تحلیل بنیادی قیمت طلا
اخبار فارکس

تحلیل بنیادی قیمت طلا

پیشبینی روزانه بنیادی قیمت طلا - رفتار قیمت حاکی از این است که معامله گران روی گزارش ضعیف NFP فردا، شرط بندی کرده اند.

امروز پنجشنبه 11 شهریور قیمت آتی طلا به خاطر اینکه معامله گران منتظر انتشار برخی گزارشهای اقتصادی از جمله گزارش درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی از سمت ایالات متحده امریکا هستند، در حال معامله شدن در قیمتهای بالاتری می باشد.

حجم معاملات هم نسبتاً سبک است زیرا اکثر بازیگران اصلی؛ قبل از گزارش حقوق و دستمزد بخش غیر کشاورزی ایالات متحده در روز جمعه که می تواند زمان برنامه های فدرال رزرو برای کاهش خرید اوراق قرضه دولتی موسوم به Tapering عظیم خود را تعیین کند؛ در حاشیه بازار ایستاده و مارکت را رصد می کنند.

امروز قیمت طلای آتی کامکس ماه سپتامبر در ساعت 14:30 به وقت تهران، با 3.20 دلار یا 0.18%+ بالاتر، در قیمت 1819 دلار در حال معامله شدن بود.

قیمت طلا طی دو هفته گذشته به خاطر اینکه معامله گران نسبت به شروع برنامه Tapering فدرال رزرو ایالات متحده شک و تردید دارند، تحت حمایت قرار گرفته است. روز جمعه گذشته، رئیس فدرال رزرو امریکا جرومی پاول گفت:

زمان دقیق آغاز برنامه کاهش خرید اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده را، بهبود وضعیت در مشاغل امریکایی ها مشخص می کند.

اظهارات پاول همچنین دلار امریکا را از زمان رسیدن به بالاترین سطح 9 ماهه خود در 20 اوت، در مقابل سبد وسیعی از ارزهای بین المللی، 1.4% ضعیف کرد و دقیقا همین فاکتور، محرک تقاضای خارجی برای دارایی های جایگزین دلار مثل طلا، شده است.

یکی دیگر از فاکتورهایی که باعث تضعیف دلار امریکا شده، گزارش ناامید کننده مشاغل ADP امریکا است که حاکی از این بود بخش خصوصی فقط توانسته 374.000 شغل ایجاد کند. تحلیل گران و اقتصاددانان پیشبینی کرده بودند بخش خصوصی 613.000 شغل جدید ایجاد کند.

همین مسئله باعث شد دلار بیشتر کاهش پیدا کند و سرمایه گذاران از طلا، این دارایی و پناه گاه امن، استقبال بیشتری کنند. این داده، فشارهای بیشتری را روی گزارش مشاغل بخش غیر کشاورزی ایالات متحده فردا وارد کند. طبق یک نظرسنجی در رویترز، در ماه اوت ایالات متحده باید 734.000 شغل جدید ایجاد کرده باشد.

پیشبینی روزانه قیمت طلا

جمعه گذشته، رئیس فدرال رزرو امریکا جرومی پاول گفت:

زمان دقیق آغاز برنامه کاهش خرید اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده را، بهبود وضعیت در مشاغل امریکایی ها مشخص می کند. بنابراین، اگر گزارش ADP دیروز را یک نشانه فرض کنیم، گزارش NFP روز جمعه باید رشد مشاغل را نشان دهد اما، ممکن است آنقدر کافی نباشد که فدرال رزرو بتواند زمان کاهش محرک های خود را در نشست سیاستگذاری بعدی در روز 21 و 22 سپتامبر، اعلام کند.

یادتان باشد این خبر باید ماشه ریزشهای بیشتر دلار ایالات متحده امریکا را بکشد و باعث افزایش حمایت ها و تقویت بیشتر طلا شود.

ما معتقدیم که فدرال رزرو سرانجام برنامه خرید اوراق قرضه خود را کاهش می دهد، اما تأثیر آخرین جهش کووید – 19 احتمالاً برنامه های آنها را به تاخیر می اندازد. همین امر می تواند تا چند ماه دیگر برای معامله گران طلا خبر خوب و مثبتی باشد تا آنها بتوانند طلای بیشتری خریداری کنند زیرا، اعضای فدرال رزرو تا نوامبر و دسامبر ملاقات دیگری نخواهد داشت.

میانگین پیشبینی حدود 80 اقتصاددان نظرسنجی شده توسط رویترز، حاکی از این است که در ماه اوت باید 728.000 شغل جدید در اقتصاد ایجاد شده باشد. این رقم از پیشبینی عدد 750.000 نفر هفته پیش کمتر می باشد.

اگر تعداد واقعی این رقم به زیر 650،000 شغل برسد، من فکر می کنم می توان گفت که فدرال رزرو از اعلام زمان بندی خود در جلسه سیاستگذاری سپتامبر خودداری خواهد کرد.

افزایش قیمت خانه ها و افزایش قیمت طلا

آیا فکر می کنید ارتباطی بین افزایش قیمت خانه ها و طلا باشد؟ رشد قیمت مسکن در ایالات متحده، اخیرا رکورد جدیدی را ثبت کرده است. شاخص قیمت ملی مسکن S&P/Case-Shiller امریکا،  از 255.3 در ماه مه به 260.9 در ماه ژوئن، افزایش یافته است و همانطور که در نمودار زیر می بینید، درصد سود سالانه اش از 16.8% به 18.1% افزایش یافته که این جهش، بالاترین افزایش از سال 1988 می باشد.

home price index

چرا این مسئله آنقدر مهم است؟ به دو دلیل: 1- چنین رشد سریع قیمت در مسکن، خطر حباب مسکن و همه مشکلات اقتصادی مرتبط را افزایش می دهد. 2- افزایش قیمت مسکن، به فشارهای تورمی کمک بیشتری می کند.

خوب این قضیه برای بازار طلا به چه معنایی می باشد؟

خوب ، افزایش قیمت مسکن نشان می دهد که تورم در آینده بیشتر از آنچه که انتظار می رود خواهد بود. تورم بیشتر می تواند تقاضا برای طلا را به عنوان یک دارایی و پناه گاه امن، افزایش دهد. این همچنین بهترین ضمانت است که نرخهای بهره واقعی پایین خواهد ماند، که این مسئله هم باید از طلا پشتیبانی کند. تورم پایدارتر، احتمال رکود تورمی، محیط اقتصادی مورد علاقه طلا را افزایش می دهد.

با این حال، تورم بالاتر می تواند فدرال رزرو را مجبور به اتخاذ موضع شاهینی تر کند، به عنوان مثال، باعث شود فدرال رزرو، برنامه Tapering خود را سریع تر شروع کند، چرا که این مسئله می تواند تا حدودی به طلا فشار وارد کند. در واقع این همان چیزی است که الان هم در حال اتفاق افتادن می باشد.

یک تورم بالا، بازدهی پایین اوراق قرضه و یک دلار بدون روند و خنثی، باعث شده طلا از دید بسیاری از تحلیلگران، پاین تر از ارزش واقعی خود به نظر برسد. از سوی دیگر روایت "تورم گذرا" همراه با چشم اندازهای چرخه فدرال رزرو، می تواند طلا را با مشکل روبرو کند.

با این اوصاف، طلا اخیراً موفق شده است دوباره به بالای 1800 دلار بازگردد، در حالی که ماه سپتامبر از نظر تاریخی ماه خوبی برای طلا است. بنابراین خواهیم دید که آیا جلسه FOMC این ماه می تواند در تعیین مسیر فلز زرد، مهم باشد یا خیر.