دهی دارید، بررسی کنید و مطمئن شوید که چه نوع تعیین نرخ بهره‌ای را ترجیح می‌دهید. همچنین اگر به دنبال وام گرفتن هستید، روش‌های متفاوتی نیز برای وام‌گیری از استخرهای وام‌دهی مختلف وجود دارد که رویکردهای متفاوتی برای این فرآیند دارند.

بنابراین، چه به فکر وام گرفتن باشید یا وام دادن، بهتر است تحقیقات لازم را انجام دهید تا بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است. همچنین، بهتر است در مورد مسائلی مانند وثیقه‌های بیش از حد (Over-Collateralization) و خطرات مرتبط با نوسانات عمده بازار مطالعه کنید. این مقاله بینش مفیدی در این موارد به شما ارائه می‌دهد.

اما از اینها گذشته حتما در مورد نحوه دریافت وام ارز دیجیتال از وبسایت‌ها و پلتفرم‌های شناخته‌شده دیفای هیجان‌زده‌اید. در این بخش از مقاله، به آموزش مرحله به مرحله دریافت وام ارز دیجیتال پلتفرم معتبر و شناخته‌شده دیفای، یعنی آوه (AAVE) می‌پردازیم.

آموزش دریافت وام ارز دیجیتال از پلتفرم آوه

خب شاید در حال حاضر، مهم‌ترین سوال شما این باشد که چگونه با ارز دیجیتال وام بگیریم. برای رسیدن به پاسخ مناسب این سوال به سراغ پلتفرم آوه رفتیم. این پلتفرم دیفای، قبل از اینکه آوه نامیده شود، با نام ‘ETHLend’ فعالیت می‌کرد. ‘ETHlend’ که توسط توسعه‌دهنده‌ای با نام استنلی کولچوف طراحی شده بود، وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان را با درخواست‌های مشابه به یکدیگر متصل می‌کرد. زمانی که ‘ETHlend’ برای ادامه حیات خود به بازبینی و ایده‌های جدید نیاز پیدا کرد، در سال 2020 با استفاده از استخرهای نقدینگی و تعیین الگوریتمی نرخ‌های بهره، به آوه (Aave) تغییر نام داد و به غول دیفای امروزی که همه می‌شناسیم تبدیل شد.

آموزش دریافت وام ارز دیجیتال

ظهور پلتفرم آوه (Aave)

آوه در بین علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال به عنوان یک اپلیکیشن امیدوارکننده، برای نسل بعدی دیفای شناخته شده است. علاوه بر پروتکل‌هایی که در برنامه‌های دیفای معمولی گنجانده است، مانند وام دادن، استیک (سهام‌گذاری) و کسب سود (Yield)، پلتفرم آوه با معرفی و ارائه وام های فوری (Flash Loans)، که وام های مبتنی بر قرارداد هوشمند هستند، توجه جهان کریپتو را به خود جلب کرد. این وام های فوری یا فلش لون‌ها (Flash Loans) وام های مبتنی بر قرارداد هوشمند هستند که می‌توانید بدون نیاز به وثیقه (در واقع وثیقه وجود دارد اما به علت ساز و کار متفاوت این نوع وام‌ها آن‌ها را بدون نیاز به وثیقه می‌نامیم)،‌ در عرض یک دقیقه دریافت و پرداخت کنید.

در ظاهر، ممکن است تعجب کنید که چگونه می‌توان وامی را بدون ارائه وثیقه دریافت کرد و چه فایده‌ای در بازپرداخت وام در چنین چارچوب زمانی سختی (بازپرداخت در وام های فوری در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود) وجود دارد. در جواب به این سوال، باید گفت که باتوجه به اینکه دیفای توسط قراردادهای هوشمند به جای نهادهای متمرکز اداره می‌شود، دنیای کاملی از امکانات به‌روی ما باز می‌شود. این چند ثانیه (زمانی که وام فوری را در اختیار دارید) می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد، زمانی که از این وام‌ها استفاده می‌کنید، شما می‌توانید استراتژی‌هایی را اجرا کنید که در ساختار امور مالی سنتی امکان‌پذیر نبوده‌اند. بنابراین چیزهایی مانند وام های فوری پدیده‌های مفیدی هستند که امور مالی سنتی قادر به ارائه سرویس‌های مشابه آن‌ها نیستند.

ویژگی‌های مهم پلتفرم آوه (Aave)

  1. توکن AAVE: مانند پروتکل کامپوند (Compound)، آوه نیز توکن خاص خود را دارد. توکن آوه (AAVE) که با یک نسبت 1:1 از استخر نقدینگی آوه گرفته شده است، می‌تواند برای کسب سود ثابت مورد استفاده قرار گیرد.
  2. قابلیت تغییر نوع نرخ سود: بیشتر پروتکل‌های دیفای به دلیل نوسانات بازار کریپتو، فقط دارای نرخ‌های سود متغیر هستند. قیمت بیشتر کوین‌ها به طور مداوم در نوسان است و این ویژگی روی اخذ وام نیز تاثیر می‌گذارد. با پلتفرم آوه اما، می‌توانید نرخ بهره ثابت را به‌جای نرخ بهره متغیر انتخاب کنید، که ابعاد دیگری به مفهوم وام در دیفای می‌افزاید.
  3. وام های فوری (Flash Loans): قابلیت ارائه وام های فوری، همان چیزی است که توجه‌ها را به پلتفرم آوه در دنیای ارزهای دیجیتال جلب کرده است. این نوع وام، چیزی است که پلتفرم آوه را از سایر پروتکل های دیفای متمایز می‌کند. همانطور که پیش‌تر گفته شد، در این نوع وام، می‌توانید از قراردادهای هوشمند برای اجرای وام استفاده کنید و باید در چند ثانیه آن را پس بدهید. وام های فوری یا فلش لون ها کاربردهای به‌خصوص خود را در بازار ارزهای دیجیتال دارا هستند.

گام اول: اتصال کیف پول

نحوه دریافت وام ارز دیجیتال

قبل از شروع هر کاری، باید کیف پول آنلاین خود را به آوه متصل کنید تا بتوانید از امکانات آن استفاده کنید. درست مانند بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر دیفای، کیف پول متامسک می‌تواند گزینه مناسبی باشد، اما می‌توانید از کیف‌پول‌های دیگری مانند کیف‌پول سخت افزاری لجر (Ledger) و یا موارد دیگر نیز استفاده کنید.

گرفتن وام ارز دیجیتال

گام دوم: واریز وجه به پلتفرم آوه

برای وام گرفتن، سواپ کردن (Swap)، استیک (سهام‌گذاری) و یا داشتن هرگونه قدرت رای در مدیریت آوه، باید مقداری ارز دیجیتال در آوه سپرده‌گذاری کنید. برای انجام این کار، پس از اتصال کیف پول خود، روی تب ‘Deposit’ در بالای صفحه کلیک کنید. از اینجا، می‌توانید رمزارزهایی که در حساب خود دارید را مشاهده کنید یا اقدام به واریز کنید.

وام با رمزارز

گام سوم: دریافت وام

وام با رمزارز

واریز ارزهای دیجیتال به آوه، به شما این امکان را می‌دهد تا از آوه ارزهای دیجیتال وام بگیرید (قرض بگیرید). در صفحه ‘Borrow’، فهرستی از توکن‌هایی که می‌توانید قرض بگیرید، مقداری که می‌توانید قرض بگیرید و APY (درصد سود سالیانه) متغیر و ثابت را خواهید دید. اگر روی یکی از کوین‌ها کلیک کنید، به صفحه بعدی با اطلاعات مربوط به توکن انتخابی خود هدایت می‌شوید.

وام با بیت کوین

‘Utilization Rate’ یا نرخ بهره‌برداری، مقدار وام گرفته شده از هر دارایی را نسبت به مقدار کلی موجود برای اخذ وام را نشان می‌دهد. هر چه این عدد بیشتر باشد، به این معنی است که آن کوین یا دارایی بیشتر مورد اقبال برای وام قرار گرفته و وام‌گیرنده باید نرخ بهره بیشتری بپردازد. ‘Available Liquidity’ یا نقدینگی موجود نیز، میزانی است که می‌توانید وام بگیرید و ‘Asset Price’ قیمت فعلی توکن انتخابی شما در بازار است.

گزینه نرخ‌های ثابت یا متغیر، ویژگی‌ای است که آوه معروفیت خود را به آن مدیون است. با پرداخت مقداری هزینه بیشتر برای دارایی قرض گرفته شده خود، می‌توانید APY (درصد سود سالیانه) را تثبیت کنید و نرخ سود وام خود را، با هزینه نرخ بهره بسیار بالاتر، قابل پیش بینی و ثابت کنید. اگر معتقدید که شرایط بازار تغییر خواهد کرد، این یک گزینه مفید برای شما است. در غیر این صورت، اگر فکر می‌کنید ثابت کردن نرخ سود، گران‌تر پای شما خواهد افتاد، می‌توانید از APY متغیر استفاده کنید، چیزی که در اکثر اپلیکیشن‌های دیفای وجود دارد. پس از این، می‌توانید به داشبورد خود مراجعه کرده و وضعیت دارایی‌های خود را مشاهده کنید.

مطالعه مقاله پلتفرم وام دهی ارز دیجیتال بلاکیفای را پیشنهاد میکنیم.

گام چهارم: وام های فوری (Flash Loans)

در حال حاضر، وام های فلش به برنامه نویسی گسترده قراردادهای هوشمند نیاز دارند، بنابراین برای کاربران معمولی دیفای غیرقابل دسترسی هستند. شاید روزی برسد که وام های فوری ارز دیجیتال را بتوان تنها با یک کلیک بدون نیاز به اجرای آن توسط کدهای برنامه‌نویسی توسط کاربر انجام داد. پیش از این، ایجاد NFT ها نیز فقط توسط شخصی که می دانست چگونه روی زبان برنامه‌نویسی سالیدیتی کار کند توسعه می‌یافت. اکنون هر کسی می‌تواند از یک سوژه عکس بگیرد، یک NFT با آن ایجاد کند و سعی کند آن را در اپن‌سی (OpenSea) به حراج بگذارد.

اگر می‌دانید چگونه کدنویسی کنید و برای کسب سودهای چشم‌گیر از دیفای تلاش می‌کنید، آموزش‌های آنلاین متعددی در حال حاضر برای شما ایجاد شده است تا از پتانسیل سودآور دیفای استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است مجبور شوید یک حرفه و مهارت کامل مانند برنامه نویسی را یاد بگیرید تا به قراردادهای هوشمند دسترسی پیدا کنید و به خود متکی باشید، آنهم تا زمانی که برای افراد عادی بیشتر در دسترس قرار گیرد. حتی با وجود سختی دسترسی به آن‌ها، وام های فوری هنوز موضوع بسیاری از صحبت‌ها در دیفای بوده‌اند.

نتیجه‌گیری

آنچه در این مقاله به آن پرداختیم، نشان می‌دهد که سیستم وام‌دهی دیفای پتانسیل بالایی برای تغییر شکل کل سیستم مالی عصر حاضر دارد. این بخش از دیفای تلاش می‌کند تا خدمات مالی سنتی مانند پرداخت‌ها، تجارت، سرمایه‌گذاری، بیمه، وام و استقراض را غیرمتمرکز کند. سیستم وام‌دهی در دیفای با اتصال به فناوری جذاب بلاکچین، واقعاً فرصت‌های زیادی برای متحول کردن چشم انداز مالی جهانی دارد.

فضای ارزهای دیجیتال در سال‌های اخیر بدل به صنعت و بازاری 3 تریلیون دلاری شده است و در این سال‌ها، نوآوری‌های بسیار زیادی در این عرصه رخ داده است. یکی از این نوآوری‌های فوق‌العاده و جدید، دیفای و به‌طور جزئی‌تر امکان دریافت وام به‌صورت غیرمتمرکز بوده است.

سوالات رایج در مورد دریافت وام ارز دیجیتال

چرا باید به‌جای فروش ارزهای دیجیتال خود وام بگیریم؟

فروش یک دارایی توسط شما، به معنای بستن موقعیت سرمایه‌گذاری در آن دارایی خاص است. از این رو، اگر به‌نظرتان دارایی‌ای که هولد می‌کنید مستعد رشد باشد، با فروش آن، طبیعتا دیگر امکان کسب سود برای شما فراهم نخواهد بود. از روی دیگر با گرفتن وام با ارز دیجیتال، می‌توانید نقدینگی (سرمایه در گردش) مورد نیاز خود را بدون فروش دارایی خود به دست آورید. کاربران عمدتاً به دلایلی مانند نیازهای مالی ناگهانی، یا فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید دست به اخذ وام با ارز دیجیتال می‌زنند.

چه مقدار می‌توانم با ارز دیجیتال خود وام بگیرم؟

حداکثر مبلغی که می‌توانید وام بگیرید به مقداری که سپرده‌گذاری کرده‌اید و نقدینگی موجود در پلتفرم دیفای بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر نقدینگی کافی وجود نداشته باشد، نمی‌توانید دارایی مورد نظر را قرض کنید. برای موارد اینچنینی و اطلاعات مربوط به وثیقه‌های مختلف می‌توانید اینجا را مطالعه کنید.

با چه ارز دیجیتالی باید اقساط وام خود را پرداخت کنیم؟

شما وام خود را با همان دارایی که قرض گرفته‌اید بازپرداخت می‌کنید. به عنوان مثال، اگر 1 اتریوم وام بگیرید، باید 1 اتر + سود تعلق گرفته را پس دهید. همچنین می‌توانید از وثیقه خود برای بازپرداخت اقساط خود استفاده کنید، امکانی که در نسخه دوم پروتکل آوه در دسترس قرار گرفته است. از سوی دیگر اگر می‌خواهید وام خود را بر اساس دلار بازپرداخت کنید، می‌توانید یکی از استیبل کوین‌های موجود را برای دریافت وام انتخاب کنید.

چه زمانی باید وام ارز دیجیتال را بازپرداخت کنم؟

هیچ دوره زمانی مشخصی برای بازپرداخت وام وجود ندارد. تا زمانی که موقعیت وام شما ایمن است، می‌توانید برای مدت نامشخصی وام بگیرید. با این حال، با گذشت زمان، سود انباشته افزایش می‌یابد و عامل سلامتی (Health Factor) وام شما کاهش می‌یابد، که ممکن است منجر به لیکوید (Liquid) شدن دارایی‌های سپرده شده شما شود.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه