تحلیل هفته: ارز دیجیتال در هفته‌ای که گذشت
اخبار ارز دیجیتال

تحلیل هفته: ارز دیجیتال در هفته‌ای که گذشت

در این مطلب از دنیای ترید تحلیل جامعی از آنچه در هفته پیش در بازار ارز دیجیتال گذشت بخوانید. در این گزارش قصد داریم پس از اعلام آخرین قیمت‌هایی که بازار ارز دیجیتال با آن بسته شد، به خروج بیت کوین از رکود و بی‌ثباتی، رشد استیبل کوین یورو، ادغام شرکت خدمات مالی آمریکایی سیرکل (Circle) با صرافی بولیش گلوبال (Bullish Global)  با بودجه 9 میلیارد دلاری و در آخر جهش صعودی 20,3 درصدی قیمت EOS تتر بپردازیم. با ما همراه باشید.

پس از یک هفته بی‌ثباتی، بالاخره روز جمعه، معاملات ارزهای دیجیتال روند صعودی به خود دیدند. بیت کوین در ابتدای هفته، حمایت خود در 33,000 دلار را حفظ کرد و تقریباً هفته با ثباتی را از سر گذراند. اگرچه با نزدیک شدن به آخر هفته، شیب حرکت صعودی اندکی کندتر شد، نمودارهای تکنیکال نشان می‌دهند که قیمت همچنان در بالای 30,000 دلار باقی خواهد ماند.

به گزارش دنیای ترید، شان رونی (Sean Rooney)، سرپرست تحقیق در شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال Valkyrie Investments، در یک ایمیل خطاب به سایت کوین دسک نوشت:

« با توجه به آخرین تحلیل نوسانات بیت کوین به روش پرایس اکشن (price action)، هنوز احتمال افت قیمت و سقوط به محدوده 20,000 دلار وجود دارد، اما معامله‌گرانی که انتظار دارند قیمت‌ها مانند گذشته، همیشه در اوج بماند، به احتمال زیاد ناامید خواهند شد.»

آخرین قیمت ارز دیجیتال در پایان هفته

  • بیت کوین (BTC) با افزایش 1,25 درصدی به33422,1 دلار رسید. 
  • اتریوم (ETH) با یک کاهش 1,43 درصدی، به 2127,6 دلار رسید.

 و اما قیمت‌ها در بازارهای سنتی

  • شاخص S&P 500‌ با 1,13% افزایش به 4369,55 دلار رسید.
  • قیمت طلا با 0,31 درصد افزایش به 1808,4 دلار رسید.
  • بازده اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا با افزایش 0,061 درصدی نسبت به روز پنجشنبه به 1,358 درصد رسید.

شان رونی در ایمیل خود با چشمگیر خواندن کاهش قیمت‌ها در ماه می نوشت:

« با اینحال در طول هشت هفته گذشته و طی این رکود، تجمع مجدد بیت کوین فروخته شده در بلاک چین، حاشیه سود خوبی نصیب سرمایه‌گذاران دراز مدت کرده است.»

وی سپس این رفتار بیت کوین را نشانه‌ای از یک بازار صعودی در آینده ارزیابی کرد و افزود:

«بازار به‌ خوبی آماده می‌شود تا با یک رالی صعودی در پایان تابستان، به استقبال سه ماهه چهارم [پاییز] برود.»

انباشت خرید پوزیشن‌های شورت بیت کوین

روز پنجشنبه، صرافی بیت فینکس (Bitfinex) بیش از 5,000 پوزیشن شورت ثبت کرد. دلفی دیجیتال (Delphi Digital) یک شرکت سرمایه‌گذاری، مشاوره و تحقیق در زمینه ارزهای دیجیتال، در این خصوص توئیت زد:

«وقتی خریداران از پوزیشن شورت خارج شدند، به سوی پوزیشن لانگ تغییر مسیر می‌دهند تا ضرر و زیانی را که با قرار گرفتن در پوزیشن شورت متحمل شدند، جبران کنند.»

هنوز انباشت پوزیشن شورت، زیر رکوردی است که در ماه ژوئن به ثبت رسیده و نشان از این دارد که موج بدبینی ممکن است ادامه داشته باشد؛ زیرا بیت کوین همچنان در روند نزولی میان مدتی که از ماه آوریل آغاز شده، باقی می‌ماند.

از آنجایی که خریداران با نشان دادن واکنش نسبت به صف فروش، رالی نزولی را رقم می‌زنند، احتمالاً بدبینی شدید می‌توانست منجر به یک فشار کوتاه مدت شود.

نمودار خریداران پوزیشن شورت در صرافی بیت فینکس

اما طی نیمسال گذشته، مبادلات بیت کوین برای معامله‌گران ماهر، بسیار سود ده بوده است، بطوریکه تنها ظرف مدت 5 ماه، حاشیه سودی معادل 1.1 میلیارد دلار از سرمایه گذاری در بیت کوین نصیب شرکت انگلیسی مدیریت سرمایه چند میلیارد دلاریِ رافر (Ruffer) شد. روز جمعه، دانکن مک کلنز (Duncan MacInnes)، مدیر سرمایه گذاری شرکت رافر، پس از اینکه بیت کوین را یک معمای زیست محیطی با طبیعتی ضد و نقیض خواند، در سایت شرکت، در این خصوص نوشت:

«بنابراین، چه چیزی تغییر کرده است؟ قیمت.»

وی در قسمتی دیگر از مقاله خود بر ماهیت سود ده بیت کوین تأکید کرد و افزود:

« نوامبر سال قبل، ریسک کردیم و خود را در معرض خطر بیت کوین قرار دادیم. بیت کوین را به عنوان یک گزینه در بازار نو ظهور در نظر گرفتیم. طبق تشخیص ما ریسک آن در مقابل سود سرشارش، ناچیز بود، بنابراین آن را جذاب یافتیم.»

با اینحال، سفته بازی در سطح خرد، به همراه افزایش نقدینگی، نشان‌دهنده شرایط ناخوشایند بازار، در اوایل سال جاری است که باعث شد رافر در ماه آوریل، تمام بیت کوینی را که خود را در معرض آن قرار داده بود، به فروش برساند.

رافر به طور کلی بازار بیت کوین را مثبت ارزیابی می‌کند، لیکن نکته‌ای که وجه تمایز وی با سایر معامله‌گران است، در تحلیل بازار به منظور دانستن زمان مناسب برای ورود به بازار و خروج از آن نهفته است.

نمودار زیر رفتار هفت شرکت‌ و کارآفرین بزرگ آمریکایی را در یک بازه 13 ماهه نشان می‌دهد. این نمودار در مجموع نشان‌دهنده عملکرد مناسب رافر و درک درست این شرکت از شرایط بازار رمزارز است.

رفتار هفت شرکت‌ و کارآفرین بزرگ آمریکایی در یک بازه 13 ماهه در قبال ارز دیجیتال

در این نمودار اشخاص حقیقی و حقوقی زیر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند:

  • پل تودور جونز (Paul Tudor Jones) کارآفرین، سرمایه‌گذار و کارگزار بورس؛
  • شرکت فناوری اطلاعات آمریکایی مایکرواستراتژی (Microstrategy)؛
  • شرکت فیدلیتی (Fidelity Investments)، ابرشرکت خدمات مالی آمریکایی چندملیتی که در زمینه ارائه خدمات مدیریت سرمایه‌گذاری، مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، مدیریت ثروت و خدمات بیمه عمر فعالیت می‌کند؛
  • شرکت مورگان استنلی (Morgan Stanley) شرکت خدمات مالی آمریکایی و شرکت چندملیتی، مالک شبکه‌ای از 1300 شعبه در ۴۲ کشور؛
  • شرکت پِی‌پال (PayPal) فعال در زمینه تجارت الکترونیکی و سامانه انتقال وجه الکترونیکی؛
  • ایلان ریو ماسک (Elon Musk) کارآفرین و شخص نامی در زمینه تجارت، بنیان‌گذار، مدیرعامل و مهندس ارشد شرکت اسپیس‌اکس؛ سرمایه‌گذار، مدیرعامل و طراح محصولات تسلا، آی‌ان‌سی.؛ بنیان‌گذار د بورینگ کمپانی؛ و بنیان‌گذار مشترک نیورالینک و اوپن‌ای‌آی.
  • گروه وال‌استریت بتس (WallStreetBets) گروهی از سرمایه داران آمریکایی که به طور هماهنگ، به مبادلات ارز می‌پردازند و با سفته بازی سودهای کلان نصیبشان می‌شود.

بیت کوین در مقابل بورس کالا

در هفته‌های اخیر، همگرایی بیت کوین با مهم‌ترین شاخص سهام وال استریت، یعنی شاخص S&P 500 در حال افزایش است، این در حالیست که همگرایی این رمز ارز با کالاهای سرمایه‌گذاری، همچنان رو به کاهش است. ممکن است این واگرایی نظر سرمایه‌گذارانی که به دنبال پر کردن سبد سرمایه‌گذاری خود با طیف متنوعی از سهام، کالاهای سرمایه‌گذاری و ارزهای دیجیتال هستند، به خود جلب کرده و بیت کوین را در چشم آن‌ها جذاب کند.

نمودار همگرایی بیت کوین، کالاهای سرمایه‌گذاری، شاخص S&P 500

این نمودار برگرفته از سایت تحلیلی Koyfin، همگرایی میان بیت کوین، کالاهای سرمایه‌گذاری و شاخص S&P 500 را در یک دوره سه ماهه، نشان می‌دهد.

به اعتقاد مایک مک گلون (Mike McGlone)، تحلیلگر و استراتژیست ارشد کالا در شرکت بلومبرگ (Bloomberg Intelligence)، امسال بیت کوین نسبت به نفت خام برنت عملکرد بهتری از خود نشان خواهد داد.

این استراتژیست روز پنجشنبه، در گزارشی نوشت:

«کاهش نسبی قیمت بیت کوین در مقابل قرارداد پریمیوم نفت خام، ممکن است نشان دهنده این موضوع باشد که این بار تحلیل‌های تکنیکال و بنیادین با یکدیگر همسو بوده و یک از سرگیری سیر صعودی را نشان می‌دهند.»

در قسمتی دیگر از این مقاله، مک گلون با اشاره بر نمودار قیمت و نوسانات 260 روزه بیت کوین و نفت خام برنت بر گرفته از پایگاه خبری بلومبرگ نوشت:

«درست همانند شرایط پایان سال 2016، مشاهده می‌کنیم که نسبت بیت کوین بر روی نفت خام در تعادل کامل بوده و بخصوص با نگاهی بر سیر کاهش نسبی نوسانات بیت کوین در پایان سال 2020، در می‌یابیم که بیت کوین در شرایط از سرگیری خط روند صعودی خود است.»

چه چیز موجب توقف این روند می‌شود؟ بیت کوین نفت خام را شکست می‌دهد

نمودار 260روزه قیمت و نوسانات بیت کوین نسبت به نفت خام برنت

ثبات بیت کوین: معامله‌گران سراغ فروش با استراتژی «خفه کردن» رفتند

اگرچه بیت کوین با فاصله بسیار نزدیکی به محدوده 30,000 دلار، یعنی کمتر از نصف قیمت رکورد دو ماه پیش, در حالت تعلیق قرار گرفته است، برخی از معامله‌گران آپشن (اختیار معامله) مثل همیشه، دست به کار شده‌اند و با اتخاذ استراتژی‌های نسبتاً پر ریسک، به منظور سود بردن از ثبات قیمت ارز دیجیتال، وارد میدان مبادلات رمزارز شده‌اند.

یکی از این استراتژی‌ها، استراتژی محبوب خفه کردن (strangle) کوتاه‌مدت است که معامله‌گران با این اندیشه که قیمت بیت کوین به این زودی‌ها شکسته نمی‌شود، آن را در پیش می‌گیرند.

استراتژی خفه کردن (strangle) شامل انعقاد قرارداد خرید با قیمت هدف بالاتر از قیمت بازار و قراداد فروش با قیمت هدف پایین‌تر از قیمت بازار، به منظور استفاده از حاشیه سود حاصل از نوسان‌گیری است.

شرکت پیشگام در تجارت ارز دیجیتال در آسیا، موسوم به QCP Capital، مورخ 30 ژوئن در کانال تلگرامی خود نوشت:

 «تجارت مورد علاقه ما در بیت کوین، همچنان استفاده از استراتژی خفه کردن کوتاه مدت در محدوده 30,000 الی 40,000 دلار است.»

این شرکت با اشاره به سطح حمایت قوی بیت کوین در حال حاضر افزود:

« با این سطح مقاومت روانشناختی در محدوده 40,000 دلار و سطح حمایت قوی در محدوده 30,000 دلار، فرصت مناسبی پدید آمده که در آینده نزدیک، بیت کوین با حاشیه سود 10,000 دلار معامله شود که به احتمال زیاد موجب فرو ریختن نوسانات ضمنی شود.»

ظرفیت بالقوه USDT کوین

در تاریخ 9 ژوئیه، خبر ادغام شرکت خدمات مالی آمریکایی سیرکل (Circle) با صرافی بولیش گلوبال (Bullish Global) رسانه‌ای شد. این شرکت سرمایه‌گذاری، به منظور بالا بردن بودجه صرافی بولیس گلوبال، در راستای زمینه سازی ورود آن به بورس نیویورک، قراردادی تنظیم کرد که به موجب آن، متعهد می‌شد که 9 میلیارد دلار به این صرافی تزریق کند. از آنجایی که شرکت سیرکل توسعه دهنده استیبل کوین یو اس دی کوین (USDC) است، این خبر موجی از تحولات را در بازار ارز دیجیتال به وجود آورد.

متی گرینسپن (Mati Greenspan) مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت کوانتوم اکونومیکس (Quantum Economics)، در پی رسانه‌ای شدن این خبر، در یادداشتی اظهار داشت که یو اس دی کوین (USDC)، دومین استیبل کوین از نظر محبوبیت و کاربرد در بازار ارز دیجیتال، این ظرفیت را دارد که تبدیل به «پرکاربردترین بازتکرار دلار آمریکا شود.»

گرینسپن با تأکید بر دو مزیت قانونی و پرکاربرد بودن این استیبل کوین افزود:

«در حال حاضر، فقط یک استیبل کوین وجود دارد که به طور گسترده در گردش است و با تمام مقررات شناخته شده ایالات متحده نیز مطابقت دارد و این USD کوین است.»

با رشد سریع صنعت استیبل کوین، USD کوین قطعاً جایگاه بهتر و سهم بیشتری در بازار به دست می‌آورد. ضمن این که، برخی از سایت‌های برتر در زمینه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، در راستای بهبود جایگاه USD کوین، نسبت به بزرگترین استیبل کوین یعنی تتر USDT بازدهی بالاتری را ارائه می‌دهند.

گرینسپن همچین خاطر نشان کرد:

« اگر تترUSDT، در حال حاضر در دسترس‌تر بوده و قابلیت نقدشوندگی بالایی دارد، در عوض USD کوین نیز تا کنون به عنوان یک ارز دیجیتال باثبات‌تر ظاهر شده است.»

در زیر نمودار رشد روز افزون استیبل کوین نمایش داده شده است:

نمودار رشد استیبل کوین

و اما اوضاع آلت کوین (Altcoin)

جهش صعودی قیمت EOS تتر

قیمت EOS تتر با یک جهش 20,3 درصدی افزایش یافت. این اتفاق خوشایند، با اظهارات توسعه‌دهنده این رمزارز ارتباط مستقیم دارد. پس از این که شرکت بلاک وان (Block.one) در رسانه‌ها اعلام کرد که قصد دارد، زیرمجموعه خود، صرافی بولیش گلوبال (Bullish Global) را وارد بازار بورس نیویورک کند، شوکی به بازار وارد شد و نتیجه آن جهش صعودی قیمت EOS بود.

صرافی بولیش گلوبال، توسعه دهنده EOS، رقیب اصلی شبکه اتریوم و از زیر مجموعه‌های شرکت بلاک وان است، این صرافی قصد دارد از طریق ادغام با شرکت اسپک (SPAC) سیرکل، وارد بازار بورس نیویورک شود. شرکت بولیش در حال برنامه‌ریزی برای راه اندازی صرافی ارز دیجیتال است و همانطور که در بالا ذکر شد، این قرارداد ادغام قرار است سرمایه‌ای معادل 9 میلیارد دلار، برای این شرکت به ارمغان بیاورد.

گفتنی است اسپک (SPAC) مخفف عبارت «شرکت با هدف ویژه تملک» (Special Purpose acquisition Company) است. اسپک گاهی «شرکت چک سفید» (blank Cheque company) هم نامیده می‌شود. این شرکت‌های خصوصی علاقمند به ورود به بورس، با تأمین مالی، مسیر را برای ورود شرکت‌های مستعد به بورس هموار می‌کنند.

رشد استیبل کوین یورو

 از آنجایی که در سال جاری میزان عرضه در گردش (circulating supply) توکن‌های استیبل کوین یورو (EURS) دارای پشتوانه یورو، بیش از دو برابر شده و به مرز 80 میلیون دلار رسیده است، برخی از تأمین‌کنندگان توکن، چشم‌انداز آینده بازارهای فارکس را روی ریل مبادلات دیجیتال ترسیم می‌کنند. با اینحال، مسئله بودجه و چالش‌های نظارتی نیز، همچنان به عنوان موانعی بر سر راه مبادلات دیجیتال ایستاده‌اند.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام