فردا اولین نشست رسمی فدرال رزرو؛ آیا پاول نرخ بهره را افزایش می دهد؟
اخبار فارکس

فردا اولین نشست رسمی فدرال رزرو؛ آیا پاول نرخ بهره را افزایش می دهد؟

آیا ترس از اینکه فدرال رزرو فردا چه خواهد گفت در مارکت کمرنگ شده است؟ به احتمال زیاد این سوالی است که هر تریدری ممکن است این روزها با آن مواجه شده باشد.

فردا چهارشنبه 26 ژانویه 2022، اولین نشست رسمی اعضای کمیته شورای سیاستگذاری فدرال رزرو امریکا؛ قدرتمندترین بانک مرکزی جهان است. هرگونه صحبت و رفتار این اعضا، به شدت از طرف معامله گران بازارهای مالی مخصوصا بازار فارکس، دنبال می شود.

در حقیقت اگر از بسیاری از تریدرهای فاندامنتالی بپرسید که مهمترین خبر فاندامنتالی که می تواند روی بازار فارکس تاثیر بگذارد چیست، با این پاسخ روبرو خواهید شد، افزایش یا کاهش نرخهای بهره.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: نمونه ژورنال معاملاتی

مارکت در حال مشاهده واکنش های شاهینی است

همانطور که می دانید افراد درون فدرال رزرو یا دیدگاهشان شاهینی است یعنی طرفدار افزایش نرخ بهره هستند و یا دیدگاهشان کبوتری است یعنی طرفدار کاهش نرخهای بهره هستند.

آنچه که ما در حال حاضر از بازار اوراق قرضه مشاهده می کنیم، حاکی از اولین افزایش نرخ بهره در ماه مارس است. این مسئله بسیار قوی تر از گفته مقامات فدرال رزرو است که اظهار دارند امسال سه مرتبه افزایش نرخ بهره را شاهد خواهیم بود.

نکته مهم بعدی، بحث ها پیرامون افزایش تورم بسیار بالای ایالات متحده است. نرخ تورم مصرف کننده امریکا یا همان CPI در ماه دسامبر گذشته، با افزایش 0.7% نسبت به سال قبل خود همین موقع، مواجه شد. این رقم بالاترین نرخ تورم امریکا در 40 سال گذشته بوده است.

نکته نگران کننده بعدی برای فدرال رزرو، افزایش تورم خالص یا همان Core Prices در سال 2021 است که این رقم در حال حاضر، بالای 2% رسیده است.

نرخ تورم

مسئله مهم دیگری که به ما می گوید نرخ بهره باید هرچه زودتر افزایش پیدا کند، رقم بیکاری است که به عدد قبل از شروع همه گیری کرونا یعنی 3.9% بازگشته است. اگر به خاطر داشته باشید فدرال رزرو تقریبا 8 ماه گذشته قول داد که اگر دو فاکتور تثبیت قیمت ها و اشتغال کامل درست شوند، ما اقدام به افزایش نرخ بهره خواهیم کرد.

بیکاری

ابرهای تیره

حال که به اشتغال کامل دست یافتیم، اجازه دهید به آمار بازار کار ایالات متحده نگاهی بیاندازیم. گزارش اخیر اداره آمار کار امریکا نشان می دهد که جذب نیروی کار مجددا کاهش پیدا کرده و با مشکل روبرو شده است. گزارش مهم اشتغال امریکا یا همان Nonfarm Payrolls در دو ماه گذشته، مجددا به اوایل همه گیری برگشته است. اگرچه پیش بینی شده است که این شاخص هم به زودی به وضعیت عادی برخواهد گشت.

شایان ذکر است که یکی از دلایل پایین بودن نرخ بیکاری هم، کمبود مشارکت در مشاغل است.

کمبود اشتغال

حال، یکی از دغدغه های فکری فدرال رزرو، سرعت کند رشد اقتصادی است که به علت افزایش قیمت تورم بالای ایالات متحده امریکا به وجود آمده است. برخی می گویند که تنها چاره بالابودن قیمت ها، خود قیمت های بالا است. دلیل این گفته این است که این مسئله باعث می شود تا مصرف کنندگان خرید کمتری بکنند و در نتیجه قیمت ها خود به خود پایین بیاید.
خرده فروشی کاهش پیدا کرده است و این ممکن است فدرال رزرو را مجبور به توقف سیاستهای موجود کند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: فارکس فکتوری

کمبود نیروی کار

شاخص سهام S&P در حال سقوط است

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، بازار سهام امریکا است. شاخص سهام S&P 500 ایالات متحده امریکا است ششمین روزی است که در حال ریزش بسیار شدید است. بازار سهام، یکی دیگر از معیارهای فدرال رزرو، زمانی که صحبت از وضعیت اقتصادی می کند، است.

شاخص سهام

منتقدان می گویند که فدرال رزرو برای وال استریت (منظور بازار سهام است) کار می کند. در واقع چاره درمان ریزش های بازار سهام، یک حمایت قوی و جانی تازه بخشیدن برای ادامه بهبود وضعیت اقتصادی است. منتقدان فدرال رزرو می گویند این بار نوبت عمل است نه حرف.

حال سوال اینجا است که ایندفعه فدرال رزرو چطور می تواند بازار را آرام کند؟

سه اقدام احتمالی بر اساس دیدگاه کبوتری

1- عدم پایان خرید اوراق قرضه زودهنگام

همینطور که می دانید فدرال رزرو قرار است برنامه کاهش خرید اوراق قرضه خزانه داری خود موسوم به تیپرینگ را اواسط ماه مارس شروع کند. برخی ها انتظار دارند که بانک ها به تورم بالاتر از طریق روند کاهش تیپرینگ، واکنش نشان دهند و تا ژانویه سال آینده کلا به برنامه تیپرینگ خود، پایان دهند. این مسئله به معنی فقط 30 میلیارد دلار کمتر می باشد. در حالیکه ارزش ترازنامه چیزی حدود 8.8 تریلیون دلار است که پیام این مسئله، بیشتر شاهینی است تا کبوتری.

اجازه دادن برای اینکه دلار یک ماه دیگر چاپ شود، سیگنال فدرال رزرو مبنی بر صبر و اعتماد به نفس می باشد. این مسئله به سنگینی بازار سهام روی دلار، کمک می کند.

2- تاکید کردن روی نقطه ضعف های موجود

اخیرا رئیس فدرال رزرو امریکا؛ جرومی پاول، اشاره های زیادی به پیشرفت اقتصادی کرده است و یکی از ترفندهایی که او بیشتر استفاده می کند، تاکید زیاد کردن روی خطرات بازار است. مثلا با برجسته کردن گزارش ضعیف خرده فروشی، یا افزایش رقم بیکاری، او امریکایی ها را متقاعد می کند که نسبت به علائم ضعف در اقتصاد، آگاه است. این مسئله برای سرمایه گذارها به معنی وجود پول آسان بیشتر در مارکت است.

اخیرا پاول اشاره های زیادی کرده که حداقل به دو تا چهار جلسه برای بحث کردن درباره نحوه سیاست اجرایی درباره ترازنامه های بانکی نیاز دارد. ولی درباره اعلام زمان دقیق این جلسات، طفره می رود.

ولی فراموش نکنید با استفاده از ترفند اشاره به ضعف های موجود، پاول در حال منحرف کردن موج شدید خالی شدن پول های درون مارکت است. این مسئله یک پیام مثبت برای مارکت سهام و برعکس پیام منفی برای دلار دارد.

3- هیچ تعهدی برای افزایش نرخ های بهره وجود ندارد

تعدادی از اعضای طرفدار دیدگاه شاهینی در فدرال رزرو، پیشنهاد چهار بار افزایش نرخ  بهره برای امسال و حتی یک رئیس یعنی کریستوفر والر پیشنهاد پنج بار افزایش نرخ بهره را داده است. والر یک رای دهنده است. ولی رئیس فدرال رزرو؛ پاول، هرگز نه فقط نسبت به چهار بار افزایش بهره، بلکه حتی یکبار افزایش هم، متعهد نیست.

در حقیقت پاول با اشاره نکردن به این موضوع حتی با توجه به بازار اوراق قرضه، در حال طفره رفتن از یک تعهد بزرگ است. بهرحال، حتما خبرنگاران در جلسه فردا چهارشنبه 26 ژانویه 2022، از پاول درباره زمان اولین افزایش نرخ بهره سوال خواهند کرد.

کلام آخر

آنچه که مسلم است علائم مختلف نگرانی های موجود از وضعیت اقتصادی، به احتمال زیاد فدرال رزرو را بر آن می دارد تا پیامی متناسب با دیدگاه کبوتری ارائه دهد. این پیام، قطعا دلار امریکا را ضعیف خواهد کرد مخصوصا اگر که بانک ها، حول یک محور محتاطانه نیز، متحد شده باشند.