قرارداد مالی چیست - معرفی انواع قرارداد مالی
فارکس

قرارداد مالی چیست - معرفی انواع قرارداد مالی

کلمه قرارداد مالی برای همه ما آشنا است. بالاخره در طی زندگی روزانه اتفاق افتاده که سروکارمان با مسائلی از قبیل خرید و فروش، رهن و اجاره و یا خیلی چیزهای دیگر، بوده است. البته در اینجا ما قصد داریم شما را با انواع قراردادهای مالی در بازارهای جهانی آشنا کنیم.

شاید در اکثر مواقع خیلی ساده بدون توجه به اینکه قرارداد مالی چیست، از کنار این واژه عبور کرده ایم. به همین علت، ما تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما را با این واژه پرکاربرد، آشنا کنیم.

نکاتی که در این مقاله می خواهیم با شما به اشتراک بگذاریم، به شرح زیر است.

قرارداد مالی چیست، آشنایی با انواع قراردادهای مالی، قرارداد کاهش ریسک (Hedging)، قرارداد اختیارات (Options)، قراردادهای آتی (Future)، قرارداد سواپ (Swap)، قرارداد خدمات مالی و نتیجه گیری.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: بازار فارکس چیست

قرارداد مالی چیست؟

قرارداد مالی، تعهدنامه ای در غالب یک نوشته کتبی است که حداقل بین دو گروه مختلف بسته می شود. در این قرارداد، طرفین به یکدیگر اختیارات خرید، فروش، بازخرید و قرض دادن را می دهند.

همان طور که می دانید در این گونه تعهدنامه های رسمی، اگر هر یک از طرفین به عهد خود وفادار نباشد و یا آن را اجرا نکند، ملزم به پرداخت خسارت طرف دیگر خواهد بود. حال که با معنی قرارداد مالی آشنا شدید، وقت آن رسیده که با انواع قراردادهای مالی نیز، آشنا شوید.

آشنایی با انواع قراردادهای مالی

بر اساس وبسایت Investopedia، سه نوع قرارداد پایه وجود دارد. این قراردادها شامل: آپشن ها، سواپ ها و قراردادهای آتی می شوند. هرکدام از این سه نوع، با یکدیگر تفاوت دارند. مثلا در قراردادهای آپشن، حق خرید و فروش و نه تعهد رسمی، به یکدیگر داده می شود.

در قرارداد سواپ طرفین به همدیگر توافقی برای معاوضه جریان نقدی در آینده می دهند. قرارداد آتی هم قراردادی است که فروشنده تعهد می دهد در سررسید معینی، مقدار مشخصی از کالای تعیین شده را به قیمت مشخصی بفروشد. همانطور که اشاره کردیم، سه نوع قرارداد پایه وجود دارد ولی ما در اینجا قصد داریم شما را با تعدادی دیگر از قراردادها نیز، آشنا کنیم.

قرارداد کاهش ریسک (Hedging)

اجازه دهید ابتدا به معنی کلمه هجینگ بپردازیم. هجینگ در حقیقت یک نوع سرمایه گذاری به قصد کاهش ریسک در زمانهایی است که دارایی خریداری شده، بر خلاف جهت پیش بینی ما حرکت میکند. به زبانی دیگر، هجینگ یک نوع استراتژی کاهش ریسک دارایی است. در حقیقت شما با هجینگ کردن، دارایی خودتان را بیمه می کنید.

به عنوان مثال اگر منزل شما کنار دریا می باشد، شما با بیمه کردن، خانه خود را از گزند سیل و دیگر آسیب های طبیعی، محفوظ کرده اید. در بازارهای مالی هم، زمانیکه شما یک دارایی را می خرید، از ترس اینکه مبادا این دارایی خلاف جهت مورد انتظار شما حرکت کند، آن را هج می کنید.

روشی که شما از از آن طریق ریسکتان را کاهش می دهید به این شکل است که همزمان در یک دارایی مستعد افزایش دیگر، سرمایه گذاری می کند. حال چنانچه دارایی قبلی، به شما خسارت وارد کند، میتوانید با سود سرمایه گذاری دوم، خسارتهای وارد شده را جبران کنید.

قرارداد اختیارات (Options)

قرارداد اختیارات یا آپشن، معامله توافقی بین دو طرف، برای تسهیل یک معامله بالقوه روی یک اوراق بهادار اساسی با قیمت از پیش تعیین شده است. این نوع قرارداد به خریدار اختیار، و نه تعهد خرید و فروش یک دارایی معین را در یک قیمت مشخص شده تا یک زمان از پیش تعیین شده، می دهد.

قرارداد آپشن یا اختیار، مثل قراردادهای آتی که طرفین ملزم به اجرای آن می باشند، نیست. ضمنا این قرارداد، یک تاریخ انقضا دارد که نگهدارنده آن، باید تا آن تاریخ، از اختیارات خود استفاده کند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: مدیریت سرمایه چیست؟

قراردادهای آتی (Future)

قرارداد آتی یا فیوچرز، قراردادی است که در آن فروشنده تعهد می دهد مقدار معینی کالای از قبل مشخص شده را در سررسید مشخص و به قیمت از پیش توافق شده، تحویل دهد. خریدار هم، تعهد می دهد کالای مشخص شده را با همان مشخصات، خریداری نماید.

در حقیقت با بستن این قرارداد، هیچ کدام از طرفین، نه چیزی را تحویل می دهند و نه تحویل می گیرند و قرار است هر دو در زمان مشخصی، به تعهدات خود عمل نمایند. ضمنا طرفین قرارداد، فارغ از قیمت موجود آن کالا این تعهد را تا پیش از تاریخ انقضا باید انجام دهند.

این دارایی های اساسی، شامل کالاهای فیزیکی یا سایر ابزارهای مالی می شود.

قرارداد سواپ (Swap)

سوآپ یک قرارداد مشتقه است که از طریق آن طرفین، جریان های نقدی یا بدهی های دو ابزار مالی متفاوت را مبادله می کنند. بیشتر قراردادهای سوآپ، شامل یک سری جریان های نقدی بر اساس مبالغ فرضی مثل وام یا اواق قرضه می باشد. در حقیقت در این نوع قرارداد، طرفین تعهد می دهند دو ابزار مالی یا سودهای حاصل از آنها را، با کیفیت و مقدار از قبل تعیین شده، مبادله نمایند.

قرارداد خدمات مالی

قرارداد خدمات مالی

این قرارداد بین شما و یک کارشناس آگاه در مسائل مالی بسته می شود. این نوع قرارداد، مشخص کننده روابط تجاری شما است و به طرفین درباره نرخهای خدمات و دیگر موضوعات، کمک می کند. این نوع قرارداد معمولا به روش های زیر، صورت می گیرد:

  • یک مشاور مالی سرمایه شما را مدیریت می کند.
  • شما به عنوان یک مشاور مالی برای مدیریت سرمایه دیگر افراد، استخدام می شوید.

نامهای دیگر قرارداد خدمات مالی، توافق نامه خدمات مالی یا قرارداد خدمات مدیریت سرمایه گذاری می باشد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لات در فارکس

نتیجه گیری

به جز قرارداد خدمات مالی، مابقی انواع قراردادهایی که ذکر کردیم، زیر مجموعه اوراق مشتقه بودند. در حقیقت هدف از ایجاد این اوراق، کاهش ریسکهای سرمایه گذاری می باشد. امیدواریم با توضیح اینکه قرارداد چیست و انواع آن کدامند، توانسته باشیم به شما عزیزان کمک ناچیزی کرده باشیم.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه