بیت کوین به زیر 32 هزار دلار سقوط کرد، طلا در اوج ماند: چرا و چگونه؟
اخبار ارز دیجیتال

بیت کوین به زیر 32 هزار دلار سقوط کرد، طلا در اوج ماند: چرا و چگونه؟

در پی افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال اتخاذ قریب الوقوع سیاست سختگیرانه پولی توسط بانک فدرال رزرو آمریکا، دیروز، سه شنبه 14 جولای، بیت کوین روی شیب تند نزولی افتاد. این در حالیست که طلا، به عنوان ارز سنتی و سدی مستحکم در برابر تورم، همچنان در مقابل افت قیمت مقاومت می‌کند.

به گزارش دنیای ترید، به نقل از سایت کوین دسک، در آغاز بازگشایی بازار، معاملات رمز ارزهای اصلی مانند بیت کوین، روی ریل 32,300 دلار حرکت می‌کرد که 1,4% افت قیمت در طول روز را نشان می‌دهد.

رمز ارزهای اصلی، پس از اینکه روز دوشنبه، پیشنهادهای بالای 33,000 دلار را به خود دیدند، در آغاز روز سه‌شنبه با یک افت قیمت جدی مواجه شده و به اعماق دره 31,669 دلار سقوط کردند که پایین‌ترین سطح در دو هفته و نیم گذشته است.

عامل اصلی این سقوط، گمانه‌زنی‌های حواشی بازار مالی آمریکا ارزیابی می‌شود:

معمولاً انتظار می‌رود فدرال رزرو برای قراردادهای آتی با نرخ بهره بانک فدرال و قراردادهای آتی یورودلار (Eurodollar futures )، نرخ بهره کوتاه مدت اختصاص دهد. اما روز سه‌شنبه، یک روز پس از افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد امکان افزایش نرخ بهرۀ این قراردادهای آتی بین ماه دسامبر 2022 و سه ماه اول 2023، قیمت ارزهای اصلی دیجیتال به پایین‌ترین حد از روز 26 ماه ژوئن رسید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این افت شدید قیمت، پس از آن صورت گرفت که وزارت کار ایالات متحده اعلام کرد که در ماه ژوئن، شاخص قیمت مصرف‌کننده، نسبت به سال گذشته، 5,4 % افزایش یافته است که افزایشی بی‌سابقه از سال 2008 بوده و بنابراین ممکن است تورم‌زا باشد.

به عقیده جیمز بولارد، رئیس بانک فدرال رزرو سنت لوئیس، افزایش نرخ بهره یا کاهش احتمالی آن، موجب تغییر مسیر بازار به سمت حفظ پول فیات و در این مورد، دلار و همچنین کاهش تقاضای دارایی‌هایی مانند بیت کوین و طلا می‌شود. زیرا ثابت شده ارزش آن‌ها در طول زمان از بین نمی‌رود.

با اینحال، در حالیکه بیت کوین در شیب نزولی افتاده است، طلا روی دور صعودی است و 0,35% بالاتر از آخرین قیمت خود و با قیمت 1814 دلار در هر اونس معامله می‌شود. این موضوع باعث شد که امبرگروپ (Amber Group)، شرکت ارائه کننده خدمات ارز دیجیتال مشتریان خود را به رعایت جوانب احتیاط دعوت کند.

امبر گروپ روز سه شنبه اعلام کرد:

«احتمالاً ضعف امروز صبح بیت کوین، با ترس از افزایش نرخ بهره فدرال رزرو مرتبط باشد.»

وی افزود:

 «با اینحال، اکنون که ارزش سایر دارایی‌های ریسک‌پذیر مانند (سهام) به بالاترین حد خود رسیده و همچنان قیمت طلا در اوج مانده، سخت بتوان این روایت افزایش نرخ بهره را به عنوان باد مخالف تلقی کرد.»

الکس کروگر، تریدر و تحلیل‌گر برجسته حوزه ارزهای دیجیتال، در این خصوص اظهار داشت:

« به لطف جریانات ضعیف و البته شاید هم آمار شاخص قیمت مصرف‌کننده، مدتی بود که سهم ارز دیجیتال در سبد خانوار سنگین شده بود.»  

با این اوصاف، برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند که اگر چه به احتمال زیاد، موج نگرانی در خصوص اتخاذ سیاست‌های انبساطی توسط فدرال رزرو یا افزایش تدریجی اقدامات محرک برای حمایت از اقتصاد، تهدیدی برای بازارهای سنتی به شمار نیاید، اما شکی نیست که خطر کاهش فوری ارزش بیت کوین را به همراه خواهد داشت.

انتشار گزارش افزایش تورم در ایالات متحده در ماه آوریل، افت شدید قیمت از 58,000 به 30,000 را رقم زد. این موضوع موجب اوجگیری نگرانی‌ها در مورد واکنش فدرال رزرو برای ایفای نقش حمایتی خود در این خصوص شد. بازار تصور می‌کرد که فدرال رزرو حتماً به منظور حمایت از اقتصاد، یکی از این دو روش را پیش می‌گیرد: یا دست به افزایش نرخ بهره می‌زند و یا با کاهش خرید دارایی‌های تقویت کننده نقدینگی، اتخاذ سیاست «تسهیل کمی» (Quantitative easing) را در برنامه خود قرار می‌دهد.

متیو دیب (Matthew Dibb)، مؤسس شرکت استک فاندز (Stack Funds) در این خصوص گفت:

«گمانه‌زنی‌های اخیر در مورد افزایش نرخ بهره بانک فدرال رزرو، ممکن است در کوتاه مدت چندان به نفع بیت کوین نباشد، زیرا اخیراً به عنوان نتیجه مستقیم این گمانه‌زنی‌ها، گرایش غالب، بیشتر به سمت خرید سهام، افزایش نقدینگی و تمایل به خرده فروشی برای جلوگیری از تورم است و نه خرید BTC»

دیب همچنین با اشاره به نمودارهای تکنیکال افزود:

« در طول چند هفته گذشته، ارز دیجیتال روی نمودارهای تکنیکال ضعیف ظاهر شده است و انتشار آخرین شاخص قیمت مصرف‌کننده، به احتمال زیاد بر مشکلات فروش بیت کوین بیفزاید.»

سیاست سختگیرانه پولی چیست؟

سیاست سختگیرانه پولی (Tight monetary policy) عملی است که توسط یک بانک مرکزی مانند فدرال رزرو برای کاهش سرعت رشد اقتصادی بیش از حد سریع اتخاذ می‌شود. هنگامی که رشد یک اقتصاد بسیار پرشتاب می‌شود، بانک‌های مرکزی برای جلوگیری از تورم، سیاست سختگیرانه پولی را در پیش می گیرند.

 نرخ وجوه فدرال (Federal Funds Rate) چیست؟

فدرال رزو مطابق قانون، برای بانک‌های آمریکا متناسب با سپرده‌هایشان، حداقل سقف اندوخته تعیین کرده است و این اندوخته در یکی از بانک‌های فدرال رزرو نگهداری می‌شود. بنابراین در صورتی که بانکی با کسری اندوخته مواجه شود، می‌تواند از بانک دیگری که مازاد اندوخته دارد، به مدت یک شب، وام با سود نرخ وجوه فدرال دریافت کند. بنابراین نرخ وجوه فدرال یا نرخ بهره بانک فدرال، نرخ بهره‌ای است که بانکها به دلیل گرفتن وام به مدت یک شب، به حساب بانک وام دهنده منظور می‌کنند.

یورودلار چیست؟

اصطلاح یورودولار (Eurodollar)  به سپرده‌های دلار آمریکا در بانک‌های خارجی یا شعب خارج از بانک‌های آمریکایی اشاره دارد. یورودلارها به این علت که در خارج از خاک ایالات متحده نگهداری می‌شوند، مشمول قوانین و مقررات بانک فدرال رزرو آمریکا، از جمله شرایط و الزامات سپرده‌گذاری نمی‌شوند. یورودلار منحصراً در اروپا سپرده‌گذاری می‌شود و این وجه تسمیه آن است.

شاخص قیمت مصرف‌کننده چیست؟

شاخص قیمت مصرف‌کننده (Consumer Price Index) یا (CPI) معیاری است برای سنجش سهم محتویات سبد خانوار و شامل مقدار هزینه‌ای می‌شود که یک خانواده به کالا و خدمات، مانند حمل و نقل، غذا، تفریح، سرمایه‌گذاری، مراقبت‌های درمانی و ... اختصاص می‌دهد.

این شاخص در یک بازه زمانی و با در نظر گرفتن تغییرات حاصل در هزینه‌های اختصاص یافته به هر بخش محاسبه می‌شود. تغییرات شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ارزیابی تغییرات قیمت مرتبط با هزینه زندگی به کار گرفته می‌شود. CPI یکی از متداول‌ترین آمار و ارقام برای شناسایی دوره‌های تورم یا کاهش نرخ تورم است.

تسهیل کمی (QE) چیست؟

سیاست تسهیل کمی (Quantitative easing) توسط یک بانک مرکزی اتخاذ می‌شود. در زمان رکود اقتصادی یا تورم، بانک مرکزی با خریداری اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و دارایی‌های مربوط به خزانه از دولت و یا بانک‌های تجاری، به اقتصاد در حال رکود پول تزریق می‌کند. هدف QE، افزایش اندوخته مالی به منظور تسهیل در رشد و همچنین تحریک فعالیت اقتصادی و در نتیجه ایجاد یک راه دررو از رکود به سمت پویایی است. اما در صورتیکه سیاست تسهیل کمی کارساز واقع نشد، دولت بار دیگر وارد عمل شده و این بار، با بالا بردن هزینه‌ها و کاهش مالیات‌ها که به آن سیاست‌های انبساطی مالی گفته می‌شود، نقش حمایتی خود از فعالیت‌های اقتصادی را ایفا می‌کند.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام