انواع سفارشات در فارکس و آموزش نحوه استفاده از آنها
فارکس

انواع سفارشات در فارکس و آموزش نحوه استفاده از آنها

بازار فارکس بزرگترین مارکت مالی در جهان است که بیشترین نقدینگی را در خود جای داده است. بر اساس آخرین تحقیقات انجام شده، حجم روزانه معاملات بازار فارکس چیزی بالغ بر 7 تریلیون دلار می باشد. اگر شما در یک چنین مارکتی اطلاعات درستی درباره مدیریت ریسک نداشته باشید و نتوانید ضررهای خودتان را مدیریت کنید باید فاتحه سرمایه ارزشمند خود را بخوانید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع سفارشات در مارکت فارکس آشنا کنیم تا بلکه بتوانید به وسیله آنها از ریسک های آسیب زا دوری کنید و سودهای تان را افزایش دهید.

سفارشات مختلفی در این بازار وجود دارد که معامله گران سعی می کنند به وسیله آنها تریدهای شان را مدیریت کنند. درست است که امکان متفاوت بودن این سفارشات در بروکرهای مختلف با هم وجود دارد ولی تعدادی از آنها با هم یکسان هستند.

انواع سفارشات در فارکس

اوردر یا سفارش هایی که قصد داریم در این مقاله به شما آموزش دهیم، شامل:

  1. مارکت اوردر
  2. لیمیت اوردر
  3. استاپ اوردر
  4. پندینگ اوردر
  5. سفارش استاپ لاس و تیک پروفیت
  6. سفارش تریلینگ استاپ اوردر

 

سفارش مارکت اوردر در فارکس

اولین سفارشی که قصد داریم در این مقاله به شما آموزش دهیم سفارش مارکت یا Market Order است. در واقع این سفارش ابتدایی ترین سفارش موجود در بازار فارکس است. هر زمان شما فرصت مناسبی پیدا کردید و قصد ورود به مارکت را داشتید، باید از این سفارش استفاده کنید.

سفارش مارکت اوردر در سفارشات در فارکس

تصویر بالا نمونه ساده ای از یک مارکت اورد در نرم افزار مشهور روسی متاتریدر است. با فشردن دکمه آبی شما وارد این معامله به قصد خرید و با زدن دکمه قرمز وارد این معامله به قصد فروش می شوید.

یادتان باشد سفارش مارکت بلافاصله در قیمتی که کارگزار به شما نشان داده اجرا می شود.

سفارش لیمیت اوردر در فارکس

سفارشی که به احتمال زیاد با آن بسیار مواجه خواهید شد لیمیت اوردر Limit Order است. لیمیت اوردر به زبان خیلی ساده یعنی ورود به معامله در قیمتی که باب میل شما است و فکر می کنید ورود به این معامله در این قیمت بسیار می ارزد. فرض کنید شما یک روند صعودی در جفت ارز دلار به ین ژاپن پیدا کردید و دنبال یک فرصت مناسب و یک نقطه ورود به موقع می گردید. اگر قیمت به اوج خود برسد و شروع به ریزش کند، به احتمال زیاد شما در محدوده دلخواه تان وارد این معامله خواهید شد.

این محدوده باب میل، لیمیت اورد شما است که در روندهای صعودی می تواند به منظور خرید و در روندهای نزولی به منظور فروش تلقی شود.

سفارش لیمیت اوردر در سفارشات در فارکس

 در تصویر بالا منطقه ای که با خط قرمز مشخص شده لیمیت اوردر شما است. این خط نشانگر این است که قیمت پس از ریزش تا این محدوده، مجددا به سمت بالا به روند صعودی خود ادامه خواهد داد.

همانطور که جلوتر یک اشاره مختصر کردیم، لیمیت اوردر خودش شامل دسته های کوچکتری می شود.

به عنوان مثال ما از سفارش Buy Limit زمانی استفاده می کنیم که قصد خرید یک جفت ارز را در قیمت پایین تری داریم (تصویر بالا).

برعکس ما از سفارش Sell Limit فقط زمانی استفاده می کنیم که قصد فروش در قیمتی بالاتر از قیمت حال حاضر مارکت داریم. بای لیمیت درست نقطه مقابل سل لیمیت است. Sell Limit بدین معنی است که شما یک جفت ارز پیدا کرده اید که روند آن نزولی است. حال منتظر هستید که قیمت حال حاضر مارکت پس از اصلاح خود تا محدوده خاص شما، دوباره به روند نزولی خود ادامه دهد.

این منطقه خاص، سل لیمیت شما است.

سفارش سل لیمیت در سفارشات در فارکس

به عنوان مثال محدوده ای که در تصویر بالا با مستطیل توسی رنگ مشخص شده، سل لیمیت شما است.

سفارش پندینگ اوردر در فارکس

پندینگ اوردر Pending Order یکی دیگر از سفارشات موجود در بازار فارکس است که شما به بروکر خود می دهید. این سفارش هم مثل سفارش لیمیت اوردر بدین شکل است که شما با فعال کردن این سفارش به کارگزار خود دستور می دهید فلان دارایی را در قیمت مورد نظر شما خرید کرده و یا بفروشد.

مطالعه مقاله بروکر چیست را به شما پیشنهاد میدهیم.

سفارش استاپ اوردر در فارکس

یکی دیگر از انواع سفارشات در بازار فارکس استاپ اوردر Stop Order است که دو نوع می باشد. نوع اول استاپ اوردر برای باز کردن یک پوزیشن و نوع دوم استاپ اوردر برای بستن پوزیشنی دیگر است.

در حقیقت استاپ اوردر برای باز کردن یک پوزیشن و ورود به آن مناسب استراتژی های بریک اوت است. به عنوان مثال اگر شما محاسبه کرده اید که قیمت جفت ارز یورو به دلار تا 1.1500 بالا می رود، شما باید استاپ اوردر خود را در قیمت 1.1501 یعنی فقط 1 پیپ بالاتر از قیمت مورد نظر بگذارید و منتظر شکار این ترید باشید.

سفارش استاپ لاس و تیک پروفیت و سفارشات در فارکس

یکی دیگر از سفارشاتی که در بازار فارکس زیاد با آن سروکار دارید، سفارش استاپ لاس Stop Loss یا حد ضرر است. در حقیقت این سفارش به شما کمک می کند تا قبل از اینکه وارد معامله ای شوید، مقدار ضرر یا ریسکی که حاضرید بکنید را مشخص کنید.

این سفارش یکی از مهمترین نکات مربوط به مدیریت ریسک است که حتما باید به طور کامل آن را مطالعه کنید.

به عنوان مثال فرض کنید شما قصد خرید جفت ارز دلار به ین ژاپن را در قیمت 133 دارید. شما باید از قبل مشخص کنید که مثلا اگر قیمت تا 132 پایین آمد شما قصد ماندن در این معامله را دارید. قیمت 132 حد ضرر شما است که می توانید از قبل آن را به سیستم معاملاتی تان بدهید و آن را فعال کنید.

چه بسیارند کسانی که با خیالی آسوده معامله ای را بدون تعیین حد ضرر باز کرده و در کمال آرامش شاهد از دست رفتن سرمایه شان هستند. آنها با این فکر که بالاخره این معامله بر می گردد می نشینند و شاهد نابودی دارایی ارزشمندشان می شوند.

مطالعه تقویم اقتصادی فارکس را به شما پیشنهاد میدهیم.

سفارش تیک پروفیت در فارکس

تیک پروفیت یا سفارش حد سود، سفارشی است که شما به بروکر خود می دهید تا معامله شما را با مقدار سودی که از قبل در نظر گرفته اید ببندد. از آنجا که مارکت به طور مداوم در حرکت است، امکان اینکه قیمت پس از رسیدن به سطح خاصی برگردد زیاد است.

در نتیجه بسیاری از تریدرهای حرفه ای برای اینکه مدام پای سیستم ننشینند، از این سفارش استفاده می کنند.

به عنوان مثال فرض کنید شما یک فرصت معاملاتی بسیار شیرین در جفت ارز یورو به دلار امریکا پیدا کرده اید. هدف شما ورود به این معامله به قصد فروش یورو است. اگر قیمت حال حاضر مارکت 1.0000 باشد، پلن معاملاتی شما این است که اگر قیمت به 0.9980 رسید شما وارد معامله شوید و تا قیمت 0.9940 در این معامله بمانید.

قیمت 0.9940 در حقیقت حد سود شما از این معامله است که از قبل در طرح معاملاتی شما بوده است.

سفارش تریلینگ استاپ اوردر در فارکس

تریلینگ استاپ اوردر Trailing Stop Order یا حد ضرر متحرک که به اوردر استاپ حمایت کننده از سود نیز معروف است، سفارشی است که شما به بروکر خود می دهید تا اگر دارایی مورد نظر شما جهت مخالف مسیری که شما پیش بینی کرده اید حرکت کند، دارایی شما را بخرد یا بفروشد.

در حقیقت این سفارش مثل سفارش حد ضرر است ولی با این تفاوت بزرگ که سفارش تریلینگ با حرکت مارکت حرکت می کند و همینطور که ضررهای شما را کاهش می دهد، به نوعی از سود شما نیز محافظت می کند.

فرض کنید شما قصد خریدن جفت ارز پوند به دلار امریکا را دارید. سفارش حد ضرر متحرک به شما کمک می کند تا زمانی که بازار بر علیه شما حرکت نکرده شما در این معامله بمانید.

به عنوان مثال اگر شما جفت ارز پوند به دلار را در قیمت 1.1400 خرید کنید، استاپ لاس متحرک شما مثلا می تواند 50 پیپ پایین تر یعنی در قیمت 1.1350 قرار داده شود. حال مادامیکه مارکت در حال افزایش یافتن است، حد ضرر متحرک شما هم در حال حرکت کردن به سمت بالا است.

اگر قیمت تا 1.1450 افزایش یابد، استاپ لاس متحرک شما خود به خود به 1.1400 تغییر داده می شود. به همین سادگی.

اهمیت استفاده از سفارشات فارکس

اهمیتی ندارد که شما چقدر آماده اید، چه مقدار پلن معاملاتی شما عالی است و یا اینکه چقدر استراتژی شما قوی است، امکان اینکه مارکت همیشه بر علیه شما حرکت کند زیاد است. ضمنا فراموش نکنید که در این راستا مساله بروکر نیز بسیار مهم است.

به خاطر داشته باشید که تمام بروکرها سفارشات مختلف را فراهم نمی کنند و این فاکتوری است که باید قبل از انتخاب کارگزار درباره آن حسابی تحقیق کنید. حال نوبت آن است که کمی درباره اهمیت استفاده از انواع اوردرها در فارکس با شما صحبت کنیم.

مطالعه مقاله بهترین بروکرهای فارکس را به شما پیشنهاد میدهیم.

ابتدا اجازه دهید مثال مان را با اوردر لیمیت و اهمیت آن برای شما تشریح کنیم. فرض کنید که فارکس شغل دوم شما است و شما نمی توانید آنطور که باید برای معاملات خود وقت بگذارید. اگر فراموش نکرده باشید اورد لیمیت سفارشی است که معامله را در قیمتی که باب میل شما است برای شما خرید می کند.

کافی است شما قبل از رفتن به محل کارتان اوردر لیمیت را به کارگزارتان اعلام کنید و با خیال راحت منزل را ترک کنید. مارکت پس از رسیدن به قیمتی که مد نظر شما است، خود به خود فعال خواهد شد.

در زمان های قدیم تریدرها این فرصت را نداشتند که بدین شکل و با فشردن فقط یک دکمه سفارشی را به نرم افزار معاملاتی خود بدهند و از منزل خارج شوند. اگر کمی تاریخچه معاملات بورس را مطالعه کنید متوجه خواهید شد که تریدرها با چه مشقاتی باید تلفن کارگزار خود را می گرفتند تا پس از ساعت ها پشت خط ماندن بتوانند سفارشی را به آنها اعلام کنند.

حال نوبت آن است که کمی درباره اهمیت سفارش استاپ لاس با شما صحبت کنیم.

همینطور که مطلع هستید استاپ لاس یکی از قسمت های بسیار مهم مدیریت ریسک در بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس است. در حقیقت مدیریت ریسک باعث کاهش ضررهای شما در مارکت می شود. اگر شما یک تریدر حرفه ای باشید کاملا به این مساله واقف هستید که هیچ معامله گری وجود ندارد که بتواند ادعا کند ضرر نمی کند. مدیریت ریسک به شما کمک می کند تا سودهای شما بزرگتر و ضررهای شما کوچکتر شود.

یکی دیگر از مزایای مدیریت کردن ریسک، جلوگیری از کال مارجین شدن است. کال مارجین یعنی در یک چشم بر هم زدن حساب معاملاتی شما بسته می شود و شما دیگر قادر نیستید ترید کنید.

حال برای اینکه شما بتوانید ریسک های تان را مدیریت کنید باید بلد باشید تا برای معاملات تان برنامه ریزی کرده و طرح داشته باشید. یکی از افسران عالی رتبه مشهور چینی جمله بسیار معروفی بدین مضمون دارد: هر نبردی قبل از جنگیدن فتح شده است.

این گفته معروف بدین معنی است که داشتن استراتژی و برنامه ریزی و نه خود نبرد باعث فتح یک جنگ می شود. یکی از فاکتورهایی که به شما در داشتن برنامه ریزی و استراتژی قبل از ورود به هر معامله کمک می کند، سفارشات حد ضرر و حد سود است.

معامله گران حرفه ای آگاه و موفق قبل از ورود به هر تریدی می دانند که حاضرند در چه قیمتی به این ترید ورود کرده و در چه قیمتی از این معامله خروج کنند. اگر به قول معروف مقدار ریسک به ریوارد آنها منطقی و قابل قبول باشد، آنها وارد این معامله می شوند.

خیلی ساده، یک تریدر حرفه ای در پلن معاملاتی خود چیزی شبیه به این مطلب را در دست دارد: هر زمان که قیمت این سهم به 10 دلار برسد من وارد این معامله می شوم، حد ضرر من 2 دلار است و حد سود من 5 دلار. اسم دیگر این کار نقشه گنج است. یک تریدر موفق قبل از ورود به یک معامله یک نقشه گنج درست و حسابی در دست دارد. کدام فرد گنج یابی را می شناسید که بدون داشتن یک نقشه جامع و صحیح وارد یک جنگل شده و هر جایی که شهودش به او بگوید را حفاری می کند!

در دنیای معاملات آنلاین هم هیچ فرقی نمی کند؛ اگر شما یک پلن معاملاتی درست نداشته باشید، اسم این کار قماربازی است نه معامله گری!

سفارشات در فارکس

وقتی در هر کاری هدف شما از قبل مشخص باشد، رسیدن به آن هم ساده تر خواهد بود. فارکس نیز از این قضیه مستثنی نیست. اگر شما قبل از ورود به بازارهای مالی به خصوص مارکت فارکس هدف خود را بدانید، آن وقت نیمی از راه را پیموده اید.

هدف نهایی هر تریدری در دنیای ترید، موفق شدن و به سود مستمر رسیدن است. ولی در این راه اهداف شما باید واقعی و دور از هرگونه تخیل و اوهام باشد. شما باید گام های خود را درست و با آگاهی و دانش لازم بردارید تا بتوانید موفقیت را لمس کنید.

نتیجه گیری

اگر شما قصد ماندن در بازارهای مالی را دارید و دوست دارید جزو اقلیت برنده این مارکت باشید، باید علم و دانش خود را بالا ببرید. یکی از فاکتورهایی که در این راه به شما کمک می کند، دانستن انواع سفارشات مهم در مارکت است که ما در این مقاله ارزشمند آنها را به شما آموزش دادیم. هدف نهایی کارشناسان وبسایت دنیای ترید مجهز کردن شما عزیزان به سلاح هایی است که بتوانید به وسیله آنها به سود مستمر برسید. 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه