کریپتو پانک چیست؟ همه چیز درباره‌ی گران‌ترین NFT ها در صنعت کریپتو
ارز دیجیتال

کریپتو پانک چیست؟ همه چیز درباره‌ی گران‌ترین NFT ها در صنعت کریپتو

اگر شما هم از دسته افرادی هستید که امیدی به آینده‌ی NFT ها ندارید، خواندن این مقاله نظر شما را قطعا تغییر خواهد داد! بیایید با یک جمله از بنیانگذار علم اقتصاد کلاسیک، آدام اسمیت شروع کنیم، " مالکیت در تار و پود زندگی ما جای دارد." توکن‌های غیرقابل معاوضه یا NFT ها دقیقا این احساس مالکیت در افراد را برانگیخته می‌کنند.

پس عجیب نیست که بعد از بیت‌کوین در سال‌های اخیر همه جا صحبت از NFT ها است و تمام جهان را تحت تاثیر قرار داده‌اند. می‌دانیم که یک واحد بیت‌کوین با واحد دیگر آن تفاوتی ندارد اما یک NFT با نوع دیگر آن کاملا متفاوت است. این ویژگی منحصر به فرد بودن در توکن‌های غیرقابل معاوضه یا همان NFT ها و ترکیب آن با "احساس مالکیت" در افراد منجر به رشد فزاینده‌ی این صنعت در سال‌های اخیر شد. یکی از موفق‌ترین و جالب‌ترین پروژه‌ های NFT کریپتو پانک است. برای آشنایی با کریپتوپانک و گران‌ترین توکن‌های NFT تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کریپتو پانک چیست؟

با شنیدن واژه‌ی "بانک" همگی ما به یاد مکانی می‌افتیم که محل تبادل پول و کلیه‌ی امور مالی است. حال بانکی را تصور کنید که محل خرید و فروش نوع خاصی از NFT ها باشد، به کریپتوپانک خوش آمدید!

البته شباهت واژه‌ی بانک و پانک نباید شما را به اشتباه بیندازد، به هر توکن NFT در کریپتوپانک اصطلاحا "پانک" می‌گویند. با این مقدمه بیایید بیشتر راجع به این شگفتی‌ساز دنیای NFT ها بدانیم.

ژانر کریپتوپانک قابل جمع آوری است. به بیان دیگر کریپوپانک تصاویر هنری 24x24 پیکسل هستند که به صورت الگوریتمی و خودکار تولید میشود. بیشتر این تصویر ها شامل دختران، پسران، میمون ها و زامبی ها هستند. هر پانک صفحه نمایه خود را دارد که ویژگی های آنها و همچنین وضعیت مالکیت/فروش را نشان می دهد.

کریپتو پانک (CryptoPunks) یکی از اولین پروژه‌های توکن‌های غیرقابل تعویض یا همان NFT است که بر روی بلاک چین اتریوم توسعه یافته است. این پروژه شامل 10000 پرتره پیکسلی با ابعاد 24×24 است که به صورت الگوریتمی تولید شده است. هر NFT در کریپتوپانک به طور تصادفی چندین ویژگی مختلف را شامل می‌شود و همین موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا منحصربه‌فرد باشند زیرا هیچ دو کریپتوپانکی دقیقاً شبیه هم نیستند. حتی اگر دو NFT شبیه هم باشند، هویت منحصربه‌فرد آنها می‌تواند توسط بلاک چین تأیید شود که ارزش و قیمت‌های متفاوتی دارند. تعداد پانک‌ها و ویژگی‌های کریپتوپانک اکنون تغییرناپذیر هستند.

کریپتوپانک و NFT

کریپتوپانک را می‌توانیم به عنوان یک مجموعه‌ی هنری دیجیتال نام ببریم که از جنبش سایبرپانک و گروه موسیقی الکترونیک دفت پانک (Daft Punk) الهام گرفته شده است. جنبش پانک لندن که در سال 1970 صنعت سرگرمی را تکان داد تا حد زیادی در طراحی لباس، ظاهر و اکسسوری‌های کریپتوپانک‌ها نقش داشته است. به گفته بنیانگذاران کریپتوپانک علاوه بر الهام گرفتن از این جنبش، فیلم بلید رانر (Blade Runner) و رمان نیورومنسر (Neuromancer) ویلیام گیبسون خلاقیت آنها را برای خلق این مجموعه برانگیخته است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود: آموزش ساخت nft

خالق کریپتوپانک کیست؟

پنج سال پیش، دو توسعه‌دهنده نرم‌افزار یک پروژه هنری عجیب به نام کریپتو پانک ایجاد کردند که یک سوال جدی و تحریک‌آمیز را مطرح کرد: آیا چند خط کد می‌تواند به احساس مالکیت معنادار تبدیل شود؟ این یک ایده‌ی احمقانه بود که به قول آنها نیازمند «یک جهش مفهومی» بود و بنابراین کریپتوبانک به عنوان یک آزمایش شروع شد.

در سال 2017، مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson)، بنیانگذاران شرکت نرم افزاری لاوا لبز (Larva Labs) مستقر در نیویورک، یک برنامه نرم افزاری ایجاد کردند که هزاران شخصیت متفاوت و عجیب و غریب را تولید می‌کرد. هال و واتکینسون در ابتدا فکر می‌کردند که می توانند از این نرم افزار برای توسعه یک برنامه استفاده کنند، اما این آواتارها به زودی به یک جهش درخشان در فناوری تبدیل شدند. با این فناوری، هال و واتکینسون توانستند معنای "مالک شدن" چیزی را تغییر دهند.

بنیانگذاران کریپتوپانک

در آن زمان، فضای NFT با بازار قدرتمندی که امروز می‌بینیم فاصله‌ی زیادی داشت. در نتیجه، کریپتوپانک در ابتدا با کندی شروع به کار کرد. این مجموعه که در ژوئن 2017 (تیر 1396) راه‌اندازی شد، در ابتدا NFT ها را به صورت رایگان به هر کسی که آنها را می‌خواست اهدا می‌کردند.

از آنجایی که برای دریافت این پانک‌ها به کیف پول اتریوم نیاز بود، عرضه به کسانی محدود می‌شد که قبلاً در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده بودند. از سال 2017 تاکنون کریپتوپانک از یک مد اینترنتی ساده و خاص به یکی از پروژه‌های گسترده و شناخته شده‌ی NFT در جهان تبدیل شده است. اگرچه از نظر فنی کریپتوپانک اولین پروژه‌ی NFT روی اتریوم نبود، اما بدون شک یکی از تاثیرگذارترین آن‌ها است. جالب است بدانید که بسیاری از کسانی که به اندازه کافی در این پروژه صبور بودند، اکنون مولتی میلیونر شده‌اند!

انواع کریپتوپانک

کریپتوپانک از مجموعه‌ی وسیعی از طرح‌ها شامل انسان‌ها، زامبی‌ها، موجودات فضایی و میمون‌ها تشکیل شده است. این NFT ها "پانک" یا "پرتره" یا "آواتار" نیز نامیده می‌شوند و هرچه ترکیب ویژگی‌ها و صفات این NFT ها منحصربه‌فردتر باشد، نادرتر و ارزشمندتر است.

کریپتوپانک شامل پانک‌هایی از جمله: 9 موجود فضایی، 24 میمون، 88 زامبی، 3840 زن و 6039 پانک مرد است که هر کدام دارای ویژگی‌های متمایزی هستند. جالب است بدانید که محدودیت تعداد در پانک‌های موجودات فضایی که کمتر از ده عدد است باعث شده که آنها در صدر لیست گران‌ترین پانک‌ها قرار بگیرند و مقام‌های اول، دوم و سوم ارزشمندترین پانک‌ها را به خود اختصاص بدهند.

انواع کریپتوپانک ها

این پرتره‌ها دارای هفت نوع ویژگی مختلف هستند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند و همچنین روی قیمت آن نیز تاثیرگذار است. حداکثر تعداد صفاتی که یک کریپتوپانک می‌تواند داشته باشد هفت و حداقل آن بدون هیچ ویژگی‌ای است. این صفات یا ویژگی‌ها شامل مواردی مانند کلاه، گردنبند، گوشواره، چشم‌بند و چیزهای دیگر می‌شوند.

با این حال، تنها یک کریپتوپانک با هفت ویژگی وجود دارد که شماره‌ی آن پانک 8348 (Punk #8348) است. این پانک دارای سیگار، گوشواره، خال، دندان‌، کلاه و ریش است!

کریپتوپانک شماره ی 8348

کریپتوپانک ها با تعداد ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند ارزش‌گذاری می‌شوند. اما هشت پانک وجود دارد که اصلاً هیچ ویژگی‌ای ندارند. از آنها به عنوان جنسیس پانک (Genesis Punks) یاد می‌شود. در این نوع مجموعه از کریپتوپانک، نادر بودن آنها قیمت را بالا می‌برد نه ویژگی‌های آن‌ها، برای مثال پانک شماره 6487، بدون هیچ ویژگی، به قیمت 1.05 میلیون دلار فروخته شد!

کریپتوپانک شماره ی 6487

بررسی تفاوت کریپتوپانک

اگر به صفحه‌ی خرید و فروش وبسایت کریپتوپانک سر بزنید، با کمی دقت متوجه تفاوت در رنگ پس زمینه‌ی پانک‌ها می‌شوید. لازم است بدانید که این تفاوت رنگ پس زمینه‌ها اتفاقی نیست و هر کدام مفهومی دارد.

پس زمینه‌ی آبی نشان می‌دهد که یک کریپتوپانک برای فروش نیست و در آن زمان مالک آن هیچ پیشنهادی برای فروش آن ندارد.

یک پانک با پس زمینه‌ی قرمز به این مفهوم است که مالک آن پانک، آن را برای فروش گذاشته است. و درنهایت کریپتوپانک‌ها با پس‌زمینه‌ی بنفش، پانک هایی هستند که یک پیشنهاد خرید فعال برای آنها ثبت شده است.

تفاوت رنگ پس زمینه در کریپتوپانک ها

کریپتوپانک چگونه کار می‌کند؟

کریپتوپانک برای اجرا بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده است. بلاکچین اتریوم یک سابقه‌ی قابل تایید و عمومی از مالکیت هر دارایی NFT ارائه می‌دهد. برای مثال، با نگاه کردن به هش موجود در قرارداد هوشمند کریپتوپانک، می‌توانید ثابت کنید که صاحب یک پانک از کریپتوپانک هستید.

تابع هش یک تابع یک طرفه است که محاسبه‌ی آن در یک جهت با استفاده از داده‌های ورودی آسان است اما مهندسی معکوس برای محاسبه‌ی داده‌های ورودی تقریباً غیرممکن است.

این هش به طور موثر مانند یک کلید دیجیتال منحصر به فرد عمل می‌کند که اثبات می‌کند شما مالک قانونی این NFT هستید. علاوه بر این شما می‌توانید آن را یک عنوان دیجیتالی غیرقابل جعل یا سند اثبات مالکیت خود در نظر بگیرید. به بیان دیگر اگر هش دارید، کریپتوپانک هم دارید و مالکیت شما از این طریق قابل اثبات است.

خرید کریپتو پانک

قبل از خرید کریپتو پانک باید یک کیف پول ارز دیجیتال مانند متامسک (MetaMask) راه اندازی کنید.

هنگامی که کیف پول خود را ایجاد کردید، به مقداری اتر نیاز دارید. اکنون با داشتن مقدار مورد نیاز اتریوم شما آماده‌ی خرید یک کریپتوپانک هستید. می‌توانید کریپتوپانک‌هایی که برای فروش در وب‌ سایت اصلی کریپتوپانک قرار گرفته‌اند را مشاهده کنید.

وقتی پانک موردنظر خود را پیدا کردید، روی آن کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ی خرید در صفحه‌ی آن کلیک کنید.

مرورگر از شما می‌خواهد که کیف پول خود را متصل کرده و تراکنش را تایید کنید. هنگامی که تراکنش را تأیید کردید، آن مقدار اتریوم به کیف پول فروشنده‌ی آن پانک می‌رود و سپس شما می‌توانید آن NFT را در کیف پول خود مشاهده کنید. تبریک می گویم! شما اکنون صاحب یک پانک از کالکشن کریپتو پانک هستید و رسماً بخشی از انقلاب NFT هستید!

در حال حاضر، فقط می‌توانید کریپتوپانک‌ها را از طریق وب‌سایت (LarvaLabs) خریداری کنید.

این سایت متعلق به توسعه‌دهندگان اصلی کریپتوپانک یعنی مت هال و جان واتکینسون است. در این وب سایت می توانید صدها کریپتوپانک مختلف از ارزان‌ترین آن‌ها تا گرانقیمت‌ترین آنها را برای خرید پیدا کنید. فقط کافی است که پانک موردعلاقه‌ی خود را پیدا کنید.

چرا یک کریپتوپانک ارزشمند است؟

احتمالاً شنیده‌اید که آثار هنری NFT به قیمت میلیون‌ها دلار در حراج به فروش می‌رسند. قیمت این آثار دیجیتالی تا 60 میلیون دلار هم می‌رسد. در مورد NFT ها در کریپتوپانک هم همینطور است و با قیمت‌های مشابهی به فروش می‌رسند. اما چرا یک NFT از جمله کریپتوپانک تا این میزان ارزشمند است؟

کریپتوپانک‌ها اولین مجموعه NFT در نوع خود هستند که بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده‌اند.

مجموعه کریپتوپانک قبل از اینکه اکثر مردم حتی بدانند NFT چیست ایجاد شد، آنها از زمان خود جلوتر بودند. روایت کریپتوپانک‌ها بسیار ساده اما قوی و تاثیرگذار است، کلکسیونی از پرتره‌های دیجیتالی ساده برای کلکسیونرها! به طور کلی، کریپتوپانک‌ها با ارزش تلقی می‌شوند و هرچند خود تصاویر ممکن است زیبا نباشند، اما این واقعیت که فقط 10000 کریپتوپانک وجود دارد به این معنی است که افراد بسیار کمی می توانند یکی از آنها را داشته باشند.

توسعه‌دهندگان اصلی کریپتوپانک اما تمام این ده هزار پانک را منتشر نکردند و 1000 عدد از آن را برای خود نگه داشتند.

این یک مورد کلاسیک از عرضه در مقابل تقاضا است: بسیاری از مردم یک کریپتو پانک می‌خواهند، اما تعداد بسیار کمی فروخته می‌شوند.

اگرچه 10000 کریپتوپانک در جهان وجود دارد، اما این بدان معنا نیست که همه ده هزار عدد آنها فروخته می‌شوند. این باعث می‌شود عرضه‌ی فعلی کریپتوپانک‌ها کمتر شود و قیمت را حتی بالاتر می‌برد.

بنابراین افزایش ارزش در کریپتوپانک یک قانون ساده را دنبال می‌کند: عرضه‌ی کمتر باعث افزایش قیمت می‌شود.

با تمام این تفاسیر این سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت کریپتو می‌توانند بسیار سودآور باشند یا راهی برای از دست دادن پولتان باشند. اما چیزی که مسلم است و ما شاهد آن هستیم این است که ارزش کریپتوپانک به طور تصاعدی رشد کرده است. در سال 2017، زمانی که کریپتوپانک منتشر شد، قیمت هر پانک بین 1 تا 34 دلار بود.

اما اکنون فقط یک کریپتوپانک می‌تواند میلیون‌ها دلار ارزش داشته باشد.

آینده‌ی کریپتوپانک

به جرات می‌توان گفت که برای داشتن یک کریپتوبانک باید بسیار ثروتمند باشید، حتی ابتدایی‌ترین آواتارها نیز بیش از 100000 دلار قیمت دارند. اما زیاد ناامید نباشید، محبوبیت NFT ها از اوایل امسال بسیار کاهش یافته است و با کاهش محبوبیت، طبیعتا ارزش آن کاهش می‌یابد.

نابراین، اگر تبلیغات NFT همچنان رو به کاهش باشد، ممکن است کریپتوپانک‌ها در آینده‌ای نه چندان دور هر کدام فقط با چند هزار دلار به فروش برسند.

سخن پایانی

واقعاً هیچ راهی برای دانستن اینکه چگونه ارز دیجیتال ممکن است در زندگی افراد عادی در سال‌های آینده تاثیرگذار باشد وجود ندارد. در حالی که ممکن است هیاهوی مربوط به NFT ها به سطح بالایی رسیده باشد، اما هیچکس نمی‌تواند با قطعیت بگوید که این آخرین سطحی است که دنیای NFT ها می‌تواند به آن دست پیدا کند.

فکر کردن به اینکه دنیای شگفت‌انگیز کریپتو ممکن است ما را به کجا ببرد، واقعا هیجان‌انگیز است. استقبال بی‌نظیر از پروژه‌‌ی کریپتوپانک نشان‌دهنده‌ی تقاضای باورنکردنی برای هنر دیجیتال و NFT ها در سراسر جهان است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود: آموزش ارز دیجیتال رایگان

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط