مولتی تایم فریم چیست؟ آموزش کامل تکنیک ترید بر اساس مولتی تایم فریم
فارکس

مولتی تایم فریم چیست؟ آموزش کامل تکنیک ترید بر اساس مولتی تایم فریم

به عنوان یک معامله گر تکنیکالی؛ چه نوآموز باشید و چه یک حرفه ای که مدت ها است در حال ترید کردن است، حتما اصطلاح ترید کردن بر اساس مولتی تایم فریم به گوشتان خورده است.

اگر جزو آن دسته از تریدرها هستید که تا الان به این استراتژی ارزشمند و کارا اهمیتی نداده اید باید صادقانه به شما بگویم که فرصت سودآوری بیشتر و ماندن در مارکت را از خودتان سلب کرده اید.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید قصد دارند تا شما را با یکی از استراتژی های بسیار ارزشمند در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس یعنی راهنمای کامل ترید کردن بر اساس تکنیک مولتی تایم فریم آشنا کنند.

مولتی تایم فریم چیست؟

مولتی تایم فریم یا تحلیل بر اساس استراتژی مولتی تایم فریم یک رویکرد بالا به پایین است که به شما کمک می کند در حالی که در تایم های کوچک تر ورود می کنید تصویر بزرگتر یا روند مارکت را نیز در تایم های بالاتر مشاهده کنید.

به زبانی دیگر، مولتی تایم فریم فرایند مشاهده یک دارایی و یک قیمت مانند جفت ارزها، سهام ها، کریپتوها و غیره در بازه های زمانی مختلف است.

در واقع همانطور که می دانید تایم فریم های بزرگتر به شما کمک می کند روند کلی و دراز مدت دارایی مدنظر خود را تشخیص دهید و تایم فریم های کوچکتر نقطه ورود شما هستند.

مولتی تایم فریم رویکردی است که تمام تریدرها (اسکالپرها، تریدرهای میان مدت، بلند مدت و غیره) از آن استفاده می کنند.

در حقیقت تکنیک مولتی تایم فریم به شما کمک می کند تصمیمات درست تری اتخاذ کنید. به عنوان مثال اگر روند یک جفت ارز در تایم 5 دقیقه به طور قوی صعودی باشد اگر همان موقع سری به تایم روزانه بزنید متوجه خواهید شد که همین جفت ارز در حال درجا زدن و بدون روند می باشد.

قانون بررسی 3 تایم فریم چیست؟

قانون بررسی 3 نوع تایم فریم قبل از فشار دکمه ترید، یک قانون تجربی کسب شده توسط تریدرهای حرفه ای مارکت است که به شما می گوید قبل از زدن دکمه ترید باید دارایی مورد نظر خود را در سه تایم فریم مختلف چک کرده باشید.

اجازه دهید با ذکر یک مثال ساده مساله را برای شما شفاف و ساده تر کنیم.

فرض کنید شما یک اسکالپر هستید که سبک معاملاتی تان ورود به مارکت به دفعات زیاد و با سرعت بالا به منظور کسب سود می باشد. بر اساس قانون چک کردن 3 نوع تایم فریم شما باید قبل از فشار دادن دکمه نهایی ترید تایم فریم های: 1 ساعته، 30 دقیقه و 5 دقیقه را بررسی کرده باشید.

یا بسته به نوع دیدگاه تریدرهای کوتاه مدت، برخی دیگر از اسکالپرها قبل از فشردن دکمه ترید تایم فریم های: 30 دقیقه، 15 دقیقه و 5 دقیقه را چک می کنند (برخی دیگر هم تایم های: 15 دقیقه، 5 دقیقه و 1 دقیقه را بررسی می کنند).

مزایای مولتی تایم فریم چیست؟

مزایای استفاده از استراتژی مولتی تایم فریم

استراتژی مولتی تایم فریم مزایای بیشماری دارد که در ادامه این مقاله شما را با آنها آشنا می کنیم.

اولین و بزرگترین مزیت استفاده از استراتژی مولتی تایم فریم این است که به شما کمک می کند تا روند اصلی مارکت را قبل از ترید کردن تشخیص دهید.

همانطور که می دانید یک شعار بسیار ارزشمند و قدیمی در بازارهای مالی وجود دارد که می گوید: روند دوست شما است.

دومین مزیت سودمند این استراتژی این است که به شما کمک می کند نقاط ورود و خروج تان را دقیق تر انتخاب کنید.

مزیت سوم استفاده از این استراتژی این است که در پیدا کردن نقاط حمایت و مقاومت دقیق تر کمک شایانی به شما می کند.

در انتها آخرین مزیت استفاده از استراتژی مولتی تایم فریم این است که به شما کمک می کند در تریدهای تان کمتر دچار اشتباه شوید؛ چرا که ترید کردن به معنی اشتباه کردن و ضرر نکردن نیست بلکه بدین معنی است که سودهای مان بیشتر از ضررهای مان باشد.

بهترین تایم فریم برای ترید کردن چیست؟

بد نیست بدانید که این پرسش که" بهترین تایم فریم برای ترید کردن چیست" سوالی است که بسیاری از نوآموزان و حتی تریدرهای با تجربه می پرسند.

پاسخ این سوال میلیون دلاری بستگی به این دارد که سبک معامله گری شما چیست یا اینکه شما چه نوع تریدری هستید؟

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: انتخاب سبک درست معامله گری؛ آموزش انواع سبک های ترید کردن

به طور عمومی یک ارتباط مستقیمی بین انتخاب تایم فریم و سبک معاملاتی تریدرها وجود دارد. به عنوان مثال اگر دنبال این هستید که ببینید چه نوع تایم فریمی بهتر است ابتدا باید ببینید شما چه نوع تریدری هستید.

برای شفاف تر شدن موضوع به مثال های بسیار ارزشمند زیر توجه کنید.

بهترین تایم فریم برای اسکالپرها

اگر شما یک اسکالپر هستید بهترین تایم فریمی که مناسب شما است تایم فریم های کوچکی مانند 1 دقیقه ای تا 15 دقیقه است.

همان گونه که می دانید اسکالپرها معامله گرانی هستند که یک پوزیشن را از چند ثانیه تا چند دقیقه نگه می دارند. هدف نهایی اسکالپرها ورود روزانه به بازار به دفعات زیاد و به منظور کسب سودهای کوچک است.

بهترین تایم فریم برای تریدرهای روزانه

بهترین تایم فریم برای تریدرهای روزانه

درست است که تریدرهای روزانه هم مانند اسکالپرها باید تمام پوزیشن های خود را تا پیش از پایان روز ببندند ولی نحوه معامله کردن آنها از لحاظ سرعتی مثل اسکالپرها نیست.

در حقیقت تریدرهای روزانه تور خود را اول ساعت کاری یکی از سشن های معاملاتی سودده مانند لندن، نیویورک و یا سشن لندن-نیویورک درون این دریای بیکران ثروت پهن کرده و تا پایان روز هر آنچه در توان شان است را ترید می کنند.

نکته مهمی که باید درباره این نوع سبک معاملاتی بدانید این است که دی تریدرها به هیچ عنوان بعد از پایان روز کاری پوزیشن بازی ندارند و تمام معاملات خود را تا پیش از پایان ساعت کاری می بندند.

اگر شما یک تریدر روزانه یا همان Day Trader هستید بهترین تایم فریم مناسب شما از 15 دقیقه تا 4 ساعت است.

بهترین تایم فریم برای سویینگ تریدرها

سویینگ تریدرها یا همان معامله گران میان مدت که به معامله گران موج ها نیز معروف هستند افرادی هستند که پوزیشن های خود را بیش از یک روز کاری باز نگه می دارند.

در واقع سویینگ تریدرها پوزیشن های خود را از یک روز تا دو هفته باز نگه می دارند.

اگر شما یک سویینگ تریدر هستید بهترین تایم فریمی که برای شما بیشترین کارایی را دارد: 1 ساعته، 4 ساعته، روزانه و هفتگی است.

بهترین تایم فریم برای پوزیشن تریدرها

همانطور که مطلع هستید پوزیشن تریدرها معامله گرانی هستند که هفته ها، ماه ها و یا حتی سال ها یک پوزیشن را باز نگه می دارند تا بر اساس استراتژی بلند مدتی که دارند نهایت سود را از مارکت کسب کنند.

در انتها اگر شما یک پوزیشن تریدر یا همان معامله گر بلند مدت هستید بهترین تایم فریم های مناسب شما تایم روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه است.

آموزش جامع تحلیل بر اساس مولتی تایم فریم

تحلیل بر اساس مولتی تایم فریم

به مهمترین قسمت این مقاله بسیار گرانقدر یعنی نحوه ترید کردن با تکنیک مولتی تایم فریم رسیدیم.

بر اساس استراتژی کلی وبسایت دنیای ترید که چیزی جز آموزش نحوه معامله گری در بازارهای مالی نیست و برای اینکه شما بتوانید بیشترین بهره را از این مقاله ببرید ما در قالب مثال های کاملا زنده و گویا این تکنیک مهم را به شما آموزش می دهیم.

تکنیک ترید کردن بر اساس مولتی تایم فریم برای تریدرهای روزانه

از آنجا که استراتژی کلی دی تریدرها بستن تمام پوزیشن های خود تا پیش از پایان روز است در نتیجه یکی از تایم فریم هایی که این نوع تریدرها خیلی از آن استفاده می کنند تایم فریم 1 ساعته است.

تایم فریم تشخیص روند کلی: تایم فریم 1 ساعته

تایم فریم ورود به مارکت: تایم 15 دقیقه

همینطور که مشاهده می کنید معامله گران روزانه از تایم 1 ساعته برای تشخیص کلی روند مارکت استفاده می کنند و سپس برای نقطه ورود دست به دامن تایم 15 دقیقه می شوند.

شما می توانید با استفاده از یک میانگین متحرک 50 (گاهی 100 و 200 روزه) روزه در تایم 1 ساعته روند کلی مارکت را مشخص کنید.

تصویر تایم 1 ساعته

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید روند کلی جفت ارز یورو به دلار در تایم 1 ساعته و بر اساس میانگین متحرک 50 روزه صعودی است.

اگر خوب به این تصویر دقت کنید مشاهده خواهید کرد که هر زمان قیمت به این میانگین متحرک برخورد کرده به سمت بالا پرتاب شده است.

این مساله بدنی معنی است که EMA 50 روزه کار خود را به عنوان یک سطح مهم حمایتی بسیار خوب انجام داده است.

حال به دایره آبی رنگ در تایم 1 ساعته دقت کنید تا برای نقطه ورود به تایم 15 دقیقه سری بزنیم و ببینیم که آیا قادر هستیم یک شکار بسیار خوب بکنیم یا خیر.

تصویر 15 دقیقه برای ورود

همینطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید مارکت درست در همین منطقه یک سطح مقاومتی داشته که چندین بار توانسته جلوی صعود قیمت را بگیرد.

حال و بر اساس مشاهده روند کلی مارکت در تایم 1 ساعته و برخورد قیمت با میانگین متحرک 50 روزه و سپس عبور قیمت از این سطح مهم مقاومتی در تایم 15 دقیقه، نقطه ورود ما می تواند درست چند پیپی بالاتر از همین سطح مهم مقاومتی باشد.

حد ضرر ما هم می تواند چند پیپی پایین تر از میانگین متحرک 50 روزه و در واقع پایین ترین نقطه موجود در چارت بالا باشد.

تکنیک ترید کردن بر اساس مولتی تایم فریم برای سویینگ تریدرها

از آنجا که متوجه شدید سویینگ تریدرها تمایل کمتری دارند که مانند تریدرهای روزانه و اسکالپرها زمان بیشتری را پای چارت بگذرانند در نتیجه روند کلی مارکت را در تایم فریم روزانه بررسی می کنند.

تایم فریم تشخیص روند کلی: تایم فریم 1 روزه

تایم فریم ورود به مارکت: تایم 4 ساعته

همینطور که مشاهده می کنید سویینگ تریدرها از تایم روزانه برای تشخیص کلی روند مارکت استفاده می کنند و سپس برای نقطه ورود دست به دامن تایم 4 ساعته می شوند.

تصویر روزانه بیرای مشاهده روند کلی مارکت

عکس بالا تصویر جفت ارز یورو به دلار امریکا را به تاریخ 24 ژوئن 2023 یعنی 3 تیر 1402 نشان می دهد.

ما برای تحلیل مارکت از یکی از ساده ترین و خلوت ترین حالات ممکن یعنی فقط استفاده از یک کانال نزولی و یک خط روند ساده استفاده کرده ایم.

طبق کانال نزولی مذکور روند قیمت جفت ارز EURUSD برای یک ماه کامل درون این الگو بوده است. همانطور که مشاهده می کنید روند کلی قیمت نزولی است حال نقطه ورودمان باید کجا باشد؟

پاسخ به این سوال میلیون دلاری ما را به سمت تایم فریم 4 ساعته برای ورود به مارکت سوق می دهد.

تصویر 4 ساعته برای ورود به مارکت

عکس بالا در حال نشان دادن همین جفت ارز یورو به دلار در تایم 4 ساعته است.

شما باید بعد از خروج قیمت از کانال نزولی برای اطمینان از اینکه شکست قیمت یک شکست فیک و دروغین نیست صبر کنید و ببینید پس از برخورد قیمت با سطح مهم حمایتی بالا چه اتفاقی خواهد افتاد.

همینطور که مشاهده می کنید پس از اینکه جفت ارز یورو به دلار از درون این کانال نزولی یک ماهه در تایم روزانه خارج شده دیگر درون این کانال بازنگشته است.

در نتیجه شما می توانید حد ضرر و نقطه ورود خودتان را درست مطابق با تصویر بالا مشخص کنید.

همان گونه که مشاهده کردید پیدا کردن نقطه ورود شما بستگی به این دارد که چه فاکتورهایی درون استراتژی معاملاتی شما یا همان پلن معاملاتی تان است.

نکته: برخی از تریدرها از سطوح حمایت و مقاومت، بعضی دیگر از بازگشت قیمت و یا شکست قیمت، برخی دیگر از میانگین های متحرک و پرایس اکشن و صدها موارد دیگر و یا ترکیبی از تمام موارد مذکور که از بحث اصلی این مقاله به دور است استفاده می کنند.

جدول کلی ترید بر اساس سبک معامله گری مختلف

و اما کلام آخر...

اگر قصد دارید به یک معامله گر منظبط با سود دهی مستمر و حرفه ای تبدیل شوید تکنیک بسیار ارزشمند ترید کردن بر اساس استراتژی مولتی تایم فریم را جدی بگیرید.

تکنیک ترید کردن با استفاده از مولتی تایم فریم به شما کمک می کند قدم اول برای ترید کردن یعنی تشخیص روند کلی مارکت را به درستی و با اشتباه کمتر انجام دهید تا بتوانید در تایم پایین تر نقطه ورود مناسب را پیدا کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه