تحلیل آنچین بازار ارزهای دیجیتال
اخبار ارز دیجیتال

تحلیل آنچین بازار ارزهای دیجیتال

روند بیت‌کوین بیش‌ازپیش وابسته به شاخص دلار (DXY)  شده است. باتوجه‌به اینکه اقتصاد امریکا درصد بسیار زیادی از اقتصاد جهان دربرگرفته است، هر تغییری در این اقتصاد باعث شوک به بازارهای جهانی می‌شود. بازار ارز دیجیتال هم جدا از بازارهای جهانی نیست و بسیار وابسته به این اقتصاد است. همان‌طور که در شکل زیر مشاهده می‌کنید روند بیت‌کوین تقریباً عکس روند شاخص دلار را دارد.

dxy

یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده روند بازار ارز دیجیتال شاخص‌های فاندامنتالی تأثیرگذار بر اقتصاد امریکا است اما روند بازار ارزهای دیجیتال کاملاً وابسته به این عوامل نیست، بررسی آنچین بازار می تواند نقاط حمایت و مقاومت و حتی روندهای کلی بازار را برای ما مشخص کند. در این مقاله قصد داریم به بعضی از شاخص‌های مهم بپردازیم و ادامه روند بازار بررسی کنیم.

1-MVRV+Realised Price  یا قیمت تحقق‌یافته + مقایسه ارزش واقعی و مارکت کپ بازار

قیمت تحقق‌یافته برابر است میانگین خرید تمام بیت‌کوین‌های خرج نشده است. در واقع قیمت تحقق‌یافته مقدار قیمتی واقعی و ارزش ذاتی بیت‌کوین را تعیین می‌کند، این عدد می‌تواند به‌صورت حمایت یا مقاومت عمل کند. در حال حاضر قیمت تحقق‌یافته بیت‌کوین برابر 21097 است. می‌توان گفت که این عدد به‌عنوان مقاومت عمل می‌کند، در چند روز گذشته، بیت‌کوین تلاش کرد این عدد را به سمت بالا بشکند ولی نتوانست. اگر بیت‌کوین زیر این عدد معامله شود زیر قیمت ذاتی (under Value) و اگر بالاتر از این قیمت باشد بالاتر از ارزش ذاتی (Over Value)  است.

REal

MVRV هم به معنی تقسیم ارزش بازاری بر قیمت تحقق‌یافته است. اگر این شاخص برابر 3.7 باشد؛ یعنی بیت‌کوین بیش از ارزش ذاتی است و اگر کمتر از یک باشد؛ یعنی بیت‌کوین زیر قیمت ذاتی معامله می‌شود. عدد MVRV از فرمول محاسبه می‌شود:

2- Volume Profile یا نمایه حجم

این شاخص نشان می‌دهد که چه مقدار حجم در چه عددی معامله شده است. همان‌طور که مشاهده می‌کنید در عدد 19000 دلار بیشتر حجم معامله شده است که نشان از اهمیت این عدد برای بیت‌کوین است. در واقع می‌توان گفت معامله گرانی که در این عدد بیت‌کوین را خریداری کرده‌اند اجازه پایین‌تر رفتن قیمت از ناحیه نمی‌دهند و در صورت رسیدن به این عدد قطعاً حمایت می‌کنند، پس می‌توان گفت عدد 19 هزار دلار برای بیت‌کوین یک عدد حمایتی محسوب می‌شود. نکته نگران‌کننده در این نمودار اعداد پایین‌تر است، در واقع‌بین اعداد 18 تا 13 هزار تقریباً فاز انباشت صورت نگرفته است و درصورتی‌که بیت‌کوین عدد 19 هزار خود را از دست بدهد، قطعاً بیت‌کوین در محدوده 13 تا 18 هزار چندین ماه درگیر می‌شود تا تمامی وال‌های بازار فاز انباشت به طور کامل انجام دهند.

3-SOPR یا نسبت سود خروجی مصرف شده

شاخص SOPR بر اساس سود و زیان تحقق‌یافته عمل می‌کند. این شاخص به ما نشان می‌دهد که در یک قیمت مشخص کاربرانی که اقدام به فروش کوین‌های خود کرده‌اند، آیا سود به دست آورده یا با ضرر از بازار خارج شده‌اند. خیلی ساده بخواهیم توضیح دهیم، اگر این شاخص بیش از یک باشد؛ یعنی معامله گران با سود از معامله خارج شده‌اند، اگر برابر یک باشد؛ یعنی سربه‌سر خارج شده‌اند و اگر زیر یک باشد؛ یعنی با ضرر خارج شده‌اند. 

4- Bitcoin URPD

 UTXO یا Unspent Transaction Output یعنی مقدار ارز دیجیتالی که پس از انجام یک تراکنش باقی‌مانده است. این به معنی خروجی خرج نشده تراکنش است. URPD خلاصه شده  UTXO Realized Price Distribution است. در واقع این شاخص به ما کمک می‌کند تا بفهمیم در چه اعدادی به طور دقیق چه مقدار بیت‌کوین معامله شده است.

  • محدوده قیمت 18,500 : 610,000 بیت‌کوین ( 3.23% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 19,200 : 822,000 بیت‌کوین ( 4.36% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 19,900 : 825,000 بیت‌کوین ( 4.37% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 20,500 : 510,000 بیت‌کوین ( 2.7% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 21,200 : 290,000 بیت‌کوین ( 1.54% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 22,600 : 400,209 بیت‌کوین ( 2.12% موجودی در گردش)
  • محدوده قیمت 23,300 : 254,000 بیت‌کوین ( 1.35% موجودی در گردش)

همان‌طور که مشاهده می‌کنید بین محدوده 19900 یا 18500 حدود 12 درصد کل بیت‌کوین‌های موجود معامله شده است که نشان از حمایت قوی در این محدوده است.

5-The Puell Multiple

شاخص پوئل که آن را به اختصار PM نیز می‌نامند، توسط شخصی به نام دیوید پوئل(Puell David)  به وجود آمد که درآمد ماینرهای بیت‌کوین را نسبت به قیمت BTC بررسی می‌کند. به عبارتی مشخص می‌کند ماینرها چه زمانی برای بدست آوردن سود دست به فروش بیت‌کوین‌های خود می‌زنند. شاخص پوئل درآمد ماینرهای ببیت‌کوین را نسبت به قیمت BTC درگذشته بررسی می‌کند و از تقسیم میزان ارزش روزانه بیت‌کوین‌هایی که به‌تازگی مورد ماین شدن قرار گرفته‌اند بر ارزش صدور روزانه بیت‌کوین با میانگین متحرک ۳۶۵ روز، محاسبه و به دست می‌آید.

این شاخص بین دو عدد 10 و 0.5 در حرکت است، اگر به عدد 10 یا جعبه سبزرنگ برسد؛ یعنی قیمت بیت‌کوین به اشباع خرید رسیده است و بیش از ارزش ذاتی است و اگر به جعبه قرمز رنگ یا 0.5 برسد؛ یعنی اشباع فروش یا کمتر از ارزش ذاتی است. در حال حاضر، این شاخص روی عدد 0.7 است که در محدوده مناسب برای خرید قرار دارد.

جمع‌بندی

باتوجه‌به شاخص‌های بررسی شده می‌توان دریافت که محدوده حمایتی بیت‌کوین بین 18500 تا 19500 است، همچنین محدوده مقاومتی بیت‌کوین بر روی عدد 21000 است که در صورت شکسته‌شدن، 22500 مقاومت بعدی بیت‌کوین است. سایر شاخص‌های آنچین مناسب بودن خرید در این نواحی به ما نشان می‌دهند. باتوجه‌به مطالب می‌توان این نکته دریافت که محدوده 18000 تا 20000 قیمت بسیار مناسبی برای خرید و هولد بلندمدت است.

منبع:

Whalemap.io

Glassnode.com

Coinglass.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام