قیمت لحظه ای بیت کوین کش؛ معرفی، تحلیل و بررسی کامل BCH
ارز دیجیتال

قیمت لحظه ای بیت کوین کش؛ معرفی، تحلیل و بررسی کامل BCH

بیت کوین کش چیست؟ چه تفاوتی با بیت کوین دارد و فلسفه وجودی آن چیست؟ در این مطلب از سلسله مقالات ارز دیجیتال دنیای ترید قصد داریم به تعریف بیت کوین کش بپردازیم و  تفاوت بیت کوین و بیت کوین کش را به همراه مزایا و معایب این دو ارز دیجیتال، به طور کامل توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

تعریف بیت کوین کش

Bitcoin Cash (BCH) یک ارز دیجیتال و شبکه بلاکچین اثبات کار یا (proof-of-work) است. این دارایی از طریق یک هارد فورک از شبکه بلاک چین بیت کوین انشعاب گرفته و از زمان ایجاد، توانسته جامعه خود را به خوبی توسعه دهد. بیت کوین کش یک ارز پذیرفته شده در بازار ارز دیجیتال بوده و در مقایسه با بیت کوین (BTC)، استفاده از آن سریعتر و مقرون به صرفه‌تر است. این ارز دیجیتال در لیست اکثر صرافی‌های معتبر وجود دارد، همچنین می‌توان با استفاده از پی پال، آن را خریداری کرد.

تاریخچه بیت کوین کش

بیت کوین، اولین ارز دیجیتال جهان است. به طور رسمی مورخ 3 ژانویه 2009، اولین بلوک بیت کوین که بلوک پیدایش نامیده می شود، استخراج شد. از آن زمان، این دارایی در فرهنگ عامه شناخته شد و رواج پیدا کرد. با اینحال، بیت کوین هنوز با مشکلات مقیاس پذیری و مدت زمان طولانی انجام یک تراکنش دست و پنجه نرم می‌کند. این همان نقطه‌ای است که بیت کوین کش وارد عمل می‌شود.

هارد فورک بیت کوین کش

هارد فورک بیت کوین کش

برای نخستین بار، ایده بیت کوین کش در سال 2017 به عنوان راه حلی برای رفع مسائل مربوط به سرعت تراکنش بیت کوین شکل گرفت. بیت کوین کش یک هارد فورک در بلاکچین بیت کوین است، به این معنی که شبکه در یک بلوک خاص به دو قسمت تقسیم می‌شود. یک تغییر اساسی ایجاد می‌شود که تمام بلوک‌های قبلی را باطل می‌کند. بنابراین برای ادامه استفاده از آن، نودها نیاز به ارتقا یا به روز رسانی نرم‌افزاری و اتصال به بلاکچین جدید دارند.

این در واقع، یک به روز رسانی نرم افزاری بنیادین و عظیم است که از طریق آن، شبکه قبلی در مسیری جدا از شبکه جدید حرکت می‌کند.

این اتفاق در پروتکل بلوک شماره 478،558 بیت کوین رخ داد و بیت کوین کش پا به عرصه دنیای ارز دیجیتال نهاد.

به عبارت دیگر بیت کوین کش روی بلاکچین بیت کوین، اما در مسیری جداگانه و با یک پروتکل جدید ساخته شد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: ارز دیجیتال ریپل

بیت کوین کش چگونه به وجود آمد؟

در واقع این ماینرها و توسعه دهندگان مختلف در شبکه بیت کوین بودند که تصمیم گرفتند با ایجاد یک انشعاب جدید از قید و بند محدودیت‌های شبکه بیت کوین خلاص شوند. وانگهی بسیاری تصور می‌کنند که بیش از اینکه بیت کوین منبعی با ثبات برای ذخیره دارایی باشد، وسیله‌ای برای انجام معاملات در دنیای دیجیتال است. بنابراین صرف نظر از هزینه بالای تراکنشات، اگر معاملات مذکور چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشد، چگونه می تواند در این زمینه کارا باشد؟

در زمان هارد فورک بیت کوین کش، هولدرهای بیت کوین به میزان دارایی بیت کوین خود، بیت کوین کش دریافت کردند. این یک اتفاق رایج در تمامی هارد فورک ها است، اما در آن زمان انعکاس گسترده‌ای در فضای مجازی یافت. برخی مدعی بودند هارد فورک بیت کوین یک طرح ساختگی برای سریع پولدار شدن عده‌ای خاص بود.

استخراج ارز دیجیتال بیت کوین کش 

الگوریتم استخراج بیت کوین کش SHA-256 است و استخراج آن با دستگاه‌های ای‌سیک انجام می‌شود.

اما مخالفان هارد فورک بیت کوین از نحوه استخراج بیت کوین کش انتقاد می‌کنند، زیرا بیت کوین کش دارای بلوک‌های بزرگتری است که مستلزم انجام یک فرآیند استخراج پیچیده‌تر است و استخراج آن تنها مختص ماینرهایی است که دارای سخت افزار قوی و پیشرفته هستند. این امر استخراج کنندگان ضعیف‌تر را از رده خارج و به نوعی، فعالیت ماینری بیت کوین کش را محدود به نهادها و شرکت‌ها می‌کند.

مراحل استخراج ارز دیجیتال بیت کوین کش

به طور خلاصه، برای استخراج ارز دیجیتال بیت کوین کش باید شرایط زیر را مهیا کرد:

  1. تهیه دستگاه استخراج مناسب ای‌سیک
  2. ایجاد کیف پول بیت کوین کش
  3. اتصال دستگاه به استخر استخراج 

انشعاب‌های بیت کوین کش چیست؟

جالب اینجاست که بیت کوین کش نیز انشعاب های خود را دارد:

  • Bitcoin Cash ABC (BCHA) : بیت کوین کش ای بی سی
  • Bitcoin SV (BSV): بیت کوین اس وی

 مورد اول با چند تفاوت، مشابه بیت کوین کش اصلی است. این برنامه 8 درصد از پاداش بلوک را دوباره به شبکه باز می‌گرداند و آن را در زمینه نوآوری در شبکه سرمایه گذاری می‌کند و به نوعی این 8 درصد را صرف پرداخت دستمزد به توسعه دهندگان متن باز می‌کند. بیت کوین کش منبع ذخیره سرمایه است، این در حالیست که بیت کوین کش ای بی سی، بیشتر بر روی توسعه دهندگان تمرکز دارد.

مورد دوم Bitcoin SV است که با عنوان بیت کوین ساتوشی ویژن (Bitcoin Satoshi Vision) نیز شناخته می‌شود، در بیت کوین اس وی تفاوت‌ها و بهبودهای دیگری نیز وجود دارد. نام تجاری "Satoshi Vision" واکنشی به وایت پیپر اصلی بیت کوین است که نسبت به راه حل‌های خارج از شبکه لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ کاملاً بی توجهی کرده است.

هدف بیت کوین اس وی حصول اطمینان از ثبات شبکه، با ارائه مقیاس‌های بلوک بزرگتر از بیت کوین کش است. بیت کوین اس وی مقیاس شبکه‌ای برابر با 128مگابایت ارائه می‌دهد و این یک جهش فوق العاده است. با اینحال، در نهایت، توسعه دهندگان بیت کوین اس وی تصمیم گرفتند که تا زمان افزایش حجم معاملات و انجام میلیاردها معامله، محدودیتی برای بلوک‌ها قائل نشوند. در صورت محقق شدن میلیاردها معامله، جامعه می‌تواند در مورد محدودیت و سقف بلوک‌ها تصمیم گیری کرده و رأی دهد.

 

اساساً BCH به منظور حل مسائل قدیمی بیت کوین پا به عرصه ارز دیجیتال نهاد، اما ظاهراً چنین راه حلی باعث ایجاد شکاف در جامعه ارز دیجیتال شد. در حالیکه بیت کوین و بیت کوین کش می توانند هم زیستی مسالمت آمیزی با یکدیگر داشته باشند، باعث ایجاد تفرقه شده‌اند؛ بحث‌های بسیاری در فضای مجازی حول محور این دو ارز دیجیتال شکل گرفته است و موضوع بحث‌ها چیزی نیست جز اینکه کدام یک برای سرمایه‌گذاری در افق بلند مدت بهتر است.

 

 

 

در حالیکه برخی از اعضای جامعه ارزهای دیجیتال ارزش بیت کوین کش را زیر سؤال برده‌اند، شبکه بیت کوین کش به پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست یافته است. به عنوان مثال، نرخ بیش از 9000 تراکنش در ثانیه را تحقق بخشیده است و حتی در اوایل سال 2021 در شبکه آزمایشی مقیاس بندی، 16.4 میلیون تراکنش را در یک بلوک انجام داده است.

بیت کوین کش چگونه کار می کند؟

از لحاظ فنی، عملکرد بیت کوین کش دقیقاً مشابه بیت کوین است. هر دو ارز دیجیتال دارای محدودیت عرضه به میزان 21 میلیون کوین هستند، از نودها برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند و از الگوریتم اجماع اثبات کار PoW بهره می‌برند. الگوریتم اجماع اثبات کار، به این معنی است که ماینرها با استفاده از قدرت کامپیوتری، تراکنش‌ها را تأیید می‌کنند و به ازای مشارکت در شبکه، بیت کوین کش پاداش می‌گیرند.

به دلیل داشتن بلوک بزرگتر، سرعت تراکنش بیت کوین کش بیشتر و هزینه تراکنش نسبت به بیت کوین کمتر است. بنابراین بیت کوین کش برای انجام معاملات خرد، مانند خرید یک فنجان قهوه با ارز دیجیتال، بسیار مناسب است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: شت‌ کوین چیست؟

بیت کوین کش و قراردادهای هوشمند

بیت کوین کش از قراردادها و برنامه های هوشمند مانند کش شافل (CashShuffle) و کش فیوژن (CashFusion) پشتیبانی می‌کند.

بیت کوین کش+کش شافل

کش شافل پروتکلی است که در برخی از کیف پول ها موجود است. این پروتکل قبل از انجام معامله، تمامی تراکنش‌ها را در یکدیگر ادغام می‌کند و با توجه به اینکه بیت کوین کش یک دفتر کل عمومی است، تراکنش‌های کاربران حفاظت می‌شوند و ادغام تراکنش‌ها ردیابی آنها را بسیار دشوارتر می‌سازد.

اما سه ایراد عمده بر عملیات ادغام تراکنش‌ها وارد است. اولاً این کار چندان امن نیست. زیرا کاربران باید به سرویس شخص ثالث اعتماد کنند، ثانیاً به احتمال زیاد ترکیب تراکنش‌ها هزینه‌ای در پی داشته باشد که ایده آل نیست. ثالثاً چندین حوزه قضایی ادغام کنندگان ارزهای دیجیتال را مورد هدف قرار داده اند و ادعا می کنند که وجوهی که وارد چنین پلتفرم‌هایی می‌شوند از طریق فعالیت‌های غیرقانونی به دست می‌آیند.

بیت کوین کش+کش فیوژن

اما کش فیوژن (CashFusion) به جای ادغام کردن معاملات، تمامی تراکنش‌ها را جمع کرده و بیت کوین کش را نیز در قالب یک تراکنش بزرگ، در کنار تراکنش سایر کاربران قرار می دهد. سپس بیت کوین کش کاربر را به کیف پول وی ارسال می‌کند. البته اگر تراکنش کاربر با بسیاری از تراکنش‌های دیگر ترکیب شده باشد، دیگر کسی نمی تواند دارایی های کاربر را ردیابی کند.

کاربرد این دو اپلیکیشن در اکوسیستم بیت کوین کش بسیار رایج است. البته این دو نرم افزار تنها مشتی نمونه خروار هستند، زیرا بیت کوین کش در مسیر گسترش فناوری و عمومیت بخشیدن به تراکنش با این ارز دیجیتال، از ده‌ها پروتکل و پروژه‌های دیگر الهام گرفته است.

مقایسه بیت کوین و بیت کوین کش

مقایسه بیت کوین و بیت کوین کش.jpg

بیت کوین کش در مقایسه با بیت کوین مزایا و معایبی دارد که در ادامه به طور خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

مزایای بیت کوین کش در مقابل بیت کوین

در همان ابتدای هارد فورک بیت کوین کش، دو تفاوت چشمگیر میان شبکه بیت کوین و بیت کوین کش به چشم می‌خورد:

بیت کوین

بیت کوین کش

پشتیبانی از 1.000 الی 1.500 تراکنش در هر بلوک

پشتیبانی از 25.000 تراکنش در هر بلوک

1 مگابایت حجم بلوک

8 مگابایت حجم بلوک

به علت همین دو برتری‌که بیت کوین کش نسبت به بیت کوین، این ارز دیجیتال در رده 20 ارز دیجیتال برتر قرار گرفته و یکی از محبوب ترین انشعابات بیت کوین در خارج از شبکه به شمار آمد. از آن زمان تاکنون، بلوک بیت کوین کش به اندازه 32 مگابایت گسترش یافته است که پیشرفت بسیار مهمی به شمار می‌آید.

در آغاز راه اندازی هارد فورد بیت کوین کش، قیمت این ارز دیجیتال در حدود 240 دلار بود. البته از زمان راه اندازی تا کنون، این ارز دیجیتال افزایش قیمت قابل توجهی یافته، اما به هیچ عنوان با قیمت بیت کوین قابل مقایسه نیست. هدف بیت کوین کش نیز اجازه افزایش جهشی قیمت را نمی دهد؛ زیرا با توجه به اینکه این ارز دیجیتال به عنوان ابزاری برای پرداخت طراحی شده است، از عدم افزایش قیمت سود می‌برد. قیمت بالای بیت کوین باعث می‌شود که معامله‌گران بیشتر به عنوان یک منبع ذخیره دارایی به آن نگاه کنند.

شایان ذکر است که مقیاس پذیری بیشتر و اعتبارسنجی سریعتر می‌تواند نیاز مشاغل را به خوبی برطرف کند. به عنوان مثال، از آنجا که بیت کوین کش کارمزد اندکی برای تراکنش‌ها در نظر گرفته است، یک رستوران می‌تواند براحتی پرداخت با بیت کوین کش را در دستور کار خود قرار دهد. این امری است که بیت کوین با آن دست و پنجه نرم می‌کند و تا به امروز راه حلی برای آن نیافته است. این راه حل همچنین می تواند در زمینه کمک رسانی مالی به صورت آنلاین نیز مؤثر واقع شود. با توجه به این موارد استفاده، می توان براحتی متوجه شد که چرا برخی بیت کوین کش را بر بیت کوین ترجیح می‌دهند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: کلید عمومی و خصوصی چیست؟

معایب بیت کوین کش در مقابل بیت کوین

با این وجود، بیت کوین کش چند عیب عمده دارد که در ادامه به آن می‌‎پردازیم:

  • نام بیت کوین کش اندکی مشکوک و اصطلاحاً غلط انداز است و اگر کسی با پروژه بیت کوین کش آشنایی نداشته باشد، ممکن است در وهله نخست تصور کند که این پروژه در حال تقلب و کپی برداری از روی بیت کوین است. این عاملی است که احتمالاً باید در طول هارد فورک مورد توجه قرار می‌گرفت.
  • بیت کوین کش بسیار ارزان‌قیمت‌تر از بیت کوین است و در مقایسه با بیت کوین می‌توان گفت که هیچ تسلطی بر بازار ارز دیجیتال ندارد. به همین دلیل، به وضوح برای استخراج بیت کوین کش انگیزه و استقبال کمتری در میان ماینرها وجود دارد.
  • این دارایی به اندازه بیت کوین جفت معاملاتی ندارد، بیت کوین می‌تواند به عنوان یک جفت معاملاتی در مقابل صدها ارز دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد. البته این مورد بیش از اینکه یک نقص باشد، یک ویژگی است. زیرا بیت کوین کش بیشتر به عنوان راهی برای جایگزینی پول نقد استفاده می شود و کاربرد متفاوتی دارد.

آیا قیمت بیت کوین کش به بیت کوین وابسته است؟

با اینکه بیت کوین کش و بیت کوین به یکدیگر وابسته نیستند، در صورت افزایش قیمت بیت کوین، قیمت بیت کوین کش نیز از این افزایش پیروی می‌کند. می‌توان علت را  در این نکته جست که با افزایش قیمت بیت کوین، خریداران نهنگ، تمایل زیادی به ایجاد تنوع در پورتفوی خود پیدا می‌کنند. به این ترتیب، خریداری بیت کوین کش را به عنوان یکی از بهترین ارزهای دیجیتال پس از بیت کوین، در اولویت خود قرار می‌دهند.

نحوه خرید، فروش و استفاده از بیت کوین کش

کارت اعتباری بیت کوین کش

بیت کوین کش در لیست بسیاری از صرافی‌های معروف قرار دارد. همچنین امکان خریداری این ارز دیجیتال از طریق دستگاه‌های خودپرداز ارزهای دیجیتال وجود دارد. به طور مثال PayPal از بیت کوین کش پشتیبانی می‌کند.

کاربرد بیت کوین کش

اگرچه استفاده از بیت کوین کش در حد انتقال وجه والت به والت ساده است، اما نکته مهم این است که گیرنده نیز باید طرفدار ارز دیجیتال و دارای کیف پول ارز دیجیتال باشد. در حال حاضر ممکن است یافتن شخصی با این شرایط مشکل باشد. ولی با رواج هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال در میان مردم، این مشکل نیز به زودی از میان برداشته می‌شود. در حال حاضر بیشتر وب سایت‌های خدمات مسافرتی و تجارت الکترونیک درگاه پرداخت بیت کوین کش دارند.

پیش بینی آینده بیت کوین کش

وقتی صحبت از آینده ارزهای دیجیتال به میان می‌آید، با اطمینان می‌توان ادعا کرد که در آینده، بیت کوین کش جایگاه خاص خود را در بازار خواهد یافت. با اینکه بیت کوین حاکمیت بیشتری بر اذهان دارد، مطمئناً در آینده نه چندان دور، با افزایش مقبولیت بیت کوین در میان معامله‌گران، بخشی از این حاکمیت به بیت کوین کش منتقل خواهد شد. همچنین نمی‌توان انکار کرد که بیت کوین کش مزایایی نسبت به بیت کوین دارد و به لطف یک شبکه بسیار سریعتر و ارزان‌قیمت‌تر، آینده روشنی در انتظار آن است.

رقبای بیت کوین کش کدامند؟

بیت کوین کش در حال رقابت با پروژه‌های مشابه است که اصلی‌ترین آن‌ها لایت کوین است که اغلب از نظر ارزش بازار دوشادوش بیت کوین کش و در رقابت کامل با آن حرکت می‌کند. البته باید توجه داشت که ویژگی‌ها و کاربرد لایت کوین و بیت کوین کش کاملاً با یکدیگر متفاوتند و هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد.

و اما سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم بیت کوین کش و هدف آن را به طور کامل معرفی کنیم و تفاوت‌های آن را با بیت کوین برشمریم. هر یک از این دو ارز دیجیتال مزایا، معایب و همچنین کاربرد خاص خود را دارند. بنابراین مقایسه این دو ارز دیجیتال چندان مفید به نظر نمی‌رسد. بلکه هنگام خرید باید توجه کرد که کدام پلتفرم نیاز ما را برآورده خواهد کرد و کدامیک ویژگی هایی ارائه می‌دهد که از نظر ما مطلوب و راهگشا به نظر می رسد.

 به منظور به دست آوردن درک درستی از ارز دیجیتال، توصیه می‌کنیم از صفحه آموزش ارز دیجیتال رایگان دیدن بفرمایید. اگر به دنبال یادگیری رایگان تمام سرفصل‌های مهم و ضروری ارز دیجیتال هستید، این دوره آموزشی رایگان صفر تا صد ارز دیجیتال را از دست ندهید. در این صفحه تمامی اطلاعات لازم جهت ترید و سرمایه گذاری ارز دیجیتال، در قالب مقاله، ویدئو و تصاویر در دسترس شما قرار دارد.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه