ایالات متحده ارز دیجیتال دلار را ایجاد می کند
اخبار ارز دیجیتال

ایالات متحده ارز دیجیتال دلار را ایجاد می کند

مسئول بانک مرکزی ایالات متحده، جرومی پاول، روز گذشته اعلام کرد که Fed (Federal Reserve یا بانک مرکزی) در حال بررسی ایجاد دلار دیجیتالی آمریکاست. این دلار دیجیتالی در واقع یک ارز دیجیتال خواهد بود که توسط بانک مرکزی آمریکا کنترل و مدیریت خواهد شد.

تعدادی از کشور ها در حال حاضر در حال بررسی تولید و گسترش ارز خود بصورت دیجیتال یا رمز ارز هستند. این رمز ارزها ارزهای دیجیتال بانک مرکزی یا CBDC گفته می شوند و به عنوان نسخه ی دیجیتالی پول آن کشور بکار گرفته خواهند شد.

بطور کلی ارزهای دیجیتال به سه دسته تقسیم می شوند:

 

بیت کوین ها و آلت کوین ها:

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود اما تعداد زیادی ارز دیجیتال دیگر به دنبال آن بوجود آمدند که به آنها آلت کوین میگویند. هدف آلت کوین ها معمولا استفاده از بلاک چین به روشهای نوین و با کارایی بالاتر است. بعضی از آنها تلاش میکنند که تراکنش ها را ارزان تر و سریع تر انجام دهند و برخی دیگر امکانات جدیدتری نظیر قراردادهای خود انجام یا قراداد های هوشمند را اضافه کرده اند.

 

استیبل کوین ها:

استیبل کوین ها، آلت کوین هایی هستند که به یک دارایی ثابت مانند دلار آمریکا یا قیمت طلا پیوند خورده اند. هدف از تولید این کوین ها کاهش ریسک نوساناتی است که در سایر ارزهای دیجیتال مشاهده میشود و همچنین داشتن برخی مزایای ارزهای دیجیتال نظیر ایمنی و سرعت پردازش بالا است. در حال حاضر شما میتوانید هر دو دسته استیبل کوین ها و آلت کوین ها را از صرافی های معتبر ارزهای دیجیتال خریداری کنید.

 

CBDC:

این ارزهای دیجیتال توسط حکومت ها تولید می شوند و بر بستر بلاکچین خواهند بود. بر خلاف سایر ارزهای دیجیتال که غیر متمرکز و مستقل از بانکها و حکومت ها به عنوان ناظر یا مدیریت کننده هستند، CBDC ها متمرکز و تحت کنترل حکومتها خواهند بود.

 

چه زمانی دلار دیجیتال را خواهیم داشت؟

مدتی زمان لازم است تا ایالات متحده یک ارز دیجیتال را معرفی کند، البته اگر اساساً این کار را انجام دهد. آقای پاول گفت که تحلیل و بررسی دقیقی لازم است و وی نقشه ی راهی برای نحوه پیش رفت کار نیز تهیه کرده است.

در یک پیام ویدیویی، وی گفته است که Fed سالهاست در حال بررسی مزایای بالقوه یک CBDC است. او گفت که تمرکز اصلی مجموعه تحت مدیریتش بر این است که یک CBDC چگونه می تواند موجب ارتقاء سیستم پرداخت دلاری فعلی که ایمن، موثر، پویا و کارآمد است شود. البته او تصریح کرد که هر CBDC ممکن، میتواند به عنوان یک مکمل، و نه جایگزین اسکناس و حالت فعلی دیجیتالی دلار در بخش خصوصی نظیر پرداخت ها و بانک های بازرگانی به کار رود.

در تابستان، Fed یک سند نظرسنجی را منتشر خواهد کرد و به گفته ی آقای پاول هدف از آن شنیدن طیف وسیعی از نظرات مختلف پیش از هر گونه تصمیم گیری است.

 

چه کشورهایی در حال حاضر CBDC دارند؟

تعدادی از کشورها در فرآیند تولید و گسترش CBDC ها هستند اما هنوز هیچ کدام شروع به کار نکرده اند.

چین یکی از اولین کشورهایی بود که به فکر تولید چنین ارز دیجیتالی افتاده بود و از سال ۲۰۱۴ در حال کار بر روی آن است و در حال حاضر در حال استفاده آزمایشی یوآن دیجیتالی در ۱۰ شهر است. برخی معتقدند که این برنامه ی چین در راه اندازی CBDC خودش دلیل سخت گیری اخیر این کشور بر ارزهای دیجیتال بوده که موجب کاهش اخیر ارزش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال شده است. از سویی گفته می شود که سوئد نیز استفاده آزمایشی از یک CBDC با نام e-krona را از سال گذشته آغاز کرده است. همینطور اتحادیه ی اروپا به دنبال یوروی دیجیتال است و انگلیس در حال بررسی ریسک ها و مزایای یک پوند دیجیتالی است و باهاما در حال آزمایش Sand Dollar است.

 

تاثیر این اتفاق بر دنیای رمز ارزها چیست؟

دانستن تاثیر CBDC ها بر ارزهای دیجیتال معمول دشوار است. بزرگترین معضل، بحث تمرکز گرایی است. با طراحی ارزهای دیجیتال، نیاز به بانکها و حکومتها  به عنوان واسط در تراکنش ها کنار گذاشته شد. این موضوع خوشایند حکومت ها نیست چرا که می خواهند کنترل پول را در اختیار داشته باشند.

صحبت های آقای پاول جنبه ی دیگر ارزهای دیجیتال که نیاز به قوانین بیشتر است را مورد توجه قرار میدهد. او هشدار داد که اگرچه استیبل کوین ها کارایی را افزایش و هزینه ها را کاهش میدهند، اما آنها نیز ریسک های بالقوه ای دارند.

به عنوان مثال، این کوین ها ممکن است امنیت برابری با پولهایی که در حسابهای بانکی قرار دارند نداشته باشند.

به گفته ی او، همزمان با افزایش کاربرد استیبل کوین ها، توجه بانکها و حکومت ها به قوانین مناسب در این حوزه نیز باید افزایش یابد.

بطور کلی، برخی در نتیجه ی این اظهارات و اتفاقات احساس هشدار و ترس کرده اند که افزایش قوانین در حوزه ی ارزهای دیجیتال موجب مختل کردن صنعت ارزهای دیجیتال خواهد شد. اما از سویی، برخی دیگر این تغییرات را راهی برای جلوگیری از جنبه های منفی ارزهای دیجیتال مانند کلاه برداری و پولشویی می دانند. چالش حکومتها در حال حاضر مراقبت از مصرف کنندگان بدون سرکوب کردن گسترش تکنولوژی بلاک چین است. نگرش آقای پاول که بر اساس مباحثه و تبادل نظر در این زمینه است به نظر می رسد که قدم مثبتی در این مسیر باشد.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام