Bid و ask در فارکس چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟
فارکس

Bid و ask در فارکس چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟

کارشناس دنیای ترید
Bid و ask در فارکس چیست و چرا باید به آن توجه کنیم؟
Artist 2
Song 2
Artist 3
Song 3
Artist 4
Song 4

بعد از باز کردن اولین معامله Buy در بازار فارکس متوجه می شوید که معامله شما با نرخی بالاتر از قیمتی که دکمه Buy را زدید، باز شده یا در اولین معامله sell ممکن است با این اتفاق مواجه بشوید که قبل از رسیدن قیمت به استاپ لاس، استاپ فعال شده و معامله با ضرر بسته شود.

اما چرا این می افتد؟ آیا بروکرها درحال کلاه برداری از ما هستند؟

 

با توضیح دو مفهوم ask و bid جواب سوالتان را می گیرید و با آگاهی از این موضوع می توانید بهتر و مطمئن تر معامله هایتان را انجام دهید که طبیعتا بر بازده ترید شما تأثیر گذار خواهد بود. در ادامه به بیان هر کدام از این دو نوع مفهوم می پردازیم.

تعریف قیمت پیشنهادی bid در فارکس

قیمت پیشنهادی خرید یا bid، نشان دهنده قیمتی است که شما به عنوان یک معامله گر برای به دست آوردن ارز پیشنهاد می دهید. این قیمت به عنوان بهترین قیمت توسط کارگزار از بین سفارشات محدود انتخاب می شود.

قیمت درخواستی ask در فارکس

قیمت درخواستی فروش یا ask، قیمتی است که ارز خود را با آن می فروشید. قیمت درخواستی فروش بهترین قیمتی در میان طیفی از سفارش‌های محدود است که می‌توانید ارزی که دارید را بفروشید.

مثال اسک و بید در فارکس

برای درک بهتر این دو مفهوم، یک مثال از دنیای واقعی می تواند موضوع را روشن تر کند. در بازار ها فروشنده و خریدار برای توافق بر سر قیمت مذاکره می کنند؛ فروشنده یک قیمت را پیشنهاد می دهد و خریدار یک قیمت دیگر. برای مثال وقتی شما می خواهید از کسی کالایی، مانند یک خودرو را بخرید، فروشنده قیمت پیشنهادی خود و شما نیز قیمت مورد نظر خود را ارائه می دهید. برای خریدار بهترین قیمت ask، پایین ترین است؛ چون دوست دارد قیمت پایین تری را برای خرید بپردازد و برای فروشنده بهترین قیمت bid، بالاترین است؛ زیرا میل دارد پول بیشتری برای فروش دریافت کند. در بازار فارکس نیز روال به همین گونه است. شما برای خرید یک ارز با یک قیمت پیشنهادی فروش (ask) مواجه هستید و در عین حال قیمت پیشنهادی خرید (bid) خورد را مد نظر دارید. برای باز کردن یک معامله خرید و یا فروش باید به دنبال بهترین نقطه ورود (یا همان قیمت خرید و فروش ارز) باشید تا سود بیشتری کسب کنید.

رابطه اسک و بید با اسپرد

به تفاوت بین قیمت خرید (bid) و قیمت فروش (ask)، اسپرد (spead) می گویند.

اسپرد چیست؟

در واقع اسپرد هزینه اصلی انجام معاملات است که توسط بروکر دریافت می شود و به عبارتی به عنوان سود آن شناخته می شود. هم چنین می توان اسپرد را معیاری از عرضه و تقاضا دانست؛ از آنجایی که bid قیمت پیشنهادی خرید یا تقاضا و ask قیمت فروشنده یا عرضه است ، تفاوت این دو قیمت میزان عرضه و تقاضا را رقم می زند.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: اسپرد در فارکس | اسپرد چیست؟

تفاوت قیمت bid و ask در بازار فارکس

در بازارها، قیمتی که شما می خواهید کالایی را از طرف مقابل بخرید بیشتر از قیمتی است که او از شما می خرد. برای مثال صرافی دلار را به شما 61000 تومان می فروشد ولی همان را از شما 59000 تومان می خرد. در فارکس هم اینگونه است و قیمت buy با قیمت sell اندکی تفاوت دارد و همانطور که توضیح دادیم به آن اسپرد می گویند که سود بروکر را موجب می شود.

جالب است که بدانید جفت ارزهایی که بیشترین حجم معاملات را دارند، اسپرد کمتری دارند. این جفت ارزهای عبارت اند از: EUR/USD، USD/JPY، GBP/USD، USD/CHF، AUD/USD، AUD/USD و NZD/USD

برای نمونه جفت ارز EUR/USD را در نظر بگیرید. EURارز پایه و USD ارز متقابل است؛ به عبارت ساده تر می خواهید با دلار، یورو بخرید. اگر قیمت پیشنهادی درخواستی بروکر (ask) 09/1 باشد و قیمت پیشنهادی خرید (bid) شما 05/1 باشد، میزان اسپرد (spread) 04/0 است.

بید و اسک در متاتریدر

هنگامی که شما در فارکس اقدام به خرید یک ارز می کنید، معامله شما با قیمت ask باز می شود و زمانی که می خواهید معامله را ببندید با قیمت bid انجام می شود. از طرفی اگر بخواهید اقدام به فروش ارز کنید، معامله با قیمت bid باز می شود و در صورتی که بخواهید معامله تان را ببندید با قیمت ask بسته می شود.

حتما توجه کنید در متاتریدر، کندل ها قیمت لحظه ای را به صورت پیش فرض، در حالت bid نشان می دهند و چنانچه میخواهید قیمت ask را هم نشان بدهد می توانید از طریق تنظیمات این گزینه را فعال کنید. دانستن این موضوع می تواند بر نقطه استاپ لاس (stop loss) شما تأثیر بگذارید؛ ممکن است در صورت آگاهی نداشتن، استاپ لاس شما فعال شود و معامله شما با ضرر بسته شود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش قدم به قدم ورود به فارکس برای مبتدیان

نحوه فعال کردن خط اسک و بید در متا تریدر

  • برای فعال کردن اسک و بید، وارد متاتریدر شوید.
  • بر روی چارت کلیک راست کنید و یا از کلید میانبر F8 استفاده کنید.

مرحله اول نحوه فعال کردن خط اسک و بید در متا تریدر

  • بر روی Properties کلیک کنید.

مرحله دوم نحوه فعال کردن خط اسک و بید در متا تریدر

  • تیک دو عبارت Show bid price line و show ask price line را بزنید و در نهایت بر OK کلیک کنید.

نمایش خط اسک و بید در متا تریدر

  • همانطور که در چارت می بینید دو خط سبز(بید) و قرمز(اسک) فعال شده و در گوشه سمت راست قیمت این دو قابل مشاهده است.

نرخ اسک و بید جفت ارزها در متاتریدر

همچنین می توانید با استفاده از کلید میانبر Ctrl+M در قسمت مارکت واچ قیمت، نرخ اسک و بید تمام جفت ارزها را ببینید.

سخن پایانی

دانستن مفاهیم ask و bid به شما کمک می کند در معاملات خود تصمیمات دقیق تری بگیرید. ask قیمتی است که فروشنده در خواست می کند، bid قیمتی است که خریدار پیشنهاد می کند و اسپرد از اختلاف بین این دو به وجود می آید که در واقع همان هزینه انجام معاملات است که توسط کارگزار دریافت می شود. برخی از جفت ارزهای اصلی اسپرد کمتری دارند که به آنها اشاره کردیم. بنابراین بهتر است برای انجام معاملات بهتر و شفاف تر، اسپرد ارزها را بیابیم.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط