ابزارهای فدرال رزرو برای مبارزه با تورم چیست؟
فارکس

ابزارهای فدرال رزرو برای مبارزه با تورم چیست؟

رئیس فدرال رزرو جرومی پاول، در ماه مارس در روز شهادت در حضور اعضای کمیته فرعی کنگره گفت که،من انتظار دارم فشارهای تورمی برای مدتی کوتاه باقی بمانند اما، این فشارها به اندازه ای نیستند که بانک مرکزی را ترغیب به افزایش نرخ بهره کنند.

در گذشته افرادی که در بازارهای مالی فعالیت می کردند از فشارهای تورمی می ترسیدند، همین الان هم فرقی نکرده چرا که برخی اقتصاددانان نگران این هستند که تعهدات فدرال رزرو در قبال پایین نگه داشتن نرخهای بهره، تورم را تقویت کند. ولی بهرحال پاول تصمیم گرفت که اینگونه پاسخ دهد که "او کاملا درسهای تورم افسارگسیخته دهه 1960 و 1970 را خوب به یاد دارد و این قضیه را کاملا مدنظر دارد ولی بر این باور است که شرایط حال حاضر متفاوت می باشد".

وی گفت:

ما کاملا هوشیاریم و حواسمان است و من فکر می کنم که این دغدغه، که مردم جامعه نگران ریسک های بالقوه هستند و آن را به ما گوشزد می کنند، یک مسئله سازنده است. او اضافه کرد: من همیشه با آغوشی باز دوست دارم از این صحبت ها استقبال کنم. اما من فکر می کنم چیزی که احتمالا تا سال آینده یا کمی دیرتر اتفاق می افتد، منجر به افزایش قیمت ها می شود، اما اینکه این افزایش پایدار باشد و یا بالاتر از انتظارات تورمی 2% نفوذ کند، وجود نخواهد داشت.

پاول اضافه کرد که:

فدرال رزرو نرخ تورم 2% را یک سطح سالم برای اقتصاد می داند که در عین حال به بانک مرکزی هم، مجالی برای سیاست گذاری می دهد و چنانچه تورم هم از کنترل خارج شود، مقامات فدرال رزرو بر این باورند که ابزارهای لازم برای مقابله با آن را در دست دارند.

فهرست مطالبی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت، به شرح زیر می باشند:

چرا فدرال رزرو نرخ تورم 2 درصدی را در بلندمدت دنبال می کند؟ پاول معتقد است که فدرال رزرو ابزارهایی برای مدیریت تورم دارد، عملیات بازار باز، نرخ صندوق فدرال، نرخ تنزیل، ذخیره فدرال رزرو و خلاصه مطالب.

چرا فدرال رزرو نرخ تورم 2 درصدی را در بلندمدت دنبال می کند؟

بر اساس اسناد موجود فدرال رزرو، کمیته بازار آزاد فدرال تشخیص داده که تورم 2% برای بلند مدت، که تغییرات سالانه شاخص قیمت هزینه های مصارف شخصی را اندازه گیری می کند، مناسب و سازگارترین گزینه همسو با دستورالعمل های بانک فدرال رزرو برای ایجاد حداکثر اشتغال و ثبات قیمت ها است.

وقتی خانوارها و مشاغل بتوانند به طور منطقی انتظار داشته باشند که تورم پایین و پایدار بماند، آنها می توانند در مورد پس انداز، استقراض و سرمایه گذاری تصمیمات منطقی اتخاذ کنند که به عملکرد خوب اقتصاد کمک می کند.

سالهاست که تورم در ایالات متحده از هدف 2 درصدی فدرال رزرو فراتر نرفته است. قابل درک است که افزایش قیمت اقلام ضروری مانند غذا، بنزین و سرپناه بر دوش بسیاری از خانوارها، به ویژه خانواده هایی که با مشاغل و درآمد از دست رفته دست و پنجه نرم می کنند، می افزاید و فشارهایی را بر آنها تحمیل می کند.

در عین حال، تورمی هم که خیلی پایین باشد، می تواند اقتصاد را ضعیف کند. وقتی تورم بسیار کمتر از حد مطلوب خود باشد، خانوارها و مشاغل با گذشت زمان، این مسئله را مد نظر خواهند داشت و انتظارات تورمی اشان را در آینده، کمتر از هدف تورم بلندمدت فدرال رزرو قرار خواهند داد. این قضیه حتی می تواند تورم واقعی را هم پایین بیاورد که منجر به چرخه تورم و انتظارات تورمی کمتر می شود.

اگر انتظارات تورمی کاهش یابد، نرخ بهره نیز کاهش می یابد. به تبع هم، فضای کمتری برای کاهش نرخ بهره، برای افزایش اشتغال در دوران رکود اقتصادی وجود خواهد داشت. شواهد از سراسر جهان نشان می دهد که به محض ایجاد این مشکل، غلبه بر آن بسیار دشوار است. برای مقابله با این چالش، پس از دوره هایی که تورم به طور مداوم زیر 2 درصد بوده است، سیاست پولی مناسب احتمالاً برای مدتی ورود کرده، تا برای دوره ای، تورم را نسبتاً بالای 2 درصد رسانده و نگه دارد. با جستجوی تورم به طور متوسط بالای ​​2 درصد در طول زمان، کمیته بازار آزاد فدرال کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که انتظارات تورمی طولانی مدت، به خوبی در 2 درصد ثابت می ماند.

علاوه بر این، فدرال رزرو مکرراً اعلام کرده است که نرخ های کوتاه مدت را نزدیک به صفر نگه می دارد و برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه خود را تا زمانی که نه تنها نرخ بیکاری پایین بیاید، بلکه بهبود شغلی که از نظر درآمد، جنسیت و نژاد "فراگیر" است را، ادامه می دهد.

powell

پاول معتقد است که فدرال رزرو ابزارهایی برای مدیریت تورم دارد

به طور کلی، ما اکنون می دانیم که چرا فدرال رزرو می خواهد تورم را در حدود 2 درصد نگه دارد، اما پاول و سیاستگذارانش می خواهند اجازه دهند تورم به بالای این سطح مجاز برسد تا زمانی که مطمئن شوند اقتصاد به طور کامل از این شوک همه گیری کووید – 19 بهبود پیدا کند. این چیزی است که سرمایه گذاران را در ماه مارس به وحشت انداخت، اما از آن زمان تا کنون، با صعود سهام به بالاترین سطح خود، آرام شده اند.

اعتماد پاول به توانایی اش در مقابله با تورم، ممکن است عامل افزایش ناگهانی تقاضا در قیمت سهام و استقبال ظاهری بازار از افزایش بازده اوراق قرضه خزانه داری باشد.

با افزایش تورم در طول سال 2021، نوساناتی وجود خواهد داشت زیرا برخی از سرمایه گذاران معتقدند که فدرال رزرو با تغییر سیاست فعلی خود در مورد نرخهای بهره پایین و خرید اوراق قرضه بدون تغییر، در اجرای سیاستگذاری هایش کمی تعلل کرده و عقب افتاده است.

با این حال، اگر شک کند که تورم از کنترل خارج شده است، معمولاً برای جلوگیری از افزایش تورم به عملیات بازار باز، به نرخ صندوق های فدرال و نرخ تنزیل روی می آورد.

عملیات بازار باز

اولین خط دفاعی فدرال رزرو در برابر تورم فرار و افسار گسیخته معمولاً عملیات بازار باز است. برای اجرای این سیاست، اوراق بهاداری مانند اوراق خزانه داری را به بانک های عضو می فروشد. این اقدام، سرمایه بانک ها را کاهش می دهد و باعث می شود که آنها هم وام کمتری بدهند. در اصل، پول را از اقتصاد حذف می کند. در نتیجه، بانک ها نرخ بهره را افزایش می دهند و این باعث کند شدن رشد اقتصادی و کاهش تورم می شود.

نرخ صندوق فدرال

نرخ صندوق فدرال احتمالاً شناخته شده ترین ابزار فدرال رزرو است. همچنین بخشی از عملیات بازار آزاد آن می باشد. این همان نرخ بهره بانکی است که بانک ها برای وامهای شبانه، به یکدیگر  قرض می دهند. این یک ابزار بسیار آسان برای فدرال رزرو است که با آن بازار را دستکاری می کند و هدف آن هم خروج پول از اقتصاد و کاهش تورم است.

نرخ تنزیل

این نرخ بهره ای است که بانک مرکزی از بانک های عضو، برای اخذ وام از دریچه تخفیف فدرال رزرو دریافت می کند. یک بار دیگر، روند افزایش نرخ بهره، پول ها را از گردش خارج می کند و در نتیجه پول موجود برای وام های عادی و وام های مسکن را کاهش می دهد. این کار، به کاهش رشد اقتصادی یا تورم کمک می کند.

ذخیره مورد نیاز

قوی ترین ابزار در اختیار فدرال رزرو، ذخیره مورد نیاز است. فدرال رزرو ذخیره مورد نیاز خود را در روز 26 مارس 2020، حذف کرد. این اتفاق، در ابتدای آغاز همه گیری کووید – 19 به وجود آمد. این آخرین چیزی بود که فدرال رزرو در آن دوران بحرانی از بانک ها خواست که پول خود را از اقتصاد خارج کنند.

به محض اینکه اقتصاد پایه خود را بازیابد و تورم به و یا بیش از 2 درصد برسد، فدرال رزرو این قدرت را دارد که قانون ذخیره مورد نیاز را، که اعضای بانک های عضو را مجبور به نگهداری سرمایه هایشان در فدرال رزرو می کند، تقویت کند. این یکی دیگر از ابزارهایی است که پول را از اقتصاد حذف می کند و در نتیجه تورم را کاهش می دهد.

خلاصه مطالب

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو و دیگر سیاست گذاران فدرال رزرو، در حالی که برنامه خرید دارایی ها را که در آن بانک مرکزی حداقل 120 میلیارد دلار اوراق بهادار در ماه خریداری می کند را ادامه می دهند، اخیراً به ثابت نگه داشتن نرخ استقراض کوتاه مدت نزدیک به صفر رای داده اند. با وجود این حرکت، تورم قرار است همچنان زیر 2 درصد به کار خود ادامه دهد.

بازده اوراق قرضه خزانه داری طی هفته ها به سرعت در حال افزایش است زیرا بازار انتظار دارد تورم داغ شود که این مسئله می تواند فدرال رزرو را مجبور به تغییر سیاست زودتر از انتظار، بکند.

با این حال، فدرال رزرو می گوید که اگر این مسئله حتی به ایجاد اشتغال کامل و فراگیر کمک کند، برای تغییر سیاستی که به دنبال تورم بالای 2% برای یک دوره زمانی می باشد، کافی نیست.

در حالی که برخی از اقتصاددانان می ترسند که فدرال رزرو با اجازه دادن به تورم فراتر از دستور 2 درصد، ریسک هایی را برای اقتصاد ایجاد کند، سیاست گذاران فدرال رزرو معتقدند که آنها سلاح هایی برای کنترل تورم و ایجاد تغییرات سریع و کافی دارند تا تورم را به 2 درصد یا کمتر از آن برگردانند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط