تولید ناخالص داخلی چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟
فارکس

تولید ناخالص داخلی چیست و چطور می شود آن را ترید کرد؟

اقتصاد به دو شاخه تقسیم می شود: اقتصاد خرد و اقتصاد کلان. اقتصاد خرد به بررسی و مطالعه رفتار و چگونگی تصمیم گیری خانوارها و بنگاه ها و نحوه تعامل آنها با یکدیگر در بازار می پردازد.

اقتصاد کلان اما مطالعه اقتصاد در کل است.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا درآمد متوسط برخی کشورها زیاد و بعضی دیگر کم است؟ یا اینکه چرا تولید و اشتغال در برخی سالها خوب و در مواقع دیگر بد است؟ پاسخ این سوال مربوط به عوامل اقتصاد کلان است و ما را به سوی تولید ناخالص داخلی آن کشور رهنمون می کند.

در حقیقت تولید ناخالص داخلی یکی از گزارش های فاندامنتالی بسیار مهم در بازارهای مالی به خصوص بازار فارکس و کریپتوکارنسی ها است که روی اکثر دارایی های مالی مثل: جفت ارزها، ارزهای دیجیتال، سهام ها، اوراق قرضه، کامودیتی ها و غیره تاثیر می گذارد.

یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس وبسایت دنیای ترید قصد دارند شما را با یکی دیگر از شاخص های بسیار تاثیرگذار و محرک های مهم در بازارهای مالی آشنا کنند.

تولید ناخالص داخلی چیست؟

به زبانی خیلی ساده، تولید ناخالص داخلی (Gross Domestic Product) یا شاخص اندازه گیری درآمد ملی که به GDP نیز موسوم است در واقع درآمد کل افراد یک جامعه و هزینه های کل تولید کالاها و خدمات را اندازه گیری می کند.

به عنوان مثال اگر شما بخواهید فعالیت های اقتصادی یک فرد را مورد قضاوت و بررسی قرار دهید قبل از هر چیز به درآمد این شخص نگاه می کنید. یک فرد با درآمد بالا به راحتی می تواند کالاهای مورد نیاز و لاکچری خود را تهیه کند.

همین استدلال در مورد درآمد کل یک اقتصاد یا یک کشور صادق است.

اگر بخواهید ببینید یک کشور فقیر است یا ثروتمند باید به درآمد کل آن کشور که توسط تک تک افراد آن جامعه به دست می آید نگاه کنید.

در اقتصاد کلان و در بازارهای مالی این کار توسط شاخص مهم تولید ناخالص داخلی که به GDP موسوم است انجام می شود.

پس همینطور که مشاهده می کنید GDP دو چیز را اندازه گیری می کند: یکی درآمد کل افراد در اقتصاد و دیگری هزینه های کل تولید کالاها و خدمات آن کشور را.

اهمیت GDP در بازارهای مالی چیست؟

همانطور که مطلع هستید تریدرهای حرفه ای قبل از اینکه بخواهند یک دارایی را ترید کنند از چند روش متفاوت آن را بررسی می کنند؛ تحلیل تکنیکال، تحلیل فاندامنتال، روانشناسی مارکت، سنتیمنت بازار و غیره.

یکی از این روش های بسیار مهم، تحلیل فاندامنتالی آن دارایی است که در حقیقت مربوط به شاخص های مهم اقتصاد کلان مثل بررسی همین گزارش GDP است.

به عنوان مثال اگر قرار باشد امروز تولید ناخالص داخلی امریکا منتشر شود معامله گران شروع به بررسی تمام جوانب GDP کرده و تحلیل های اقتصاددانان بزرگ را مطالعه می کنند.

آنها این کار را انجام می دهند تا ببینند که آیا باید دلار امریکا را بفروشند یا بخرند.

اگر کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده باشند GDP امریکا قرار است افزایش پیدا کند آماده خرید دلار می شوند و اگر بررسی آنها نشان دهد GDP امریکا قرار است کاهش یابد آماده فروش دلار می شوند.

در حقیقت نتیجه گزارش GDP روی ارز کشور مربوطه و افزایش یا کاهش تقاضا، چه داخلی و چه بین المللی آن کشور تاثیر می گذارد.

البته فراموش نکنید که این کار به همین سادگی ها هم نیست و درون شاخص GDP، مولفه های مهم دیگری وجود دارد که روی ارزش ارز کشور مربوطه تاثیر زیادی می گذارد. ما در ادامه و در قسمت مولفه های درون GDP آن را به طور کامل برای شما توضیح می دهیم.

در کل دلیل اصلی اهمیت GDP این است که این شاخص عملکرد بخش های مختلف اقتصاد مانند مصرف و سرمایه گذاری را اندازه گیری می کند و به عنوان شاخص سلامت یک اقتصاد عمل می کند.

یک GDP در حال افزایش نشانگر اقتصادی قوی است که در آن استخدام ها بسیار عالی است و کسب و کارها نیز در حال رشد هستند. تریدرها هم در چنین مواقعی ارز کشور مربوطه را خریده و از این معامله سودهای کلانی به جیب می زنند.

تولید ناخاصل داخلی برای چه کسانی مهم است؟

چه کسانی از GDP استفاده می کنند؟

در قسمت قبلی فقط به اهمیت GDP در بازارهای مالی پرداختیم. در این قسمت بد نیست بدانید نتیجه گزارش GDP واقعا برای چه افراد دیگری مهم است.

در واقع GDP امریکا برای کنگره، کاخ سفید، بانک مرکزی امریکا یا همان فدرال رزرو، دولت های محلی و ایالتی، رهبران کسب و کارها، تحلیلگران، محققان و کارشناسان اقتصادی و اکثریت جامعه مهم است.

گزارش GDP روی تصمیم گیری درباره مالیات ها، هزینه ها، استخدام و سرمایه گذاری ها، نرخ های بهره و تصمیمات مهم در کسب و کارها تاثیر می گذارد.

چه سازمانی GDP را منتشر می کند؟

در ایالات متحده امریکا شاخص GDP توسط اداره تحلیل اقتصادی یا Bureau of Economic Analysis منتشر می شود. این گزارش به صورت فصلی منتشر می شود.

شما می توانید با مراجعه به وبسایت: https://www.bea.gov/ از آخرین خبرها درباره این شاخص مهم مطلع شوید. البته اگر از تقویم های اقتصادی مهم و دقیق استفاده می کنید نیازی به مراجعه به این وبسایت ندارید.

گزارش GDP چه زمان هایی منتشر می شود و چند نوع GDP وجود دارد؟

در واقع گزارش GDP در ایالات متحده هر سه ماه یک مرتبه یا فصلی (ولی در سه نسخه متفاوت) منتشر می شود و سه نوع گزارش GDP یا سه نسخه از تولید ناخالص داخلی وجود دارد؛ GDP پیشرفته یا Advance، گزارش دوم GDP یا Second Release و GDP نهایی یا Final.

در حقیقت اگر سری به تقویم های اقتصادی بزنید متوجه خواهید شد که به GDP پیشرفته و گزارش دوم GDP، گزارش ابتدایی یا مقدماتی GDP یا اصطلاحا Preliminary گفته می شود.

نحوه محاسبه GDP به چه صورت است؟

نحوه محاسبه GDP

حال که تا اینجای کار متوجه شدید GDP چیست و چه اهمیتی هم در بازارهای مالی و هم در دیگر جاها دارد بد نیست با نحوه محاسبه آن هم آشنا شوید.

در واقع فرمول چهار قسمتی GDP بدین شکل است: C + I + G + NX = GDP

این چهار حروف اختصاری که در حقیقت چهار مولفه مهم درون شاخص GDP است و در قسمت بعدی به طور کامل تر به آن می پردازیم از حاصل جمع: مصرف، سرمایه گذاری، مخارج دولت و خالص صادرات به دست می آید.

تمامی این محاسبات توسط اداره تحلیل اقتصادی ایالات متحده یا همان BEA صورت می گیرد.

مولفه های مهم درون GDP چه هستند؟

اگر خاطرتان باشد در انتهای قسمت اهمیت GDP در بازارهای مالی چیست، اشاره ای به مولفه های مهم درون GDP کردیم. این مساله روی تریدهای شما به خصوص اگر تریدر اخبار یا News Trader و یا اسکالپر هستید تاثیر بسیار زیادی دارد.

اگر فراموش نکرده باشید گفتیم که GDP بالاتر روی ارز کشور مربوطه تاثیر مثبت و بالعکس GDP ضعیف تر روی ارز همان کشور تاثیر منفی می گذارد.

به عنوان مثال گاهی پیش می آید که کارشناسان اقتصادی پیش بینی می کنند GDP امریکا قرار است رقم 2 درصد اعلام شود. اگر در زمان انتشار این خبر هر رقمی کمتر از 2 درصد اعلام شود ارز آن کشور کاهش پیدا می کند. بالعکس اگر GDP بالای 2 درصد باشد ارز آن کشور قوی تر می شود.

این یک تصور کلی و پیش فرض می باشد.

در همین مثال فوق گاها اتفاق افتاده که رقم تولید ناخالص داخلی 1.1 درصد شده ولی دلار امریکا به جای ریزش شدید شروع به قوی تر شدن کرده است. یکی از دلایل اصلی این اتفاق به مولفه های درون گزارش GDP مربوط می شود (برای مشاهده مثال زنده به خبر: تاثیر گزارش GDP روی بازارهای مالی تاریخ 27 آوریل 2023 مراجعه کنید).

حال به موضوع مهم مولفه های درون GDP بر می گردیم.

در واقع GDP به چهار جزء تقسیم می شود:

  • هزینه مصرف شخصی (PCE) که به آن هزینه مصرف کننده نیز گفته می شود
  • سرمایه گذاری یا Investment
  • مخارج دولت یا Government Spending
  • و خالص صادرات یا Net Export

در بین مولفه های مذکور و برای ترید کردن گزارش GDP، قسمت اول یا همان هزینه مصرف شخصی که در بازار فارکس به PCE مشهور است از همه مهم تر می باشد.

در واقع این مولفه، معیار سنجش تورمی فدرال رزرو است و برای معامله گران، سیاست گذاران و روسای بانک مرکزی، سرمایه گذاران، تریدرها و دیگران مهم تر است.

تاثیر GDP روی دلار و دیگر بازارهای مالی

درست مثل شاخص NFP که با افزایش آن دلار امریکا قوی تر می گردد اگر رقم GDP که قرار است منتشر شود بهتر از پیش بینی تحلیلگران و اقتصاددانان باشد معمولا دلار امریکا افزایش می یابد.

دقت کنید که ما از کلمه معمولا و نه کلمه همیشه استفاده کردیم. دلیل این مساله این است که فاکتورهای بسیار زیادی روی بازارهای مالی و دلار امریکا تاثیر می گذارد.

فرض کنید قرار است GDP امریکا 2 درصد اعلام شود؛ اگر رقمی که منتشر می شود 2.3 درصد باشد دلار قوی تر و اگر 1.7 درصد باشد دلار ضعیف تر می شود.

با قوی تر شدن دلار، کامودیتی هایی مانند طلا و نفت و سهام ها شروع به ریزش می کنند، بازده اوراق قرضه افزایش می یابد و ارزهای دیجیتال که معمولا دنباله رو بازار سهام هستند نیز کاهش می یابند.

در نظر داشته باشید که تمامی فرضیه های مذکور می تواند در مواقع مختلف متفاوت باشد و یا حتی برعکس عمل کند.

از کدام سایت نتایج گزارش تولید ناخالص ملی آمریکا را رصد کنم؟

شما میتوانید با مراحعه به تقویم اقتصادی فارکس، به صورت لحظه ای از نتایج تمامی گزارشات مهم اقتصادی از جمله این شاخص با خبر شوید.

نتیجه گیری

همینطور که مشاهده کردید GDP زیر مجموعه اقتصاد کلان است و نشانگر درآمد کل و هزینه های کل تولید کالاها و خدمات است.

گزارش GDP در بازارهای مالی مانند فارکس جزء تحلیل های فاندامنتالی به شمار می رود و یکی از شاخص های مهم و تاثیر گذار روی بازارهای مالی به خصوص دلار امریکا است.

شما با داشتن یک تقویم اقتصادی معتبر می توانید زمان انتشار این شاخص را مشاهده کنید و خودتان را برای ترید کردن آن آماده کنید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه