نرخ تورم امریکا به بالاترین رقم در 30 سال گذشته رسید
اخبار فارکس

نرخ تورم امریکا به بالاترین رقم در 30 سال گذشته رسید

تورم سالانه در ماه سپتامبر به بالاترین حد خود طی 30 سال گذشته رسیده است. این اتفاق، علی رغم کاهش در هزینه های شخصی امریکا رقم خورد. امروز این گزارش از وزارت بازرگانی ایالات متحده امریکا منتشر شد.

همانگونه که در تیتر خبرگزاری ها آمده، فشارهای تورمی که توسط شاخص قیمت مصرف کنندگان سنجیده می شود و شامل خوراک و انرژی می باشد، در این ماه 0.3% افزایش داشته است.

این شاخص نسبت به سال قبل، 4.4% افزایش یافته است. این رقم، سریع ترین جهش از ژانویه 1991 می باشد. بدون در نظر گرفتن خوراک و انرژی، این رقم برای این ماه 0.2% افزایش داشته است.

این گزارش مطابق با پیش بینی های کارشناسان داو جونز رقم خورده است. همین شاخص در 12 ماه گذشته 3.6% رشد داشته است. در واقع این رقم از اوت تا الان بدون تغییر مانده است. ولی از سال 1991 تا الان، بالاترین افزایش را تجربه کرده است.

فدرال رزرو امریکا خواندن شاخص قیمت مصرف کننده یا همان PCE را در اولویت هایش قرار می دهد. این شاخص برای سنجش تورم در ایالات متحده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ادامه جهش تورم در حالی رخ داد که درآمد شخصی در ماه سپتامبر 1٪ کاهش یافت. پیش بینی شده بود این شاخص 0.4% کاهش یابد. ضمنا هزینه های شخصی نیز، مطابق پیش بینی های وال استریت، 0.6% افزایش یافت.

نرخ تورم با افزایش 24.9 درصدی در هزینه های انرژی و افزایش 4.1 درصدی مواد غذایی تحت فشار قرار گرفت. تورم خدمات در سال، 6.4٪ افزایش یافته است در حالی که کالاها 5.9٪ افزایش یافته اند.

گزارش تورم و ارقام درآمدها، در حالی رخ داد که فدرال رزرو ایالات متحده با افزایش قیمت ها و رشد پایین اقتصادی دست و پنجه نرم می کند.

 مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: فارکس چیست

تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم فقط با سرعت 2٪ سالانه افزایش یافته است. این یعنی کمترین سرعت از زمان شروع بهبودی رکود اقتصادی که در آوریل 2020 به پایان رسید.

وزارت کار ایالات متحده همچنین گزارش کرد که هزینه های کارفرمایان نیز، افزایش پیدا کرده است. این رقم، علی رغم پیش بینی افزایش 0.9% کارشناسان، در سه ماهه سوم 1.3% رشد را تجربه کرده است.

هزینه ها نسبت به سال قبل 3.7% افزایش داشته است. این مسئله یعنی اینکه نسبت به سه ماهه اول اندکی جهش داشته و بیشترین رشد را نسبت به سه ماهه دوم 2002، تجربه کرده است.

حقوق و دستمزدها در مقایسه با عدد 2.7% سپتامبر 2020، حدود 4.6% افزایش یافته است. اوایل امروز صبح، وزیر خزانه داری، جانت یلن، رئیس سابق فدرال رزرو، گفت که او هنوز هم انتظار دارد که تورم از بین برود. اگرچه او و سایر مقامات تصدیق کرده اند که تورم تا الان، پایدارتر و ماندگارتر از حد انتظار بوده است.yelen

یلن از رم به CNBC و اعضای گروه G-20 گفت:

تورم سالانه بالا است و هنوز برای مدتی دیگر، بالا خواهد ماند. این مسئله به خاطر اتفاقاتی است که در ماه اول امسال، رقم خورد. معتقدم نرخهای ماهانه در نیمه دوم سال کاهش می یابد. من فکر می کنم به زودی شاهد بازگشت قیمت ها به سطح نزدیک به 2٪ خواهیم بود."

یلن خاطرنشان كرد كه مصرف كنندگان از پس انداز و پول بالایی برخوردار هستند كه به گفته وی این مسئله باعث تقویت رشد خواهد شد. نرخ پس انداز در ماه سپتامبر 7.5% بود که معادل 1.34 تریلیون دلار است.

این رقم نسبت به نرخ 9.2% درصدی ماه اوت، کاهش پیدا کرده است. ضمنا این گزارش پایین ترین رقم نسبت به دسامبر 2019 می باشد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: متاورس چیست؟