آیا امسال فدرال رزرو برنامه خرید دارایی هایش را کاهش می دهد؟
فارکس

آیا امسال فدرال رزرو برنامه خرید دارایی هایش را کاهش می دهد؟

آخرین جلسه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو حاکی از این بود که احتمالا FED تا آخر همین سال میلادی 2021، برنامه خرید دارایی هایش را که در اقتصاد به آن Taper Quantitative Easing می گویند را کاهش دهد. اگر به این مسئله خوب دقت کنیم، می بینیم بازتاب این خبر یا رویداد همین الان هم در قیمت ها، دیده می شود اما چه ریسک های نزولی برای طلا دارد و چه بر سر طلا می آید؟

دیروز پنجشنبه 27 مرداد 1400، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، نتایج آخرین جلسه ژوئیه خود را منتشر کرد. لحن اظهار نظر مقامات فدرال، شاهینی بود و نشان داد که اشتیاق زیادی بین مقامات بانک فدرال رزرو برای کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه در همین امسال دیده می شود.

با نگاهی به آینده، اکثر حضار خاطر نشان کردند که به شرط آنکه اقتصاد به طور گسترده ای، همانطور که پیش بینی کرده بودند رشد کند، بر این باورند که اکنون فرصت مناسبی است تا برنامه خرید دارایی های اوراق قرضه را با هدف اشتغال زایی، کاهش داد چرا که آنها معیار "پیشرفت قابل توجه بیشتر" کمیته را، هم، از نظر هدف ثبات قیمتی، و هم از نظر حداکثر رضایت، مشاهده کرده اند.

بحث درباره کاهش خرید دارایی های فدرال رزرو را می توان مهمترین و کلیدی ترین قسمت رویداد جلسه ژوئیه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو دانست چرا که کمی دیرتر در جلسه مذکور دوباره با نتیجه گیری های مشابه به این شکل تکرار شد:

اکثر افرادی که در جلسه حضور داشتند پیشبینی کردند اقتصاد در راستای دستیابی به این اهداف، پیشرفت خواهد کرد و به شرط آنکه اقتصاد همانگونه که پیشبینی شده است، جلو برود، بر این باورند که استاندارهای تعیین شده در دستور العمل راهنمای این کمیته در راستای خرید دارایی ها، می تواند در سال جاری محقق شود.

به اضافه اینکه، شروع زودتر و نه دیرتر برنامه کاهش خرید دارایی ها، مزایای متعددی دارد بدین صورت که، ریسک صعودی چشم انداز تورم را مدیریت کرده و به فدرال رزرو این فرصت را می دهد که در صورت لزوم، نرخ صندوق فدرال یا همان نرخ بهره بین بانکی را افزایش دهد.

همچنین به بانک مرکزی ایالات متحده این اجازه را می دهد تا گامهای آهسته تری در راستای کاهش برنامه خرید دارایی هایش، برای جلوگیری از خطری مشابه سال 2013 که به "نگرانی از کاهش تدریجی Taper Tantrum" معروف است، بر دارد:

تعدادی از مقامات خاطر نشان کردند که شروع زودهنگام برنامه کاهش خرید دارایی ها، می تواند با کاهش تدریجی سرعت خرید دارایی ها همراه باشد و چنین ترکیبی می تواند خطر انقباض بیش از حد شرایط مالی در پاسخ به اظهارات برنامه کاهش تدریجی را کم کند (...)

FED Powell

برخی از حضار پیشنهاد دادند که این برای کمیته بازار آزاد فدرال معقول خواهد بود که، تقریبا شروع برنامه خرید دارایی هایش را با توجه به این که ریسک رقم های بالای تورمی اخیر می تواند پایدارتر از آنچه پیش بینی می شد، ثابت شود، آهسته تر آغاز کند.

و از آنجا که شروع زودتر کاهش تدریجی خرید دارایی ها،  به احتمال زیاد قبل از اینکه کمیته صلاح بداند نرخهای بین بانکی را به طور مناسب افزایش دهد، افزایش اوراق بهادار را میسر می کند.

برای اطلاع از نرخهای بین بانکی و دیگر ابزارهای فدرال رزرو، به مقاله آموزشی: ابزارهای فدرال رزرو برای مقابله با تورم چیست، رجوع کنید.

علاوه بر این، اگرچه شرکت کنندگان در این کمیته تصمیم گرفتند که اقتصاد هنوز به حداکثر اشتغال گسترده و فراگیر کمیته نرسیده است، ولی اکثریت آنها اظهار داشتند که اکثر عوامل منفی که بر رشد اشتغال حال حاضر تأثیر گذاشته است، در ماه های آینده کاهش می یابد و این امر مستلزم شروع کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه می باشد.

آخرین و مهمترین نکته این است که به نظر می رسد فدرال رزرو در مورد تورم، شاهینی عمل می کند. کارکنان کمیته همچنین خطرات پیش بینی تورم به سمت بالا را در نظر گرفتند، در حالی که اعضای FOMC اعلام کردند که تورم را به طور بالقوه ای، پایدارتر از آنچه قبلاً تصور می شد، دیده اند:

با نگاهی به آینده، در حالی که شرکت کنندگان به طور کلی انتظار داشتند فشارهای تورمی با از بین رفتن تأثیرات این عوامل گذرا، موقتا کاهش یابد، چندین شرکت کننده اظهار داشتند که اختلالات بزرگتر از حد انتظار در زنجیره تامین و افزایش هزینه های ورودی می تواند فشارهای رو به رشد را تا سال 2022 روی قیمت ها، نگه دارد.

به نظر می رسد که بالاخره یک نفر در فدرال رزرو اشاره کرد که، همانطور که نمودار زیر نشان می دهد، تورم به بالای 5 درصد رسیده است!

CPI and Core CPI

البته که صحبتهای کبوتری هم در کمیته زده شد چیزهایی مثل اینکه، احتمال گسترش شیوع نوع دلتا ویروس کرونا، ممکن است مانع رشد اقتصادی شود، یا این که کندی بازار کار هم  می تواند بیشتر از آنچه تصور می شود باشد.

بنابراین، چندین شرکت کننده تأکید کردند که فدرال رزرو باید صبورتر باشد و بهتر است این کار را به اوایل سال آینده موکول کند:

با این حال، چندین نفر دیگر اظهار کردند که برنامه کاهش سرعت خرید دارایی ها به احتمال زیاد در اوایل سال آینده مناسب تر خواهد بود، زیرا آنها به دلیل عدم قطعیت در مورد میزان پیشرفت به سمت هدف اصلی که ثبات قیمت است، شرایط حاکم بر بازار کار را نزدیک به رعایت استاندارد کمیته نمی دانند (استاندارد پیشرفت قابل توجه بیشتر). آن شرکت کنندگان تاکید کردند که کمیته باید در ارزیابی پیشرفت به سوی اهداف خود و اعلام تغییرات برنامه های خود در زمینه خرید دارایی، صبور تر باشد.

Gold

پیامدهای این قضیه برای طلا

جلسه اخیر FOMC برای بازار طلا به چه معناست؟ خوب، آنها خیلی متعادلانه و با لحنی شاهینی، اظهارات خود را بیان کردند که البته این قضیه برای فلز زرد، خبری منفی بود و صد البته که واکنش اولیه طلا هم به این خبر، صعودی بود.

شاید که سرمایه گذاران ترسیدند که مبادا این جلسه حتی شاهینی تر هم  بشود. کاهش سهام ها هم همچنین می تواند تقاضای دارایی امن بودن را برای طلا به ارمغان بیاورد. شایان ذکر است که واکنش طلا به این جلسه واکنش نسبتاً پایینی بود، چرا که در این نشست درباره نکات اساسی، گفتگویی انجام نشد.

به نظر می رسد کنفرانس سالانه هفته آینده جکسون هول می تواند سرنخ های بیشتری در مورد سیاست پولی آینده ایالات متحده ارائه دهد.

در سایت Investopedia.com در مورد اینکه کنفرانس جکسون هول چیست، اینگونه آمده:

Jackson Hole Economic Symposium یا سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول چیست؟ سمپوزیوم اقتصادی Jackson Hole یک سمپوزیوم سالانه است که از سال 1978 توسط بانک مرکزی فدرال رزرو کانزاس حمایت می شود و از سال 1981 در منطقه Wyo Jackson Hole برگزار می شود. این سمپوزیوم، هر سال بر یک موضوع مهم اقتصادی که اقتصادهای جهان با آن مواجه هستند، تمرکز می کند.

شرکت کنندگان این گردهمایی، بانکداران برجسته مرکزی، وزرای دارایی، صاحبنظران دانشگاهی و بازیگران برجسته بازارهای مالی از سراسر جهان هستند. این گردهمایی توسط فعالان بازار از نزدیک دنبال می شود، زیرا اظهارات غیر منتظره ای که از طرف سنگین وزن های این سمپوزیوم تراوش می کند، می تواند بر بازارهای جهانی سهام و ارز تأثیر بگذارد.

سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول، یکی از قدیمی ترین کنفرانس های بانکهای مرکزی در سراسر جهان است. ماموریت این رویداد ایجاد یک بحث آزاد است. شرکت کنندگان هر سال بر اساس موضوع انتخاب می شوند و برای ایجاد تنوع منطقه ای بین شرکت کنندگان ملاحظات بیشتری در نظر گرفته می شود.

علی رغم تمام صحبت های گفته شده، این نشست حاکی از این بود که برنامه کاهش تدریجی خرید دارایی ها در راه است.

فدرال رزرو می تواند این خبر را در ماه سپتامبر، همانطور که روبرت کاپلان، رئیس فدرال دالاس ترجیح می دهد، اعلام کند و اواخر امسال هم آن را آغاز کند. در نتیجه سرمایه گذاران طلا باید آماده این واقعه باشند.

خوشبختانه، چرخه انقباضی فدرال رزرو به طور گسترده ای همین الان هم در قیمت ها مشاهده می شود، اما هرگونه شتاب غیر منتظره ای در  عادی سازی سرعت سیاست پولی، بازار طلا را متزلزل خواهد کرد.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط