Bank Holiday در فارکس چیست؟
فارکس

Bank Holiday در فارکس چیست؟

آیا می دانید Bank Holiday چیست و چه تاثیری روی معاملات شما دارد؟ آیا مطلع هستید ترید کردن در Bank Holiday چقدر می تواند به شما ضرر بزند؟

اگر تریدر بازارهای مالی به خصوص مارکت بین المللی فارکس هستید حتما اصطلاح Bank Holiday در فارکس را بارها و بارها شنیده اید.

ولی آیا معنی و مفهوم این اصطلاح و تاثیرات منفی ترید کردن در این ایام را هم می دانید؟ اگر تنها چند دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را مطالعه کنید نه تنها با مفهوم Bank Holiday در فارکس آشنا می شوید بلکه از این به بعد هرگز در این گونه ایام حتی نزدیک لپ تاب تان هم نمی شوید.

رابطه بازار فارکس و تعطیلات بانکی

همانطور که می دانید فارکس یک بازار بین المللی غیر متمرکز است که معامله گران در آن به خرید و فروش انواع دارایی های مالی مثل: جفت ارزها، طلا، نفت، سهام، اوراق قرضه، شاخص های بزرگ و بازار ساز و غیره با هدف کسب سود می پردازند.

فارکس یک بازار 24 ساعته است که از نیمه های یکشنبه شب به وقت ایران از شرق آسیا شروع به فعالیت می کند و سپس به اروپا و امریکا می رسد و در روز جمعه در این قاره بزرگ به کار خود پایان می دهد.

در حقیقت مارکت فارکس روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل هست و هیچ معامله ای در این بازار انجام نمی شود.

در این بین، بازار فارکس هم از یکسری تعطیلات مهم بانکی برخوردار است که همین تعطیلی ها تاثیرات منفی روی بازار می گذارند.

یادتان باشد که بانک های بزرگ بین المللی و مرکزی کشورهای پیشرفته در جهان، بازیگران اصلی مارکت فارکس هستند. در نتیجه در ایامی که این بانک ها فعالیتی انجام نمی دهند و اصطلاحا در Holiday به سر می برند، حجم معاملات در بازار فارکس به شدت کاهش پیدا می کند.

پس همینطور که مشاهده می کنید از آنجا که بانک ها نقش بسیار حیاتی و اصلی در معاملات بازار فارکس به عهده دارند تعطیلات آن ها روی مارکت فارکس تاثیر بسیار قوی دارد.

یادتان باشد یکی از بزرگترین مزایای بازار فارکس نقدینگی بسیار بالا و حجم سنگین معاملات در آن است. طبق آخرین گزارش ها از بانک بین المللی، حجم معاملات در بازار فارکس در سال 2023 چیزی نزدیک به 8 تریلیون دلار بوده است!

در نظر داشته باشید این حجم سیار غول آسا در زمان هایی که بانک های بزرگ و تاثیرگذار تعطیل می باشند به شدت کاهش پیدا می کند و شما با مشکلات جدی روبرو خواهید شد.

Bank holiday در فارکس چیست؟

در واقع Bank Holiday یک روز نرمال کاری است که بانک ها در آن روز هیچ گونه فعالیتی انجام نمی دهند و تعطیل هستند.

البته یادتان باشد تعطیلات بانکی بیشتر مربوط به شعب فیزیکی است زیرا بسیاری از خدمات بانکداری آنلاین همچنان به فعالیت های خود ادامه می دهند. ولی نکته مهمی که به بازار فارکس مرتبط می باشد کاهش چشمگیر حجم معاملات در آن روز کاری یا دقیق تر بگوییم در آن سشن (مثلا: سشن توکیو، سشن لندن و یا سشن معاملاتی نیویورک) مرتبط می باشد.

به عنوان مثال Bank Holiday در ایالات متحده امریکا شامل تعطیلات بزرگ بانک های فدرال می شود که در آن اکثر موسسات مالی بزرگ، بورس اوراق بهادار، شرکت های کارگزاری و معامله گران نیز آن روز را تعطیل می کنند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: بهترین تایم برای ترید

در انتها در نظر داشته باشید که هر کشوری تعطیلات بانکی خود را به گونه ای تعریف و مشخص کرده است. ضمنا در ایالات متحده، تعطیلات بانکی برنامه ریزی شده لزوماً همزمان با تعطیلات بازار سهام و یا بازار سرمایه نیست.

بررسی اثرات bank holiday در فارکس

تاثیر Bank Holiday در فارکس

همانطور که کمی جلوتر اشاره کردیم، بزرگترین بازیگران مارکت بین المللی فارکس، بانک های بزرگ مرکزی می باشند. به عنوان مثال تصور کنید زمان هایی که بانک های مختلف فدرال در امریکا تعطیل می باشند کسانی که باید با سرمایه های عظیم شان در مارکت نوسان و موج ایجاد کنند فعالیتی ندارند.

در نتیجه حجم معاملات و بازار به شدت کاهش پیدا می کند و تریدرها به خصوص معامله گران اخبار و اسکالپرها قادر نیستند فرصت های خوب معاملاتی را پیدا کنند.

چرا نباید در زمان Bank Holiday معامله کنیم؟

دلایل بیشماری وجود دارد که تمام حرفه ای های مارکت فارکس یک صدا می گویند: در ایام تعطیلات بانک ها ترید نکنید!

اجازه دهید با ذکر یک مثال این مساله را برای شما توضیح دهیم:

تصور کنید که شما یک ماهیگیر حرفه ای هستید، آیا در زمان هایی که دریا بسیار آرام است شما می توانید صید بیشتری کنید یا زمان هایی که دریا طوفانی و مواج است؟

مسلما در زمان هایی که دریا پر تلاطم است ماهی های بیشتری برای صید کردن وجود دارد. بازار فارکس هم از این قضیه مستثنی نیست.

به عنوان مثال، زمانی که در کشور انگلستان Bank Holiday است پوند انگلستان اصلا مناسب ترید کردن نیست (البته یادتان باشد که همیشه یک استثناهایی نیز وجود داد).

همین قاعده را بگیرید و در دیگر ارزهای بین المللی که قصد ترید کردن آنها را دارید استفاده کنید.

هر وقت در کشوری بانک ها تعطیل می شود حجم معاملات آن کشور به شدت افت می کند و ارز مربوطه به هیچ عنوان ارزش ترید کردن ندارد.

مشکل دیگری که در زمان های تعطیلی بانک ها اتفاق می افتد افزایش اسپردها توسط برخی از کارگزاری ها است. تصور کنید حجم معاملات کم شده، اسپردها هم افزایش یافته در نتیجه ورود به این معامله اصلا شرط عقل نیست!

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: اسپرد در فارکس

چطور از زمان Bank Holiday اطلاع پیدا کنیم؟

حال که در قسمت های قبل متوجه شدید ترید کردن در ایام تعطیلی بانک ها اصلا به صرفه نیست احتمالا با این سوال درست و به جا مواجه خواهید شد که چطور از زمان Bank Holiday اطلاع پیدا کنیم؟

پاسخ این سوال شما را به سمت داشتن یک تقویم اقتصادی کاملا صحیح و قابل اعتماد هدایت می کند.

اگر تریدر حرفه ای مارکت هستید بد نیست بدانید تقویم اقتصادی وبسایت: forexfactory.com و fxstreet.com دوتا از بهترین تقویم های اقتصادی در بازارهای مالی هستند و شما می توانید بدون کوچکترین تردیدی به آنها اعتماد کنید.

ساعت تعطیلی بازار فارکس چیست؟

زمان و ساعت دقیق تعطیلی مارکت فارکس بسته به اینکه در چه نقطه جغرافیای قرار دارید با هم متفاوت است. ولی به طور کلی بازار فارکس در روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته رسما تعطیل می باشد.

به طور مثال، اگر در ایالات متحده امریکا زندگی می کنید بد نیست بدانید که مارکت فارکس روز جمعه راس ساعت 17 به وقت شرق امریکا (EST) تعطیل می شود و روز یکشنبه در همین ساعت 17 به وقت شرق ایالات متحده کار خود را آغاز می کند.

ضمنا در نظر داشته باشید درست است که مارکت فارکس روزهای شنبه و یکشنبه برای معامله گران خرده پا تعطیل می باشد ولی بین خود بانک های بزرگ بین المللی و موسسات مالی معاملاتی صورت می گیرد.

بنک هالی دی کی است؟

روزهای Bank Holiday دقیقا چه روزهایی است؟

حال که تا اینجای کار متوجه مفهوم Bank Holiday شدید نوبت آن است بدانید که تعطیلی بانک ها دقیقا چه روزهایی است.

پاسخ این سوال بسته به اینکه درباره چه کشوری و در چه نقطه جغرافیایی صحبت می کنیم کاملا متفاوت است و با هم فرق دارد.

به عنوان مثال Bank Holiday در انگلستان با تعطیلات بانک ها در ایالات متحده امریکا و سوئیس با هم متفاوت هستند.

bank holiday در انگلستان

به عنوان مثال تصویر بالا تاریخ تعطیلات بانک ها در انگلستان و ویلز را نشان می دهد.

در تصویر بالا شما می توانید تعطیلات بانک ها در ایالات متحده امریکا را مشاهده کنید و در انتها عکس پایین هم نمونه ای از تعطیلات بانک ها در کشور سوئیس می باشد.

bank holiday در سوئیس

پس همینطور که در مثال های قبل مشاهده کردید تاریخ تعطیلی بانک ها در کشورهای مختلف با هم متفاوت است.

حال بسته به اینکه چه جفت ارزهایی را ترید می کنید شما باید با مشاهده تقویم اقتصادی خود بتوانید از روزهایی که بانک ها در کشور مربوطه ارز مورد معامله شما تعطیل می باشند آگاه و مطلع شوید.

به عنوان مثال اگر همیشه یک طرف جفت ارز مورد معامله شما دلار امریکا می باشد شما باید در تقویم اقتصادی خود به طور مرتب یک چشم تان به تعطیلات بانک ها در امریکا باشد (برای این منظور شما می توانید آلارم تقویم اقتصادی تان را روی این ایام تنظیم کنید).

Bank Holiday در مقابل Public Holidays

اگر تریدر فارکس هستید حتما به تفاوت تعطیلات بانک ها و تعطیلات عمومی توجه کنید.

تعطیلات بانکی تعطیلاتی است که بانک ها و بسیاری از مشاغل دیگر به مدت یک روز تعطیل هستند ولی تعطیلات رسمی، تعطیلاتی هستند که از طرف عرف و کل جامعه  رعایت می‌ شوند.

نمونه بارز یکی از این تعطیلات رسمی، ایام کریسمس است که کل جامعه تعطیل است و این زمان گرانقدر را جشن می گیرند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: تعطیلات بازار فارکس در کریسمس

سخن پایانی

همینطور که طی خواندن این مقاله متوجه شدید Bank Holiday یک روز نرمال کاری است که بانک ها در آن روز هیچ گونه فعالیتی انجام نمی دهند و تعطیل هستند. این مساله بدین معنی است که تریدرها طی این روز دست به هیچ معامله ای نمی زنند و منتظر باز شدن مارکت در روز بعد می مانند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه