میزان افزایش موجودی برای خروج از کال مارجین چقدر است؟
ارز دیجیتال

میزان افزایش موجودی برای خروج از کال مارجین چقدر است؟

اصطلاح مارجین کال (Margin Call) یا فراخوانی اعتبار به وضعیتی اشاره دارد که موجودی حساب معامله‌گر به علت ضررهای ناشی از معاملات اهرم دار، زیر یک محدوده و مقدار خاص قرار می‌گیرد. به طور معمول در این وضعیت بروکر یا صرافی از تریدرها درخواست سپرده گزاری وجوه بیشتر به حساب خود یا بستن برخی از پوزیشن‌ها برای افزایش سطح مارجین می‌کند.

چرا در بازارهای مالی کال مارجین می‌شویم؟

 موارد بسیاری هستند که در صورت عدم توجه به آن‌ها ممکن است حساب شما دچار کال مارجین شود. در این بخش چند دلیل مهم که باعث مارجین کال شدن حساب شما می‌شود ذکر شده است:

کافی نبودن مارجین

اگر موجودی حساب معامله‌گر به دلیل ضررهای ناشی از معاملات اهرم دار در زیر سطح مارجین مورد نیاز باشد، یک فراخوان برای تامین اعتبار ایجاد می‌شود. این نشان می‌دهد که مارجین موجود دیگر برای پوشش خسارات احتمالی کافی نیست و برای برآورده کردن الزامات مارجین به بودجه اضافی نیاز است.

بنابراین برای تریدرها بسیار مهم است که قوانین مرتبط با مارجین را درک کنند و یک استراتژی مدیریت ریسک شخصی و کارآمد را برای جلوگیری از کال مارجین و بروز ضررهای ناشی از استفاده از اهرم بیش و کاهش خطرات مربوط به آن از حد ایجاد کنند.

ترید در زمان نوسانات شدید بازار

 مارجین کال می‌تواند در دوره‌های نوسانات شدید بازار رخ دهد. تغییرات شدید قیمت یا رویدادهای غیر منتظره بازار ممکن است منجر به خسارات قابل توجه‌ای شود و باعث کاهش موجودی حساب به کمتر از مقدار وجه مورد نیاز شود. برای کاهش خطر خسارات بیشتر، یک فراخوان برای تامین اعتبار صادر می‌شود.

استفاده بیش از حد از اهرم

معاملات اهرم دار به معامله گران اجازه می‌دهد تا موقعیت‌های بزرگتر را با مقدار کمتری سرمایه کنترل کنند. در حالی که این امکان می‌تواند سود را به میزان قابل توجه‌ای افزایش دهد، همچنین خطر از دست دادن سرمایه و ریسک معاملات را افزایش می‌دهد. اگر موقعیت‌های اهرم دار برخلاف پیشبینی و انتظار تریدر حرکت کنند، زیان‌ها می‌توانند به سرعت مارجین موجود را از بین ببرند و باعث کال مارجین شوند.

نقض قوانین مدیریت ریسک بروکرها و صرافی‌ها

 کارگزاران پروتکل‌ها و قوانین مدیریت ریسک برای محافظت از سرمایه مشتریان خود دارند. اگر معامله گران بر خلاف قوانین عمل کنند و به ایجاد معاملاتی بپردازند که سرمایه خود را در خطر قرار دهند، فراخوان برای تامین اعتبار به عنوان یک حفاظ برای کارگزاران عمل می‌کند تا از برخورداری معامله گران از بودجه کافی برای پوشش موقعیت‌های خود اطمینان حاصل ‌کنند. کارگزاران با صدور مارجین کال از ثبات مالی خود و سرمایه مشتریان محافظت می‌کنند.

نقض قوانین مقامات نظارت بر بازار

مقامات نظارتی (Regulator) برای حفظ ثبات بازار و محافظت از سرمایه گزاران، قوانین و الزاماتی را به کارگزاران و معامله گران تحمیل می‌کند که رعایت این قوانین برای همه فعالین و کارگزاران اجباری است. فراخوان برای تامین اعتبار یکی از این قوانین است که به وسیله آن ناظران بازار می‌توانند اطمینان حاصل کنند که معامله گران و تریدرها سرمایه لازم را برای حمایت از پوزیشن‌های خود را دارند.

تریدرها باید سطح مارجین خود را نظارت و ریسک خود را مدیریت کنند تا دچار کال مارجین نشوند. عدم رعایت یکی از قوانین مربوط به مارجین ممکن است باعث بستن پوزیشن‌ها توسط کارگزار یا انجام اقدامات دیگر برای بازیابی مارجین مورد نیاز شود که این امر ممکن است باعث بروز خسارات بیشتر برای معامله گران شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: کال مارجین چیست و چطور Margin call نشویم؟+کاملترین راهنما

محاسبه کال مارجین در فارکس

برای محاسبه کال مارجین مورد نیاز در فارکس، باید عوامل زیر را در نظر بگیرید:

نوع ارز پایه مورد استفاده در حساب

ارز حساب تجاری خود را تعیین کنید. این ارز پایه برای محاسبات شما مورد استفاده خواهد بود.

جفت ارز تجاری مورد نظر

 جفت ارزی را که با آن معامله می‌کنید را مشخص کنید. هر جفت ارز دارای یک مارجین خاص است که معمولا به صورت درصد بیان می‌شود.

حجم معامله

حجم معاملات خود را به صورت لات تعیین کنید. در فارکس، یک لات استاندارد معمولا 100.000 واحد از ارز پایه است، یک مینی لات 10.000 واحد است و یک میکرو لات 1000 واحد است.

اهرم

 اهرم ارائه شده توسط کارگزار خود را در نظر بگیرید. اهرم به شما امکان می‌دهد پوزیشن‌های بیشتری را با مقدار کمتری سرمایه کنترل کنید. این اهرم‌ها به طور معمول به عنوان نسبت بیان می‌شوند، مانند 1:50 یا 1:100.

نحوه محاسبه

پس از جمع آوری این اطلاعات، می‌توانید از فرمول زیر برای محاسبه مارجین مورد نیاز خود استفاده کنید:

مارجین = (حجم معامله * اندازه قرارداد) / اهرم

فرض کنید می‌خواهید 2 لات استاندارد (200.000 واحد) از جفت ارز EUR/USD را معامله کنید. حساب شما به دلار آمریکا است و کارگزار شما اهرم 1:50 را ارائه می‌دهد.

در این مورد، اندازه قرارداد برای جفت ارز (EUR/USD) ، 100000 واحد است. حال به وارد کردن مقادیر به دست آمده در فرمول می‌پردازیم:

مارجین = (2 * 100,000) / 50

مارجین = 4000USD

بنابراین، برای باز کردن این پوزیشن به 4000 دلار مارجین نیاز دارید.

توجه داشته باشید که قوانین مربوط به مارجین می‌تواند در میان کارگزاران و وابسته به جفت ارز معامله شده متفاوت باشد.

نحوه خروج از وضعیت مارجین کال

اگر در شرایط مارجین کال قرار گرفتید، به این معنی است که موجودی حساب شما زیر سطح مارجین مورد نیاز قرار گرفته است و شما باید برای رسیدگی به این وضعیت سریعا اقدام کنید. در این بخش چند اقدام برای خروج از این وضعیت توضیح داده شده است:

واریز مبلغ به حساب معاملاتی

یکی از گزینه‌ها واریز وجه به حساب معاملاتی شما برای افزایش موجودی حساب شما است. با انجام این کار، می‌توانید سطح نقدینگی خود را بالاتر از سطح مارجین مورد نیاز ببرید و میزان فراخوان اعتبار مورد نیاز را برآورده کنید.

بستن پوزیشن‌های در ضرر رفته

 اگر پوزیشن‌های باز دارید که در حال حاضر بر خلاف پیشبینی شما حرکت کرده‌اند، اقدام نسبت به بستن این پوزیشن‌ها برای آزاد کردن مارجین را در نظر بگیرید. با بسته شدن این معاملات، شما می‌توانید موجودی حساب خود را افزایش دهید و آن را به بالاتر از سطح مارجین مورد نیاز برگردانید.

معاملات در سود خود را تا حدی ببندید

اگر پوزیشن‌های باز دارید که در حال حاضر در سود هستند، می‌توانید انتخاب کنید که این موقعیت‌ها را تا حدی ببندید. با کاهش اندازه معاملات برنده خود، می‌توانید مارجین را آزاد کنید و موجودی حساب خود را افزایش دهید.

با کارگزار خود تماس بگیرید

مهم است که در اسرع وقت با کارگزار خود ارتباط برقرار کنید. آنها ممکن است راهنمایی یا راه حل‌های جایگزین برای کمک به شما در رسیدگی به وضعیت فراخوانی اعتبار ارائه دهند. آنها همچنین ممکن است گزینه‌هایی مانند تنظیم اهرم یا ارائه زمان اضافی برای برآورده کردن الزامات را به شما ارائه دهند.

بررسی مدیریت ریسک

در مورد استراتژی تجاری و شیوه مدیریت ریسک خود فکر کنید. کال مارجین اغلب نشانه مدیریت ریسک ناکافی یا استفاده از اهرم بیش از حد است. ارزیابی مجدد رویکرد تجاری خود، تعیین محدودیت‌های سختگیرانه‌تر ریسک و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ضرر بیش از حد برای جلوگیری از مارجین کال‌ را در آینده در نظر بگیرید.

مدتی ترید نکنید!

پس از کال مارجین به منظور جبران ضرر، تحت هیچ شرایطی معاملات بیشتری انجام ندهید چرا که هم از نظر روانی و هم از نظر مالی، آمادگی ضرر بیشتر را نخواهید داشت. بسیاری از تریدرها با هدف انتقام گرفتن از بازار، معاملات بیشتری انجام می‌دهند و نتیجه آن در اکثر موارد، متحمل شدن ضرر بیشتر است.

چه میزان وجه، برای خروج از وضعیت کال مارجین لازم است؟

مبلغ پولی که برای خروج از وضعیت فراخوانی اعتبار مورد نیاز است به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می‌توان به قوانین و موارد خاص که توسط کارگزار شما تعیین شده است، اندازه پوزیشن‌های شما و موجودی فعلی در حساب تجاری شما اشاره کرد.

برای تعیین مقدار دقیق مورد نیاز برای خروج از مارجین کال، شما باید تفاوت بین موجودی و دارایی فعلی خود و میزان مارجین مورد نیاز را محاسبه کنید. این محاسبه درصد مارجین کال را که توسط کارگزار شما تعیین شده است مشخص می‌کند.

در اینجا یک مثال ساده برای نشان دادن مفهوم آورده شده است:

فرض کنید که کارگزار شما سطح فراخوانی اعتبار 50 درصد دارد و موجودی فعلی شما 5000 دلار است. اگر اعتبار مورد نیاز برای معاملات شما 10000 دلار باشد، پس مارجین کال زمانی رخ می‌دهد که موجودی شما زیر 5000 دلار (50٪ از 10000 دلار) سقوط کند.

برای خروج از این وضعیت، شما باید موجودی برابر یا بیشتر از کسری واریز کنید. در این مورد، اگر موجودی شما 5000 دلار است، و شما به 10000 دلار برای برآورده کردن مارجین نیاز دارید، شما باید 5000 دلار اضافی برای خروج از این وضعیت را سپرده کنید.

اگر معامله گر کال شده هیچ یک از اقدامات فوق جهت خروج از کال مارجین را انجام ندهد چه اتفاقی میفتد؟

اگر یک معامله گر نتوانست اقدامات مناسب را برای خروج از فراخوان برای اعتبار انجام دهد، بروکر ممکن است اقدامات لازم را برای محافظت از منافع خود و کاهش خسارات احتمالی را انجام دهد. در این بخش چند نمونه از این اقدامات ذکر شده است.

بستن پوزیشن

کارگزار می‌تواند شروع به بستن پوزیشن‌های باز کند تا موجودی حساب را بالاتر از سطح مارجین مورد نیاز برگرداند. در این شرایط کارگزار معمولا اول شروع به بستن پوزیشن‌های در ضرر می‌کند.

تنظیم بالانس حساب

 پس از بستن موقعیت‌ها، کارگزار بالانس حساب معامله گر را برای حساب کردن خسارات ایجاد شده تنظیم می‌کند. این تعدیل می‌تواند منجر به ایجاد بالانس منفی حساب شود، به این معنی که معامله گر به کارگزار پول بدهکار است و تا خسارات و کسری مارجین را پوشش ندهد امکان ترید و باز کردن معاملات جدید را ندارد.

دعاوی حقوقی و وصول بدهی

در صورتی که معامله گر قادر به بازپرداخت مانده منفی حساب به کارگزار نباشد، ممکن است اقدام قانونی صورت گیرد. کارگزار می‌تواند از طریق روش‌های مختلف از جمله اقدامات قانونی برای بازیابی بدهی‌های باقی مانده، به جمع آوری ضررهای خود بپردازد. این امر می‌تواند منجر به هزینه‌های حقوقی و عواقب مالی برای معامله گر شود.

غیر فعال کردن یا بستن حساب

 اگر یک معامله گر نتواند از شرایط کال مارجین خروج کند، کارگزار می‌تواند فعالیت‌های تجاری حساب فرد را تعلیق کند یا حتی حساب را به طور کامل ببندد. اقدامات خاص انجام شده توسط کارگزار به سیاست‌های آنها و شدت وضعیت فراخوانی اعتبار بستگی دارد.

اقدامات و سیاست‌های خاص کارگزاران می‌تواند متفاوت باشد و ممکن است روش‌های مختلفی برای رسیدگی به شرایط کال مارجین داشته باشند. علاوه بر این، در توافقنامه قراردادی معامله گر با کارگزار، تمامی‌شرایط و عواقب مربوط به کال مارجین و جبران آن ذکر شده است.

برای خروج از وضعیت مارجین کال چه تعداد موقعیت می‌بایست بسته شود؟

تعداد معاملاتی که برای خروج از وضعیت فراخوان اعتبار باید بسته شوند به عوامل مختلفی از جمله اندازه و مارجین مورد نیاز پوزیشن‌های شما، سطح مارجین کال که توسط کارگزار شما تعیین شده است و موجودی فعلی در حساب شما بستگی دارد.

برای تعیین تعداد موقعیت‌هایی که باید بسته شوند، باید تفاوت میان مارجین مورد نیاز موجودی فعلی شما محاسبه شود. این محاسبه به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه مقدار مارجین باید آزاد کنید تا بتوانید از وضعیت فراخوانی اعتبار خارج شوید.

مثال

فرض کنید پنج موقعیت باز با مارجین‌های مختلف دارید:

موقعیت A نیاز به 2000 دلار مارجین دارد

 موقعیت B نیاز به 3000 دلار مارجین دارد

موقعیت C نیاز به 4000 دلار مارجین دارد

موقعیت D نیاز به 1500 دلار مارجین دارد

موقعیت E نیاز به 2500 دلار مارجین دارد و دارایی فعلی شما 10000 دلار است اما مارجین مورد نیاز 15000 دلار است.

محاسبه کسری مارجین

کسری مارجین = مارجین مورد نیاز – دارایی فعلی

کسری مارجین = 15000 تا 10000 دلار = 5000 دلار

در این مورد، شما باید 5000 دلار مارجین آزاد کنید تا با کال مارجین مطابقت داشته باشید. تعداد موقعیت‌هایی که باید ببندید به اندازه و نیاز به مارجین موقعیت‌های شما بستگی دارد.

شما می‌توانید پوزیشن C که به 4000 دلار مارجین نیاز دارد را ببندید، تا بخش قابل توجه از مارجین مورد نیاز را آزاد کنید. علاوه بر این، ممکن است لازم باشد که موقعیت‌های دیگر را تا حدی یا به طور کامل ببندید تا 1000 دلار باقی مانده را آزاد کنید.

تعداد دقیق موقعیت‌هایی که باید بسته شوند به جزئیات خاص پوزیشن‌های شما، الزامات مارجین مربوطه و تأثیر آنها بر آزاد کردن مارجین مورد نیاز بستگی دارد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لیکویید شدن چیست و چگونه از لیکویید شدن جلوگیری کنیم؟

نتیجه گیری

درک میزان افزایش موجودی مورد نیاز برای خروج از یک فراخوان اعتبار برای معامله گران که با این وضعیت چالش برانگیز روبرو می‌شوند ضروری است. با محاسبه دقیق کسری مارجین، معامله گران می‌توانند مقدار سرمایه‌ای که برای برآورده کردن الزامات مارجین نیاز است را مشخص کنند.

برای خروج از یک کال مارجین، ارزیابی پوزیشن‌ها با توجه به نیازهای مارجین و اندازه آنها بسیار مهم است. اولویت بندی موقعیت‌های با نیاز به مارجین بالاتر یا اندازه‌های بزرگتر می‌تواند تأثیر قابل توجه‌ای بر آزاد کردن بودجه لازم داشته باشد. علاوه بر این، بسته شدن موقعیت‌های جزئی می‌تواند یک استراتژی مناسب باشد. این امر به معامله گران اجازه می‌دهد تا بخشی از مارجین را در یک موقعیت آزاد کنند.

با درک میزان افزایش موجودی مورد نیاز برای خروج از یک مارجین کال و انجام اقدامات مناسب، معامله گران می‌توانند از حساب‌های خود محافظت کنند و زیان ها را به حداقل برسانند و موفقیت بلند مدت خود را در بازارهای مالی تضمین کنند.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه