با آزاد شدن سهام GBTC، آیا بیت کوین به زیر 30 هزار دلار سقوط می کند؟
اخبار ارز دیجیتال

با آزاد شدن سهام GBTC، آیا بیت کوین به زیر 30 هزار دلار سقوط می کند؟

قیمت بیت کوین در محدوده 30 تا 40 هزار دلار تحت فشار و نوسان قرار دارد. در همین حین معامله گران، منتظر سهام GBTC به ارزش 16000 بیت کوین هستند، که در ژوئیه قابلیت معامله توسط سرمایه گذاران را پیدا می کند.

اینکه آیا فروش بالقوه سهام مرتبط با یک صندوق سرمایه گذاری چند میلیارد دلاری بیت کوین (BTC) می تواند قیمت ارزهای رمزنگاری شده را وادار به سقوط کند، به یک بحث داغ در میان تحلیلگران فضای کریپتو تبدیل شده است.

پرمیوم Grayscale منفی باقی خواهد ماند

Grayscale Bitcoin Trust، بزرگترین مدیریت دارایی های دیجیتال جهان است که به سرمایه گذاران نهادی امکان می دهد از طریق سرویسی ازین شرکت که GBTC نام دارد، در بازار بیت کوین حضور داشته باشند. سرمایه گذاران با پرداخت بیت کوین یا دلار آمریکا سهام GBTC را مستقیماً از طریق Grayscale بصورت عرضه خصوصی، خریداری می کنند.

با این وجود، سرمایه گذاران می توانند سهام GBTC خود را پس از یک دوره شش ماهه فریز، در بازارهای ثانویه به اشخاص دیگر بفروشند. بنابراین، وقتی قیمت بازار در زمان فروش از ارزش دارایی بومی (NAV) عبور کند، پیش بینی می کنند که با مقداری پرمیوم این فروش انجام شود.

از طرف دیگر، فروش سهام GBTC وقتی قیمت بازار به زیر NAV برسد، با مقداری ضرر همراه خواهد بود. بنابراین اگر سرمایه گذاران تصمیم بگیرند منابع GBTC خود را به فروش برسانند، مجبورند این کار را با یک مقدار خسارت مالی انجام دهند. به این دلیل که این سهم از 24 فوریه 2021 با پرمیومی پایین تر از سطح (NAV) خود عرضه شده است.

 

پرمیوم GBTC ماه هاست که منفی بوده است. منبع: ByBt.com

 

برخی از تحلیلگران، از جمله استراتژیست های JPMorgan، بر این باورند که سرمایه گذاران مذکور حداقل بخشی از دارایی GBTC خود را پس از دوره رفع فریز جولای به فروش می رسانند، بنابراین فشار بیشتری بر روند نزولی بیت کوین وارد خواهد شد.

نیکولاس پانیگیرتزوگو، استراتژیست اصلی JPMorgan، در یادداشتی به مشتریان خود گفت:

"علی رغم اصلاحاتی که هفته گذشته رخ داد، ما همچنان تمایلی نداریم تا چشم انداز منفی خود را برای بازارهای بیت کوین و رمزنگاری به طور کلی کنار بگذاریم. بنابراین علیرغم برخی پیشرفت ها، سیگنال های ما به طور کلی خرسی باقی خواهند ماند"

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: اصطلاحات ارز دیجیتال

با این وجود، دیگر تحلیلگران بر این باورند که این رویداد، حجم فروشندگان را در ماه جولای از بازار کاهش می دهد و با ایجاد نوسان و پتانسیل صعودی، راه را برای زدن رکورد های قیمتی بالاتر هموار می کند.

 

آیا قیمت بیت کوین با زمان رفع فریز سهام Grayscale ارتباط دارد؟

پانیگیرتزوگلو توضیح داد که سهام GBTC با عرضه پرمیومی 40 درصدی مورد اقبال شدید در ماه دسامبر قرار گرفت. ورودی سرمایه به صندوق بیت کوین Grayscale چیزی حدود 2 میلیارد دلار بود که با 1.7 میلیارد دلار در ماه ژانویه ادامه پیدا کرد.

این بدان معناست که سهامی به ارزش حدودی 140،000 بیتکوین در انتهای ماه جولای رفع فریز خواهد شد. حدود 139،000 بیت کوین قبلاً از اواسط آوریل تا اواسط ژوئن آزاد شده است، دوره ای که شاهد سقوط BTC / USD از حدود 65،000 $ تا 28،800 $  بودیم.

لین آلدن، بنیانگذار شرکت استراتژی سرمایه گذاری Lyn Alden، با اشاره به همبستگی بین سقوط قیمت بیت کوین و دوره های  رفع فریز سبد GBTC در Grayscale، خاطرنشان کرد که همین امر می تواند با رفع شدن فریز بیشتر سهام در ماه جولای اتفاق بیفتد.

 

تاریخ های رفع فریز سهام Grayscale. منبع: Bybt.com

 

آلدن اشاره کرد که این همبستگی به کاهش اقبال "تجارت بی طرف آربیتراژ" گری اسکیل اشاره دارد.

در معاملات آربیتراژ، سرمایه گذاران نهادی (مانند صندوق های سرمایه گذاری) برای خرید سهام GBTC، بیت کوین وام می گیرند. سپس، پس از انقضا فریز، این سرمایه گذاران سهام GBTC را به بازارهای ثانویه به سرمایه گذاران خرده فروش، و به طور معمول با مقداری پرمیوم و صرف برات می فروشند. سپس، آنها بیت کوین وام گرفته شده را به وام دهندگان خود پس می دهند و اختلاف را به جیب می زنند.

آلدن اواخر روز دوشنبه در توئیتی نوشت: "بخشی از روند افزایشی در نیمه دوم سال 2020 به دلیل تجارت آربیتراژ گری اسکیل بود که یک تن بیت کوین به داخل مکید."

همچنین اضافه کرد:

"وقتی ETF ها و سایر روش های جدید دسترسی به بیت کوین، GBTC را کمتر منحصر به فرد کرد، پرمیوم از بین رفت و بنابراین تجارت بی طرف با اقبال کمتری رو به رو شد."

 

مدیران سرمایه گری اسکیل، فروش سهام GBTC را پس از فوریه 2021 متوقف كردند. منبع: ByBt.com

 

اما، طبق گفته دیوید لیفچیتز از ExoAlpha، استراتژی آربیتراژ ممکن است در سقوط بیت کوین نقش داشته باشد، اما علت اصلی آن نبوده است.

این مدیر ارشد سرمایه گذاری خاطرنشان کرد که استراتژی تجارت آربیتراژ GBTC، در واقع برای سرمایه گذاران با سرمایه های بزرگ است. دلیل این امر آن است که در دوره قفل GBTC نیاز به شرت کردن بیت کوین دارند، تا هزینه ها و خطر های احتمالی ناشی از تغییرات قیمتی و آربیتراژ را پوشش دهد.

او به Cointelegraph گفت: "و در مورد خریداران ساده سهام GBTC در مقابل BTC که در کنارش بیت کوین را شرت نکردند، سود آنها به قیمتی که GBTC را خریداری کرده اند بستگی دارد: اگر آنها بین 40K تا 60K $ خریداری کرده اند، آنها امروز در ضرر هستند و ممکن است هنوز نخواهند بفروشند تا منتظر کاهش ضرر خود باشند".

مایکل Sonnenshein، مدیر اجرایی Grayscale، به Barron گفت که سرمایه گذاران سهام GBTC را با چشم انداز میان مدت و بلند مدت خریداری می کنند. بنابراین ممکن است آنها نخواهند بلافاصله پس از باز شدن فریز، دارایی خود را به فروش برسانند.

سوننشن در نهایت خاطرنشان کرد:

"من به طور کلی می گویم که سرمایه گذاران مطمئناً قبل از اینکه به فکر دریافت هرگونه نقدینگی باشند، به این فکر می کنند که قیمت سهام نسبت به ارزش واقعی و بومی بیت کوین، کجا قرار دارد."

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام