آموزش فیوچرز بایننس - آموزش قدم به قدم تصویری (آپدیت 2024)
ارز دیجیتال

آموزش فیوچرز بایننس - آموزش قدم به قدم تصویری (آپدیت 2024)

قراردادهای آتی، قراردادهایی می‌باشد که با عنوان بایننس فیوچرز شناخته می‌شود. صرافی بایننس یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های بازار ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رود. در این مقاله اختصاصی از دنیای ترید، که به‌صورت متناوب بروزرسانی می‌شود، آموزش مرحله به مرحله کار با فیوچرز بایننس را برای شما قرار داده‌ایم.

آموزش فیوچرز بایننس (ویدئویی)


چگونه یک حساب فیوچرز بایننس باز کنیم؟

قبل از باز کردن یک حساب فیوچرز بایننس، به یک حساب معمولی بایننس نیاز دارید.

اگر هنوز در بایننس حساب ندارید، ابتدا آی‌پی خود را مخفی کرده (با استفاده از یک وی‌پی‌اس یا وی‌پی‌ان) و سپس به صفحه [ثبت نام در بایننس] بروید و مراحل زیر را دنبال کنید:

A. آدرس ایمیل خود را وارد کرده و یک رمز عبور مطمئن انتخاب کنید.

نحوه ثبت نام در بایننس

B. وقتی همه موارد لازم را وارد کردید، روی ‘Create Account’ کلیک کنید.

C. سریعا یک ایمیل تأیید دریافت خواهید کرد. دستورالعمل‌های موجود در ایمیل را برای تکمیل ثبت‌نام خود دنبال کنید (روی لینکی که در ایمیل ارسالی قرار دارد کلیک کنید).

سپس وارد حساب Binance خود شوید، ماوس را روی نوار ‘Derivatives’ بالای صفحه ببرید و روی گزینه ‘USD(S)-M Futures’ کلیک کنید.

نحوه رفتن به بخش معاملات فیوچرز بایننس

D. روی دکمه ‘Open now’ کلیک کنید تا حساب فیوچرز بایننس شما فعال شود. به همین سادگی!

حالا حساب بایننس شما، آماده ترید کردن است.

خطر معاملات اهرمی و فیوچرز

اگر با معاملات فیوچرز آشنایی ندارید، توصیه می‌کنیم قبل از شروع به معامله، مقالات "اهرم چیست؟" و "لانگ و شورت چیست؟" را مطالعه کنید.

به‌تازگی بایننس قابلیت تست‌نت (Binance Futures testnet) را نیز به پلت‌فرم خود اضافه کرده است. سرویسی که به شما اجازه می‌دهد بدون به‌خطر انداختن سرمایه واقعی خود، تمام قابلیت‌های بایننس را تجربه و مهارت معامله‌گری خود را تمرین دهید.

پس بد نیست اگر قبل از شروع به ترید در بایننس، کمی با سرمایه مجازی و غیرواقعی تمرین کنید!

نحوه انتقال ارز به حساب فیوچرز بایننس

هرچقدر که بخواهید، می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را بین کیف‌پول صرافی (Exchange Wallet) (کیف‌پولی که در بایننس استفاده می‌کنید) و کیف‌پول فیوچرز (Futures Wallet) (کیف‌پولی که برای معاملات فیوچرز بایننس استفاده می‌کنید) جابه‌جا کنید.

برای انتقال ارزهای دیجیتال به بخش فیوچرز بایننس، روی ‘Transfer’ در سمت راست صفحه ‘Binance Futures’ کلیک کنید.

انتقال ارز به حساب فیوچرز بایننس

مبلغی که می‌خواهید انتقال دهید را تعیین کنید و روی ‘Confirm Transfer’ کلیک کنید. فورا می‌توانید موجودی اضافه شده به کیف‌پول فیوچرز خود را مشاهده کنید. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، می‌توانید جهت انتقال را با استفاده از آیکون "دو فلش" تغییر دهید.

انتقال ارز از بخشی به بخش دیگر در صرافی بایننس

البته این تنها راه برای شارژ حساب فیوچرزتان نیست. به عنوان یک راه جایگزین، می‌توانید از دارایی‌های موجود در کیف‌پول صرافی خود، به عنوان وثیقه (Collateral) استفاده کنید و مقداری تتر برای معاملات فیوچرز قرض (Borrow) بگیرید (این امکان از این پیوند قابل استفاده است). به این ترتیب، شما مجبور نیستید ارزهای خود را مستقیماً به کیف‌پول فیوچرز منتقل کنید. البته که، شما باید تترهایی را که قرض گرفته‌اید، در آینده بازپرداخت کنید.

قرض گرفتن تتر از بایننس

جهت آشنایی با صرافی مناسب ایرانیان مقاله بهترین صرافی خارجی برای ایرانیان را مطالعه کنید.

آشنایی با رابط کاربری یا اینترفیس فیوچرز بایننس

راهنمای رابط کاربری صرافی بایننس

A. در این قسمت از بایننس، می‌توانید پیوندهایی به سایر صفحات بایننس، مانند ‘COIN-M Futures’ (قراردادهای فصلی)، دسترسی به API، اسپات و ‘Activities’ پیدا کنید. از تب [Information] نیز، می‌توانید لینک‌های مفیدی به پرسش‌های متداول در مورد معاملات فیوچرز بایننس، نرخ بودجه (Funding Rate)، قیمت شاخص (Index Price) و سایر داده‌های بازار پیدا کنید.

سمت راست نوار بالایی، جایی‌ست که می‌توانید به بخش‌های مختلف حساب بایننس خود، از جمله داشبورد دسترسی داشته باشید. ازین قسمت، به راحتی می‌توانید موجودی کیف‌پول و اردرهای خود را در کل اکوسیستم بایننس بررسی کنید.

نوع معامله فیوچرز و اهرم در بایننس

B. اینجا جایی است که می‌توانید:

  1. نوع قرارداد معاملاتی را، با نگه‌داشتن ماوس روی نام قرارداد فعلی (به طور پیش‌فرض BTCUSDT) انتخاب کنید.
  2. قیمت لحظه‌ای (Mark Price) را مشاهده کنید (بسیار مهم است که مراقب این قیمت باشید، زیرا لیکوییدشدن‌ها بر اساس قیمت لحظه‌ای یا همان مارک پرایس رخ می‌دهند).
  3. نرخ بودجه (Funding rate) مورد انتظار و شمارش معکوس تا دور بعدی تعیین نرخ بودجه‌ را بررسی کنید.
  4. چارت فعلی خود را ببینید! می‌توانید بین چارت اصلی بایننس یا چارت تریدینگ‌ویو انتخاب کنید. با کلیک کردن بر روی [Depth] نیز، می‌توانید عمق دفترچه سفارش (Order Book) را مشاهده کنید.

آموزش رابط کاربری بخش فیوچرز بایننس

اطلاعات اردربوک (Order Book) را به‌صورت زنده ببینید. میتوانید دقت اردربوک را در منوی کشویی از گوشه سمت راست بالای این قسمت تنظیم کنید (به طور پیش فرض 0.01 قرار داده شده است).

همچنین می‌توانید لیستی زنده از معاملات انجام شده قبلی را، در پلت‌فرم مشاهده کنید.

اردر بوک یا دفترچه سفارشات بایننس

هر زمان که فلشی را در گوشه سمت راست پایین یک ماژول مشاهده کردید، به این معنی است که می‌توانید آن بخش را جابجا کرده یا اندازه آن را تغییر دهید. به این ترتیب، به‌راحتی می‌توانید رابط کاربری مخصوص خود را ایجاد کنید!

C. اینجا جایی است که می‌توانید فعالیت معاملاتی خودتان را مانیتور کنید. می‌توانید بین تب‌ها جابه‌جا شوید تا وضعیت فعلی پوزیشن‌های خود و سفارش‌های فعلی باز و قبلاً اجرا شده خود را بررسی کنید. همچنین می‌توانید تاریخچه معاملات خود را برای یک دوره معین دریافت کنید.

اینجا همچنین جایی است که می‌توانید پوزیشن خود را در صف کاهش خودکار اهرم یا همان ADL مشاهده کنید (در دوره های پرنوسان به آن توجه کنید).

D. اینجا جایی است که می توانید دارایی‌های موجود خود را بررسی کنید. همچنین در اینجا می‌توانید اطلاعات مربوط به قرارداد فعلی و پوزیشن‌های خود را مشاهده کنید. برای جلوگیری از لیکویید شدن، حتماً مراقب نسبت مارجین (Margin ratio) باشید.

نمایش معاملات در بایننس

با کلیک بر روی انتقال، می‌توانید وجوه را بین کیف‌پول فیوچرز خود و بقیه اکوسیستم بایننس جابه‌جا کنید.

انتقال به فیوچرز در بایننس

E. این قسمت ثبت سفارش شما است. توضیح مفصل ما در مورد انواع اردرهای موجود را در ادامه این مقاله خواهید خواند. اینجا همچنین جایی است که می‌توانید بین کراس مارجین ‘Cross Margin’ و مارجین ایزوله ‘Isolated Margin’ سوئیچ کنید. اهرم خود را با کلیک بر روی مقدار اهرم فعلی خود (به طور پیش فرض 20 برابر است) تنظیم کنید.

چگونه اهرم یا لورج (Leverage) خود را تنظیم کنیم؟

فیوچرز بایننس، به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت دستی اهرم هر معامله را تنظیم کنید. برای انتخاب نوع قرارداد، به سمت چپ بالای صفحه بروید و ماوس را روی قرارداد فعلی (به طور پیش‌فرض BTCUSDT) نگه دارید.

برای تنظیم اهرم، به قسمت ثبت اردر بروید و روی مقدار اهرم فعلی خود (به طور پیش فرض 20 برابر است) کلیک کنید. میزان اهرم را با تنظیم نوار لغزنده یا با تایپ آن مشخص کنید و روی [Confirm] کلیک کنید.

آموزش اهرم در بایننس

هر چه حجم پوزیشنی که می‌گیرید بزرگ‌تر باشد، مقدار اهرمی که می‌توانید استفاده کنید کمتر است. به‌طور مشابه، هرچه اندازه پوزیشن کوچک‌تر باشد، می‌توانید از اهرم بزرگ‌تری استفاده کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که استفاده از اهرم بالاتر خطر لیکویید شدن بیشتری را به همراه دارد. معامله‌گران تازه‌کار باید به دقت میزان اهرمی را که انتخاب می‌کنند بررسی کنند.

تفاوت مارک پرایس (Mark Price) و لست پرایس (Last Price) چیست؟

برای جلوگیری از جهش‌ها و لیکوییدشدن‌های غیر ضروری در دوره‌های پرنوسان، فیوچرز بایننس از سیستم قیمت‌گذاری لست پرایس Last Price و مارک پرایس Mark Price کمک می‌گیرد.

آخرین قیمت یا لست پرایس (Last Price) چیست؟

درک مفهوم آخرین قیمت (Last Price) آسان است. لست پرایس یعنی آخرین قیمتی که یک قرارداد در بازار انجام شده است. به عبارت دیگر، آخرین معامله در تاریخچه معاملات، آخرین قیمت را تعریف می‌کند. برای محاسبه PnL (سود و زیان) شما از قیمت ‘Last Price’ استفاده می‌شود.

قیمت لحظه‌ای یا مارک پرایس (Mark Price) چیست؟

قیمت لحظه‌ای یا همان ‘Mark Price’ برای جلوگیری از دستکاری بازار طراحی شده است. این قیمت، با استفاده از ترکیبی از داده‌های تأمین مالی و سبدی از داده‌های قیمتی چند صرافی‌ بزرگ دیگر محاسبه می‌شود. قیمتی که در آن لیکویید می‌شوید و ‘PnL’ ابتدایی شما بر اساس ‘Mark Price’ محاسبه می‌شود.

مارک پرایس یا قیمت لحظه‌ای چیست؟

لطفاً توجه داشته باشید که قیمت ‘Mark Price’ و ‘Last Price’ ممکن است اعداد متفاوتی را نشان دهند.

وقتی اردری را ثبت می‌کنید که از حد ضرر استفاده می‌کند، می‌توانید نوع قیمتی را که می‌خواهید حدضرر بر اساس آن عمل کند را مشخص کنید. برای انجام این کار، نوع قیمتی را که می‌خواهید استفاده کنید در منوی کشویی در پایین فیلد ثبت سفارش انتخاب کنید.

انواع اردرهای فیوچرز بایننس و نحوه استفاده از آن‌ها

اردرهای زیاد و متنوعی وجود دارد که می‌توانید در فیوچرز بایننس از آن‌ها استفاده کنید:

لیمیت اردر (Limit Order) چیست؟

سفارش یا اردر لیمیت، اردری‌ست که شما در اردربوک با قیمتی مشخص ثبت می‌کنید. هنگامی که یک لیمیت اردر ثبت می‌کنید، معامله تنها در صورتی انجام می‌شود که قیمت بازار به قیمت لیمیت شما (یا فراتر) برسد. بنابراین، می‌توانید از لیمیت اردرها (Order Limits) برای خرید با قیمتی کمتر یا فروش با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی بازار استفاده کنید.

مارکت اردر (Market Order) چیست؟

مارکت اردر، اردری‌ست برای خرید یا فروش با بهترین قیمت موجود بازار در لحظه. این نوع از اردرها، از لیمیت اردرهایی (Limit Order) که قبلاً در اردربوک قرار داده شده‌اند، استفاده می‌کنند. هنگام ثبت مارکت اردر، معمولا کارمزد بیشتری پرداخت می‌کنید.

استاپ لیمیت اردر (Stop Limit Order) چیست؟

ساده‌ترین راه برای درک اینکه یک استاپ لیمیت اردر چیست، تقسیم آن به قیمت استاپ (Stop Price) و قیمت لیمیت (Limit Price) است. قیمت استاپ (Stop Price) قیمتی است که لیمیت اردر (Limit Order) را راه‌اندازی می‌کند و قیمت لیمیت (Limit Price)، قیمتی‌ست که لیمیت اردر در آن راه‌اندازی می‌شود. این بدان معنی است که پس از رسیدن قیمت به قیمت استاپ (Stop Price) شما، اردر لیمیت شما بلافاصله در اردربوک قرار می‌گیرد.

اگرچه قیمت‌های استاپ و لیمیت ممکن است یکسان باشند، اما این یک الزام نیست. در واقع، برای شما ایمن‌تر خواهد بود که قیمت استاپ (Stop Price) (قیمت ماشه) را کمی بالاتر از قیمت لیمیت (Limit Price) برای اردرهای فروش و کمی پایین‌تر از قیمت لیمیت برای اردرهای خرید تعیین کنید. این کار، شانس پر شدن اردر لیمیت شما را پس از رسیدن قیمت به قیمت استاپ افزایش می‌دهد.

استاپ مارکت اردر (Stop Market Order)

مشابه استاپ لیمیت اردر، استاپ مارکت اردر نیز از قیمت استاپ مانند یک ماشه استفاده می‌کند. با این تفاوت که، هنگامی که قیمت به قیمت استاپ می‌رسد، به جای آن یک مارکت اردر را ثبت می‌کند.

تیک پرافیت (Take Profit Limit Order) چیست؟

اگر درک کنید که یک استاپ لیمیت اردر (Stop Limit Order) چگونه کار می‌کند، به‌راحتی متوجه خواهید شد که یک تیک پرافت لیمیت اردر (Take Profit Limit Order) نیز چیست و چگونه کار می‌کند. مشابه یک استاپ لیمیت اردر، شامل یک قیمت ماشه، قیمتی که باعث ایجاد اردر می‌شود و یک قیمت لیمیت، یعنی همان قیمت لیمیت اردر می‌شود که سپس به اردربوک (دفترچه سفارشات) اضافه خواهد شد. تفاوت کلیدی بین استاپ لیمیت اردر و اردر تیک پرافیت در این است که تیک پرافیت، تنها برای پوزیشن‌های باز قابل استفاده است.

اردر لیمیت تیک پرافیت (یا همان سیو سود) می‌تواند ابزاری مفیدی برای مدیریت ریسک و سیو کردن سود در سطوح قیمتی مشخص باشد. همچنین می‌تواند همراه با انواع دیگر اردرها، مانند اردرهای استاپ لیمیت، استفاده شود که به شما امکان می‌دهد کنترل بیشتری بر پوزیشن‌های معاملاتی خود داشته باشید.

لطفاً توجه داشته باشید که این‌ها اردرها OCO (اردرهایی که با نهایی شدن یکی، دیگری لغو می‌شود) نیستند. به‌عنوان مثال، اگر اردر استاپ لیمیت شما در حالی که شما یک اردر تیک پرافیت نیز دارید، فعال شود، اردر تیک پرافیت شما فعال باقی می‌ماند تا زمانی که آن را به صورت دستی لغو کنید. می‌توانید در قسمت ثبت اردر، اردرهای تیک پرافیت لیمیت را از زیر گزینه ‘Stop Limit’ تنظیم کنید.

اردر مارکت تیک پرافیت (Take Profit Market Order) چیست؟

مشابه اردر لیمیت تیک پرافیت، اردر مارکت تیک پرافیت نیز، از قیمت توقف به عنوان یک ماشه استفاده می‌کند. با این تفاوت که، هنگامی که قیمت بازار به قیمت استاپ می‌رسد، به جای آن یک اردر مارکت ثبت می‌شود.

می‌توانید اردر مارکت تیک پرافیت را از زیر گزینه ‘Stop Market’ در قسمت ثبت اردر تنظیم کنید.

اردر یا حد ضرر و سود به‌صورت تریلینگ استاپ (Trailing Stop Order) چیست؟

یک اردر استاپ متحرک (Trailing Stop Order) به شما کمک می‌کند تا سیو سود کنید و در عین حال ضررهای احتمالی را در پوزیشن‌های باز خود کاهش دهید. تریلینگ استاپ برای یک پوزیشن لانگ، اینگونه عمل می‌کند که در صورت افزایش قیمت، اردر استاپ متحرک نیز با قیمت بالا می‌رود. با این حال، اگر قیمت به سمت پایین حرکت کند، استاپ متحرک دیگر تغییر نمی‌کند. اگر قیمت درصد خاصی (به این درصد Callback Rate) در جهت دیگر حرکت کند، اردر فروش به‌طور خودکار ثبت می‌شود. همین حالت برای یک پوزیشن نیز صادق است، اما برعکس. اردر استاپ متحرک یا همان تریلینگ استاپ، همراه با بازار به سمت پایین حرکت می‌کند اما اگر بازار شروع به بالا رفتن کند، حرکت تریلینگ استاپ نیز متوقف می‌شود. اگر قیمت درصد خاصی در جهت دیگر حرکت کند نیز، یک اردرخرید صادر می‌شود.

قیمت فعال‌سازی یا Activation Price چیست؟

قیمت فعال‌سازی (Activation Price) قیمتی است که تریلینگ استاپ عمل می‌کند. اگر قیمت فعال‌سازی را مشخص نکنید، به‌طور پیش‌فرض روی آخرین قیمت ‘Last Price’ فعلی یا قیمت لحظه‌ای ‘Mark Price’ عمل خواهد کرد. می‌توانید در پایین فیلد ثبت اردر، تعیین کنید که از چه قیمتی به عنوان ماشه استفاده کند.

نرخ واکنش یا کال‌بک ریت (Callback Rate) چیست؟

‘Callback Rate’ نیز چیزی است که درصدی را تعیین می‌کند که تریلینگ استاپ قیمت را «دنبال» می‌کند. بنابراین، اگر ‘Callback Rate’ را روی ۱ درصد تنظیم کنید، اگر بازار در جهت شما حرکت کند، تریلینگ استاپ نیز معامله شما را با فاصله یک درصدی دنبال می‌کند. اگر قیمت بیش از 1% در جهت مخالف معامله شما حرکت کند نیز، سفارش خرید یا فروش صادر می‌شود (بسته به جهت معامله شما).

آموزش کار با ماشین‌حساب فیوچرز بایننس

ماشین‌حساب را می‌توانید از بالای فیلد ثبت سفارش پیدا کنید. این ماشین‌حساب، به شما این امکان را می‌دهد تا قبل از ورود به یک معامله لانگ یا شورت، مقادیر مورد نظرتان را محاسبه کنید. می‌توانید نوار لغزنده اهرم را در هر تب تنظیم کنید تا از آن به عنوان مبنایی برای محاسبات ماشین‌حساب استفاده شود.

ماشین حساب بایننس

ماشین حساب بایننس دارای سه تب است:

PNL - از این تب برای محاسبه مارجین ابتدایی، سود و زیان (PnL)، و بازدهی (ROE) بر اساس قیمت ورودی و خروجی مورد نظر و اندازه پوزیشن استفاده کنید.

Traget Price - از این تب برای محاسبه قیمتی که باید از پوزیشن خود خارج شوید تا به درصد بازدهی مورد نظر خود برسید، استفاده کنید.

Liquidation Price - از این تب برای محاسبه قیمت تخمینی لیکویید شدن، بر اساس موجودی کیف‌پول، قیمت ورودی مورد نظر و اندازه پوزیشن استفاده کنید.

نحوه استفاده از هج مود (Hedge Mode) فیوچرز بایننس 

در حالت ‘Hedge Mode’، شما می‌توانید هر دو پوزیشن لانگ و شورت را به طور همزمان برای یک نوع قرارداد واحد داشته باشید. چرا اصلا باید همچین کاری انجام دهیم؟ خب، فرض کنیم که شما در بلندمدت نسبت به قیمت بیت کوین بولیش (صعودی) هستید، بنابراین یک پوزیشن لانگ باز دارید. در همین حال، ممکن است بخواهید در بازه‌های زمانی کوچک‌تر، پوزیشن‌های شورت سریعی بگیرید. حالت ‘Hedge Mode’ به شما این شانس را می‌دهد تا دقیقاً همین کار را انجام دهید. مزیت ‘Hedge Mode’ این است که، پوزیشن‌های شورت شما بر پوزیشن‌های لانگ تأثیر نمی‌گذارد.

حالت پیش‌فرض معامله در فیوچرز بایننس حالت ‘One-way Mode’ است. این حالت، به این معنی است که شما نمی‌توانید هر دو پوزیشن لانگ و شورت را همزمان برای یک قرارداد باز کنید. اگر سعی کنید این کار را انجام دهید، پوزیشن‌های شما یکدیگر را خنثی می‌کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید از حالت ‘Hedge Mode’ استفاده کنید، باید آن را بهصورت دستی فعال کنید.

برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. در سمت راست بالای صفحه روی [Preference] کلیک کنید.
  2. به تب [Position Mode] رفته و [Hedge Mode] را انتخاب کنید.

هج مود بایننس

لطفاً توجه داشته باشید که اگر اردر یا پوزیشن باز دارید، نمی‌توانید حالت معاملاتی خود را تغییر دهید.

نرخ بودجه یا فاندینگ ریت (Funding Rate) چیست؟ و از کجا آن را چک کنیم؟

مفهوم نرخ بودجه (Funding Rate)، تضمین می‌کند که قیمت یک قرارداد پرپچوال فیوچرز، تا حد امکان به قیمت واقعی آن در معاملات معمولی نزدیک باشد. اساسا، معامله‌گران، بسته به پوزیشن‌های باز خود با یکدیگر بده بستان می‌کنند. آنچه تعیین می‌کند که پرداخت به کدام طرف انجام شود، تفاوت بین قیمت در بخش معاملات پرپچوال فیوچرز و قیمت در بخش معاملات اسپات است.

هنگامی که نرخ بودجه مثبت است، پوزیشن‌های لانگ به پوزیشن‌ها شورت پرداخت می‌کنند. هنگامی که نرخ بودجه منفی است، شورت‌ها به معاملات لانگ نرخ بودجه را پرداخت می‌کنند.

حال سؤال اینجاست: این مورد چه تأثیری بر معامله من دارد؟ در پاسخ باید گفت: با توجه به پوزیشن‌های باز و نرخ‌های بودجه، یا مقداری هزینه پرداخت می‌کنید یا پرداخت‌های فاندینگ ریت را دریافت می‌کنید. در فیوچرز بایننس، این پرداخت‌ها هر 8 ساعت یکبار انجام می‌شوند. می‌توانید زمان و تخمین نرخ بودجه دوره بعدی را در بالای صفحه، در کنار ‘Mark Price’ مشاهده کنید.

اگر می‌خواهید نرخ‌های بودجه قبلی را برای هر قرارداد بررسی کنید، ماوس را روی [Information] نگه دارید و [Funding Rate History] را انتخاب کنید.

معنی اصطلاحات Post-Only، Time In Force و Reduce-Only در فیوچرز صرافی بایننس چیست؟

امکانات اردرهای فیوچرز بایننس

هنگامی که از سفارشات محدود (Limit Orders) استفاده می‌کنید، می‌توانید دستورهای اضافی را همراه با سفارشات خود تنظیم کنید. در فیوچرز بایننس، این دستورها مواردی مثل Post-Only یا Time in Force (TIF) هستند که ویژگی‌های اضافی سفارشات محدود شما را تعیین می‌کنند. می‌توانید از پایین فیلد ثبت سفارش به آن‌ها دسترسی پیدا کنید.

پست انلی (Post-Only)

‘Post-Only’ به این معنی است که سفارش شما همیشه در ابتدا به دفترچه سفارشات اضافه می‌شود و هرگز در برابر سفارشی موجود در دفترچه سفارش اجرا نمی‌شود (هیچ‌وقت با قیمت بازار نهایی نمی‌شود. عملی که کارمزد پرداختی شما را کاهش می‌دهد).

TIF چیست؟

دستورالعمل‌های ‘TIF’ به شما این امکان را می‌دهد که مدت زمانی را مشخص کنید تا سفارشات قبل از اجرا یا منقضی شدن فعال می‌مانند.

می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را برای دستورالعمل‌های ‘TIF’ انتخاب کنید:

  1. GTC’ (خوب است تا زمانی که لغو شود): سفارش تا زمانی که تکمیل یا لغو نشود، فعال باقی خواهد ماند.
  2. IOC’ (فوری یا لغو): سفارش بلافاصله (به طور کامل یا جزئی) اجرا می‌شود. اگر فقط به طور جزئی اجرا شود، قسمت تکمیل نشده سفارش لغو خواهد شد.
  3. FOK’ (پر کردن یا کشتن): سفارش باید بلافاصله تکمیل شود. در غیر این صورت اصلا اجرا نشود.

Reduce-Only در صرافی بایننس به چه معناست؟

هنگامی که در حالت ‘One-Way Mode’ هستید، زدن تیک ‘Reduce-Only’ باعث می‌شود که سفارشات جدیدی که تنظیم می‌کنید فقط کاهش یابند و هرگز حجم پوزیشن‌های باز فعلی شما را افزایش نمی‌دهد.

چه زمانی پوزیشن من در خطر لیکویید شدن قرار دارد؟

لیکویید شدن؛ زمانی اتفاق می‌افتد که موجودی مارجین (Margin Balance) شما کمتر از حداقل وجه تضمین (Maintenance Margin) شما شود. موجودی مارجین همان موجودی حساب فیوچرز بایننس شما است، از جمله PnL (سود و زیان) زنده شما. بنابراین، سود و زیان شما باعث تغییر مقدار ‘Margin Balance’ می‌شود. اگر از حالت کراس مارجین ‘Cross Margin’ استفاده می‌کنید، این موجودی در همه پوزیشن‌های شما به اشتراک گذاشته می‌شود. اگر از حالت مارجین ایزوله (Isolated Margin) استفاده می‌کنید، این موجودی مربوط به هر پوزیشن جداگانه می‌شود.

حداقل وجه تضمین یا همان ‘Maintenance Margin’، حداقل مقدار موجودی است که برای باز نگه‌داشتن پوزیشن‌های خود به آن نیاز دارید. این پارامتر، با توجه به حجم پوزیشن‌های شما می‌تواند متفاوت باشد. پوزیشن‌های بزرگ‌تر نیاز به حداقل وجه تضمین بیش‌تری دارند.

 می‌توانید نرخ مارجین (Margin Ratio) فعلی خود را از گوشه سمت راست پایین مشاهده کنید. اگر نرخ مارجین شما به 100% برسد، پوزیشن‌های شما لیکویید می‌شوند.

وقتی لیکویید شدن اتفاق می‌افتد، همه معاملات باز شما لغو می‌شوند. در حالت ایده‌آل، باید پوزیشن‌های خود را همیشه زیر نظر بگیرید تا از لیکویید شدن خودکار، که با کارمزد اضافی همراه است، جلوگیری کنید. اگر پوزیشن شما در آستانه لیکویید شدن است، شاید بهتر باشد به جای انتظار برای لیکویید شدن خودکار، بستن دستی پوزیشن را در نظر بگیرید.

کاهش خودکار اهرم (ADL) چیست؟

هنگامی که اندازه حساب یک معامله‌گر به زیر صفر می‌رسد، از یک صندوق بیمه برای پوشش زیان استفاده می‌شود. با این حال، در برخی از بازارهای پرنوسان، صندوق بیمه ممکن است نتواند زیان‌ها را مدیریت کند و باید اهرم پوزیشن‌های باز را کاهش داد تا بتوان زیان‌ها را پوشش داد. این بدان معناست که در چنین مواقعی، حتی پوزیشن‌های باز شما نیز می‌توانند در خطر کاهش اهرم و حجم قرار گیرند.

کاهش خودکار اهرم در بایننس چیست

ترتیب این کاهش‌ پوزیشن، توسط یک صف تعیین می‌شود، جایی که سودآورترین معامله‌گران و معامله‌گرانی با بالاترین اهرم در جلوی صف قرار دارند. می‌توانید موقعیت پوزیشن فعلی خود را در صف با نگه داشتن ماوس روی [ADL] در [Positions tab] مشاهده کنید.

حرف آخر

قراردادهای فیوچرز؛ مشتقاتی هستند که معامله‌گران را ملزم به خرید یا فروش یک دارایی در آینده می‌کنند. اما برخلاف قراردادهای فیوچرز سنتی، قراردادهای پرپچوال فیوچرز بایننس، تاریخ تسویه حساب ندارند. با این حال، ابزارهای مشتقه‌ای مانند فیوچرز بایننس، ممکن است برای معامله‌گران بی‌تجربه وتازه‌کار گیج‌کننده باشند. بنابراین یادگیری نحوه عملکرد این قراردادها، قبل از انجام ریسک‌های مالی بسیار مهم است. همانطور که گفتیم، می‌توانید قبل از شروع به معامله با سرمایه واقعی خود، ابتدا به تمرین با تست‌نت فیوچرز بایننس اقدام کنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه