تحلیل نشست بانک مرکزی کانادا
اخبار فارکس

تحلیل نشست بانک مرکزی کانادا

امروز چهارشنبه 7 سپتامبر 2022 است و قرار است مقامات بانک مرکزی کانادا (BoC) راس ساعت 18:30 به وقت ایران نرخ های بهره بانکی شان را از 2.50% به 3.25% یعنی 75 واحد افزایش دهند.

آیا این آخرین باری خواهد بود که BoC در سال 2022 نرخ های بهره را بالا می برد؟ آیا مقامات بانک مرکزی کانادا پای خود را از روی پدال گاز بر خواهند داشت؟ آیا امکان دارد روسای بانک کانادا مثل جلسه قبلی خود نرخ ها را بیشتر از انتظار مارکت بالا ببرند؟

اگر معامله گر بازار فارکس به خصوص جفت ارز USDCAD هستید، تحلیل بسیار ارزشمند کارشناسان بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید را از دست ندهید.

همانطور که مطلع هستید قرار است مقامات BoC نرخ های بهره شان را 75 واحد افزایش دهند. اگر یادتان باشد روسای بانک مرکزی کانادا در ماه ژوئیه نرخ های بهره شان را در کمال تعجب 100 واحد بالا بردند. آنها دلیل این کارشان را دست کم گرفتن تورم پایا به علت وجود فاکتورهای جهانی اعلام کردند.

 در همین راستا رئیس بانک مرکزی کانادا، تیف مکلم در کنفرانس خبری بعد از آن جلسه اعلام کرد: به دلیل تورم گسترده موجود، هدف ما افزایش نرخ های بهره تا جایی است که بتوانیم گرانی ها را کاهش دهیم یا به عبارتی نرخ های بهره را تا محدوده خنثی برسانیم.

بر اساس اظهارنظرهای مقامات BoC منظور از محدوده خنثی، 2 تا 3% است.

در همین حال اداره آمار کانادا در 16 اوت گزارش داد که نرخ تورم در کانادا که با شاخص قیمت مصرف کننده یا شاخص cpi اندازه گیری می شود، به طور سالانه از 8.1 درصد در ژوئن به 7.6 درصد در ماه ژوئیه کاهش یافته است.

مطالعه تقویم اقتصادی پیشنهاد میشود.

سناریوی شاهینی (طرفدار سیاست انقباضی)

اگر امروز مجددا بانک مرکزی کانادا بر خلاف انتظارات مارکت و به جای 75 واحد نرخ ها را 100 واحد افزایش دهد، دلار کانادا (لونی) در مقابل دلار امریکا افزایش خواهد یافت.

در اینصورت شما می توانید عملکرد دلار کانادا را در مقابل دو ارز ین ژاپن و یورو بسیار خوب مشاهده کنید. دلیل این مساله هم اختلاف بین سیاست های بانکی دو کشور ژاپن و اتحادیه اروپا در مقابل کانادا است.

ولی دلار کانادا در مقابل دلار امریکا نمی تواند آنچنان که باید خودنمایی کند دلیل آن هم این است که تریدرها منتظر گزارش تورم ماه اوت ایالات متحده قبل از هرگونه تصمیم گیری درباره افزایش 75 واحدی نرخ های بهره هستند.

با این حال بد نیست بدانید که حتی اگر BoC نرخ ها را 100 واحد بالا ببرد این مساله نمی تواند در آینده به این شدت تکرار شود. ضمنا فراموش نکنید از آنجایی که قرار نیست بعد از این بیانیه کنفرانس خبری برگزار شود، در نتیجه خود لحن بیانیه بیشترین سیگنال ها را در خود خواهد گنجاند.

سناریوی خنثی

منظور از سناریوی خنثی این است که مقامات بانک مرکزی کانادا درست مطابق انتظارات مارکت نرخ ها را همان 75 واحد بالا ببرند. سپس انتظار می رود که در قسمت بیانیه اعلام کنند ما متعهد هستیم تا نرخ ها را به رقم تارگت 2% بازگردانیم و از این به بعد هرگونه تصمیمی مطابق با داده ها گرفته خواهد شد.

چنین افزایش نرخی، نرخ های شورای سیاستگذاری را کمی بالاتر از محدوده خنثی قرار خواهد داد. فراموش نکنید که چنین لحن خنثی، مقاومت لونی را در مقابل دلار امریکا دشوار خواهد کرد.

مطالعه مقاله تحلیل طلا به شما پیشنهاد میشود.

سناریوی کبوتری (انبساطی)

در این سناریو انتظار می رود که مقامات BoC نرخ های بهره را به جای 75 واحد، 50 واحد افزایش دهند. این مساله باعث ریزش شدید لونی در مقابل دلار امریکا خواهد شد. بانک مرکزی کانادا می تواند دلیل این کار خود را کند شدن فعالیت های اقتصادی به علاوه کاهش فشارهای تورمی بیان کند و یک سیاست محافظه کارانه تری را اتخاذ کند.

آخرین داده ها از سمت کانادا نشان داد که تولید ناخالص داخلی واقعی (GDP) در سه ماهه دوم با نرخ سالانه 3.3 درصد افزایش یافته است. این گزارش به دنبال رقم 3.1 درصدی سه ماهه اول منتشر شد که متاسفانه نتوانست انتظارات مارکت (منظور رقم 4.5%) را برآورده کند.

به خاطر داشته باشید که بین سه سناریوی ذکر شده در بالا، سناریوی کبوتری، کمترین احتمال وقوع را دارد.

تمام بانک‌های مرکزی بزرگ جهان همچنان بر کاهش تورم حتی به بهای رشد کمتر اقتصادی متمرکز هستند و بعید است که بانک مرکزی کانادا به یک گزارش CPI واکنش نشان دهد.

ولی در کل فراموش نکنید که بازارها در حال قیمت گذاری حداکثر یک نرخ 4% می باشند و یک افزایش 50 واحدی حتی اگر نرخ های بهره را نزدیک محدوده نهایی خنثی ببرد، یک اتفاق بسیار کبوتری محسوب می شود.