لایحه پذیرش قانونی بیت کوین در روسیه:آیا BTC صعودی می شود؟
اخبار ارز دیجیتال

لایحه پذیرش قانونی بیت کوین در روسیه:آیا BTC صعودی می شود؟

روسیه، پهناورترین کشور دنیا در شمال اوراسیا، پیشنهاد پذیرش بیت کوین را مطرح کرد. به گزارش بخش اخبار ارز دیجیتال دنیای ترید، به نقل از روزنامه ایزوستیا روسیه، وزارت توسعه اقتصادی این کشور برخلاف سیاست های کلی مسکو، به ارز دیجیتال و مقررات ماینینگ کریپتو چراغ سبز نشان داد و پیشنهاد صدور مجوز برای عملیات استخراج در مناطقی با "امکان تولید برق پایدار مازاد بر نیاز منطقه" را مطرح کرد.

نقش پررنگ روسیه در ارز دیجیتال

این روزها روسیه در حوزه ارز دیجیتال بسیار خبرساز شده است. بانک مرکزی روسیه در روز پنجشنبه 30 دی (17 ژانویه) پیشنهاد ممنوعیت استفاده و استخراج ارزهای دیجیتال را مطرح کرد و اینچنین، اولین ریزش گسترده بیت کوین در سال 2022 را رقم زد. از سویی، فشارهای مسکو بر روی اوکراین و اوج گیری تنش های سیاسی میان این دو کشور بر این ریزش دامن زد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: ریزش ارزهای دیجیتال تا کی ادامه دارد

این اقدام اخیر مسکو برای پذیرش ارز دیجیتال، نخستین اثر مثبت این کشور پهناور بر روی ارز دیجیتال به شمار خواهد رفت. اقدامی که با سیاست های کلی روسیه در تناقض است. در حالی که دولت روسیه به ایجاد یک چارچوب نظارتی سختگیرانه مبتنی بر ممنوعیت انجام فعالیت های مرتبط با دارایی های دیجیتال ادامه می دهد، یک وزارتخانه فدرال پیشنهادی مخالف در مورد صنعت استخراج کریپتو ارائه کرده است. این امر نشانه ای است بر فضای تردید آلود در مورد ارز دیجیتال.

اهداف روسیه از پذیرش بیت کوین: قانونگذاری نه ممنوعیت!

وزارت توسعه اقتصادی روسیه برای  طرح پیشنهاد اخیر خود سه هدف عمده معرفی کرد:

  1. به رسمیت شناختن بیت کوین و بخصوص استخراج آن برای جلوگیری از بروز اقدامات غیرقانونی.
  2. پذیرش ارز دیجیتال به عنوان یک فعالیت تجاری و تعیین مالیات بر ارزش افزوده بر این صنعت.
  3. کاهش خطرات پدیده نوظهور کمبود برق برای مصارف خانگی، تأسیسات و زیرساخت‌های عمومی و دولتی در سایر مناطق کشور.

پیشنهاد تعیین مشوق های دولتی برای رونق ارز دیجیتال در روسیه

یکی از بندهای پیشنویس لایحه وزارت توسعه اقتصادی روسیه، اعمال تخفیفات دولتی برای راه‌اندازی مزارع استخراج و مرکز داده ها در مناطقی خاص از کشور روسیه و همچنین تخصیص یارانه دولتی شامل تخفیف در نرخ مصرف انرژی برای صنعت استخراج ارز دیجیتال است.

پذیرش استخراج بیت کوین در روسیه

سایت معتبر کوین تلگراف نوشت:

این وزارتخانه در صدد است برای اشخاص حقیقی و حقوقی سقف مصرف انرژی برای استخراج بیت کوین تعیین کند و پیشنهاد می‌کند که برای مصارف مازاد بر سقف تعیین شده، نرخ‌های انرژی بالاتری به عنوان جریمه لحاظ شود. اما تاکنون مقدار آستانه برای این مورد تعیین نشده است.

کشمکش ها در روسیه بر سر پذیرش بیت کوین ادامه دارد

 با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، قانونگذاران وجود ارزهای دیجیتال را در لایحه سال 2020 به رسمیت شناختند. اما در حال حاضر، روسیه استفاده از ارزهای دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت را ممنوع کرده است. برخلاف چین، ممنوعیت تجارت ارزهای دیجیتال برای دارایی‌هایی که روس‌ها در خارج از کشور نگهداری می‌کنند، اعمال نمی‌شود و آن‌ دسته از تریدرهایی که حساب‌های بانکی خارج از کشور دارند، می‌توانند به معامله ارزهای دیجیتال بپردازند.

پیش از این، وزارت دارایی روسیه از تعیین مقرارات و انجام اقدامات نظارتی بر صنعت کریپتو حمایت کرده است. این در حالیست که بانک روسیه به دلیل ترس از بروز پولشویی های گسترده، به شدت اصرار بر ممنوعیت تراکنش‌های کریپتو داشته است.

شایان ذکر است که دولت روسیه به طور رسمی قانون نظارت و قانون گذاری در حوزه ارز دیجیتال را در ابتدای این ماه (فوریه) به تصویب رساند. تقریباً به سرعت، در روز هشتم فوریه، الویرا نابیولینا، رئیس بانک روسیه اعلام کرد که بانک مرکزی روسیه از تصمیم دولت حمایت نمی کند و به مخالفت خود با پذیرش کریپتو در روسیه ادامه خواهد داد. گفتنی است نابیولینا، ملقب به ناجی اقتصاد روسیه، مهره ای بسیار قدرتمند در پیکره اقتصادی روسیه است.

با اینحال، طبق گزارش‌ها، انتظار می‌رود دولت و بانک مرکزی تا جمعه این هفته، به توافقی در خصوص لایحه قانونگذاری در حوزه ارز دیجیتال دست یابند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: سیگنال بیت کوین

حمایت غول بانکی روسیه اسبر بانک (Sberbank) از پذیرش بیت کوین

اخیراً برخی از مؤسسات مالی مهم دولتی در روسیه از ایده قانونگذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در این کشور حمایت کرده اند. بر اساس گزارش ها، آناتولی پوپوف (Anatoly Popov)، معاون هیئت اجرایی یکی از بزرگترین بانک های روسیه، اسبر بانک (Sberbank) ، حمایت این شرکت را از قانونگذاری در حوزه ارز دیجیتال به جای انکار و ممنوعیت آن اعلام کرد.

پیش از این، اسبر بانک با راه اندازی اولین صندوق ETF در روسیه در ابتدای سال میلادی جدید، پذیرش ارزهای دیجیتال را آغاز کرده بود.

راه اندازی اولین صندوق ETF در روسیه- اسبربانک

پوپوف با تأکید بر لزوم تصویب قانون های ضد پولشویی و تعیین مقررات مالیاتی در حوزه ارز دیجیتال افزود:

«موضع ما با موضع دولت برای اصرار بر قانونگذاری و نه اعمال ممنوعیت در حوزه ارزهای دیجیتال، همخوانی دارد. البته در این خصوص، وضع مقررات مؤثری مورد نیاز است تا به شهروندان و سازمان‌ها اجازه ‌دهد به صورت قانونی به فعالیت در حوزه ارز دیجیتال و کسب درآمد از آن بپردازند.»

امروز در واکنش به اقدامات روسیه در حوزه ارزهای دیجیتال بازار کریپتو سبز رنگ بود. اما باید دید تا چه حد وزارت توسعه اقتصادی قادر خواهد بود سایر بخش های مخالف را در پیکره اقتصادی روسیه را با خود همراستا کرده و لایحه پذیرش ارز دیجیتال در روسیه را به تصویب برساند.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام