دلار به دنبال صعود بازده اوراق قرضه، در حال افزایش می باشد
اخبار فارکس

دلار به دنبال صعود بازده اوراق قرضه، در حال افزایش می باشد

دلار ایالات متحده به بالاترین قیمت در مقابل ارزهای رقیب نسبت به هفته گذشته رسیده است. به گفته برخی کارشناسان علت این افزایش، بالاتر رفتن بازده اوراق قرضه خزانه داری امریکا و یک یورو ضعیف تر، پیش از جلسه فردا شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا است.

شاخص دلار امریکا که قدرت ارز ایالات متحده را در مقابل سبد وسیعی از ارزهای بین المللی ارزیابی می کند، ساعاتی پیش 0.1% بالاتر و در قیمت 92.655 یعنی سطحی که از 1 سپتامبر تا کنون لمس نکرده بود، در حال معامله شدن بود.

همچنین یورو هم 0.1% پایین تر و در قیمت 1.1831 یعنی پایین ترین سطح خود از 1 سپتامبر تا کنون، در حال معامله شدن بود.

دلار ایالات متحده این افزایش را مدیون بالا رفتن قیمت بازده اوراق قرضه است. دلار امریکا همچنین رکورد دیگری را در مقابل ین ژاپن ثبت کرد. قبل از اینکه دلار در مقابل ین به قیمت 110.22 برسد، به بالاترین قیمت خود طی 3.5 هفته گذشته یعنی 110.45 رسید.

روز سه شنبه نرخ اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده به بالاترین قیمت خود از اواسط ژوئیه یعنی 1.385% رسید که 6 واحد پایه از بسته شدن قیمت روز جمعه هم بالاتر بود. البته روز دوشنبه به خاطر روز کارگر در ایالات متحده بازار امریکا، تعطیل بود.

ویراج پاتل از FX Global و استراتژیست کلان در Vanda Research گفت:

از زمان بازگشت بازارها از تعطیلات روز کارگر، ما شاهد افزایش ارزش دلار همراه با بازدهی اوراق قرضه امریکا هستیم. اکنون تمرکزها بر جلسات کلیدی بانک مرکزی است. فردا جلسه بانک مرکزی اروپا  را خواهیم داشت و اواخر این ماه هم فدرال رزرو در 21-21 سپتامبر، نشستی رسمی خواهد داشت.

درسته که ما از زمان جکسون هول واکنش های کبوتری زیادی دیدیم که به دنبال آن شاهد گزارش ضعیف مشاغل هفته پیش هم بودیم اما، بازارها نباید ریسک جلسه شاهینی آخر ماه کمیته بازار آزاد فدرال رزرو را نادیده بگیرند.

شاخص دلار امریکا اواخر هفته پیش به پایین ترین سطح خود از اوایل اوت رسید و زمانی که گزارش ضعیف مشاغل امریکا هم اعلام شد، تحلیلگران بر این گمان بودند که فدرال رزرو در جلسه این ماه خود، شروع تدریجی برنامه کاهش خرید دارایی هایش را به تعویق می اندازد.

در همان زمان، رشد شدید دستمزدها از احتمال افزایش فشارهای تورمی هشدار داد.

کن چونگ استراتژیست بانک میزوهو در هنگ کنگ، در گزارشی نوشت:

به نظر می رسد تقویت شدن دلار در این هفته، ناشی از تغییر تمرکز سرمایه گذاران بر رشد دستمزدها  است که "نشان می دهد ممکن است فدرال رزرو به برنامه کاهش تدریجی خرید اوراق خود پایبند باشد". ما دنبال صعودهای بیشتری از دلار امریکا هستیم.

با این حال، افزایش مرگ و میرهای ناشی از نوع دلتا کووید در ایالات متحده، می تواند باعث توقف بانک مرکزی شود. داده های رویترز نشان می دهد که بیش از 20،800 نفر در دو هفته گذشته بر اثر این ویروس، جان خود را از دست داده اند که تقریباً دو سوم نسبت به مدت مشابه قبل، افزایش یافته است. قرار است رئیس جمهور جو بایدن روز پنجشنبه، برنامه ای برای مقابله با نوع بسیار مسری دلتا، ارائه دهد.

سرمایه گذاران امروز چهارشنبه به دنبال سخنرانی جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک خواهند بود تا در مورد اینکه آیا بازار کار، در مسیر اعلام شده فدرال رزرو برای "پیشرفت بیشتر قابل توجه" قرار گرفته است یا خیر و اینکه آیا Tapering آغاز می شود یا نه، مطلع شوند.

 جیمز بولارد رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس، به فایننشال تایمز گفت که:

بانک مرکزی امسال باید برنامه ای را برای کاهش محرک های اقتصادی با وجود کند شدن مشاغل در ماه گذشته پیش ببرد.

رودریگو کاتریل استراتژیست ارشد ارزی در بانک ملی استرالیا، در یادداشتی برای یکی از مشتریان خود نوشت:

ریسک گریزی موجود در بازار همراه با افزایش بازده اوراق قرضه، به دلار امریکا کمک کرده تا بهبودی اش را بعد از گزارش Non Farm Payrolls گسترش دهد.

"سرمایه گذاران نسبت به جلسه فردا بانک مرکزی اروپا دست به عصا شده اند و پیش بینی می کنند که سرعت خرید اوراق قرضه PPEP  (برنامه خرید اضطراری همه گیری) کاهش یابد".

 تحلیلگران نظرسنجی شده توسط رویترز، پیش بینی می کنند برنامه خرید PEPP ماهانه از 80 میلیارد فعلی، قبل از سقوط بیشتر در اوایل سال آینده و پایان طرح در ماه مارس، به 60 میلیارد یورو در ماه کاهش یابد.

در جاهای دیگر هم، تصمیم دیروز بانک رزرو استرالیا مبنی بر کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه، منجر به تمدید حمایت ها از اقتصاد تا ماه فوریه 2022 شد که همین مسئله باعث تضعیف دلار استرالیا شد. اوسی امروز 0.3% کاهش یافت و به قیمت 0.7366 دلار رسید و افت 0.7% جلسه معاملاتی قبل را افزایش داد.

دلار کانادا یا همان لونی هم 0.2% کاهش یافت و به قیمت 1.2674 دلار امریکا رسید.

مطالعه مقاله اوراق قرضه آمریکا را به شما پیشنهاد میکنیم.

به گفته Nab Catri:

پایین آمدن قیمت نفت هم روی دلار کانادا تاثیر گذار بود چرا که معامله گران بعد از کاهش اقتصاد کانادا در سه ماهه دوم، پیشبینی کرده بودند که امروز لحن مقامات بانک مرکزی کانادا کبوتری باشد.