تحلیل بانک مرکزی اروپا
اخبار فارکس

تحلیل بانک مرکزی اروپا

امروز پنجشنبه 8 سپتامبر 2022 است و بانک مرکزی اروپا (ECB) قرار است تا ساعاتی دیگر نرخ های بهره بانکی اش را افزایش دهد. پیش بینی شده مقامات ECB نرخ های بهره را از 0.50% به 1.25% افزایش دهند.

آیا بانک مرکزی اروپا در بحبوحه بحران انرژی، جنگ ادامه دار روسیه با اوکراین و تنش های اخیر پوتین و مقامات غربی این ریسک را انجام می دهد؟ یکبار دیگر کارشناسان بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید در کنار شما هستند تا سناریوهای موجود پیش رو را برای شما عزیزان ارزیابی کنند.

به نظر می رسد این بدترین گزینه موجود برای بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر بعد از تابستانی همراه با افزایش قیمت انرژی ها است. در واقع ترکیبی از ایما و اشارات درباره آینده نزدیک، پیش بینی های جدید، اظهارنظر های رئیس بانک مرکزی، کریستین لاگارد درباره قبض های مربوط به انرژی ها، قرار است قیمت جفت ارز یورو به دلار را شکل دهد.

نکته جالب اینجاست که سخنرانی رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول که درست همزمان با کنفرانس مطبوعاتی کریستین لاگارد است، می تواند مثل بنزین روی آتش عمل کند.

در ادامه ما چالش های پیش رو و واکنش های یورو را با هم بررسی می کنیم.

تورم هم بالا است و هم از تارگت ECB دور است

هدف و تارگت بانک مرکزی اروپا داشتن نرخ تورم سالانه 2% است. شاخص قیمت مصرف کننده یا همان شاخص cpi در ماه اوت 9.1% اعلام شد یعنی بسیار بالاتر از تارگت بانک مرکزی اروپا.

تورم اروپا

بانک مرکزی اروپا تا همین الان هم هر آنچه در چنته داشته برای پایین آوردن تورم اجرا کرده است. ECB نرخ اصلی وام ها را در ماه ژوئیه از صفر به 0.5% و نرخ سپرده ها را نیز به صفر افزایش داد.

این مساله یک تغییر خوشایند برای قرض دهندگان وام ها محسوب می شود که سالها پول های شان را در بانک مرکزی اروپا نگهداری می کردند. دوره نرخ های بهره منفی به پایان رسید و قرض دادن در منطقه یورو آسان تر شده است. همان زمان هم بانک مرکزی قول داده بود که نرخ ها را افزایش خواهد داد.

ولی آیا افزایش نرخ های بهره قیمت انرژی ها را کاهش خواهد داد؟ مسلما پاسخ خیر است که به این مساله در جای خودش خواهیم پرداخت.

بانک مرکزی مستقر در فرانکفورت اروپا دلایل بسیاری برای افزایش نرخ های بهره دارد. اقتصاد در سه ماهه دوم 0.8% رشد داشته، نرخ بیکاری به 6.6% کاهش یافته که رقمی قابل قبول طبق معیارهای اروپا است و تورم اصلی مصرف کننده (Core CPI) نیز کاهش چشمگیری از خود نشان داده است.

نکته مهم اینجا است، بدون احتساب مواد غذایی و انرژی ها، قیمت ها در ماه اوت 4.3 درصد افزایش یافته است که این مساله نشان می دهد تورم به سایر بخش های اقتصاد نیز سرایت کرده است.

بحران روسیه

قیمت های بالاتر انرژی در حال انتشار به دیگر مناطق اروپا است و این مساله پول کمتری را برای مصرف کنندگان و مردم به جای می گذارد. آخرین تصمیم کمپانی گاز پروم برای تعطیلی طولانی ‌تر خط لوله نورد استریم نیز بر نگرانی‌ های اروپایی ها افزوده است.

در حالی که انبارهای گاز در اروپا تقریباً پر هستند، ظرفیت ذخیره سازی فعلی برای گذراندن زمستانی بدون کاهش تقاضا کافی نیست و این مساله برای بزرگترین اقتصاد اروپا دردناک خواهد بود.

آلمان نه تنها برای گرم کردن خانه ‌ها به گاز وابسته است بلکه برای جلو بردن صنعت خود  نیز به گاز نیاز دارد. بخش های شیمیایی، فولاد و شیشه تشنه انرژی هستند.

محدود کردن عرضه گاز به این صنایع علاوه بر صورت ‌حساب‌ های بالا، درد اقتصادی قابل توجهی برای آنها ایجاد می کند. این مساله به نوبه خود پول کمتری در جیب مردم باقی خواهد گذاشت.

اگر این سناریو رقم بخورد و روسیه گاز خود را به طور کامل روی اروپایی ها قطع کند، بانک مرکزی اروپا مشکلی به مشکلاتش اضافه خواهد شد که در واقع معضل بانک مرکزی اروپا نیز خواهد بود.

مطالعه تقویم اقتصادی پیشنهاد میشود.

بانک مرکزی چه خواهد کرد؟

اقتصاددانان فضای بسیار اندکی را برای بالا بردن نرخ های بهره توسط بانک مرکزی متصور شده اند. اروپایی ها دیر یا زود مجبور خواهند شد چرخه افرایش نرخ های بهره را یا متوقف کنند و یا آن را معکوس کنند. البته این مساله به بحران انرژی موجود بستگی دارد.

ولی در حال حاضر ECB فضای کافی برای افزایش نرخ های بهره دارد. مقامات بانک مرکزی اروپا از آخرین تعطیلات ماه اوت تا الان یک صدا در حال نشان دادن نیت های شاهینی (طرفدار سیاست انقباضی) خود به مارکت هستند و اعلام کرده اند که قصد بالا بردن 75 واحدی نرخ های بهره را دارند.

سه فاکتوری که باید بررسی شوند

1- افزایش نرخ بهره

همانطور که پیشتر اشاره کردیم بازارهای مالی منتظر یک افزایش نرخ 75 واحدی از سمت ECB هستند یعنی تغییر نرخ استقراض از 0.50% به 1.25% و نرخ سپرده ها از 0% به 0.75%.

اگر این سناریو رقم بخورد که احتمالش از دوتای دیگر بیشتر است سریعا باید فاکتورهای بعدی آن را بررسی کرد.

اگر قرار بود بانک مرکزی اروپا نگران بحران انرژی باشد و نرخ ها را تنها 50 واحد افزایش دهد، یورو سقوط می کند و سایر عوامل کمک چندانی به تغییر این پویایی نزولی نمی کنند.

اگر ECB نتواند وعده های داده شده را محقق کند، سیاست گذاران هم نمی توانند اظهارات شاهینی بکنند.

اگر هم که بانک مرکزی نرخ ها را به جای 75 واحد 100 واحد افزایش دهد، بازار شوکه خواهد شد و یورو قوی خواهد شد. البته احتمال وقوع این سناریو کم است.

2- اکتبر و مشکلات بعد از آن

بازارها از الان برای یک افزایش نرخ بهره 50 واحدی در ماه اکتبر و سپتامبر پیشخور شده اند. بعید می دانیم که ECB کل برنامه اش را تا آخر سال برای مشارکت کنندگان رو کند. حداقل پیش بینی ما این است که بانک مرکزی اروپا برای ماه دسامبر از الان چیزی نخواهد گفت.

ولی در کنفرانس مطبوعاتی بعد از این صورتجلسه حتما از خانم لاگارد درباره این مساله سوال خواهد شد.

فراموش نکنید که اگر رئیس ECB وعده یک افزایش نرخ بهره دیگر را برای ماه اکتبر بدهد، قطعا باعث تقویت یورو خواهد شد و اگر هم از آن امتناع کند، یورو آسیب خواهد دید.

امروز بانک مرکزی اروپا درباره چشم انداز رشد اقتصادی و مساله تورم صحبت هایی خواهد کرد که برای ادامه روند مسیر یورو به دلار بسیار لازم است. به عنوان مثال اگر ECB تورم آینده را پیش بینی کند، این مساله بدین معنی خواهد بود که ادامه فرایند افزایش نرخ های بهره باید متوقف شود در نتیجه یورو هم ضعیف تر می شود.

برعکس امتناع از اینگونه صحبت ها نیز نشان دهنده این است که بانک مرکزی اروپا بر کاهش رشد قیمت ها و افزایش نرخ ها متمرکز است که این امر، باعث تقویت یورو خواهد شد.

3- صحبت های ECB درباره روسیه

لاگارد احتمالاً درباره اینکه آینده عمدتاً به دلیل قیمت انرژی ها نامشخص است و بانک مرکزی هیچ مسیر از پیش تعیین‌ شده‌ای ندارد و طبق بهترین قضاوت خود عمل خواهد کرد، صحبت هایی خواهد کرد.

این مساله به معنی طفره رفتن نسبت به پاسخ دادن به برخی سوالات است ولی بازارها عدم اطمینان را دوست ندارند و اینگونه موضوعات باعث تضعیف یورو خواهد شد.

ولی برعکس اگر او بگوید بانک مرکزی اروپا هر کاری که لازم باشد برای کاهش تورم انجام خواهد داد، یورو علیرغم آسیب های اقتصادی احتمالی افزایش خواهد یافت.

با این حال او ممکن است بخواهد چنین چیزی بگوید تا نرخ ارز مشترک منطقه یورو را تقویت کند و در نتیجه به کاهش تورم کمک کند.

سناریوی دیگر ترسیم تصویری تیره و تار در مورد آینده اقتصاد اروپا است و اذعان به این مساله که آسیب های وارد شده بسیار جدی است و شواهد حاکی از این است که چرخه انقباضی بانک مرکزی اروپا رو به پایان است.

این سناریو باعث سقوط یورو خواهد شد.

مطالعه مقاله تحلیل طلا به شما پیشنهاد میشود.

نتیجه گیری و در نظر گرفتن سخنان پاول

ابتدا یورو به دلار به افزایش 75 واحدی نرخ های بهره واکنش نشان خواهد داد. اگر ECB نرخ ها را 50 واحد بالا ببرد، یورو سقوط خواهد کرد. اگر ECB درباره دو افزایش نرخ بهره 50 واحدی دیگر تا پایان سال صحبت کند، یورو قوی تر خواهد شد و اگر از صحبت درباره این موضوع طفره رود، یورو تضعیف می شود.

اظهارنظر ها درباره بحران انرژی از نزدیک رصد خواهد شد.

فراموش نکنید که درست 25 دقیقه بعد از اینکه لاگارد روی صحنه می رود، رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول در یک کنفرانس در واشنگتن صحبت خواهد کرد.

احتمال اینکه پاول از افزایش نرخ های بیشتر بهره صحبت کند، بسیار زیاد است.

در حالی که بعید به نظر می رسد پاول اظهارات غافلگیر کننده ای ارائه کند، هر گونه صحبت در مورد تورم احتمالاً قیمت دلار را افزایش خواهد داد.

خبرنگاران می توانند اظهارات پاول را به لاگارد مخابره کنند و باعث نوسانات بسیار زیادی در مارکت شوند ولی فراموش نکنید این مساله نمی تواند دورنمای بزرگتر فدرال رزرو را تغییر دهد.

سخن آخر

در انتها به خاطر داشته باشید که لاگارد بین بد و بدتر گیر کرده است. هرگونه افزایش نرخ، هرگونه پیغام شاهینی و هرگونه اظهار نظر تحریک آمیز، باعث تقویت موقتی یورو خواهد شد.