افزایش بی سابقه دلار نسبت به ین به بالاترین قیمت در 5 سال گذشته
اخبار فارکس

افزایش بی سابقه دلار نسبت به ین به بالاترین قیمت در 5 سال گذشته

امروز سه شنبه 4 ژانویه 2022، دلار امریکا در مقابل ین ژاپن نه فقط طی یک ماه گذشته بلکه 5 سال گذشته، به بالاترین سطح خود رسیده است. این افزایش قیمت، ناشی از صعود شبانه بازده اوراق قرضه خزانه داری به خاطر افزایش قریب الوقوع نرخ بهره فدرال رزرو است. تمام این وقایع، فارغ از نگرانی ها نسبت به شیوع مجدد سویه جدید کووید؛ یعنی اومیکرون است.

امروز دلار امریکا تا این لحظه به بالاترین قیمت یعنی 115.815 رسیده است. علت این مسئله، افزایش 12.5 واحدی بازده اوراق قرضه خزانه داری برای اولین بار از 1 نوامبر تا به حال و رسیدن به عدد 1.6420% می باشد.

قرار است یکبار در ماه مه و دو بار تا انتهای امسال، فدرال رزرو، نرخهای بهره بانکی را بالا ببرد و شاهد این هستیم که این خبر بسیار قوی فاندامنتالی، در حال نشان دادن خودش در مارکت است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: تحلیل جفت ارزها

دیروز دوشنبه شاخص دلار امریکا که قدرت دلار ایالات متحده را در برابر ین و 5 رقیب دیگرش ارزیابی می کند نیز، به بالاترین قیمت خودش یعنی 96.328 در یک هفته گذشته رسیده است.

شینیچیرو کادیتا، استراتژیست ارشد بانک بارکلیز در توکیو می گوید:

مارکت به خاطر افزایش احتمالی نرخهای بهره فدرال رزرو بسیار تهاجمی عمل می کند و یا حداقل به خاطر این خبر مهم در حال تثبیت خود است. همین مسئله قطعا می تواند برای دلار نقش یک حمایت کلیدی را نیز بازی کند. تنها سوال کلیدی این است که تورم قرار است تا کجا بالا برود؟

نرخ معامله یورو نسبت به دلار 1.1302 است که نسبت به 1.12795 که پایین ترین قیمت در یک هفته گذشته بوده، کمی افزایش داشته است.

پوند استرلینگ نیز در قیمت 1.34685 در حال معامله شدن است که نسبت به قیمت شبانه 1.3431؛ یعنی سطحی که از 29 نوامبر 2021 تا به حال دیده نشده بود، بالاتر می باشد.

دلار استرالیا نیز در سشن معاملاتی قبلی به رقم 0.7184 یعنی پایین ترین قیمت در دو هفته گذشته رسید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: تحلیل یورو دلار

سرمایه گذاران، فارغ از افزایش شیوع سویه اومیکرون که روی سفرهای کریسمس و خدمات عمومی تاثیر گذاشته و باعث دیرتر باز شدن برخی مدارس در امریکا گشته، نسبت به مارکت خوشبین هستند.

دیروز سازمان غذا و داروی امریکا، مجوز سومین دوز واکسن فایزر و بیون تک را برای بچه های رده سنی بین 12 تا 15 سال صادر کرد. این سازمان همچنین، زمان زدن بوستر واکسن های کووید را از 6 ماه به 5 ماه کاهش داد.

جفری هالی تحلیلگر اواندا در یادداشتی نوشت:

علائم اینکه ویروس اومیکرون مسری تر می باشد ولی تاثیرات بسیار کمتری نسبت به واریانتهای قبلی مخصوصا دلتا دارد، توانسته خوشبینی مضاعفی را به مارکت تزریق کند. ما از دیروز تا به حال شاهد افزایش سهام ها و بازده اواق قرضه بوده ایم.

وی در ادامه گفت: در مورد جفت ارز دلار ین، باید بگویم با فرض بر اینکه بازده اوراق قرضه همینطور بالا بماند، هیچ فاکتور دیگری نمی تواند جلوی رالی افزایشی قیمت دلار تا مرز 118.00 را بگیرد.