بالاخره فدرال رزرو به زودی نرخ های بهره را افزایش خواهد داد
اخبار فارکس

بالاخره فدرال رزرو به زودی نرخ های بهره را افزایش خواهد داد

امروز چهارشنبه 26 ژانویه 2022 است. همینطور که در جریان بودید امروز اولین نشست رسمی قدرتمندترین بانک مرکزی جهان؛ فدرال رزرو ایلات متحده امریکا در سال 2022 بود. ساعاتی پیش و در کنفرانس خبری فدرال رزرو، جرومی پاول رئیس بانک مرکزی امریکا، سیگنالی مبنی بر افزایش نرخ بهره امریکا تا دو ماه آینده داد.

پاول همچنین اظهار کرد که در همان ماه مارس، برنامه خرید تدریجی اوراق قرضه خزانه داری، موسوم به تیپرینگ را متوقف خواهد کرد. این اقدام، چرخش بزرگی نسبت به سیاست های پولی انبساطی که متناسب با دوران همه گیری بود تا این سیاست جدید که مبازره با تورم است، محسوب می شود.

جرومی پاول، رئیس فدرال رزرو، در این کنفرانس خبری که پس از یک نشست دو روزه بود، اظهار کرد:

بانک مرکزی ایالات متحده با تعدیل سیاست های پولی برای جلوگیری از تثبیت تورم بالا، ذهنی باز و گشاده خواهد داشت. پاول همچنین ادامه داد: در حال حاضر ما هیچ تصمیمی در مورد مسیر این سیاست نگرفته‌ایم. باز هم تاکید می‌کنم که در این باره متواضع و زیرک خواهیم بود. پاول ادامه داد: اقتصاد این بار کاملا متفاوت است و سیاستگذاران کمی فضا برای افزایش نرخهای بهره دارند.

کمیته بازار آزاد فدرال فدرال در بیانیه ای متفق القول گفت: با تورم بالای 2 درصد و بازار کاری قوی، این کمیته انتظار دارد که به زودی محدوده تارگت نرخ وجوه فدرال، افزایش یابد.

سرمایه گذاران به طور گسترده ای انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ بهره شبانه خود را از سطح نزدیک به صفر فعلی در نشست 15 مارس، افزایش دهد. معاملات آتی صندوق های فدرال در سال 2022 پس از افزایش قیمت در ماه مارس، سه افزایش نرخ دیگر را تجربه خواهند کرد.

اعضای FOMC همچنین در جلسه این هفته بر روی مجموعه ای از اصول برای "کاهش قابل توجه" اندازه دارایی های عظیم فدرال رزرو به توافق رسیدند. پاول همچنین گفت: وقتی فدرال رزرو شروع به کاهش دارایی های اوراق قرضه خود کند، سیاست گذاران در صورت لزوم آماده تغییر رویکرد خود خواهند بود.

سهام ها هم که از ابتدای سال نگران سرعت افزایش نرخ بهره بودند و تا حدود زیادی ریزش کرده بودند، تا قبل از این کنفرانس خبری مجددا سودهای خوبی کسب کردند. ولی طی این کنفرانس خبری مجددا سقوط کردند. شاخص سهام S&P و NASDAQ هم امروز بعد از ظهر در نواحی قرمز سیر می کردند.

در عوض بعد از سخنان شاهینی رئیس فدرال رزرو، بازده اوراق قرضه خزانه داری و به دنبال آن دلار امریکا، افزایش پیدا کردند. ضمنا طلا هم تا بدین لحظه از حدود قیمت 1850 دلار به 1817 دلار رسیده است و شاخص دلار امریکا در حال صعودهای جدیدی می باشد.