در هفته ی گذشته در بازار ارزهای دیجیتال چه گذشت؟
اخبار ارز دیجیتال

در هفته ی گذشته در بازار ارزهای دیجیتال چه گذشت؟

ماه می ماهی نسبتا مصیبت آمیز برای بیت کوین بود. این ارز دیجیتال بطور شدیدی در حدود ۳۸ درصد نسبت به بالاترین قیمت تاریخی خودش در ماه آوریل ریزش داشت و به عدد ۳۹۰۰۰ دلار رسید. این رمز ارز همچنین در ماه می در حدود ۵۲ درصد اصلاح نسبت به بالاترین قیمت تاریخش  تجربه کرد و به ۳۰۰۰۰ دلار رسید.

در ماه آوریل اعلام شد که شرکت تسلا ۱۰ درصد از بیت کوین هایش را برای سنجش میزان نقد شوندگی آنها فروخته است. به رغم این خبر، قیمت این ارز دیجیتال به افزایش خود ادامه داد و بازار را تحت تاثیر منفی قرار نداد.

در ابتدای ماه می به نظر می رسید که مجموع تعداد بیت کویت هایی که توسط صندوق های سرمایه گذاری نگهداری می شدند به حدود ۸۱۶۰۰۰ عدد رسیده بودند. این تعداد پس از این خبر شروع به کاهش کرد.

چند روز بعد، اطلاعات بیشتر نشان می داد که مجموع بیت کوین تولیدی توسط ماینر ها رو به کاهش است. در طی این ماه، برخی از ماینر ها، به فروش بیت کوین هایی که داشتند پرداختند که سیگنال خیلی بدی برای این ارز دیجیتال است. بطور معمول، ماینر ها تمایل دارند که بیت کوین هایشان را در زمانی که بازار مثبت است، نگهداری کنند چرا که می دانند می توانند بعدا بیت کویت استخراج شده را به قیمت بالاتری بفروشند. میتوان با دید منفی به فروش توسط ماینر ها نگریست چرا که می تواند نشان از عدم دید مثبت آنها به بازار داشته باشد.

چند هفته بعد از شروع این اتفاق، آیلان ماسک در سیزدهم ماه می توییتی زد که موجب سقوط ارزش ارزهای دیجیتال شد. او اعلام کرد که تسلا  پذیرش بیت کوین در برابر خودرو های الکتریکی اش را به علت نگرانی های زیست محیطی متوقف خواهد کرد. در پی این توییت بیت کوین با کاهش ۱۰ درصدی از ۵۸۰۰۰ دلار به حدود  ۵۰۰۰۰ دلار رسید.

در نوزدهم می اخبار منفی بیشتری درمورد بازار ارزهای دیجیتال به گوش رسید و ترس را بر این بازار حاکم کرد. دفتر ناظر ارز آمریکا یا OCC که نهاد تنظیم کننده و ناظر بانکهای ملی و صندوق های کمک کننده است، بیانیه ای را منتشر کرد که می گوید این نهاد توصیه ها و راهنمایی هایش در مورد بازار ارزهای دیجیتال را که سال گذشته منتشر کرده بود را مورد بازبینی قرار خواهد داد. این بیانیه توسط رئیس جدید این نهاد مایکل سو که در ماه مارس به این سمت گماشته شده است منتشر شد.

قبلا برایان بروکس رییس OCC بود. وی از مسئولان اجرایی قبلی کوین بیس بوده و در حال حاضر مدیر عامل فاینانس آمریکاست. همانطور که مشخص است، OCC در دوره تصدی گری آقای بروکس دید و روابط بهتری با دنیای رمز ارزها داشته است. تحت مدیریت وی، OCC راهنمایی هایی در ماه ژانویه منتشر کرد که در آن گفته شده بود بانک ها اجازه دارند استیبل کوین خود که بر پیکره بلاک چین باشد را برای مقاصد پرداختی منتشر کنند.

اما در مدیریت جدید آقای سو، به نظر می رسد که OCC احتمالا در نگرش و دیدش به این بازار در حال بازنگری است که این امر حجم بالایی از عدم اطمینان را در دنیای رمز ارزها به همراه داشته است.

آخرین اتفاقی که شوک جدیدی به بازار وارد کرد، اعلام ممنوعیت فعالیت های مرتبط با ارزهای دیجیتال توسط موسسات مالی در چین بود که روز ۱۸ می توسط چین اعلام شد. این خبر به مثابه ی تیر خلاص بر پیکر بازار ارزهای دیجیتال بود و قیمت بیت کوین را به ۳۰۰۰۰ دلار در روز بعد رساند.

در مدت حجم عظیم فروش در ارزهای دیجیتال بیش از سه میلیارد و هفتاد و پنج میلیون دلار از سرمایه ی افراد فعال در این حوزه از بین رفت.

جالب است بدانید که این آیلان ماسک بود که با یک توییت کمک کرد تا تعادل به بازار برگردد. وی در توییتی نوشت که تسلا "دستانی از الماس" دارد که بیانگر این مطلب بود که این کمپانی بیت کوین هایش را نفروخته است.

این اتفاق مقداری آرامش را به بازار برگرداند چرا که فروش کاهش یافت و ارزش بیت کوین شروع به بالاتر رفتن از ۳۰۰۰۰ دلار کرد.

از سویی، از کار افتادن سرور های چندین صرافی ارزهای دیجیتال به علت استفاده ی زیاد کاربران در حین کاهش قیمت ها موجب بدتر شدن شرایط شد. صرافی هایی نظیر کوین بیس متناوباً دچار از کار افتادگی شدند و برداشت های توکن EEC-20 و استلار با تاخیر مواجه شدند. علاوه بر این، صرافی بایننس آمریکا، به علت افزایش ترافیک در اتریوم در انجام پرداخت ها دچار تاخیر می شد اما واریز ها طبق معمول قابل انجام بود. صرافی های Kraken، Gemini  و Bitstamp نیز مشکلات ارتباطی را تجربه کردند.

در مجموع، بازار در حدود 51 درصد کاهش را تجربه کرد که این پنجمین سقوط بزرگ تاریخ ارزهای دیجیتال بود.

بطور عجیبی، در این ریزش، آلت کوین ها کاهش بیشتری از آنچه که بیت کوین تجربه کرد را پشت سر گذاشتند. این ریزش باعث شد که دامیننس بیت کوین (آن مقدار از ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال که به بیت کوین تعلق دارد) به بالای 48 درصد برسد. از هنگام آغاز سال 2021 دامیننس بیت کوین بطور شدید کاهش یافته است و هفته قبل به 40 درصد رسید. آخرین باری که دامیننس این ارز دیجیتال به این مقدار رسیده بود ماه مارس سال 2018 بود.

بیت کوین تا به حال بیش از 50 درصد اصلاح قیمت را نسبت به بالاترین ارزش بازار تاریخ خودش یعنی یک هزار و دویست میلیارد دلار تجربه کرده است. در پایین ترین سطح، این ارز دیجیتال به سطح قیمتی ماه ژانویه 2021 رسید.

جالب است بدانید که در این روزها حجم هایی از این ارز دیجیتال مبادله شده اند که مشابه این مقدار در ماه مارس 2020 همزمان با شیوع بیماری کرونا بوده است. همچنین برخی تحلیلگران معتقدند که ۳۰۰۰۰ دلار کف قیمتی فعلی بیت کوین است.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام