قیمت لحظه ای ارز دیجیتال pi، آیا برنامه pi network کلاهبرداری است؟
ارز دیجیتال

قیمت لحظه ای ارز دیجیتال pi، آیا برنامه pi network کلاهبرداری است؟

pi network و ارز دیجیتال pi عجیب‌ترین شبکه و ارز در دنیای ارز دیجیتال هستند. بسیاری از معامله‌گران معتقدند ارز دیجیتال pi و pi network کلاهبرداری هستند؛ زیرا نه ارزش بازار و نه عرضه در گردش مشخصی دارند. ارز دیجیتال pi در هیچ یک از صرافی‌های ارز دیجیتال لیست نشده است و در یک شبکه‌ی بسته در حال استخراج و گردش است. در این مطلب تمامی نکات پیرامون pi network بررسی می‌شود. آیا ارز pi network کلاهبرداری است یا یک سرمایه‌گذاری پرسود؟ با ما همراه باشید.

قیمت ارز دیجیتال pi network

قیمت pi network با پامپ 700 درصدی در 72 ساعت گذشته و دامپ 65 درصدی در 24 ساعت گذشته، خبرساز شده است. برای بیشتر سرمایه‌گذاران سؤال است که آیا خرید ارز دیجیتال pi پیشنهاد می‌شود؟

 این در حالی است که سایت‌های معتبری مانند سایت کوین گکو در مورد pi network هشدار می‌دهند. آیا برنامه pi network کلاهبرداری است یا بهترین ارز برای کسب درآمد؟ اینجا به صورت تحلیلی، به این پرسش پاسخ می دهیم.

ارز دیجیتال pi چیست؟

ارز دیجیتال Pi، ارز بومی pi network است. کاربران شبکه‌ی Pi می‌توانند از طریق فعالیت ماینری ارز دیجیتال Pi را به عنوان پاداش مشارکت دریافت کنند. شما می‌توانید در جدول زیر مشخصات کامل ارز دیجیتال Pi را ملاحظه فرمایید.

جدول مشخصات ارز دیجیتال Pi

نماد ارز دیجیتال

pi آیکن ارز دیجیتال pi

وایت پیپر

دانلود وایت پیپر pi network

عرضه کل

نامشخص

عرضه در گردش

نامشخص

ارزش بازار

نامشخص

سایت رسمی

https://minepi.com/

بهترین صرافی

در هیچ یک از صرافی ها لیست نشده است

آدرس کاوشگر

https://minepi.com/blockexplorer/

کاربرد ارز دیجیتال pi چیست؟

ارز دیجیتال پای یک توکن کاربردی (Utility Token) در اکوسیستم pi network است. دارندگان ارز دیجیتال pi می توانند از کوین‌های خود برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و همچنین اجرای تراکنش‌ها در برنامه‌ها و بازارهای موجود در اکوسیستم Pi استفاده کنند. ارز دیجیتال pi، یک ارز از پیش استخراج نشده است و سیستم تأمین توکن پای وابستگی کامل به فعالیت‌های موجود در pi network دارد. کاربرد اصلی ارز دیجیتال pi، پاداش‌دهی به کاربر است.

توکنومیک ارز دیجیتال pi

موارد زیر در مورد توکنومیک ارز دیجیتال pi، تأمل برانگیز است.

  • هیچ pre-mine رسمی وجود ندارد و ایجاد ارزها وابسته به کاربران است.
  • برخلاف بسیاری از ارزهای دیجیتال دیگر، عرضه‌ی کل ارز دیجیتال پای، مقدار ثابتی ندارد. بنابراین fully diluted market cap برای این ارز تعریف نشده است.
  • برای هر کاربر اپلیکیشن pi، یک حد نصاب استخراج تعیین شده است که کاربر در طول فعالیت خود در شبکه، اجازه‌ی استخراج آن میزان محدود را دارد. این تخصیص فقط به 100 میلیون کاربر اول در شبکه‌ی Pi انجام می‌شود.
  • پروتکل پای به طور اتوماتیک به ازای هر ارز pi که در شبکه استخراج می‌شود، یک واحد ارز دیگر نیز مینت می‌کند که برای جبران خسارت توسعه‌دهندگان در شبکه ذخیره می‌شود.
  • عرضه‌ی کل نامعلوم است و از حاصل جمع پاداش اعضا و توسعه دهنده به دست می‌آید.
  • در وایت پیپر pi network حداکثر عرضه 100 میلیون واحد ارز pi تعیین شده است.

 

شبکه پای نتورک چیست؟

pi network در 14 مارس 2019 راه اندازی شد. این شبکه اصلی‌ترین هدف خود را ارائه‌ی اپلیکیشن موبایلی برای ماینینگ آسان از طریق موبایل هوشمند شد. این پروتکل ادعا دارد کاربران پس از نصب pi network می‌توانند به‌سادگی و تنها با یک کلیک، کوین pi را در تلفن‌های هوشمند Android و iOS خود استخراج کنند. شبکه‌ی Pi از زمان راه‌اندازی،  طرفداران زیادی در رسانه‌های اجتماعی به دست آورده است و رشد باورنکردنی در اعضا داشته است؛ به‌طوری که در حال حاضر، 33 میلیون عضو تا سال 2022 دارد.

هدف pi network چیست؟

یکی از عمده مشکلات شبکه‌ی بیت کوین مکانیزم اجماع اثبات کار است که در آن، با استفاده از حل مسائل محاسباتی و مصرف زیاد انرژی، بیت کوین استخراج شده، بلوک‌ها ساخته و تراکنش‌ها تأیید می‌شوند. اصلی‌ترین هدف پای نتورک از میان برداشتن همین مشکلات پیش روی استخراج ارز دیجیتال و اعتبارسنجی است؛ تا هر کاربری امکان فعالیت به عنوان تأییدکننده را داشته باشد.

pi network چگونه کار می کند؟

در وایت پیپر pi network عنوان شده این شبکه قصد دارد با به‌کارگیری مکانیسم اجماع استلار که به اختصار (SCP) نامیده می‌شود، هدفی را که در بخش قبلی ذکر شد، عملی کند. برخلاف پروتکل اجماع استلار که در آن مؤسسات معتبر به عنوان نوهای معتمد، اعتبارسنجی نهایی را برعهده دارند، pi network ادعا دارد که سازو کاری را طراحی کرده است که در آن افراد عادی با لپ تاپ و موبایل قادر به اجرای فول نود و مشارکت در اعتبارسنجی هستند.

روش‌های مشارکت و دریافت پاداش از pi network

در نقشه‌ی راه پای نتورک چهار حالت برای مشارکت و دریافت پاداش تعریف شده است.

  • کاربر پیشگام (Pioneer) کاربر اپلیکیشن موبایل پای نتورک است که به طور روزانه وارد برنامه می‌شود و ثبت فعالیت می‌کند. این فعالیت ممکن است تأیید این مورد باشد که کاربر ربات نیست و یا فقط ارسال وجه به یک کاربر پیشگام دیگر باشد.
  • کاربر شرکت کننده (Contributor) کاربر اپلیکیشن موبایل پای نتورک است که به عنوان معرف، لیستی از کاربران پیشگامی را که می‌شناسد و به آن‌ها اعتماد دارد، معرفی می‌کند و بدین ترتیب یک نمودار اعتماد تهیه می‌شود.
  • کاربر سفیر (Ambassador) کاربر اپلیکیشن موبایل است که کار بازاریابی و جذب افراد جدید به پای نتورک را برعهده دارد.
  • کاربر نود (Node) کاربری است که به طور همزمان، پیشگام و مشارکت کننده در اپلیکیشن موبایلی Pi است و همچنین نود Pi را نیز اجرا می‌کند.

 

ماینر pi network کیست؟

بر اساس نقشه‌ی راه pi network، کاربران با انجام یکی از 4 روش مشارکت و دریافت پاداش از پای نتورک که در بخش قبلی توضیح داده شد، ماینر یا استخراج کننده در نظر گرفته می‌شوند و می‌توانند به طور روزانه، ارز دیجیتال pi تازه استخراج شده را به عنوان پاداش دریافت کنند. همچنین هر کاربر می‌تواند در تمامی این روش‌ها مشارکت داشته باشد و پاداش بیشتری دریافت کند.

صرافی ارز pi network

در 29 دسامبر 2022، صرافی هوبی گلوبال (Huobi Global) به طور رسمی لیست شدن ارز دیجیتال Pi، توکن بومی شبکه Pi را اعلام کرد. طبق داده‌های کوین گکو، 24 ساعت پس از اعلام این خبر، قیمت توکن پای، با افزایش 461.3 درصدی از 44.03 دلار به 232.97 دلار افزایش یافت. علاوه بر این، داده‌های CoinGecko نشان می‌دهند که قیمت این توکن در 30 دسامبر به بالاترین حد خود، یعنی 307.49 دلار رسیده است.

با این حال، شبکه Pi نسبت به فهرست کردن توکن خود در صرافی Huobi و سایر صرافی‌ها در 29 دسامبر هشدار داد. طبق داده‌های CoinGecko، در حال حاضر، ارز دیجیتال Pi برای معامله در صرافی متمرکز XT.COM نیز در دسترس است.

طبق بیانیه‌ی شبکه‌ی Pi در توییتر، توکن Pi "بدون رضایت، مجوز یا دخالت شبکه Pi" در لیست صرافی‌ها قرار گرفته است. در حساب توییتر pi network صراحتاً قید شده که پای نتورک یک شبکه‌ی بسته است و معاملات آن، درون پلتفرم انجام می‌شود؛ بنابراین تیم توسعه‌ی این ارز قصد ندارد pi را وارد لیست هیچ یک از صرافی‌ها کند.

نحوه فروش ارزهای استخراج شده pi

اگر شما از کاربران احراز هویت شده در pi network هستید، می‌توانید ارزهای استخراج شده‌ی خود را به صرافی هوبی گلوبال انتقال داده و در این صرافی به فروش برسانید.

آیا ارز دیجیتال پای قابل برداشت است؟

در سال 2021 شبکه‌ی اصلی pi راه‌اندازی شد. تیم توسعه‌ی پای نتورک، به کاربرانی که در برنامه‌ی استخراج بتا شرکت کرده‌اند، وعده داده است که می‌توانند ارزهای خود را به شبکه‌ی اصلی انتقال دهند.

با این حال ارز دیجیتال pi در برنامه‌ی موبایلی استخراج می‌شود و برای انتقال ارزهای استخراجی فرایند احراز هویت مورد نیاز است. نظرات منفی بسیاری از سوی کاربران در فضای مجازی ثبت شده است، مبنی بر اینکه احراز هویت هرگز انجام نمی شود و کاربران هرگز موفق به انتقال ارزهای pi استخراجی به کیف پول خود نمی‌شوند.

مشکلات انتقال ارز pi network به کیف پول شخصی

در حال حاضر، احراز هویت یا KYC از اصلی‌ترین بحث‌های داغ جامعه پای نتورک است و تاکنون انتقادهای زیادی از تمرکزگرایی پای نتورک شده است. موانع اصلی پیش روی انتقال ارز از شبکه‌ی اصلی به کیف پول موارد زیر است:

  • ویژگی احراز هویت و لیستی از فعالیت‌های لازم برای اثبات کاربری،
  • فرایندهای ثانویه برای دریافت اجازه‌ی فعالسازی کیف پول و انتقال ارزهای استخراجی،
  • تعلیق حساب در صورت غیر فعال بودن بیش از شش ماه. اگر کاربران سطح پیشگام (pioneer) بیش از شش ماه از احراز هویت اجتناب کنند، حساب کاربری آن‌ها تعلیق شده و ارزهای استخراجی را از دست می‌دهند. سیستم به صورت اتوماتیک این کاربر را حذف می‌کند و امتیاز پیشگامی به یک کاربر دیگر منتقل می‌شود.

 

آیا برنامه pi network کلاهبرداری است؟

پروژه‌ی pi network از زمان راه‌اندازی تست نت تاکنون، در کانون توجهات بسیاری از علاقمندان ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. اما چندین دلیل ناامید کننده، موجب شده بسیاری از کارشناسان، pi network را به عنوان پروژه‌ی ناموفق در نظر بگیرند. این دلایل عبارتند از:

  • تأخیر در راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی؛
  • اجتناب از لیست کردن ارز دیجیتال Pi در صرافی‌ها؛
  • لزوم احراز هویت برای مالکیت ارزهای استخراجی.

در حال حاضر، به علت موانع پیش روی انتقال ارزهای استخراج شده Pi و احساسات منفی ناشی از استخراج موبایلی این ارز، به احتمال زیاد، پروژه‌ی پای نتورک در رده‌ی ارزهای دیجیتال اسکم یا کلاهبرداری دسته‌بندی شود. واقعیت این است که جامعه‌ی pi network به سرعت در حال رشد است و تأخیر در لیست شدن ارزهای استخراجی در صرافی‌ها باعث ایجاد بحث‌های زیادی در مورد اسکم بودن پروژه پای نتورک در میان اعضای جامعه‌ شده است.

البته تیم پشتیبانی ارز دیجیتال Pi در تلاش است تا با پیشرفت‌های خود، خلاف این مطلب را ثابت کند. بخصوص راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی تا حدودی مؤثر بوده است، اما احراز هویت برای انتقال ارز همچنان بزرگترین مانع است.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: استعلام سایت‌های کلاهبرداری ارز دیجیتال

آیا pi network  یک اپلیکیشن هرمی است؟

بسیاری از کارشناسان ارز دیجیتال حالت های مختلف کاربری برای کسب پاداش استخراج ارز، بخصوص حالت «سفیر» را مورد انتقاد قرار داده‌اند؛ زیرا

  • مشابه روش‌های پانزی است که در آن یک مجموعه با تکیه بر تبلیغات و جذب زنجیره‌ای رشد می‌کند.
  • بسیار کاربر محور است و در صورت از دست دادن درصدی از کاربر، کل برنامه تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 

دانلود و نصب pi network برای ویندوز

با توجه به مطالب ذکر شده در وایت پیپر pi network، نرم افزار نود این پروتکل هنوز عرضه نشده است. اما قرار است برنامه‌ی نود pi network با مشخصات زیر عرضه شود:

  • منبع باز به‌طوری که هر کاربر بتواند آن را مطالعه کند و در صورت مشاهده‌ی نقص، درخواست رفع اشکال و بهینه‌سازی آن را در جامعه‌ی پای نتورک مطرح کند.
  • با قابلیت نصب و اجرا در در کامپیوتر و لپ تاپ؛
  • فعالیت با تکیه بر اطلاعات نمودار اعتماد ارائه شده توسط مشارکت کنندگان.

بنابراین تیم توسعه‌ی پای نتورک نسخه‌ی نود برای دانلود معرفی نکرده است و فقط لینک دانلود نسخه‌ی نود استلار را در وایت پیپر خود قرار داده و ذکر کرده است که  قرار است نود پای نتورک مشابه آن باشد.

شبکه‌ آزمایشی و شبکه‌ی اصلی pi network

فاز تحقیقاتی pi network در سال 2018 آغاز شد. مدت دو سال این تحقیقات ادامه داشت و در سال 2020، شبکه‌ی آزمایشی pi network راه‌اندازی شد. تست نت پای نتورک به توسعه‌دهندگان اجازه می‌داد ویژگی‌های مختلف را پیش از راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی امتحان کنند.

شبکه‌ی اصلی پای نتورک در سه ماه چهارم سال 2021 راه‌اندازی شد. همزمان با راه‌اندازی شبکه‌ی اصلی، پلتفرمی راه‌اندازی شد که به پیشگامان اجازه‌ی انتقال ارزهای استخراجی به کیف پول شخصی و انجام تراکنش‌های همتا به همتا را می‌داد.

نظر کاربران در مورد pi network

سایت کوین گکو ارز pi را لیست نکرده است. اما در سایت در کوین مارکت کپ، نظرات مثبت و منفی زیادی در مورد pi network وجود دارد. بسیاری معتقدند که این ارز آینده‌ی صعودی دارد و برخی معتقدند pi network یک پروژه‌ی اسکم است.

در زیر سه مورد از نظرات منفی کاربران کوین مارکت کپ آمده است:

نظر کاربر شماره 1

نظر کاربران در مورد کلاهبرداری پای نتورک

بعضی از صرافی‌ها ارز دیجیتال pi را با قیمت بالایی در لیست خود قرار داده‌اند، در حالی که واریز این ارز [به صرافی‌ها] مسدود است. این فقط یک کلاهبرداری است.

نظر کاربر شماره 2

کلاهبرداری pi network

[...] pi اسکمه و نه بلاکچین. سیستمش همون سیستم گیم کامپیوتریه اونم وقتی که تو یه بازی پاداش می‌گیری. هیچ استخراج یا چیز دیگه‌ای مربوط به بلاکچین در کار نیست. همه چیز قلابی و توهمه. حتی وایت پیپرش هم سراسر کپی/ پیسته، [...]

نظر کاربر شماره‌ی 3

آیا pi network اسکم است؟

سالهاست که 50 هزار واحد pi دارم اما به درد نخورن. چون تیم بهت اجازه‌ی احراز هویت نمی‌ده و ارزارو به صرافی می‌فرسته. این بزرگترین پروژه‌ی اسکم حال حاضره.

و اما سخن پایانی ...

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال دربردارنده‌ی ریسک است؛ اما در دنیای ارزهای دیجیتال، ارزهای زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند که نسبت به سایر ارزها امنیت بیشتری دارند؛ به این معنی که سرمایه‌گذاری در آن‌ها آسان و بی دردسر است. ارز دیجیتال pi، در این دسته قرار ندارد. رشد سریع و بی‌سابقه‌ی یک ارز، پامپ محسوب می‌شود که قطعاً پس از آن دامپ یا افت شدید قیمت در راه است. بنابراین شاید بهتر باشد ارزهای دیگری در پورتفوی خود قرار دهید. اگر شما از کاربران pi network هستید، در بخش کامنت‌ها، تجربه‌ی کاربری خود را با ما در میان بگذارید!

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه