استراتژی معاملاتی ذره‌ای یا اسکالپ (Scalp Trading) در فارکس
فارکس

استراتژی معاملاتی ذره‌ای یا اسکالپ (Scalp Trading) در فارکس

۱. معرفی استراتژی

استراتژی معاملاتی ذره‌ای (scalp trading) یکی دیگر از زیرمجموعه‌های استراتژی رفتار قیمت (price action) است. در معاملات ذره‌ای، فرد سعی می‌کند از نوسانات جزئی قیمت سود ببرد و بدین منظور، تعداد معاملات زیادی را در بازه زمانی کوتاهی انجام می‌دهد. البته میزان ریسک و سودآوری این استراتژی به اهرم انتخابی شما نیز بستگی دارد. طبیعتا هر چه حجم معامله و اهرم بالاتر برود اجازه می‌دهد از نوسانات جزئی قیمت سود بیشتری به دست آورید، اما باید ریسک بالاتری را نیز در قبال زیان احتمالی بپذیرید.

 

۲. ویژگی‌های استراتژی معاملاتی ذره‌ای یا اسکالپینگ

۱.۳. طول معامله (trade length)

همانطور که در معرفی استراتژی گفتیم، در معاملات ذره‌ای یا اسکالپینگ، شما سعی می‌کنید که از نوسانات بسیار جزئی در قیمت سود ببرید. در واقع ایده پشت این استراتژی، انجام زیادی معامله با سودهای خُرد است که وقتی با هم جمع شوند، به رقم قابل قبولی برسند. طبیعتا برای این کار نیاز دارید تا در بازه‌های زمانی کوتاه، معاملات زیادی را انجام دهید. پس نتیجه می‌گیریم که این استراتژی در کل مخصوص بازه‌های زمانی بسیار کوتاه، یعنی در حد چند دقیقه و نیم ساعت است. یعنی ممکن است شما در ساعت ۱۰ دست به خرید بزنید، و در ۱۰:۱۵ موقعیت خود را ببندید و به فروش برسانید.

معاملات ذره‌ای را می‌توان به صورت دستی و خودکار انجام داد. در معاملات خودکار از الگوریتم‌هایی که سطوح و مقادیر خرید و فروش در آنها تعریف شده باشد، استفاده می‌شود.

۲.۳. نقاط ورود و خروج (entry and exit points)

مانند باقی استراتژی‌هایی که بر اساس تحلیل تکنیکال انجام می‌شوند،‌ در معاملات ذره‌ای یا اسکالپ اولین قدم تشخیص روند حاکم بر نمودار است. برای این کار از اندیکاتورهایی مانند میانگین‌های متحرک استفاده می‌شود. معامله‌گران سعی می‌کنند سطوح کلیدی روندهای بلندمدت‌تر را پیدا کنند تا بدینوسیله، تصویر بزرگتر را دریابند و سطوح حمایتی و مقاومتی را تشخیص دهند. آنها سپس برای معامله در بازه‌های کوتاه از این سطوح استفاده می‌کنند، یعنی مثلا با استفاده از اندیکاتورهای نوسانگر مانند RSI  و MACD نقاط ورود و خروج یا خرید و فروش را تعیین می‌کنند. نقاط فروش (یا استاپ) و نقاط خرید معمولا در حد چند پیپ است تا ریسک زیان به حداقل برسد.

مثال: استفاده از معاملات ذره‌ای در معامله یورو/دلار آمریکا (EUR/USD)

 مثال: استفاده از معاملات ذره‌ای در یورو/دلار آمریکا (EUR/USD)

تصویر بالا، نمودار ۱۰ دقیقه‌ای EUR/USD است که در آن از استراتژی ذره‌ای استفاده شده است. در قدم اول، بر اساس میانگین متحرک ۲۰۰ روزه، تشخیص می‌دهیم که روند بلندمدت رو به بالا است. سپس از بازه‌های زمانی چند دقیقه‌ای (در اینجا ۱۰ دقیقه‌ای) برای تعیین نقاط ورود و خروج استفاده می‌کنیم. در این مثال، ما نقاط ورود به معامله (خرید) را بر اساس سوگیری معاملاتی (نمودار میله‌ای پایین تصویر) تعیین می‌کنیم،‌ یعنی وقتی که ستون‌های قرمز بیشترین طول را پیدا کردند (و سوگیری فروش بر معاملات حاکم شد)، دست به خرید می‌زنیم  (مستطیل‌های قرمز). سپس وقتی که اندیکاتور MACD (خط آبی) به بالاترین نقاط روی خط قرمز (خط سیگنال) رسید، دست به خروج از معامله یا فروش می‌زنیم (مستطیل‌های آبی).

بر اساس همین ایده نیز می‌توان الگوریتم‌هایی را برای معاملات خودکار طراحی کرد.

۳. نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی ذره‌ای یا اسکالپ (scalping)

برخی از نقاط ضعف و قوت این استراتژی موارد زیر هستند که باید آنها را با شرایط خود مقایسه کنید و سپس درباره استفاده از آن تصمیم بگیرید:

نقاط قوت:

  • در مقایسه با تمامی استراتژی‌های دیگر معاملاتی فارکس، بیشترین تعداد فرصت‌های معاملاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

نقاط ضعف:

  • نیاز به صرف زمان زیاد دارد؛
  • باید در تحلیل تکنیکال قوی باشید؛
  • کمترین نسبت ریسک به پاداش را دارد.

۴. جمع‌بندی

در کل، همانطور که گفتیم معاملات ذره‌ای یا اسکالپ (scalp trading) برای افرادی مناسب هستند که درک خوبی از تحلیل تکنیکال فارکس دارند و همچنین می‌توانند معاملات زیادی را در بازه‌های زمانی کوچک انجام دهند. با توجه به ماهیت این استراتژی، استفاده از الگوریتم‌ها نیز می‌تواند کار را تا حد زیادی ساده‌تر کند.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم و انواع استراتژی‌های معاملاتی فارکس، می‌توانید این مقاله را مطالعه کنید.

 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه

مطالب مرتبط