اندیکاتور MACD چیست؟ معرفی،آموزش تصویری و تنظیمات اندیکاتور مک دی
فارکس

اندیکاتور MACD چیست؟ معرفی،آموزش تصویری و تنظیمات اندیکاتور مک دی

در تحلیل تکنیکال دسته‌ای از اندیکاتورها وجود دارند که مومنتوم یا سرعت روند را به ما نشان می‌دهند. اندیکاتور مک دی یا MACD بر اساس میانگین متحرک نمایی یا EMAمحاسبه می‌شود و همگرایی و واگرایی دو میانگین را به ما نشان می‌دهد. اندیکاتور مکی دی یا MACD را می‌توان «همگرایی-واگرایی میانگین متحرک» نامید. هنگام استفاده از تحلیل تکنیکال، این اندیکاتور می‌تواند به ما در تشخیص نقاط  تغییر روندها کمک کند. از اندیکاتور مک دی می‌توان در فارکس، سهام و بورس، ارز دیجیتال یا کریپتو، کالاها و هر بازار دیگری که تحلیل تکنیکال در آن کاربرد داشته باشد استفاده کرد.

فیلم آموزشی اندیکاتور مک دی

در فیلم زیر می‌توانید به طور مختصر و مفید بیاموزید که اندیکاتور مک دی چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان آنرا در پلتفرم متاتریدر ترسیم کرد، تنظیمات آنرا انجام داد و از آن برای سیگنال‌گیری استفاده کرد.


 

معرفی و تعریف اندیکاتور مک دی یا MACD

برای این که اندیکاتور همگرایی-واگرایی میانگین متحرک را بفهمید باید اول با مفهوم میانگین متحرک آشنا باشید. به طور خیلی ساده، اگر قیمت دارایی را برای دوره‌هایی مشخص با هم جمع بزنید و سپس به آن دوره‌ها تقسیم کنید، میانگین متحرک آنرا به دست آورده‌اید. البته میانگین‌های متحرک چند نوع دارند. نوع ساده که فقط مقادیر را جمع و تقسیم می‌کند، و نوع نمایی یا EMA که به آخرین تغییرات قیمت وزن بیشتری می‌دهد.

فرضا اگر بخواهید مقدار میانگین متحرک ساده یا SMA جفت‌ارز فارکس را برای ۱۴ روز محاسبه کنید، بدین صورت عمل می‌کنید: ابتدا مقادیر این ۱۴ روز را با هم جمع می‌کنید و سپس عدد به دست آمده را بر ۱۴ تقسیم می‌کنید. در میانگین نمایی یا EMA مقادیری به محاسبه اضافه می‌شوند که باعث می‌شود روزهای آخر تاثیر بیشتری در محاسبه داشته باشند.

نکته: می‌توانید این اندیکاتور را هم به صورت «ام ای سی دی» و هم «مک‌ دی» تلفظ کنید.

نمونه اندیکاتور مک دی یا macd

فرمول محاسبه اندیکاتور MACD

برای ترسیم اندیکاتور MACD شما سه میانگین متحرک نمایی یا EMA را محاسبه می‌کنید:

  • میانگین ۱۲ روزه
  • میانگین ۲۶ روزه
  • میانگین ۹ روزه

سپس مقدار MACD به این صورت محاسبه می‌شود:

فرمول محاسبه اندیکاتور مک دی

میانگین ۹ روزه برای ترسیم خطی به عنوان «خط سیگنال» استفاده می‌شود. در ادامه توضیح می‌دهم که چگونه این مقادیر روی نمودار استفاده می‌شوند.

نحوه ترسیم و تنظیم اندیکاتور MACD در متاتریدر

لازم به ذکر است که این اندیکاتور در پلتفرم‌های دیگر هم قابل دسترس است اما در اینجا از پلتفرم متداول متاتریدر استفاده می‌کنیم.

خود متاتریدر اندیکاتور MACD را به طور پیشفرض دارد، اما نسخه‌ای که در متاتریدر قرار داده شده با نسخه اصلی تفاوت‌هایی دارد که برای بسیاری گیج‌کننده است. به همین علت در این آموزش من نسخه‌ای استانداردتر از اندیکاتور را پیشنهاد می‌کنم که در پایین قابل دانلود است.

دانلود اندیکاتور MACD

دانلود اندیکاتور MACD برای متاتریدر ۵

دانلود اندیکاتور MACD برای متاتریدر ۴

نام فایل MACD_histogram است. همچنین توجه کنید که این آموزش از متاتریدر ۵ استفاده می‌کند.

ترسیم اندیکاتور مک دی

مطابق تصویر زیر از این مسیر اندیکاتور را به نمودار اضافه کنید:

Insert > indicators > Custom > MACD_histogram

 

پس از این کار پنجره زیر برای شما باز می‌شودرسم اندیکاتور مک دی یا macd در متاتریدری‌شود. در اینجا ما با دو سربرگ Inputs و Colors کار داریم.

تنظیمات اندیکاتور مک دی

 در سربرگ پارامترها این موارد قابل تنظیم هستند:

Fast EMA: این گزینه به طور پیشفرض ۱۲ است و قرار است بهتر نوسانات اخیر قیمت را نشان دهد. مقدار Fast EMA باید حتما از slow EMA کوچکتر و ترجیحا از نصف آن کمتر باشد.

Slow EMA: این گزینه به طور پیشفرض روی ۲۶ تنظیم شده است و هدف از تعیین آن نشان دادن نوسانات قیمت در بلندمدت است. مقدار آن باید حتما از slow EMA بزرگتر باشد.

Signal MA: این گزینه خط سیگنال را محاسبه می‌کند. مقدار پیشفرض آن روی ۹ قرار دارد. اگر مقادیر بالا را عوض کنید باید این مقدار را هم متناسب با آنها تغییر دهید.

Applied MA method: طبق تعریف استاندارد اندیکاتور MACD باید خط سیگنال را بر اساس میانگین متحرک نمایی یا Exponential محاسبه کرد. پس ما هم همین گزینه را انتخاب می‌کنیم.

Use multi-color: در اینجا اگر گزینه multi-color را انتخاب کنید هیستوگرام چندرنگ خواهد بود و اگر single-color را برگزینید، تک‌رنگ خواهد شد.

Applied price: در این گزینه می‌توان تعیین کرد که مقادیر میانگین با استفاده از کدام قیمت محاسبه شوند. می‌توان از قیمت پایانی (close)، قیمت اول (open)، قیمت سقف (high)، قیمت کف (low)، قیمت میانه (جمع سقف و کف تقسیم بر ۲) و غیره استفاده کرد. معمولا در محاسبه این اندیکاتورها از قیمت پایانی یا close استفاده می‌شود.

سربرگ بعدی Colors است که اجازه می‌دهد رنگ و شکل خط‌ها را تعیین کنید:

تنظیمات اندیکاتور مک دی macd

MACD: رنگ و ضخامت خط اصلی اندیکاتور را می‌توان از اینجا تنظیم کرد.

Signal: در اینجا می‌توان رنگ، ضخامت و شکل منحنی سیگنال را تغییر داد.

Histogram: تنظیمات ظاهری هیستوگرام در اینجا قرار دارد.

پس از طی این مراحل چنین چیزی خواهیم داشت:

اندیکاتور مک دی macd در متاتریدر

در اینجا طبق تنظیمات ما، خط آبی منحنی اصلی MACD و خط قرمز منحنی سیگنال است.

سپس از سربرگ Levels مقدار صفر را به نمودار اضافه کنید تا در حد صفر خط مبنای اندیکاتور رسم شود. توجه کنید که اندیکاتور مک دی خط صفر دارد، اما از دو طرف به عدد خاصی محدود نیست (بر خلاف اندیکاتوری مانند RSI که مقدار آن همیشه بین صفر و صد قرار دارد).

به خطوط عمودی سبز و قرمزی که به شکل نمودار میله‌ای روی خط مبنای اندیکاتور ترسیم می‌شوند هیستوگرام می‌گوییم.

نکته: ممکن است برای این که بهتر اندیکاتور را درک کنید بخواهید که میانگین‌های متحرک نمایی ۱۲ روزه و ۲۶ روزه (EMA 12, EMA 26) را روی نمودار ترسیم کنید. البته این کار کاملا اختیاری است و ممکن است ترجیح دهید آنها را رسم نکنید و نمودار را شلوغ‌تر نکنید.

اما اگر خواستید این دو میانگین را هم ترسیم کنید از مسیر زیر دو میانگین متحرک به نمودار اضافه کنید:

Insert > indicators > trend > moving average

رسم میانگین متحرک

در پنجره بعد به این صورت تنظیمات را انجام دهید تا میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه ترسیم شود:

Period: 12

Method: exponential

رسم میانگین متحرک نمایی

همین کار را دوباره تکرار کنید اما اینبار مقدار period را روی ۲۶ تنظیم کنید تا میانگین ۲۶ روزه ترسیم شود.

بدین ترتیب چنین نموداری خواهیم داشت:

  • خط آبی: اندیکاتور MACD
  • خط قرمز: منحنی سیگنال اندیکاتور
  • خط نارنجی: میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه یا EMA 12
  • خط زرد: میانگین متحرک نمایی ۲۶ روزه یا EMA 26

اندیکاتور مک دی macd

حال ببینیم که چگونه می‌توان با این اندیکاتور سیگنال خرید یا فروش به دست آورد.

نحوه سیگنال‌گیری با اندیکاتور MACD

با توجه به فرمول اندیکاتور، هر زمان که میانگین ۱۲ روزه از میانگین ۲۶ روزه کمتر شود میزان اندیکاتور منفی است و هر زمان که بیشتر باشد اندیکاتور مثبت است.

برای سیگنال‌گیری با اندیکاتور MACD معمولا به چندین اتفاق باید توجه کرد:

۱) تقاطع خط اندیکاتور با خط سیگنال

۲) تقاطع خط اندیکاتور به خط مبنا یا خط صفر

۳) واگرایی بین اندیکاتور و پرایس اکشن

۴) ترکیب اندیکاتور مک دی با اندیکاتوری دیگر، مثلا با RSI

به هیستوگرام توجه کنید. می‌بینید که گاهی بالاتر از خط مبنا و گاهی پایینتر از آن قرار دارد. هر وقت که خط اندیکاتور بالاتر از خط سیگنال باشد هیستوگرام نیز از خط مبنا بالاتر است. هر زمان که خط اندیکاتور پایینتر از خط سیگنال باشد هیستوگرام از خط مبنا پایینتر است. در اندیکاتوری که ما استفاده می‌کنیم وقتی که مقدار هیستوگرام رو به کاهش باشد رنگ آن قرمز و زمانی که رو به افزایش باشد، رنگ آن سبز می‌شود. اما ممکن است برخی نسخه‌های دیگر اندیکاتور اینگونه رنگ‌بندی نشده باشند.

کاربرد اصلی هیستوگرام این است که به شما بگوید چه زمانی روند در حال شتاب‌ گرفتن است. هر چه میزان هیستوگرام بالاتر باشد یعنی شتاب روند بیشتر است. توجه کنید که هیستوگرام چندان برای فهمیدن جهت روند به کار نمی‌آید و کاربر اصلی آن تشخیص شتاب روند است.

انواع سیگنال‌های MACD

تقاطع خط اندیکاتور با سیگنال: ساده‌ترین شکل سیگنال‌گیری از اندیکاتور MACD بدین صورت است که هر زمان مقدار اندیکاتور از خط سیگنال بالاتر رفت زمان خوبی برای خرید است چون احتمالا قرار است روند صعودی باشد. در مقابل هر زمان که مقدار اندیکاتور از خط سیگنال پایینتر رفت زمان مناسبی برای فروش است چون احتمالا روند نزولی خواهد بود.

تصویر زیر چند نمونه از تقاطع خط اندیکاتور (آبی) با خط سیگنال (قرمز) را نشان می‌دهد.

تقاطع خط اندیکاتور با خط سیگنال مک دی macd

 

تقاطع منحنی اندیکاتور با خط مبنا (خط صفر): وقتی که میانگین‌های متحرک ۱۲ و ۲۶ روزه تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته باشند ممکن است منحنی اندیکاتور MACD از خط صفر خود عبور کند و بالا یا پایین آن برود. در این حالت اگر منحنی اندیکاتور از خط مبنا پایینتر برود آنرا سیگنال خرید یا گاوی و اگر از خط مبنا پایینتر برود، آنرا سیگنال فروش (خرسی) تعبیر می‌کنند.

در کل تقاطع اندیکاتور با خط صفر بیشتر می‌تواند به شما تغییر جهت روند را نشان بدهد ولی چندان سرعت آنرا مشخص نمی‌کند.

تقاطع اندیکاتور مک دی macd با خط صفر

واگرایی بین اندیکاتور و پرایس اکشن: وقتی که رفتار قیمت یا پرایس اکشن خلاف رفتار اندیکاتور باشد می‌گوییم که واگرایی رخ داده است. مثلا اگر اندیکاتور MACD دو سقف ثبت کند به صورتی که سقف دومی از قله اولی بالاتر باشد، اما در همان بازه پرایس اکشن دو سقف ثبت کند به صورتی که سقف دومی پایینتر از سقف اولی باشد، می‌گوییم که واگرایی سیگنال خرید می‌دهد.

از طرف دیگر اگر اندیکاتور دو کف ثبت کند به صورتی که کف دومی پایینتر از اولی باشد ولی در همان بازه زمانی، پرایس اکشن دو کف ثبت کند به صورتی که کف دومی بالاتر از اولی باشد، می‌گوییم که واگرایی سیگنال فروش می‌دهد.

البته بسیاری عقیده دارند که هنگام استفاده از MACD واگرایی بین اندیکاتور و پرایس اکشن می‌تواند بسیاری اوقات سیگنال‌های کاذب بدهد.

بهبود دقت سیگنال MACD بر اساس روند بلندمدت

یکی از روش‌هایی که معامله‌گران محتاط‌تر برای کاهش سیگنال‌های کاذب استفاده می‌کنند این است که اول ببینند روند در زمان طولانی‌تر به کدامین سو می‌رود و سپس زمانی که می‌خواهد در بازه‌های زمانی کوتاهتر معامله کنند، بیشتر در جهت روند بلندمدت عمل کنند. البته این روش بدون اشکال نیست و مثلا باعث می‌شود که نتوانید از حرکات مقطعی پرایس اکشن که  بر خلاف روند بلندمدت هستند استفاده کنید. اما در میان افرادی که می‌خواهند احتیاط بیشتری به خرج دهند متداول است.

در نمودار زیر اندیکاتور مک دی با خط قرمز و هیستوگرام به رنگ سبز است. فرضا ما سیستمی را با قوانین زیر برای خود تعریف می‌کنیم:

برای سیگنال خرید: هر زمان که منحنی اندیکاتور از خط صفر بالاتر برود دست به خرید می‌زنیم.

برای سیگنال فروش: هر زمان که منحنی اندیکاتور از خط صفر پایینتر برود دست به فروش می‌زنیم، فارغ از این که سود یا ضرر داشته باشیم.

برای فیلتر کردن سیگنال‌ها: هر زمان که پرایس اکشن از میانگین متحرک ۱۰۰ دوره‌ای (SMA100) بالاتر باشد، سیگنال‌های خرید اندیکاتور مک دی را قبول می‌کنیم. در غیر این صورت به آنها اعتنا نمی‌کنیم. منطق این کار این است که وقتی پرایس اکشن از میانگین ۱۰۰ دوره‌ای بالاتر باشد یعنی احتمال صعودی بودن قیمت بیشتر است.

 

تکنیک معاملا با استفاده از مک دی macd و روند بلندمدت

استفاده از اندیکاتور MACD در ترکیب با اندیکاتور RSI

برای فهمیدن این بخش نیاز دارید که با اندیکاتور RSI و مفاهیم اشباع فروش و اشباع خرید آشنا باشید.

 برای این منظور بهتر است این مقاله را مطالعه کنید: آموزش اندیکاتور RSI

به طور خلاصه زمانی که قیمت یک دارایی، حال جفت ارز فارکس یا سهام یا کریپتو یا هر چیز دیگری، از مقدار واقعی بالاتر رفته باشد و یا بیش از حد خریداری شده باشد می‌گویند که بازار در وضعیت اشباع خرید وجود دارد. وقتی که برعکس این وضعیت حاکم باشد می‌گویند که بازار در وضعیت اشباع فروش است.

بعضی معامله‌گران اندیکاتور مک دی را در کنار RSI استفاده می‌کنند تا بهتر متوجه نقاط تغییر روند و چرخش آن بشوند. به تصویر زیر نگاه کنید.

استفاده از اندیکاتور مک دی macd با آر اس آی rsi

اگر مطابق این تصویر در بازه‌ای مشخص اندیکاتور مک دی به طور ناگهانی نوسان کند و از طرف دیگر، اندیکاتور RSI در منطقه اشباع خرید یا اشباع فروش قرار داشته باشد حاکی از این است که احتمالا قرار است روند کنونی متوقف شده و پرایس اکشن به سوی دیگر بچرخد.

جمع بندی و نکات مهم استفاده از اندیکاتور MACD

در این مقاله دیدیم که اندیکاتور مک دی برای تعیین سرعت روندها استفاده می‌شود و می‌تواند به ما کمک کند ببینیم که این سرعت در حال کم شدن یا زیاد شدن است. همچنین دیدیم که مانند تمامی اندیکاتورهای دیگر، مک دی هم می‌تواند سیگنال‌های کاذب بدهد. به همین علت برخی افراد انتخاب می‌کنند تنها به سیگنال‌هایی توجه کنند که با روند طولانی‌تر قیمت هم راستا باشند.

یکی از راه‌های دیگر کاهش سیگنال‌های کاذب استفاده از چندین اندیکاتور و یا استفاده از تحلیل پرایس اکشن در کنار اندیکاتورها است.

 برای آشنایی با تحلیل پرایس اکشن و الگوهای شمعی مطالعه مقاله کندل شناسی را پیشنهاد میکنیم.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط