برگشت روند چیست؟ آموزش کامل استراتژی ترید Trend Reversal
فارکس

برگشت روند چیست؟ آموزش کامل استراتژی ترید Trend Reversal

بازارها یا دارای روند هستند و یا خنثی و در حال رنج زدن می باشند. این روندها می تواند یا صعودی باشد و یا نزولی.

اصطلاح بازگشت روند یا برگشت قیمت یک دارایی یکی از مهمترین و حیاتی ترین نکات در بازارهای مالی است که هر تریدری باید آن را بداند. همانطور که می دانید هدف نهایی هر معامله گری رسیدن به سود است آن هم سود مستمر.

حال برگشت روند که از آن به عنوان یکی از استراتژی های سودده یاد می شود به شما کمک می کند تا بتوانید سودهای خوبی به جیب بزنید.

در یکی دیگر از سری مقالات ارزشمند وبسایت دنیای ترید این بار در خدمت شما هستیم تا شما را با مفهوم کلیدی برگشت روند و استراتژی آن آشنا کنیم.

برگشت روند چیست؟

قبل از اینکه به مفهوم برگشت روند یا قیمت بپردازیم بهتر است ابتدا تعریفی از روند داشته باشیم.

روند به وضعیتی گفته می شود که قیمت یک دارایی مثل جفت ارزها، کالاهایی مثل طلا و نفت، اوراق قرضه، سهام ها و یا ارزهای دیجیتال یا به سمت بالا حرکت کنند و یا به سمت پایین که به آنها صعودی یا نزولی گفته می شود.

ضمنا به نقطه مقابل مارکت روند دار، بازار رنج یا بدون روند گفته می شود.

حال و بر اساس تعریف روند، بازگشت روند یا Reversal Trend زمانی اتفاق می افتد که قیمت یک دارایی روند فعلی خود را تمام می کند و درست در جهت مخالف روند فعلی تغییر مسیر داده و حرکت می کند.

تصویر برگشت روند

روش های شناسایی برگشت روند

حال که با مفهوم روند و برگشت آن آشنا شدید وقت آن رسیده که به شما روش های شناسایی روند یا قیمت را آموزش دهیم.

به طور کلی سه روش اصلی برای شناسایی برگشت قیمت وجود دارد.

اولین روش، درک و استفاده از اندیکاتورهای تکنیکال مانند میانگین های متحرک و RSI است و روش دوم استفاده از رویکرد پرایس اکشن مانند نگاه کردن به چارت ها و الگوهای شمعی-ژاپنی است. سومین و آخرین روش هم بازگشت قیمت توسط خطوط حمایت، مقاومت و خط روند است.

روش اول استراتژی ترید برگشت روند با استفاده از میانگین های متحرک و خط مقاومت

در این روش شما در هر تایم فریمی که ترید می کنید می توانید با امتحان کردن میانگین متحرکی که قیمت به آن واکنش نشان می دهد بازگشت روند را زیر نظر بگیرید. برای اینکه متوجه منظور ما شوید لطفا نگاهی به تصویر زیر بیندازید.

تصویر دوم برگشت روند

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید قیمت هر بار که به میانگین متحرک 50 روزه برخورد کرده به مسیر صعودی خود ادامه داده است. تنها زمانی که پایان روند صعودی فرا رسیده قیمت درون EMA50 یا همان میانگین متحرک نمایی 50 روزه نفوذ کرده و روند از صعودی به نزولی تغییر کرده است.

ضمنا خط مقاومتی که با رنگ قرمز و فلش سیاه نمایش داده شده برگشت روند را پس از برخورد با یک سطح مهم مقاومتی به نمایش گذاشته است.

روش دوم استفاده از اندیکاتور RSI

در این روش که بین تریدرهای حرفه ای بسیار مرسوم است و به واگرایی معروف می باشد قیمت در روند صعودی قله ای بالاتر از قله قبل درست می کند ولی اگر نگاهی به اندیکاتور RSI بیندازید متوجه خواهید شد که RSI در حال ساختن دره می باشد.

اصطلاحا قیمت در حال بالا رفتن و RSI در حال پایین آمدن می باشد.

تصویر ترید بر اساس واگرایی

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید خریداران موفق شده اند قیمت را بالاتر از قله قبلی ببرند ولی اندیکاتور RSI نه تنها بالاتر نرفته و ادامه روند صعودی را تایید نکرده بلکه درست در حال پایین رفتن می باشد.

اینجا همان منطقه ای است که شما باید سریعا دارایی مورد نظرتان را بفروشید.

روش سوم استراتژی ترید برگشت روند با استفاده از الگوهای پرایس اکشن

در این روش که به رویکرد ترید برگشت قیمت با استفاده از الگوهای پرایش اکشن معروف است شما کاری با اندیکاتورهای تکنیکال ندارید.

در حقیقت این الگوها درون کندل های شمعی-ژاپنی ایجاد می شود. تنها کاری که شما باید بکنید این است که الگوهای مهم شمعی-ژاپنی را مطالعه کرده و یاد بگیرید تا بتوانید درون اقیانوس فارکس صیدهای درشتی بکنید.

در این قسمت ما شما را با برخی از مهمترین این الگوها آشنا می کنیم.

ترید برگشت روند با استفاده از الگوی داجی

الگوی داجی (Doji) یک الگوی بازگشتی است که معمولا قیمت باز شدن و بسته شدن آن یکی است. تریدرها با مشاهده الگوی داجی متوجه می شوند که قرار است روند موجود تغییر کند.

به عنوان مثال اگر شما یک الگوی داجی را پایان یک روند نزولی مشاهده کردید این مساله بدین معنی است که روند قرار است صعودی شود و بالعکس.

ترید با الگوی داجی

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید قیمت پس از رسیدن به یک سطح مهم مقاومتی که از قضا یک الگوی داجی هم تشکیل شده شروع به برگشت می کند. این نقطه بهترین مکان برای ورود به قصد "فروش دارایی مورد نظر" می باشد.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: آموزش الگوهای شمعی-ژاپنی

ترید برگشت روند با استفاده از الگوی چکش

الگوی چکش یا Hammer یک الگوی مهم دیگر بازگشتی است که معمولا در انتهای یک روند نزولی ظاهر می شود. با پدید آمدن الگوی چکش مارکت در حال مخابره این پیام است که روند به پایان خود رسیده و قرار است یک برگشت صعودی را تجربه کند.

ترید با الگوی چکش یا Hammer

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید با ظاهر شدن یک الگوی چکش در پایان روند نزولی قیمت به سمت بالا تغییر جهت داده است. تریدرها با شناسایی این الگوهای ارزشمند و سودآور سودهای بسیار عالی به جیب می زنند.

ترید برگشت روند با استفاده از الگوی سر و شانه

الگوی سرو شانه یا همان Head and Shoulders یک الگوی بسیار قوی بازگشتی دیگر است که بسیاری از حرفه ای های مارکت با آن آشنا هستند.

الگوی سر و شانه در انتهای یک روند صعودی ظاهر می شود و پس از کامل شدن، روند صعودی را به نزولی تغییر می دهد. این الگو از سه قله تشکیل شده که قله وسطی از دوتای دیگر بلندتر است.

الگوی کامل سر و شانه

تصویر بالا نمونه کاملی از یک الگوی برگشتی سر و شانه است که البته همیشه هم بدین شکل زیبا و کامل نیست و پیدا کردن آن مستلزم کمی تمرین است.

تصویر ترید کردن بر اساس الگوی سرو شانه

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ما یک الگوی سر و شانه در تایم 1 ساعته جفت ارز EURUSD برای شما پیدا کردیم.

درست همانگونه که مشاهده می کنید با پیدا شدن این الگوی سر و شانه در انتهای یک روند صعودی، قیمت تغییر مسیر داده و وارد روند نزولی شده است.

فراموش نکنید که الگوی سرو شانه حتما باید در انتهای یک روند صعودی پدیدار شود و این الگو نشانه نزولی شدن روند فعلی است.

ترید برگشت روند با استفاده از الگوی سقف دو قلو

الگوی سقف دوقلو یا Double Top یکی دیگر از الگوهای برگشت روند است که در تمام دارایی ها مثل: سهام ها، اوراق قرضه، ارزهای بین المللی، کامودیتی ها، ارزهای دیجیتال و غیره شکل می گیرد.

هر زمان که مارکت دو قله یکسان و موازی درست کند یک الگوی سقف دوقلو ایجاد شده است.

تصویر ترید بر اساس الگوی سقف دوقلو

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید پس از اینکه روند صعودی جفت ارز یورو به دلار موفق به ایجاد یک الگوی سقف دوقلو شده روند موجود به نزولی تغییر پیدا کرده است.

ضمنا روش پیدا کردن الگوی سقف دوقلو ساده است. ابتدا بگردید و یک روند صعودی را پیدا کنید سپس منتظر پولبک یا برگشت اول و دوم قیمت شوید.

الگوهای مذکور تعدادی از بهترین الگوهای بازگشتی در بازارهای مالی است که مناسب ترید کردن برای هر نوع معامله گری با هر نوع دارایی و در هر نوع مارکتی می باشد.

چطور بیشترین استفاده را از الگوهای برگشتی ببریم؟

در این قسمت ما به طور خلاصه تکنیک گام به گامی را به شما آموزش می دهیم تا بتوانید به وسیله آن بیشترین منفعت را از الگوهای برگشتی ببرید.

این سه گام عملی به شما کمک می کند تا متمرکزتر و هدفمندتر الگوهای برگشت قیمت را شکار کنید.

  • تشخیص روند موجود
  • صبر کردن تا شکسته شدن روند
  • مشاهده یک تاییدیه مهم در راستای برگشت روند

خیلی ساده ابتدا باید روند موجود در مارکت را شناسایی کنید. شما می توانید با کشیدن خطوط ساده روند و میانگین ها متحرک روند موجود را شناسایی کنید.

سپس مثل یک صیاد باید منتظر بمانید تا روند فعلی شکسته شود. به عنوان مثال قیمت می تواند با برخورد با سطوح مقاومت و حمایت مهم، خطوط روند، میانگین های متحرک و غیره شکسته شود.

در انتها بلافاصله بعد از شکسته شدن قیمت ورود نکنید و با دیگر ابزار تحلیل تکنیکال مثل الگوهای بازگشتی، RSI و غیره شکست قیمت را بسنجید.

نتیجه گیری

همینطور که مشاهده کردید تکنیک ترید کردن بر اساس برگشت روند یا قیمت یکی از بهترین و قوی ترین و در عین حال ساده ترین استراتژی های پول ساز در کل بازارهای مالی است.

اگر اطلاعات ارزشمند موجود در این مقاله را اجرا کنید می توانید سودهای کلانی به جیب بزنید.

ضمنا فراموش نکنید که قدرت و برتری در سادگی است؛ مبادا سادگی این استراتژی شما را منحرف کند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه