بانک آمریکایی: ارز دیجیتال بانک مرکزی کارآمدتر از پول نقد است
اخبار ارز دیجیتال

بانک آمریکایی: ارز دیجیتال بانک مرکزی کارآمدتر از پول نقد است

بانک آمریكا (BofA) در یک مقاله تحقیقی كه روز چهارشنبه منتشر شد، ارزهای دیجیتال بانك مركزی را «یك سیستم پرداخت بسیار کارآمدتر از پول نقد» خواند.

به گزارش رسانه بازار فارکس و ارزهای دیجیتال دنیای ترید، چندی است که مقامات مالی آمریکا، همزمان با حرکت جهانی به سوی راه اندازی استیبل کوین بانک مرکزی، به فکر پیوستن به این جریان افتاده‌اند. دنیای ترید پیش از این، در مقاله‌ای به طور جداگانه، به موضوع تقاضای روزافزون استیبل کوین توسط بانک مرکزی دولت‌های قدرتمند به خصوص آمریکا پرداخته است.

تاکنون دو بانک‌ بزرگ آمریکا، بانک مورگان استنلی و گلدمن ساکس دسترسی‌های محدودی به ارز دیجیتال برای مشتریان اَبَرسرمایه‌دار خود ایجاد کرده‌اند. هفته گذشته نیز، بانک جی پی مورگان اولین رمزارز با پشتوانه بانکی را به مشتریان ارائه داد.

به نقل از سایت کوین دسک، پس از این اقدامات، بانک مستقر در شارلوت (کارولینای شمالی) نیز که از لحاظ ارزش کل دارایی، در رده دومین بانک بزرگ در ایالات متحده آمریکا قرار دارد، اظهار داشت که استیبل کوین‌ بانک‌های مرکزی جهان از قابلیتی‌هایی برخوردارند که می‌توانند «به طور کامل» جایگزین مناسبی البته در آینده نه چندان نزدیک، برای پول نقد باشند.

این گزارش در شرایطی منتشر می‌شود که اخیراً بهره‌های بانک‌های مرکزی آمریکا افزایش یافته است.

بانک مرکزی آمریکا: بانک‌هایی که استیبل کوین خود را ندارند به حاشیه رانده می‌شوند

پلتفرم زیرساختی شرکت blockchain Bison Trails در یادداشت ماه می خود گزارش داده بود که حدود 80٪ از بانک‌های مرکزی در حال بررسی موارد استفاده از (CBDC) هستند و در حال حاضر، 40٪ از میان آن‌ها، در حال آزمایش برنامه‌های اثبات مفهوم بوده و درصدد آزمایش روش‌های مختلف اجرای این ایده برآمده‌اند.

بانک آمریكا با «اجتناب ناپذیر بودن» پذیرش CBDC، دلایل این امر را مطابق موارد زیر  برشمرد:

چرا پذیرش ایجاد استیبل کوین بانک مرکزی آمریکا امری اجتناب ناپذیر است؟

    1. ضعیف شدن نقش پرداخت پول نقد،
    2. استفاده روزافزون بخش خصوصی از فناوری بلاكچین،
    3. از دست رفتن كنترل ارز دیجیتال،
    4. پتانسیل CBDC برای تقویت اقتصاد.

 

 

بانک مرکزی آمریکا، تأکید کرد آن دسته از بانک‌های مرکزی که ارزهای دیجیتال خود را هنوز راه اندازی نکرده اند، آرام آرام، خود را در مواجهه با کاهش تقاضا – و در برخی موارد کاهش چمشگیر تقاضا- برای ارزهای خود و کاهش قدرت نفوذ جهانی بانک‌های خود می‌بینند.

رویکرد محتاطانه بانک مرکزی در قبال CBDC 

این اظهارات بانک مرکزی آمریکا در مورد ارز دیجیتال، در شرایطی مطرح می‌شود که ماه گذشته، (یکشنبه 27 ژوئن) روزنگرن، رئیس بانک فدرال آمریکا، تتر را در دسته اخلالگران بازارهای مالی قرار داد و با برشمردن دلایلی، آن را تهدیدی برای ثبات اقتصادی نامید.

مقاله مذکور نیز به توضیح «رویکرد بسیار محتاطانه» بانک فدرال آمریکا در قبال ارز دیجیتال بانک مرکزی پرداخت. در این مقاله سه دلیل زیر برای اتخاذ رویکرد محتاطانه بانک فدرال آمریکا مطرح شده بود:

چرا بانک فدرال آمریکا در قبال ارز دیجیتال رویکرد محتاطانه اتخاذ کرده است؟

    1. CBDC  می‌تواند با سپرده‌های بانکی رقابت کند،
    2. CBDC  می‌تواند بانک ها را اداره کند،
    3. CBDC  ممکن است امنیت فردی را به خطر بیندازد.

 

بر طبق این مقاله، «دولت‌ها با اعتبار بخشیدن به استیبل کوین‌ بانک‌های مرکزی (CBDC) به عنوان واحد پول، منبع ذخیره ارزش و ابزار مبادله» آن‌ها را به عنوان پول واجد شرایط قبول می‌کنند و در نتیجه، حساب CBDC، از حساب ارزهای دیجیتالی که واجد این شرایط نیستند، جدا می‌شود.

بانک آمریکا: CBDCها نیاز به استبل کوین را کاهش می‌دهند

این مقاله همچنین ذکر کرد:

 «از آنجایی که ارز دیجیتال همواره در حال معامله شدن و دست به دست چرخیدن هستند، می توان آنها را به عنوان یک کلاس دارایی در نظر گرفت.»

بانک آمریکا نیزبا ذکر این مورد که CBDC می تواند نیاز به استیبل کوین بخش خصوصی را کاهش دهند، افزود، در زمان فشار و استرس در بازار و فرار معامله‌گران از ارز دیجیتال به سمت پول، استیبل کوین بخش خصوصی می‌تواند خطر مهمی برای ثبات مالی ایجاد کند.

در ماه‌های اخیر، بانک مرکزی آمریکا با افزایش تعهدات خود در زمینه ارائه خدمات رمزارز، به سوی بررسی پتانسیل استیبل کوین بانک مرکزی حرکت کرده است.

بر اساس یادداشتی که اوایل ماه جاری توسط CoinDesk بررسی شد، این بانک با تشکیل یک کار گروه تحقیقاتی به منظور پژوهش در مورد ارزهای دیجیتال و فناوری های مرتبط، گام معناداری در راستای حرکت به سوی ایجاد استیبل کوین بانک مرکزی برداشته است. این بانک همچنین قابلیت معاملات آتی بیت کوین را برای برخی از مشتریان فعال کرده است. همچنین واحد کارگزاری مرکزی این بانک، اخیراً در حال ایجاد فضا و انجام مذاکرات برای راه‌اندازی محصولات سرمایه‌گذاری قابل مبادله (ETP) برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری پوشش ریسک (hedge fund) در اروپا هستند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود: آموزش ارز دیجیتال رایگان

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام