cash rate (نرخ بهره ) در فارکس چیست؟
فارکس

cash rate (نرخ بهره ) در فارکس چیست؟

بازدهی مسئله ای است که همه ما همیشه به دنبال افزایش آن هستیم و سعی می کنیم معامله هایی را انجام دهیم که نرخ بالاتری را داشته باشد.

 

در این مقاله می خواهیم در مورد یکی از مهم ترین فاکتور های تصمیم گیری در ترید، یعنی cash rate صحبت کنیم؛ شاخصی که همواره باید در معامله هایتان و انتخاب ارزها به آن توجه کنید.

نرخ بهره (cash rate) در فارکس چیست؟

ابتدا برای درک کامل تر، این مفهوم را از دیدگاه اقتصاد کلان بیان می کنیم. نرخ نقدی (cash rate) نرخ بهره ای است که بانک مرکزی از بانک های تجاری برای دادن وام دریافت می کند. نرخ نقدی به عنوان نرخ بانکی یا نرخ بهره پایه نیز شناخته می شود. اگرچه بانک‌های تجاری آزادند که نرخ‌های بهره خود را برای وام و یا سپرده تعیین کنند، اما این نرخ ها معمولا از نرخ نقدی ناشی می‌شوند. این بدان معناست که بانک‌های مرکزی با توجه به وضعیت اقتصاد می‌توانند از نرخ‌های نقدی به عنوان یک ابزار تنظیم گری استفاده کنند.

در فارکس نرخ بهره یا cash rate نرخی است که جفت ارزها با آن معامله می شوند. این نرخ توسط بانک مرکزی یک کشور، برای مثال بانک مرکزی استرالیا، تعیین می شود و مبنای معاملات تریدرها قرار می گیرد. از آنجایی که معامله گران به دنبال یافتن بهترین و دقیق ترین قیمت برای معامله جفت ارزها هستند، cash rate یکی از مهم ترین عواملی است که برای تعیین ارزش یک ارز در نظر گرفته می شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: آموزش قدم به قدم ورود به فارکس برای مبتدیان

چرا کش ریت مهم است؟

همانطور که گفتیم معامله گران در فارکس به دنبال افزایش سود خود هستند و برای رسیدن به این هدف به شاخص ها و ابزارهایی نیاز دارند. کش ریت یکی از همین ابزارهایی است که می تواند به آنها در پیدا کردن ارزهایی با بازدهی مناسب کمک کند. همانطور که برای سپرده گذاری در بانک به دنبال نرخ های بهره بالا هستیم تا سرمایه گذاری سودمند تری را داشته باشیم، در فارکس نیز به دنبال ارزهایی هستیم که کش ریت بالاتری داشته باشند تا در نهایت بازده معاملات ما بالاتر باشد. زمانی که cash rate تغییر کند، سایر نرخ های بهره (مانند نرخ بهره سپرده بانکی) تغییر می کند و در نتیجه قیمت ارزها هم به دنبال آن تغییر می کند.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: لیست بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان؛ معرفی 6 صرافی خوب

چطور از اختلاف cash rate استفاده کنیم؟

ارزها در فارکس کش ریت های متفاوتی دارند که برای رسیدن به سود بیشتر باید به درستی از این اختلاف نرخ استفاده کرد؛ به این گونه که معامله گران به دنبال خرید ارزهایی با کش ریت بالا و فروش آن به کش ریت پایین تری هستند و در نتیجه این اختلاف نرخ خرید و فروش، سود کسب می کنند. برای مثال اگر دلار استرالیا با نرخ 15 درصد را بخرید و یورو را با نرخ 5 درصد را بفروشید می توانید 10 درصد سود به دست بیاورید.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود:اسپرد در فارکس | اسپرد چیست؟

فرق نرخ بهره cash rate با نرخ بهره interest rate چیست؟

تفاوت اصلی بین نرخ نقدی (cash rate) و نرخ بهره (interest rate) در این است که نرخ نقدی به نرخی اشاره دارد که بانک‌های تجاری از بانک مرکزی وام می‌گیرند تا نیازهای مالی خود را تامین کنند.

تفاوت نرخ بهره و نرخ نقدی

در عوض، نرخ بهره به نرخی اشاره دارد که به عنوان هزینه مالی برای دریافت وام یا پرداخت سود مورد استفاده قرار می‌گیرد، مانند نرخ سپرده‌گذاری در بانک یا نرخ سود پرداخت بدهی. به طور کلی، هر دوی این نرخ‌ها را می‌توان به عنوان انواعی از نرخ بهره در نظر گرفت.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می‌شود: نرخ بهره چیست؟ تاثیر نرخ بهره در بازار فارکس

سخن پایانی

نرخ بهره از ابزارهای سیاست پولی بانک های مرکزی در سراسر جهان می باشد. با تغییر نرخ بهره، ارزش پول ملی کشورها نیز تغییر می کند؛ بنابراین معامله گران همیشه نرخ بهره را به عنوان یک شاخص بسیار مهم و تأثیر گذار بر بازار در نظر دارند و نوسانات آن را دنبال می کنند. هم چنین cash rate در فارکس بر روی قیمت جفت ارزها که توسط بانک مرکزی تعیین می شود، تأثیر مستقیم دارد که همین مسئله اهمیت این نرخ را برای معامله گران دو چندان می کند.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط